Huren of kopen via The Rent Company

Pagina: 1
Acties:
  • 17.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08-2024
Geachte tweakers :)

Dit jaar gaat mijn dochter naar de middelbare school en wordt een Windows laptop verplicht gesteld. Hierbij begon mijn tweakers hart al sneller te kloppen..

Maar nu het dilemma:

Ze kan via de school een laptop huren of kopen:

Een Dell 3189 convertible voorzien van een Pentium N400 en 128 GB SSD 4GB ram.

Zelf wilde ik een refurbished Dell Latitude E7250 voor haar aanschaffen aangezien we hier al docking mogelijkheden voor hebben en dit gewoon veel betere specs heeft (i7 5600U 500GB SSD 8GB ram en een full HD scherm met touch).

Deze is net zo handzaam en heeft ook een zeer goede batterij en het scherm is aanzienlijk beter dan het 1366x768 TN scherm wat in de school laptop zit.

Nu wordt er voor de school laptop een service aangeboden dat de laptop op school kan worden omgeruild indien deze stuk is of hij kan worden gemaakt indien nodig. Dit gaat uiteraard niet op bij een zelf gekochte laptop.

Ofwel wat zouden jullie doen? Haar 5 jaar laten rondlopen met een PentiumN400 of gewoon zelf iets aanschaffen?

Buiten office toepassingen en internetten speelt ze wel af en toe games zoals Sims4 en minecraft. Niet echt super intensieve applicaties dus maar ik vraag me af of dit wil werken op de school laptop.

En zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de on site service van de Rent Company?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:04
Zelf kopen.
Indien er problemen zijn heb je toch snel een nieuw examplaar geregeld en in orde gemaakt zo dat ze snel verder kan.
Ik neem aan dat alle schooldata in de cloud staat en niet op de laptop zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zijn de kosten via school?

Als jij een laptop moet kopen zelf voor, zeg even, 1000 Euro en de school biedt dezelfde laptop aan, inclusief garantie en 4 jaar "onderhoud / reparatie" voor 1200 Euro, zou ik mijn verlies nemen en dus de laptop via school regelen.

Met alle nuance, in het voorbeeld ben jij anders zelf verplicht (en verantwoordelijk) om voor 200 Euro zelf een machine te laten repareren, vervangen, whatever als dat ding kapot gaat. Is dat het waard als dochterlief zometeen voor een eindtoets "nu" een laptop nodig heeft en toevallig is de zelf aangeschafte apparatuur die ochtend kapot?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 15:41

BeToBe

Privacy jurist

MAX3400 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:27:
Wat zijn de kosten via school?

Als jij een laptop moet kopen zelf voor, zeg even, 1000 Euro en de school biedt dezelfde laptop aan, inclusief garantie en 4 jaar "onderhoud / reparatie" voor 1200 Euro, zou ik mijn verlies nemen en dus de laptop via school regelen.
Tenzij je na 4 jaar op school de laptop weer mag inleveren over mag 'overnemen' voor de restwaarde. Dan is het natuurlijk weer niet voordeliger.

Het lijkt me een financiële afweging en daarvoor zal TS wel wat bedragen moeten overhandigen, voordat we hem daarbij kunnen helpen.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

Zelf kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:07

EnnaN

Toys in the attic

als de inruilmethode op school een soort van .. all risk is, dan is het nog wel te overwegen... zo'n ding gaat natuurlijk behoorlijk mishandeld worden, en dan afhankelijk van de handigheid vand e gebruiker (laten vallen, kneoeien, stelen), is een dergelijke 'verzekering' wel handig..

dus ik zou die inruil/repareer/vervang voorwaarden er eens bij pakken.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Zelf met 2 zoons hier ervaring mee gehad. Helaas was ik zelf niet in staat om destijds in 1 keer 2 laptops te kopen.

Absoluut zelf kopen.

Mijn ervaring hiermee is ronduit slecht. Betaalde 4 jaar lang 10 euro per maand per laptop. Oftewel 480 euro in totaal. Voor een laptop die zijn geld absoluut niet waard was en eigenlijk ieder jaar minimaal geformatteerd moet worden om werkbaar te blijven. De service die je kunt verwachten vanuit school is het minimale. Het zijn vaak simpele systeembeheerders die er zomaar wat bij doen en totaal niet capabel zijn voor dit soort werk.

Dus mijn advies is, kies voor zekerheid en beheer lekker zelf de laptop en kies er een uit waarvan jij denkt dat hij de gehele periode mee zou moeten gaan. Indien je dit natuurlijk kunt betalen.

edit: Oh ja, verwacht geen interactieve school die verwacht dat je de laptop vaak gebruikt. In 99% van de gevallen wordt hij misschien 10x per jaar gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Ghost16 op 18-07-2017 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Alleen vanwege het scherm zou de "schoollaptop" voor mij afvallen. Zou een beetje raar zijn als ik mijn schoonouders af zou raden om iets te kopen zonder minimaal een HD scherm, om vervolgens voor mijn dochter wel iets met een prehistorische resolutie aan te schaffen.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk gaan voor een net-niet-budget model met HD scherm. Daar zit dan waarschijnlijk geen SSD in, dus die zet ik er dan zelf 1 in. De HD gaat dan in een USB3.0 behuizinkje en daar kan ze dan haar backups op kwijt.

Als mijn dochter "meer" zou willen, mag ze daar zelf een beetje aan bijdragen. Dan wil ik desnoods elke euro die ze zelf investeert nog wel verdubbelen ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-07-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20

Creesch

bla bla!

Ik zou voor kopen gaan.

Enigszins anekdotisch, maar een paar jaar geleden raakte ik in gesprek met een directeur van een middelbare school waar ze tablets gebruikten, ze hadden hier de ervaring dat als de leerlingen de tablets huurden of in bruikleen hadden ze hier niet zuinig op waren. Dit in tegenstelling met toen ze de tablets echt kregen (via een bijdrage van de ouders) en het dus echt hun eigendom was, deze tablets gingen veel langer mee en hadden veel minder te maken met defecten door ruw gedrag.

Plus dat in dit geval ze van de gekochte laptop waarschijnlijk meer lol zal beleven omdat ze er simpelweg meer mee kan doen. Als je er dan dus ook echt bij vermeld dat het haar laptop en verantwoordelijkheid is zal ze er gok ik dan ook redelijk zuinig aan mee doen.

Enigszins gerelateerd en wel even iets om op te letten, een groot gedeelte van laptops in deze leeftijdscategorie gaat ook kapot door oververhittingsproblemen. Dit omdat ze de laptops vaak op bed zetten waardoor de deken heel mooi alle ventilatie afdekt.
Je kan het natuurlijk verbieden of zorgen dat ze iets heeft waar ze de laptop op kan zetten als ze hem op bed wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 947605

Zeer af te raden via dit rentetrek bedrijf !
2 zoons allebei een laptop , slechte service ! Veel beter zelf aanschaffen !
De jongste is nu ook klaar , geslaagd en van school al af , maarrrrrr abonnement loopt tot november !!?? Bij vroegtijdig opzeggen € 50 boete !! Ronduit diefstal ik denk nu ,dat veel schoolverlaters hiermee geconfronteerd worden , asociaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710428

Anoniem: 947605 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:01:
Zeer af te raden via dit rentetrek bedrijf !
2 zoons allebei een laptop , slechte service ! Veel beter zelf aanschaffen !
De jongste is nu ook klaar , geslaagd en van school al af , maarrrrrr abonnement loopt tot november !!?? Bij vroegtijdig opzeggen € 50 boete !! Ronduit diefstal ik denk nu ,dat veel schoolverlaters hiermee geconfronteerd worden , asociaal !
Vroegtijdig opzeggen 50 eu boete is normaal, vind het zelfs laag. Vooraf werd dit duidelijk gemaakt in de overeenkomst.

Ik heb voor een ict opleiding 3 jaar lang een laptop gehuurt via school bij The Rent company.

2 maal was het scherm stuk, door mijn eigen toedoen. en dat kostte me een eigen risico van 50euro .
Ik heb 3 jaar lang ong 250 euro betaald en erna mocht ik hem houden, of ik kon hem teruggeven en dan kreeg ik een borg terug van 50 euro. Al kocht ik de laptop vooraf kostte het me ook 750 eur.

De garantie op bepaalde zaken zijn goed geregeld bij The Rent Company. Ik heb een nieuwe accu gekregen, omdat na 3 jaar de gezondheid daarvan slecht is geworden en een toetsenbord is vervangen.
Ik weet niet hoe het zit als je hem koopt bij The rent Company maar bij huren heb je een zeer goede garantie en service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Anoniem: 710428 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Vroegtijdig opzeggen 50 eu boete is normaal, vind het zelfs laag. Vooraf werd dit duidelijk gemaakt in de overeenkomst.
Het is toch apart dat de huur periode loopt tot november, de meeste schooljaren lopen van eind augustus/begin september tot begin juli. Zit je in een examenjaar ben je rond eind mei o.i.d. al klaar en dan moet je opeens nog doorbetalen tot november of een boete betalen voor het vroegtijdig opzeggen?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MonkeyJohn schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:40:
[...]

Het is toch apart dat de huur periode loopt tot november, de meeste schooljaren lopen van eind augustus/begin september tot begin juli. Zit je in een examenjaar ben je rond eind mei o.i.d. al klaar en dan moet je opeens nog doorbetalen tot november of een boete betalen voor het vroegtijdig opzeggen?! 8)7
Nee, sommige mensen zijn te laat met aanvragen van een laptop via school.

Scholen beginnen in september, eigenlijk horen ze al in de zomervakantie dit geregeld te hebben, krijg je een brief over. dan klopt de overeenkomst met je examens etc. maar als je in september naar school ga en leent een laptop van iemand anders en pas in november heb geregeld de laptop via school. dan krijg je dit,

Ikzelf had begin van het schooljaar een laptop geleend en in oktober aangevraagd via school, die kwam in november binnen en vandaar dat dan pas je overeenkomst in ga.

Het zou toch raar zijn als je een laptop koopt en je betaald 500 euro( 2 jaar) of je huurt een laptop voor 18 maanden en betaald 374 euro en mag hem erna houden

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 710428 op 19-07-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het belangrijkste is dat je de garantie hebt dat je dochter continu over een laptop kan beschikken. Hoe je dat in wilt vullen kan je natuurlijk zelf bepalen. Je kan bij leveranciers zoals Dell kiezen voor Next Business Day On-Site Service. Je kan er ook voor kiezen een (mindere) reservelaptop achter de hand te houden.

Als jij twee weken lang moet wachten op garanties is dat niet acceptabel verwacht ik, dan kan je dochter twee weken lang geen werkzaamheden meer uitvoeren voor school.

Het hangt natuurlijk wel af van hoe intensief ze die laptop op school gebruiken, maar als het echt intensief is dan moet je daar zelf wat fatsoenlijks voor regelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onze school kreeg een reserve laptop van TheRentCompany, zodat iedereen meteen verder kon werken. Toen ik beeldscherm liet vervangen was ik mijn laptop 3 of 4 werkdagen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
@jessekooijman97 dat bedrijf hoeft niet per se met alleen maar jaar contracten te werken, ze zouden scholieren ook tegemoet kunnen komen met een contract die een paar maanden minder duurt, al helemaal als ze meerdere jaren klant zijn. Daarnaast kunnen ze ook gemakkelijk in het contract opnemen dat er nog een restwaarde (bijv. die €500 - reeds betaalde 'huur') betaald moet worden bij een contract dat niet de volle 24+ maanden duurt.
Het is gewoon een aankoop op afbetaling.

Maar goed dit gaat te ver offtopic.

[ Voor 3% gewijzigd door MonkeyJohn op 19-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom staat er toch een boete op van 50 euro ?

Tja zoals jij het omschrijf is het inderdaad beter geregeld, maar ieder zn keuze toch. Maar ondanks dit contract wat Ikzelf en Myoop zijn aangegaan vind ik het beetje zwak om dan the rent company zwart te maken alsof het heel slecht is om die 50 euro boete in te voeren. Ik vind dat vrijwel normaal en ik vind het onlogisch als het niet zo zou zijn, zie mijn bovenstaande reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 426269

Anoniem: 710428 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:13:

Ik heb voor een ict opleiding 3 jaar lang een laptop gehuurt via school bij The Rent company.

2 maal was het scherm stuk, door mijn eigen toedoen. en dat kostte me een eigen risico van 50euro .
Ik heb 3 jaar lang ong 250 euro betaald en erna mocht ik hem houden, of ik kon hem teruggeven en dan kreeg ik een borg terug van 50 euro. Al kocht ik de laptop vooraf kostte het me ook 750 eur.

De garantie op bepaalde zaken zijn goed geregeld bij The Rent Company. Ik heb een nieuwe accu gekregen, omdat na 3 jaar de gezondheid daarvan slecht is geworden en een toetsenbord is vervangen.
Ik weet niet hoe het zit als je hem koopt bij The rent Company maar bij huren heb je een zeer goede garantie en service.
Sorry, maar ik vind dit hele verhaal niet representatief voor een gemiddeld persoon. Als je gewoon een beetje normaal omgaat met je spullen gebeurt dit niet. De laptops die ik in de afgelopen 20 jaar heg gehad gingen allemaal 6 jaar mee en daarna heb ik ze afgestoten naar kennissen en daar doen sommigen het nog steeds. Kopen is gewoon altijd goedkoper dan huren.

Ook een Dell kopen met een duur servicecontract zoals iemand anders zei lijkt me helemaal niets. Ten eerste is het erg duur, totaal niet relevant gezien de prijsklasse van een Atom N400 of Pentium N4000 (welke is het nou?) of een refurbished andere oudere laptop. Ten tweede, soms ben je hem bij Dell ook 3x kwijt voor reparatie. Ik zal het hele geval van kapotgaan en eventueel een nieuwe kopen toch voor mijn eigen risico nemen. Normaal heb je 2 jaar garantie als je wat koopt. Voor refurbished via een normale winkel lijkt me dit dan ook gewoon te gelden?

Maar naast dit alles is het eigenlijk een no-brainer in dit geval. Op een Pentium N4000 gaat alles traag. En die refurbished Dell heeft super specs met de i7 5600U 500GB SSD 8GB ram en een full HD scherm met touch.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 19-07-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 426269 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:09:
[...]

Sorry, maar ik vind dit hele verhaal niet representatief voor een gemiddeld persoon. Als je gewoon een beetje normaal omgaat met je spullen gebeurt dit niet. De laptops die ik in de afgelopen 20 jaar heg gehad gingen allemaal 6 jaar mee en daarna heb ik ze afgestoten naar kennissen en daar doen sommigen het nog steeds. Kopen is gewoon altijd goedkoper dan huren.

Ook een Dell kopen met een duur servicecontract zoals iemand anders zei lijkt me helemaal niets. Ten eerste is het erg duur, totaal niet relevant gezien de prijsklasse van een Atom N400 of Pentium N4000 (welke is het nou?) of een refurbished andere oudere laptop. Ten tweede, soms ben je hem bij Dell ook 3x kwijt voor reparatie. Ik zal het hele geval van kapotgaan en eventueel een nieuwe kopen toch voor mijn eigen risico nemen. Normaal heb je 2 jaar garantie als je wat koopt. Voor refurbished via een normale winkel lijkt me dit dan ook gewoon te gelden?

Maar naast dit alles is het eigenlijk een no-brainer in dit geval. Op een Pentium N4000 gaat alles traag. En die refurbished Dell heeft super specs met de i7 5600U 500GB SSD 8GB ram en een full HD scherm met touch.
Dit dus.

De processor in dat ding is een 6 watt Pentium N4200 (quad core Atom-familie, is namelijk N4xxx-familie op 6 watt en Intel 505-Graphics). Even snel als een core 2 duo 2 Ghz (single core) tot een i3 1e gen 2.53 GHz (multicore).

N4200 vs 5600U:
https://www.notebookcheck...o_mhz=1&cores=1&threads=1

Ik zou echt voor de echte laptop, de 7250 gaan en niet met een Atom-geval lopen kloten. Die 7250 is aanzienlijk sneller, degelijk (middenklasse zakelijk), heel zuinig in idle (wat je het waarschijnlijk het merendeel van de dag bent) en heeft een veel hogere resolutie, heeft een grotere ssd, meer geheugen (wat beiden in de 3189 niet uit te breiden is) en ondersteunt een docking-station.

De 3189 is leuk, maar voor op de bank, als tablet als je al een goede pc hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08-2024
Iedereen bedankt voor de reacties! Heb ook nog wat pb's gehad en ik ben eruit. Vanavond halen we de Dell op en hierbij zit ook nog 2 jaar garantie (next business day en complete schade dekking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1001967

Let goed op bij dit bedrijf.
Ze belazeren je voor je er erg in hebt. Zolang er niets gebeurd is er geen enkel probleem. Maar zodra bv. na 1,5 jaar je moederbord moet worden vervangen omdat hij niet meer opstart begint het gelazer. Ze proberen je via foto’s die niet van jouw laptop zijn gemaakt, een breukschade in je maag te splitsen die er niet was bij het inleveren op school. Gelukkig ook op school zelf en met meerdere geconstateerd. Na beklag waar je niets op verneemt en een sneaky afschrijving van €50 schade eigen bijdrage waar geen akkoord reparatie op is gegeven, belazeren ze je niet alleen maar zijn ze ook nog eens heel schijnheilig !!!
Weet dus waar je aan begint......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 1001967 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:12:
Let goed op bij dit bedrijf.
Ze belazeren je voor je er erg in hebt. Zolang er niets gebeurd is er geen enkel probleem. Maar zodra bv. na 1,5 jaar je moederbord moet worden vervangen omdat hij niet meer opstart begint het gelazer. Ze proberen je via foto’s die niet van jouw laptop zijn gemaakt, een breukschade in je maag te splitsen die er niet was bij het inleveren op school. Gelukkig ook op school zelf en met meerdere geconstateerd. Na beklag waar je niets op verneemt en een sneaky afschrijving van €50 schade eigen bijdrage waar geen akkoord reparatie op is gegeven, belazeren ze je niet alleen maar zijn ze ook nog eens heel schijnheilig !!!
Weet dus waar je aan begint......
Dus je hebt een account aangemaakt puur om even te klagen over 'dit bedrijf' in een al maanden oud topic?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs Beek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 10:02
Hij heeft wel gelijkd, Nou ik ben Tijs. Ik heb een Rent Company laptop.

Mijn toetsenbord was kapot; Reparatie duurde 2 weken..
Reparatie was gedaan. 2 dagen later merkte ik dat mijn toetsenbord niet goed erin zat en meerdere toetsen niet werken.

Reparatie was ALWEER gedaan. En mijn leenlaptop heeft op een of andere reden ervoor gezorgt dat mijn Logitech USB kapot is gegaan. Jeej..

En nu merk ik dat wanneer ik op TYU 567 en F5 F6 F7 F8 etc druk alle knoppen in midden boven naar beneden gaan en soms ook daad werkelijk werken. Dus Voor mensen die ook deze keuzen krijgen. Koop een laptop die niet van The Rent Company is. Want hun lichten flink op.

Garantie : 1 ster.
Laptops : Kwantiteit hoog. Maar niet echt pepurduur
Laptops : Kwalititeit ze zijn nog gedelijk goed. Maar je hebt maar 128gb SSD Dus snel ja alleen veel ruimte; Niet geschikt voor games spotify en al die apps.

Dus ik zou echt zelf een laptop kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokoSenang2
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-03 11:55
De rental company geeft één jaar garantie op de accu. Bij mijn dochter in de klas is de helft van de accu's al stuk, na tweeenhalf jaar gebruikt.

Ook reparaties gaan halfslachtig. En dan bijna 800 Eur voor een Dell, waarvan ik moet zeggen, dat gezien het gemak waarmee de dames daarmee omgaan, het een wonder is dat de laptopp nog niet helemaam stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit topic kan wel een keer dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.