Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12V(auto) naar 3, 4,5 en 9V

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of de vraag hier goed staat, maar weet iemand ook of je met een eenvoudige schakeling adapters kunt maken die de spanning van de 12V (sigaretten-aansluiting) van een auto naar 9V terugbrengen? En naar 4,5V en naar 3V?

Ik hoop dat iemand het weet, want dan kan ik het nog voor dinsdag solderen, want dan ga ik met vakantie. :)

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Tuurlijk kan dat, met behulp van spanningsregelaars kan je de gewenste spanning omzetten van 12 naar 9v of 5 volt.
Het is errug simpel effe kijken voor een schemaatje.

• banaan-X
  • Niet online
Bedankt, ik heb het spul al bij een elektronicawinkel opgehaald. Schema heb ik meegekregen. Bedankt.

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 07 juli 2001 17:30 schreef banaan-X het volgende:
Bedankt, ik heb het spul al bij een elektronicawinkel opgehaald. Schema heb ik meegekregen. Bedankt.
wat wil je bouwen dan?

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Welke regelaar heb je dan.
Kon ook gewoon naar een Automat oid gaan.
Meestal hebben ze ook van dit soort spul liggen.

And The Only One

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Kun je doen met een paar spanningsregelaars..

Voor 9V moet je een 7809 pakken, voor 5V een 7805. Die zijn te krijgen bij elke elektrozaak, en daar kunnen ze ook heel simpel even een schemaatje voor je optekenen.. (1e pin is de ingang, 2e pin is de ground en 3e pin is de uitgang.. en tussen ingang en ground, en uitgang en ground moeten nog een paar condensatoren).

Verwijderd

die condensatoren zijn om de boel te stabiliseren en het werkt ook zonder.
heb mijn telefoon oplader voor in de auto met een L7806 gemaakt en gewoon aan een van de roode en een zwarte draad gesoldeerd. nergens problemen mee :)

Verwijderd

Er zijn ook complete adaptertjes voor. van 3 volt naar 12 in stapjes van 1,5.

Heb je meteen alle benodigde stekkertjes erbij en je stopt hem zo in de sigarettenaansteker.

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 13:16 schreef TweaKERS het volgende:
Er zijn ook complete adaptertjes voor. van 3 volt naar 12 in stapjes van 1,5.

Heb je meteen alle benodigde stekkertjes erbij en je stopt hem zo in de sigarettenaansteker.
Maar als je er dan 3 wilt hebben kost dat fl. 90,- :( Zoveel had ik er niet voor over om een stel Trustboxjes, een CD-man en een walkman aan te sluiten.
Kun je doen met een paar spanningsregelaars..
Voor 9V moet je een 7809 pakken, voor 5V een 7805. Die zijn te krijgen bij elke elektrozaak, en daar kunnen ze ook heel simpel even een schemaatje voor je optekenen.. (1e pin is de ingang, 2e pin is de ground en 3e pin is de uitgang.. en tussen ingang en ground, en uitgang en ground moeten nog een paar condensatoren).
Dat heb ik dus ook gedaan! De 3V kon je met een LM317 krijgen.
De verkoper heeft even een schemaatje getekend, en toen heb ik vandaag de hele middag zitten solderen, en knutselen. Het geheel zit nu in een prachtig houten doosje van 10x4x5 cm. met aan/uit schakelaartjes er op. >:) Ik heb geen digitale camera, dus ik kan m helaas niet laten zien. ;(

• Diamon

Diamon

The Weird One

Euhhhhh, die spanning regelaars worden nogal heet.
Een goed koellichaam is dus aan te raden.

And The Only One

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 22:39 schreef Diamon het volgende:
Euhhhhh, die spanning regelaars worden nogal heet.
Een goed koellichaam is dus aan te raden.
Daar was ik al achter, vooral de 5V en de 3V worden erg heet. Ik heb er een opgerold ijzerdraadje tegenaan gesoldeerd, zou dat genoeg koeling zijn voor 2 uur achtereen runtime?

En wat hou deen 'echt' koellichaam eigenlijk in voor zo'n mini-plaatje?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Op maandag 09 juli 2001 00:15 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Daar was ik al achter, vooral de 5V en de 3V worden erg heet. Ik heb er een opgerold ijzerdraadje tegenaan gesoldeerd, zou dat genoeg koeling zijn voor 2 uur achtereen runtime?

En wat hou deen 'echt' koellichaam eigenlijk in voor zo'n mini-plaatje?
gewoon plaatje alu of zo achter de regelaars schroeven

LET OP !!
de plaatjes van de 78xx regelaars = massa
dus die kun je zo aan elkaar knopen

het plaatje van de 317 is dus echt NIET gelijk aan massa isoleren dus of op een eigen plaatje schroeven

Repareren doe je zo.

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 09 juli 2001 00:22 schreef Sine het volgende:

[..]

gewoon plaatje alu of zo achter de regelaars schroeven

LET OP !!
de plaatjes van de 78xx regelaars = massa
dus die kun je zo aan elkaar knopen

het plaatje van de 317 is dus echt NIET gelijk aan massa isoleren dus of op een eigen plaatje schroeven
Bedankt! (2x) Ik had ze nl. zo allemaal op 1 plaatje aangesloten! En ik heb net al een 317 om zeep geholpen... (S39 is rot spul, maar ik kreeg dat ijzerdraadje er niet op |:( ) (ja ik weet dat S39 geleidt. |:( )

• Diamon

Diamon

The Weird One

Heb hier ook zo'n projectje liggen met een regelaar, de LM350.
Dit ding wordt ook behoorlijk heet, en heb zelf een koellichaam gemaakt.

Stukje aluminium, in de lengte en de breedte van het project, en daaraan de LM350 geschroeft.
Het zaakje wordt nog steeds heet, misschien zet ik er nog een koelertje tegenaan.

And The Only One

Pagina: 1