Welke glasvezel aanbieder voor internet (geen tv/telefonie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe glasvezel aanbieder voor internet. Wat ik me daarbij afvraag is: maakt het nog uit welke aanbieder ik kies? Aangezien het volgens mij allemaal virtuele providers zijn die van exact hetzelfde netwerk gebruikmaken.

Daarnaast: ik heb alweer 6-7 glasvezel internet (via een alles-in-1 pakket) van KPN en op een hele enkele keer een storing na, is het gewoon uiterst betrouwbaar, stabiel en snel (100/100 Mbit/s).

Omdat ik me ongeveer een maand geleden realiseerde dat we nauwelijks tv kijken en als we al tv kijken, het vaak NPO is voor sport of een informatief programma, ben ik sindsdien bewust gaan opletten en ik denk dat de tv maar liefst twee keer op een tv-zender heeft gestaan. Een snelle tocht langs de websites van een paar glasvezel aanbieders en vergelijkers leert me dat ik heel veel geld kan besparen. Op dit moment betaal ik € 64 per maand voor KPN Internet en TV met een internetsnelheid upgrade naar 100/100 Mbit/s.

Bijkomstig is ook dat ik voorheen nog gratis Spotify Premium kreeg in het KPN pakket, waar je nu € 7,50 voor moet betalen. Ook is met ingang van dit jaar het als KPN Compleet klant gratis te kiezen HBO zenderpakket t.w.v. € 15 per maand weggevallen (HBO is totaal niet meer af te nemen bij KPN).

Naast Spotify Premium die mijn vrouw dus 'gratis' gebruikte, had ik al een Apple Music abonnement voor € 9,99 per maand, daar hebben we nu een Family subscription van gemaakt, wat goedkoper is dan Spotify voor € 7,50 via KPN afnemen, Family kost namelijk € 15 voor het hele gezin.

Er zijn dus gewoon geen redenen meer voor mij om nog bij KPN te blijven, zeker niet als ik zie dat partijen als T-Mobile, Telfort en diverse anderen glasvezel internet aanbieden (Telfort geeft zelfs aan dat het het KPN netwerk is) voor ca. de helft van wat ik nu betaal. Natuurlijk valt dan tv af, maar dat heb ik toch niet nodig. Ik verwacht hoogstens n.a.v. het nieuws wat hier laatst op Tweakers stond dat ik het nieuwe NPO Gemist abo van € 2,99 misschien ga afnemen, puur om dat in HD-kwaliteit te kijken.

Lang verhaal kort:
  1. Klopt het dat qua netwerk (en dus betrouwbaarheid/snelheid) niet uitmaakt welke glasvezel aanbieder ik kies?
  2. Zijn er nog addertjes onder het gras bij goedkope aanbieders? FUP geloof ik wel, nieuwsgroepen of wat dan ook doe ik niet aan en heb nu al 6/7 jaar een dynamic IP, dus fixed heb ik ook geen behoefte aan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:03
1. kan soms wel uitmaken. Ligt aan het netwerk en de aanbieder. Hier bijvoorbeeld glasvezel van Reggefiber, maar Trined heeft haar eigen netwerk daarop aangesloten (dat hebben ze niet overal). Dus een storing bij Trined hoeft geen storing bij andere aanbieders te betekenen. Tenzij natuurlijk de glasvezel zelf geraakt wordt bij werkzaamheden.
2. Meeste aanbieders hebben dezelfde voorwaarden, FUP op glasvezel heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Dynamic IP hebben ze allemaal op de consumentenlijnen, in de praktijk betekent dit echter een fixed ip. Veranderd nooit. Sterker nog ik heb Trined in de begintijd verzocht om een ander IP, omdat het blok waar ik mijn IP uit kreeg afkomstig was uit Roemenië of Bulgarije ofzo. Dit was niet bijgewerkt op sommige sites waardoor ik tegen een geo-blokkade aanliep. Sindsdien altijd het zelfde IP gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 18-07-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Trined blijkt niet beschikbaar op mijn adres als ik de postcodecheck uitvoer, maar dan denk ik ook dat ik een veilige aanname doe als ik zeg dat er dan geen 2 netwerken over dezelfde fysieke glasvezellijn lopen (tot aan mijn huis).

Inmiddels heb ik Tweak.nl gevonden: in mijn woonplaats leveren ze 1 Gbit/s voor € 365 per jaar. Weliswaar het hele jaar in één keer betalen, maar dat komt neer op € 30,42 per maand. Goedkoper heb ik überhaupt nog niet kunnen vinden.

Gezien wat jij zegt over dezelfde voorwaarden (ik zag overigens dat XS4all wel fixed IP afgeeft, maar die is ook nauwelijks goedkoper dan wat ik nu heb), denk ik dat Tweak weleens verreweg de beste optie kan zijn. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:56:

Lang verhaal kort:
  1. Klopt het dat qua netwerk (en dus betrouwbaarheid/snelheid) niet uitmaakt welke glasvezel aanbieder ik kies?
Mwa het zegt niets over de routing/peering policies van de ISP, ook bieden niet alle ISP's dezelfde profielen aan op eenzelfde verbinding.

Of je hier in de praktijk last van gaat krijgen, is niet simpel te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Als 1Gb/s van Tweak op je adres beschikbaar is zou ik daar zeker voor gaan. De meest gehoorde klachten bij Tweak gaan over hun TV platform, maar daar ga jij dus geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Die 1Gbit van Tweak is zeker zeer goed geprijsd.
Goedkoper ga je dat echt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BAJansen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:11:
Als 1Gb/s van Tweak op je adres beschikbaar is zou ik daar zeker voor gaan. De meest gehoorde klachten bij Tweak gaan over hun TV platform, maar daar ga jij dus geen last van hebben.
Kijk, dat klinkt super. Nu zie ik zojuist dat er ook een Tweak topic bestaat, misschien kan ik ook/beter mijn vraag daar stellen, maar weet je of het mogelijk is om (net als ik bij KPN heb) mijn huidige ASUS router te gebruiken het internet direct op binnen te laten komen?

Het is een RT-AC87U, dus 802.11ac 1.750 Mbit/s, Gigabit WAN+LAN, VLAN mogelijkheid (niet nodig zonder tv). Bij KPN is het een kwestie van PPPoE username en wachtwoord opgeven en gaan.
Arjant2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:14:
Die 1Gbit van Tweak is zeker zeer goed geprijsd.
Goedkoper ga je dat echt niet vinden.
Dat dacht ik al ja. Ik vond de T-Mobile en Telfort prijzen voor 50-100 Mbit/s al scherp, maar dit slaat alles. Zelfs als je maandelijks betaalt, € 40 per maand dan, valt het alsnog mee. Maar i.t.t. een auto- of zorgverzekering praat je hier gelukkig niet over € 1.000+ per jaar, dus dat is prima te doen en je weet het toch van tevoren wanneer je de rekening weer kan verwachten.

[ Voor 27% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-07-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:32
MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:55:
Inmiddels heb ik Tweak.nl gevonden: in mijn woonplaats leveren ze 1 Gbit/s voor € 365 per jaar. Weliswaar het hele jaar in één keer betalen, maar dat komt neer op € 30,42 per maand. Goedkoper heb ik überhaupt nog niet kunnen vinden.
Wegens een verhuizing ga ik van xDSL naar glasvezel.
Wij maken weinig gebruik van TV dus kan mij wel indenken in jouw situatie.
Echter wil je dit even meegeven:
Huidige provider is Telfort, voor 2 x IPTV, bellen en 50Mb.
Ik heb de telefoon gepakt (na research op internet) en even gebeld met ze.

Internet advertentie Telfort:
Glasvezel 2 x tv, bellen en 50mMb op glas. 46,-- per maand, eerste half jaar 29,-- per maand.
Telefonisch offerte:
Bovenstaand maar eerste 6 maanden 20 euro.
Beide looptijd 1 jaar

Kom ik per maand op 33 euro per maand uit. Maar dan met 2 decoders voor de TV én een vaste telefoonaansluiting (ongebruikt)

Edit: gemist over 1Gb. Dat gaan we niet halen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Tja 50Mbit of 1Gbit, ik zou het wel weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sbruynis schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Wegens een verhuizing ga ik van xDSL naar glasvezel.
Wij maken weinig gebruik van TV dus kan mij wel indenken in jouw situatie.
Echter wil je dit even meegeven:
Huidige provider is Telfort, voor 2 x IPTV, bellen en 50Mb.
Ik heb de telefoon gepakt (na research op internet) en even gebeld met ze.

Internet advertentie Telfort:
Glasvezel 2 x tv, bellen en 50mMb op glas. 46,-- per maand, eerste half jaar 29,-- per maand.
Telefonisch offerte:
Bovenstaand maar eerste 6 maanden 20 euro.
Beide looptijd 1 jaar

Kom ik per maand op 33 euro per maand uit. Maar dan met 2 decoders voor de TV én een vaste telefoonaansluiting (ongebruikt)

Edit: gemist over 1Gb. Dat gaan we niet halen 8)7
Ik laat me niet lokken door tijdelijke aanbiedingen. Zoals ik al aangaf, heb ik al 6/7 jaar KPN, daarvoor ongeveer even lang Ziggo gehad (kabel) en beide gewoon tevreden over en het was steeds een verbetering. Bij KPN was ik destijds een van de eerste die 500 Mbit/s up en down kreeg, toen nog zonder meerprijs, omdat het de eerste wijk in Nederland was met die snelheid en KPN natuurlijk reclame wou maken. Later moest ik wel ineens € 20 p/mnd meer betalen dan 100/100, dus daar heb ik voor bedankt. Nooit het verschil echt gemerkt.

Anyway, ik ben zeker niet van plan om elk jaar te switchen en weer naar aanbiedingen te kijken, dus ik ga uit van de normale abonnementsprijs, dus na een eventuele actieperiode. Tweak geeft in hun FAQ eerlijk aan dat het eerste jaar een jaarabonnement is en je dus ook vooraf in één keer € 365 betaalt. Daarna betaal je ook elke keer vooraf € 365 voor een heel jaar, maar kan je wel maandelijks opzeggen (waarbij je dan wel met terugwerkende kracht € 40 per maand betaalt, maar als ik weg zou willen, is dat totaal niet erg).
Arjant2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:16:
Tja 50Mbit of 1Gbit, ik zou het wel weten ;)
Precies, zoals ik hierboven ook net aangaf heb ik ooit 500 Mbit gehad en ik heb echt niet meer dan 100 Mbit nodig. Maar ja... als je bij Telfort € 37,50 voor 100/100 betaalt en bij T-Mobile € 32,50 voor 50/50, dan is de omgerekend € 30,42 voor 1000/1000 geen gekke deal. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:56:
...
Lang verhaal kort:
  2. Zijn er nog addertjes onder het gras bij goedkope aanbieders? FUP geloof ik wel, nieuwsgroepen of wat dan ook doe ik niet aan en heb nu al 6/7 jaar een dynamic IP, dus fixed heb ik ook geen behoefte aan.
Het ligt er nogal aan wat je onder 'netwerk' verstaat?
De fysieke FttH infrastructuur vanuit jouw woning tot in de wijkPOP en de fysieke verbinding richting de rest van de wereld versus de transport (softwarematige) netwerken die over het fysieke netwerk gedefinieerd zijn?

Qua fysieke problemen kun je denken aan:
-mechanisch geweld/breuk van bekabeling
-affikken van een POP, of defect raken van enig device in de hardware loop.

De transportnetwerken die weliswaar bijna allemaal door KPN Wholesale geleverd worden, zijn wel degelijk verschillend per ISP.
De routering, de transportcapaciteit, en de services daarop variëren gewoon per aanbieder.
Tja; en in hoeverre stel je daar belang in?

En wat betreft FUP; dat speelt toch in Nederland al lang geen rol meer...(?)
Wil je zelf je randapparatuur aanschaffen (in casu router/WiFi AP) of laat je die door de ISP leveren? En hoe belangrijk vind je het dat dat een fatsoenlijk apparaat is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:39:
[...]

Het ligt er nogal aan wat je onder 'netwerk' verstaat?
De fysieke FttH infrastructuur vanuit jouw woning tot in de wijkPOP en de fysieke verbinding richting de rest van de wereld versus de transport (softwarematige) netwerken die over het fysieke netwerk gedefinieerd zijn?

Qua fysieke problemen kun je denken aan:
-mechanisch geweld/breuk van bekabeling
-affikken van een POP, of defect raken van enig device in de hardware loop.

De transportnetwerken die weliswaar bijna allemaal door KPN Wholesale geleverd worden, zijn wel degelijk verschillend per ISP.
De routering, de transportcapaciteit, en de services daarop variëren gewoon per aanbieder.
Tja; en in hoeverre stel je daar belang in?
De transportnetwerken inderdaad. Bij Tweak geven ze aan dat er in NL 3 grote partijen zijn: KPN (de grootste), dan Vodafone en dan Tweak. Met een mooi plaatje erbij hoe e.e.a. via KPN en via Tweak loopt.
Verschillen onderling acht ik nihil, maar het klinkt wel positief dat Tweak alles zelf heeft, ook eigen monteurs bijv.
En wat betreft FUP; dat speelt toch in Nederland al lang geen rol meer...(?)
Klopt, dat zei ik min of meer al. ;) Waarmee ik bedoelde dat of iemand nou FUP aangeeft of "werkelijk onbeperkt", het zal mij om het even zijn. Ik stream heel veel, maar ik download echt geen ladingen films of games of wat dan ook wat mogelijk in een extreem geval de aanbieder naar zijn FUP zou kunnen wijzen met een waarschuwing. Dus dat zie ongeacht de voorwaarden in mijn geval toch nooit gebeuren.
Wil je zelf je randapparatuur aanschaffen (in casu router/WiFi AP) of laat je die door de ISP leveren? En hoe belangrijk vind je het dat dat een fatsoenlijk apparaat is?
Ik heb al een goede router en een router die als AP dient, dus die wil ik graag blijven gebruiken. Met name omdat ik weet wat ik daaraan heb. Tweak blijkt dit (hun eigen woorden) "uit te nodigen". Maar anders krijg ik volgens mij een Fritz!Box met Gigabit en 1.3 Gbit/s 802.11ac. Niet veel slechter dan mijn ASUS RT-AC87U dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
[...]

De transportnetwerken inderdaad. Bij Tweak geven ze aan dat er in NL 3 grote partijen zijn: KPN (de grootste), dan Vodafone en dan Tweak. Met een mooi plaatje erbij hoe e.e.a. via KPN en via Tweak loopt.
Verschillen onderling acht ik nihil, maar het klinkt wel positief dat Tweak alles zelf heeft, ook eigen monteurs bijv.
Tja... Er zijn wel degelijk verschillen tussen de aanbieders die van het KPN platform gebruik maken.
Zo kan het voorkomen dat b.v. klanten van de ene ISP allerlei problemen hebben met b.v. het IPTV platform, terwijl de klanten van de andere ISP (alles via het KPN netwerk) geen problemen hebben. En dat op datzelfde moment (!) de internet connectivity WEL goed is! (been there, seen that :-( )
Puur omdat de transport streams van die ene specifieke dienst b.v. capaciteitsproblemen in een bepaalde regio, kennen.

En of het positief is dat Tweak alles zelf heeft. :?
Als er echt stront aan de knikker is, hoeveel mannetjes/vrouwtjes denk je dat KPN kan inzetten, versus b.v. Tweak? In het geval van calamiteiten spelen de schaalgrootte en de beschikbare resources waar je uit kunt putten, een belangrijke rol! :|

BTW: Grootte van de organisatie is geen garantie voor effectief, efficiënt en klantvriendelijk gedrag. Evenmin als het ontbreken van grootte... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 18-07-2017 14:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:09:
[...]

Tja... Er zijn wel degelijk verschillen tussen de aanbieders die van het KPN platform gebruik maken.
Zo kan het voorkomen dat b.v. klanten van de ene ISP allerlei problemen hebben met b.v. het IPTV platform, terwijl de klanten van de andere ISP (alles via het KPN netwerk) geen problemen hebben. En dat op datzelfde moment (!) de internet connectivity WEL goed is! (been there, seen that :-( )
Puur omdat de transport streams van die ene specifieke dienst b.v. capaciteitsproblemen in een bepaalde regio, kennen.
Dat geloof ik ook zeker wel, maar dat is ervan uitgaande dat er een storing is. En natuurlijk zal een virtuele provider die van het KPN netwerk/platform gebruik maakt in principe meer afhankelijk zijn van wat hen geboden wordt dan dat het bij KPN zelf gebeurt. Maar goed, zelfs als je naar de slechtste provider kijkt, hoe vaak komt een échte storing dan nu nog voor tegenwoordig?
En of het positief is dat Tweak alles zelf heeft. :?
Als er echt stront aan de knikker is, hoeveel mannetjes/vrouwtjes denk je dat KPN kan inzetten, versus b.v. Tweak? In het geval van calamiteiten spelen de schaalgrootte en de beschikbare resources waar je uit kunt putten, een belangrijke rol! :|
Ben ik niet met je eens. KPN is vele malen groter, dat maakt het inderdaad makkelijker om te schalen, maar ook moeilijker om de juiste mensen op te schalen. Daarnaast is een issue in het netwerk of de software vrijwel nooit een kwestie van 1.000 man inzetten en het komt wel weer goed. Integendeel, je hebt vaak aan hetzelfde kleine aantal mensen genoeg, ongeacht of je 1.000 of 1 miljoen klanten bedient.
BTW: Grootte van de organisatie is geen garantie voor effectief, efficiënt en klantvriendelijk gedrag. Evenmin als het ontbreken van grootte... ;)
Je spreekt jezelf tegen. Hierboven zeg je over KPN het tegenovergestelde.

En nog even terugkomend over het al dan niet alles zelf hebben: ongeacht of je het over Tweak of KPN of wie dan ook hebt, het alles zelf hebben betekent wel dat je niet afhankelijk bent van anderen. Kijk naar bijv. Telfort die een 100% virtuele provider is en zowel bij glasvezel, ADSL als gsm/4G de netwerken van KPN gebruikt. Als er dus ook maar iets niet werkt (en dan heb ik het niet over de "Mijn Telfort" pagina's bijv.) dan zijn zij afhankelijk van KPN. Tuurlijk, je kan het ook positief uitleggen dat ze geen eigen mensen nodig hebben en kunnen leunen op de expertise van KPN.

Dat laatste is dan ook mijn punt: je kan de meeste punten zowel positief als negatief benoemen: er zitten altijd voor- en nadelen van alles in eigen huis hebben zoals een KPN of Tweak dat hebben en altijd voor- en nadelen aan het ingekocht hebben van de diensten die je levert. Dat zie je ook bij bijvoorbeeld Apple vs. Google als we het over smartphones hebben. Beide hebben hun eigen krachten en zwaktes. Maar om bij voorbaat te gaan doemdenken dat een van beide slecht(er) is, vind ik nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:38:
[...]

Je spreekt jezelf tegen. Hierboven zeg je over KPN het tegenovergestelde.
Nee hoor... :) ik beweer noch het een, noch het ander...
De conclusie is aan de lezer dezes. ;) (voor zover je een conclusie kunt trekken)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1