Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:02
ROBO'S WINTER CHALLENGE

Inleiding

Ieder jaar verstoken we een enorme hoeveelheid kubieke meters gas om onze huizen warm te houden. Dit gaat samen met een energie rekening die voor het grootste gedeelte bestaat uit het verwarmen van onze huizen in de winter

Wat er aan vooraf ging

De afgelopen jaren ben ik bewuster met energie om gegaan. Spaar lampen gemonteerd, de verwarming een standje lager, tochtstrippen geplaatst, wassen met een volle machine enz. Dit levert een kosten besparing van gemiddelt zo'n 30 euro per maand op. Maar nog altijd is de energie rekening een flinke jonge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/havfKtTdGKrbXpYcxHPs1NBq/full.png

De afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in alternatieven voor het verwarmen van het huis, maar ik kom altijd tot de conclusie dat de opties onhaalbaar zijn voor mij. Ik woon in een huurhuis, dus zijn zonnepanelen geen optie. Ik heb geen open haard in huis en alle andere opties zijn simpelweg een onbetaalbare investering voor mij of worden niet goed gekeurd door de verhuurder

Nu heb ik mezelf meerdere jaren afgevraagd, wat nou als ik in de winter gewoon de verwarming uit laat? Dat zou voor mij een enorme kosten besparing betekenen. Afgelopen week begon ik er weer over na te denken en kwam ik deze website met tips en tricks tegen: http://nl.wikihow.com/Thuis-warm-blijven-zonder-verwarming

De feiten

Vergis je niet. Niet stoken in de winter zou mij meer geld opleveren dan dat ik ieder jaar aan vakantie geld ontvang. Ook word ik op internet steeds meer bewust gemaakt dat het de slechte kant op gaat met onze aarde door klimaat verandering. Ik rijd iedere dag op een tweetakt scooter, weliswaar met katalysator, maar ik weet sinds kort dat een tweetakt scooter slechter voor het milieu is dan een nieuwe vrachtwagen

De challenge

Daarom heb ik besloten de uitdaging aan te gaan om één winter de verwarming uit te laten. Dit zou mij een besparing van 500 tot 700 euro op kunnen leveren blijkt uit mijn berekeningen. Afhankelijk van hoe koud de winter gaat zijn. Ik wil natuurlijk niet dat de leidingen bevriezen of dat er andere schade ontstaat, dus ik zal op de koudste dagen de thermostaat de C.V. ketel toe moeten laten staan om het huis licht te verwarmen. Met het geld dat het op gaat leveren ga ik naar de scooter dealer en zal dan trachten mijn tweetakt scooter
voor een zo'n schoon mogelijke viertakt scooter in te ruilen met bijbetaling van het geld dat de Winter Challenge opgeleverd heeft

Ik zal op deze pagina regelmatig updates doen, vooral tijdens de echt koude dagen. Mijn energie rekening loopt van oktober tot oktober en ik ga updates doen van mijn verbruik. Ook overweeg ik om video's te uploaden naar Youtube waar te zien zal zijn wat voor maatregelen ik heb getroffen om warm te blijven en waarin ik vertel hoe het gaat. Met uiteindelijk misschien wel een video waarin ik de vier takt scooter koop bij de dealer.

Scooter

Ik ga ook uitzoeken welke scooters het minst verbruiken en het milieu vriendelijkst zijn. Vanaf 2018 komt de Euro 4 norm voor scooters en brommers. Alle nieuw verkochte scooters zullen vanaf dat moment aan deze norm moeten voldoen. Een echt nieuwe scooter gaat misschien niet haalbaar zijn voor mij. Maar ik weet bijvoorbeeld dat er al enige tijd een vier takt Yamaha Neos op de markt is met een injectie systeem i.p.v. carburateur die een verbruik van 1 op 60 kan halen. Vanaf 2018 is het verboden om in Amsterdam op een twee takt scooter te rijden en naar verwachting zullen meer steden volgen

Mocht je advies of vragen hebben, je mening of misschien je eigen ervaringen met een vergelijkbare challenge/situatie willen delen, dan kan dat allemaal hier

[ Voor 82% gewijzigd door Robolokotobo op 18-07-2017 01:37 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Wow, ambitieus! In het door jou aangehaalde artikel staan een paar dingen die contraproductief zijn of zelfs gevaarlijk:
1) doe een kaars aan vs plak als dicht.
Een vlam in een slecht geventileerde ruimte kan het dodelijke gas koolstofmonoxide produceren. Je zult misschien de neiging gaan hebben veel kaarsen aan te steken en dan kan het hard gaan. Koop een goede CO meter!
2) gebruik gloeilampen.
Aardgas heeft per euro een stuk hogere energie opbrengst. Bij verbranding van een kuub aardgas komt ongeveer 10 kWh aan energie vrij. Dat komt neer op 6,5 cent per kWh terwijl je met electrische energie rond de 20 cent zit. Een gloeilamp zal je echter wel weer stralingswarmte geven en dat geeft je een hoger comfort gevoel dan convectie warmte

Verder: een koud huis geeft meer kans op gezinsuitbreiding mits beide geslachten aanwezig zijn. :> En een kind is zo'n beetje het slechtst mogelijke voor het milieu en je portemonnee :)

Sterkte!

• Robolokotobo
balk schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 01:48:
Wow, ambitieus! In het door jou aangehaalde artikel staan een paar dingen die contraproductief zijn of zelfs gevaarlijk:
1) doe een kaars aan vs plak als dicht.
Een vlam in een slecht geventileerde ruimte kan het dodelijke gas koolstofmonoxide produceren. Je zult misschien de neiging gaan hebben veel kaarsen aan te steken en dan kan het hard gaan. Koop een goede CO meter!
2) gebruik gloeilampen.
Aardgas heeft per euro een stuk hogere energie opbrengst. Bij verbranding van een kuub aardgas komt ongeveer 10 kWh aan energie vrij. Dat komt neer op 6,5 cent per kWh terwijl je met electrische energie rond de 20 cent zit. Een gloeilamp zal je echter wel weer stralingswarmte geven en dat geeft je een hoger comfort gevoel dan convectie warmte

Verder: een koud huis geeft meer kans op gezinsuitbreiding mits beide geslachten aanwezig zijn. :> En een kind is zo'n beetje het slechtst mogelijke voor het milieu en je portemonnee :)

Sterkte!
Dank! Ja dat van de kaarsen had ik al begrepen. Ook heeft het niet zoveel nut om kaarsen te gebruiken, aangezien je honderden kaarsen aan moet steken om het warm te krijgen als het koud is. De gloeilampen leken mij ook al geen goed idee. Vooral de thermische kleding en het dragen van een dikke badjas over de kleren lijken mij slimme opties.

Ook het bewegen is natuurlijk een manier om het snel warm te krijgen. Daarvoor hoef je echt geen 20 minuten te gaan joggen. Een blokje om of een aantal sprintjes trekken is meer dan voldoende. Wat in mijn ogen erg belangrijk is zijn de sokken die je draagt. Koude voeten zijn erg irritant en krijg je snel als je sportsokken draagt. Ik heb de afgelopen winter speciale winter sokken gekocht en nooit koude voeten gehad. Ook heb ik een goede muts die goed van pas gaat komen omdat veel lichaamswarmte verloren gaat via het hoofd. Ook zal ik veel warme dranken drinken en proberen de luchtvochtigheid zo laag mogelijk te houden

Aardig dat je me sterkte wenst, maar dat is niet hoe ik het zie. Ik zie het als een toffe uitdaging en boeiende bezigheid. Ik heb diverse manieren om mezelf warm te houden en ga dus echt niet verrekken van de kou :)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Je doet nu woon-werk met een scooter? Wat is de afstand? Is fietsen geen optie?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ook hier klonk er een Wow.

Laat ik zeggen dat ik het een interessante/mooie/leuke challenge is, maar duurzaam hoeft geen kou lijden te zijn in mijn ogen.

Tips die me even snel te boven kwamen: lees http://www.lowtechmagazine.be/
De artikelen over wonen zijn misschien interessant (http://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-wonen.html)
Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis
Infrarood verwarming? Lokale verwarming van de persoon en niet het huis.

Verder wat is je reisafstand en kan dat met een E-Scooter, Spedelec of E-Fiets?

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 18-07-2017 09:05 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 20:09
Misschien een kleine kanttekening bij je mooie inspanning: een huis niet verwarmen heeft wel een aantal problemen als gevolg...vooral naar het gebouw zelf toe.
Door het ontbreken van verwarming (dus een voldoende temperatuur) zal de waterdamp onvoldoende uitdrogen waardoor er schimmels kunnen/zullen ontstaan (met de bijhorende gezondheidsproblemen...)
Mocht je ervoor kiezen om de verwarming uit te zetten is het van zeer groot belang om voldoende te ventileren om dit te voorkomen.
Veel succes!!

• Robolokotobo
B-lex schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:58:
Je doet nu woon-werk met een scooter? Wat is de afstand? Is fietsen geen optie?
Nee ik heb geen werk. Ik ga regelmatig bij vrienden en familie op visite en voor boodschappen rijd ik 10 km heen en 10 km terug. Ik ga ook vaak naar mijn vader, wat ongeveer dezelfde afstand is. Als het mooi weer is ga ik vaak te touren, denk aan 30 of 40 km. Ik rijd in principe iedere dag wel 20 km. In de winter rijd ik minder. Dan zijn er ongeveer 3 dagen in de week dat ik niet rijd
ollie1965 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:05:
Ook hier klonk er een Wow.

Laat ik zeggen dat ik het een interessante/mooie/leuke challenge is, maar duurzaam hoeft geen kou lijden te zijn in mijn ogen.

Tips die me even snel te boven kwamen: lees http://www.lowtechmagazine.be/
De artikelen over wonen zijn misschien interessant (http://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-wonen.html)
Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis
Infrarood verwarming? Lokale verwarming van de persoon en niet het huis.

Verder wat is je reisafstand en kan dat met een E-Scooter, Spedelec of E-Fiets?
Ik heb de artikelen gelezen. Daar komt dus naar voren dat thermische onderkleding dragen een veel betere manier is om het warm te houden dan de verwarming omhoog te slingeren. Dat idee had ik al maar ik lees daar dat er ook veel verschil is in deze kleding

De afstanden kan je hier boven lezen. Ik heb wel eens op een electrische scooter gereden. De accu's daarvan zijn vrij snel leeg en dan moet je wachten op het laden wil je verder rijden, en dan moet je ook ergens zijn waar je toegang hebt tot een stopcontact. Ook is het vervangen van de accu's na een aantal jaren een hele investering en is een electrische scooter erg duur in aanschaf. Ook is een tweedehandse geen optie omdat dan de accu's al grotendeels op zijn. Een Spedelec of E-Fiets is ook niet handig voor mij omdat ik dus boodschappen doe met de scooter en dan niet zoveel mee zou kunnen nemen
Promy schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:12:
Misschien een kleine kanttekening bij je mooie inspanning: een huis niet verwarmen heeft wel een aantal problemen als gevolg...vooral naar het gebouw zelf toe.
Door het ontbreken van verwarming (dus een voldoende temperatuur) zal de waterdamp onvoldoende uitdrogen waardoor er schimmels kunnen/zullen ontstaan (met de bijhorende gezondheidsproblemen...)
Mocht je ervoor kiezen om de verwarming uit te zetten is het van zeer groot belang om voldoende te ventileren om dit te voorkomen.
Veel succes!!
Daar had ik nog niet goed bij stil gestaan. Dit ga ik goed in de gaten houden. Bedankt voor het succes wensen!

• B-lex
Als je geen werk hebt kan je thuis zijn op gunstige tijden. De AlbertHeijn kan je boodschappen voor een paar euro op deze gunstige tijden thuisbezorgen. Door slim (wekelijks) in te kopen kan je hiermee op de lange termijn geld en tijd besparen (ipv vaak op een scooter heen/weer, rekening houdend met verbruik, slijtage, afschrijving).

Dus geen boodschappen meer op de scooter.

Zonder het hoeven doen van boodschappen is een fiets wellicht interessanter (je gaf zelf aan dat boodschappen een grote factor zijn in deze keuze).

• Robolokotobo
B-lex schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:36:
Als je geen werk hebt kan je thuis zijn op gunstige tijden. De AlbertHeijn kan je boodschappen voor een paar euro op deze gunstige tijden thuisbezorgen. Door slim (wekelijks) in te kopen kan je hiermee op de lange termijn geld en tijd besparen (ipv vaak op een scooter heen/weer, rekening houdend met verbruik, slijtage, afschrijving).

Dus geen boodschappen meer op de scooter.

Zonder het hoeven doen van boodschappen is een fiets wellicht interessanter (je gaf zelf aan dat boodschappen een grote factor zijn in deze keuze).
Dat is niet zo verkeerd gedacht. Alleen boodschappen zijn bij de AH een stuk duurder dan bij de LIDL. Ik zie het ook niet zitten om alles op de fiets te doen. Ik besluit bijvoorbeeld wel eens om even een uur bij mijn vader te gaan kijken. Als ik dat iedere keer op de fiets moet doen zou het fietsen een grote ergenis worden. En ik houd van de vrijheid die een scooter bied en het rijden zelf. Zonder scooter zou ik me beperkt voelen

[ Voor 42% gewijzigd door Robolokotobo op 19-07-2017 17:43 ]

• B-lex
Producten zijn bij de AH niet een stuk duurder dan bij de Lidl. Dat is al meerdere malen aangetoond door de consumentenbond op basis van de normale dagelijkse boodschappen van een doorsnee persoon. Denk aan AH Basic/Euroschopper.

Maargoed, je wilt dus de luxe van je scooter behouden, ookal kost dat veel geld.

Waarom wil je de luxe van een gezond en warm leefklimaat niet behouden in ruil voor een kleinere winst ten opzichte van het wegdoen van je scooter?

Zoals al eerder beschreven is het niet verwarmen van je huis in de winterperiode niet geheel zonder risico kwa vocht en luchtkwaliteit binnenshuis. En verder zullen we het maar niet hebben over structurele schade aan waterleidingen en bakstenen. Laatstgenoemde kunnen breken door bevriezing icm vocht.

Ik denk dat je de kostenbesparing beter in een andere hoek kan zoeken.

Mocht je dit alles toch willen doorzetten, houd ons dan aub op de hoogte van je ervaring en besparing. Heel veel succes komende winter. (Niet sarcastisch bedoeld overigens)

• Robolokotobo
Het begint nu voor het eerst weer een beetje koud te worden. Volgens de thermostaat is het 18,5 graden hier in huis. De jaar afrekening zit er aan te komen en het lijkt erop dat ik voor het afgelopen jaar ongeveer kiet ga spelen.

Ik heb gelezen dat om problemen te voorkomen je niet onder de 12 graden op de thermostaat wil gaan. Dus ik heb de thermostaat op 12 graden gezet

Ik heb thermo kleding en noorse sokken gekocht

Laat maar komen die winter! 8)

• balk
Robo, hoe gaat het nu? Staat de verwarming nog steeds uit?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben ook benieuwd hoe het gaat. Vooral omdat je zonder werk, veel thuis bent. Ik zou de verwarming gewoon op 15 graden zetten. Fors minder verbruik, minder kans op problemen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Edit.. Verkeerd topic

[ Voor 96% gewijzigd door prein2 op 09-11-2017 21:50 ]

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
Het wordt wat kouder de komende dagen. Hoe ga je je voorbereiden?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien is het verhuizen naar een energiezuinige woning een optie? ik betaal maar 50 euro per maand aan energie voor mijn huurwoning.

• balk
Robolokotobo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:14:
ROBO'S WINTER CHALLENGE

Inleiding

Ieder jaar verstoken we een enorme hoeveelheid kubieke meters gas om onze huizen warm te houden. Dit gaat samen met een energie rekening die voor het grootste gedeelte bestaat uit het verwarmen van onze huizen in de winter

Wat er aan vooraf ging

De afgelopen jaren ben ik bewuster met energie om gegaan. Spaar lampen gemonteerd, de verwarming een standje lager, tochtstrippen geplaatst, wassen met een volle machine enz. Dit levert een kosten besparing van gemiddelt zo'n 30 euro per maand op. Maar nog altijd is de energie rekening een flinke jonge

[afbeelding]

De afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in alternatieven voor het verwarmen van het huis, maar ik kom altijd tot de conclusie dat de opties onhaalbaar zijn voor mij. Ik woon in een huurhuis, dus zijn zonnepanelen geen optie. Ik heb geen open haard in huis en alle andere opties zijn simpelweg een onbetaalbare investering voor mij of worden niet goed gekeurd door de verhuurder

Nu heb ik mezelf meerdere jaren afgevraagd, wat nou als ik in de winter gewoon de verwarming uit laat? Dat zou voor mij een enorme kosten besparing betekenen. Afgelopen week begon ik er weer over na te denken en kwam ik deze website met tips en tricks tegen: http://nl.wikihow.com/Thuis-warm-blijven-zonder-verwarming

De feiten

Vergis je niet. Niet stoken in de winter zou mij meer geld opleveren dan dat ik ieder jaar aan vakantie geld ontvang. Ook word ik op internet steeds meer bewust gemaakt dat het de slechte kant op gaat met onze aarde door klimaat verandering. Ik rijd iedere dag op een tweetakt scooter, weliswaar met katalysator, maar ik weet sinds kort dat een tweetakt scooter slechter voor het milieu is dan een nieuwe vrachtwagen

De challenge

Daarom heb ik besloten de uitdaging aan te gaan om één winter de verwarming uit te laten. Dit zou mij een besparing van 500 tot 700 euro op kunnen leveren blijkt uit mijn berekeningen. Afhankelijk van hoe koud de winter gaat zijn. Ik wil natuurlijk niet dat de leidingen bevriezen of dat er andere schade ontstaat, dus ik zal op de koudste dagen de thermostaat de C.V. ketel toe moeten laten staan om het huis licht te verwarmen. Met het geld dat het op gaat leveren ga ik naar de scooter dealer en zal dan trachten mijn tweetakt scooter
voor een zo'n schoon mogelijke viertakt scooter in te ruilen met bijbetaling van het geld dat de Winter Challenge opgeleverd heeft

Ik zal op deze pagina regelmatig updates doen, vooral tijdens de echt koude dagen. Mijn energie rekening loopt van oktober tot oktober en ik ga updates doen van mijn verbruik. Ook overweeg ik om video's te uploaden naar Youtube waar te zien zal zijn wat voor maatregelen ik heb getroffen om warm te blijven en waarin ik vertel hoe het gaat. Met uiteindelijk misschien wel een video waarin ik de vier takt scooter koop bij de dealer.

Scooter

Ik ga ook uitzoeken welke scooters het minst verbruiken en het milieu vriendelijkst zijn. Vanaf 2018 komt de Euro 4 norm voor scooters en brommers. Alle nieuw verkochte scooters zullen vanaf dat moment aan deze norm moeten voldoen. Een echt nieuwe scooter gaat misschien niet haalbaar zijn voor mij. Maar ik weet bijvoorbeeld dat er al enige tijd een vier takt Yamaha Neos op de markt is met een injectie systeem i.p.v. carburateur die een verbruik van 1 op 60 kan halen. Vanaf 2018 is het verboden om in Amsterdam op een twee takt scooter te rijden en naar verwachting zullen meer steden volgen

Mocht je advies of vragen hebben, je mening of misschien je eigen ervaringen met een vergelijkbare challenge/situatie willen delen, dan kan dat allemaal hier
Zo, de winter is nu toch wel over; het wordt 20°C+ volgende week :)
Hoe is de winter challenge verlopen? Volgehouden? d:)b

• Robolokotobo
Ik zal eerlijk bekennen dat ik er niet mee doorgezet heb. Op het moment dat het flink kouder werd in huis kreeg ik migraine achtige koppijn. Dit kwam een aantal keer terug dus had ik geen andere optie dan de verwarming aan te zetten. Je kon ook al snel aan alles merken en zien dat het te vochtig werd in huis. Dit was geen goed idee. Ik zou dan ook iedereen afraden om dit te proberen

Pagina: 1