Spyware op mijn iPhone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De laatste dagen gebeuren er een paar gekke dingen op mijn iPhone (7, met iOS 10.3.3):

- Afgelopen zaterdag had ik een registratie in mijn email van zoomanalytics.co terwijl ik mij daar nooit aangemeld heb. Ik zie dat op mijn iPhone de site van Zoom Analytics open staat in Safari. Dit terwijl mijn iPhone gelocked in m'n broekzak zat.
- Pas haalde ik m'n iPhone uit m'n broekzak en was ie een contact van ma aan het bellen, naam begon met een 'Y' (één van de laatste nummers uit m'n contactenlijst).
- Zojuist hoor ik opeens vanuit m'n broekzak dat mijn telefoon de voicemail van één van mijn contacten aan het bellen is (naam begint met 'Aa', eerste contact in mijn contactenlijst). Deze heb ik snel weggedrukt.
- Ik klik op de berichtenapp en zie dat hij open staat bij een bericht dat ik van het nummer het contact dat hij zojuist gebeld heeft (beginnend met 'Aa') over SMS kosten van een dienst. Echter deze is afkomstig van het nummer +3111. Blijkbaar is dit nummer opgeslagen onder de naam van 'Aa'. Het kan kloppen dat ik dat SMSje ooit gehad heb, maar heb zeker dat nummer niet onder die naam opgeslagen.
- Ik zie bij gebelde nummers dat ik een half uur daarvoor 15 seconden gebeld heb met 'Y', een half uur voordat ik belde naar 'Aa'.
- Ik zie ook in de berichtenapp dat ik een iMessage bericht wat ik maanden geleden gestuurd heb naar 'Y' opeens geliked heb met 'Haha'.

Ik snap er echt helemaal niks van. Er gebeuren dus dingen op m'n telefoon die ik zeker niet zelf doe, terwijl hij gelocked in m'n broekzak zit.

Iemand enig idee hoe ik kan achterhalen wat er aan de hand is? Ik heb m'n iPhone niet gejailbreaked en er zijn geen apps geïnstalleerd die ik niet ken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En heb je ook een IPad / imac of Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:29:
En heb je ook een IPad / imac of Macbook?
Ja, zowel iPad als MacBook. Waarvan ik trouwens zeker weet dat op beide apparaten vandaag op dat moment niemand gebruik maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KappuhH schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:31:
[...]

Ja, zowel iPad als MacBook. Waarvan ik trouwens zeker weet dat op beide apparaten vandaag op dat moment niemand gebruik maakte.
Dat kan best, maar voor MacOS is zulke malware makkelijker mogelijk dan op iOS :) dus misschien even ook je Macbook controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Simpele manier om zeker te zijn:
Maak een iCloud backup van je iPhone
Reset iPhone naar factory settings (of nog drastischer: restore van device via DFU modus mbv iTunes)
iCloud backup terugzetten tijdens het opnieuw instellen van je telefoon

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het bellen van contacten met abc zyx is meestal de schuld van kwaadaardige broekzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:40
jeroen3 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:38:
Het bellen van contacten met abc zyx is meestal de schuld van kwaadaardige broekzakken.
Wel als die niet gelocked zou zijn, een broekzak kan meestal geen touchid of een pincode invoeren om het scherm te ontgrendelen, dan zou het al een hele kwaadaardige broek moeten zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb het al een paar keer gehad dat de telefoon ontgrendeld werd omdat ik mijn handen ook in de broekzak had.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 19-07-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Zou in principe wel kunnen als touch-id niet gebruikt wordt en de iPhone dus zonder code kan ontgrendeld worden. In dat geval zou accidenteel iemand bellen wel kunnen natuurlijk.
Ikzelf heb het 1x meegemaakt omdat ik dacht dat de telefoon gelockt was toen ik hem in mijn broekzak deed, wat achteraf dus niet zo bleek te zijn.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Inmiddels met de Apple helpdesk gebeld en volgens hen ligt het aan 10.3.3 bèta. Het is me alleen nog niet gelukt om te downgraden naar de officiële 10.3.2. Dus als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
KappuhH schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:44:
Inmiddels met de Apple helpdesk gebeld en volgens hen ligt het aan 10.3.3 bèta. Het is me alleen nog niet gelukt om te downgraden naar de officiële 10.3.2. Dus als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag.
10.3.3 is sinds gister avond uit - dus je zou gewoon moeten kunnen updaten naar de laatste stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18
Heb je een code of touchid aanstaan op je iPhone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
ex87 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:17:
[...]

10.3.3 is sinds gister avond uit - dus je zou gewoon moeten kunnen updaten naar de laatste stable.
Die kwam precies op het juiste moment inderdaad! Heb hem geïnstalleerd en eens zien of het helpt.
Pagina: 1