Toon posts:

CMOS checksum error - Defaults loaded

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op de nieuwe PC die ik in elkaar aan het bouwen ben: Asus A7A266 / Athlon 1,4 - 266 / 512 MB DDR. krijg ik bij het opstarten de foutmelding die ik als onderwerp heb staan :( . E.e.a. zit in een Enlight Big Tower met 300W voeding. Ik heb al geprobeerd om met minimale configuratie op te starten. Dat haalt echter niets uit. Wie kan me aangeven wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Thanx,
Erik

Verwijderd

Heb je gekeken op de site van je mobo leverancier of er nieuwe flash files zijn. Je ken proberen te flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste bios. Maar voordat ie van een floppy kan lezen blijft ie al hangen.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

is je bios batterijtje leeg? (dat knoopcelletje)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat niet gecontroleerd. Het bord is splinternieuw.

But you never know. :?

Verwijderd

Ga je bios in en ga naar CMOS default settings oid. Waar je je time/date en je HD's instelt igv.
Stel dat zooitje goed in , save & exit settings en het zou moeten werken....

Verwijderd

juist en probeer je bios later stap voor stap naar eigen wensen te zetten

• dawuss

dawuss

gadgeteer

ik kreeg deze error namelijk ook de hele tijd op mijn 486, en een tijdje later begon 'ie met andere errors te komen en uiteindelijk met "system battery is dead, replace... blabla"

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Net een nieuw battarijtje gehaalt en nog steeds niks, nada, noppes. :'(
Zijn er mensen die een vergelijkbare configuratie aan de praat hebben gekregen met een 300W voeding?? Of moet ik gewoon een zwaardere voeding halen?

Erik

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Geef eens een lijstje van je voltages (kun je als het goed is in je bios zien). Misschien zijn deze te laag o.i.d, maar in principe is 300w genoeg hoor.

micheljansen.org

Verwijderd

CMOS clearen (jumper op mainboard)
Daarna in de BIOS de instellingen opslaan.
Als ie dan na een reboot nog steeds met die melding komt heb je een goeie kans dat je nvram (cmos, bios instellingen) defect is, en moet je gewoon terug gaan met dat mobo.
(Hij kan dan de instellingen blijkbaar niet of niet goed opslaan)

Verwijderd

Topicstarter
Die bios kom ik dus met geen mogelijkheid in. Toetsenbord doet ook niets. Er valt dus niets te regelen, af te lezen of in te stellen. Ik heb het gevoel dat de Enlight voeding in de kast pure bogus is. :'( Ik heb net een 430W Enermax besteld. CMOS clear moet met een schroevendraaier twee soldeerpuntjes kortsluiten maar dat heeft ook niets uitgehaalt. Wordt vervolgt na instalatie van de nieuwe voeding........

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 17:09
Op zondag 08 juli 2001 12:52 schreef kiknana het volgende:
Ok. Net een nieuw battarijtje gehaalt en nog steeds niks, nada, noppes. :'(
Zijn er mensen die een vergelijkbare configuratie aan de praat hebben gekregen met een 300W voeding?? Of moet ik gewoon een zwaardere voeding halen?

Erik
300Watt is genoeg voor dat systeem hoor daar ligt het echt niet aan.

Verwijderd

Dat probleem met CMOS checksum error-Defaults loaded heb ik dus ook bij een PC.
Batterij en jumper ligt ut niet aan, BIOS kom ik niet eens meer in. Melding komt voor dat ik op del, F2 of what so ever kan drukken. Ook een bootflop heeft geen zin... de melding komt ook al voor hij bij de disk-drive is aangekomen met opstarten.
Het betreft een (oud) AB-TX5 moederboard (als ik me niet vergis van Abit).

Hoe moet ik nu verder... |:( ??
Op zondag 08 juli 2001 22:43 schreef kiknana het volgende:
Die bios kom ik dus met geen mogelijkheid in. Toetsenbord doet ook niets. Er valt dus niets te regelen, af te lezen of in te stellen. Ik heb het gevoel dat de Enlight voeding in de kast pure bogus is. :'( Ik heb net een 430W Enermax besteld. CMOS clear moet met een schroevendraaier twee soldeerpuntjes kortsluiten maar dat heeft ook niets uitgehaalt. Wordt vervolgt na instalatie van de nieuwe voeding........

Verwijderd

Niemand die iets weet...??

:'(

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Mijn moederbord doet precies hetzelfde, CMOS checksum error wanneer ik de pc een avondje heb uit staan... Na 3x resetten ofzo komt de melding niet meer en kan je in de bios gaan kloten, maarja... daar wordt je ook niet vrolijk van.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.