[Win7] Bestanden niet zichtbaar in Explorer, wel in Treesize

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 19:27
Mijn vader heeft ineens het probleem dat hij niet meer bij zijn bestanden kan. Beide dataschijven laten via 'Mijn Computer' (explorer) een leeg scherm zien, terwijl deze onder 'Eigenschappen' nog gewoon vol zijn.

Zojuist met Treesize gekeken, gelukkig zijn daar alle bestanden nog zichtbaar. De twee donkergele mappen kan ik nog via explorer zien, alle lichtgele mapjes zijn niet meer te zien

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mTFTSv/Treesize2.jpg

De bestanden zijn niet verborgen, ook geen Malware, heb dit al gecheckt. Echter kan ik in de FAQ van Treesize niet vinden wat de lichte kleur nu betekent... Heb ook al gekeken naar mogelijk aangepaste gebruikersrechten, maar kom er niet uit.

Wat moet ik aanpassen om de bestanden weer zichtbaar te maken in Windows zelf?

Beste antwoord (via Isaja op 27-07-2017 09:58)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:13
Kom ik toch terug op mijn eerste bericht, command prompt als Administrator:
attrib -s -h D:\*.* /s /d
attrib -s -h E:\*.* /s /d
Het enige nadeel hiervan is dat zowel Recycle Bin als System Volume Information dan niet meer hidden als system attributen hebben wat eventueel op te lossen is door vanuit command prompt als Administrator het volgende na de eerste commando's uit te voeren:
attrib +s +h "D:\$RECYLE.BIN" /s /d
attrib +s +h "D:\System Volume Information" /s /d
attrib +s +h "E:\$RECYLE.BIN" /s /d
attrib +s +h "E:\System Volume Information" /s /d
En zoals eerder vermeld is door @Reepje, mogelijk zijn backups van de betreffende schijf ook een goed idee, hoewel deze commando's als het goed is de bestanden weer zichtbaar maken, maakt het geen backups van deze bestanden (en mappen).Is al gedaan lezen :p
Isaja schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:59:
...
Het probleem blijkt ook op een tweede schijf zo te zijn, ook hier 'onzichtbare' bestanden met dezelfde readout via powershell. Het lijkt me dus in Windows te zitten en niet door een beschadigde schijf. Ook met externe schijven krijg ik bovengemiddeld vaak de vraag om administrator rechten om een map te openen, terwijl ik als administrator ben ingelogd, heel vreemd.

Oplossing zou inderdaad kunnen zijn om de data te verplaatsen, schijf formatteren en dan weer terugplaatsen, maar wil voorkomen dat hetzelfde issue dan weer opspeelt zonder nu de oorzaak te kennen / aangepakt te hebben
Even een selectieve quote: De oorzaak die ik met dit vreemde attributen herken ik in over het algemeen een oud soort (USB) virus/malware. Verder helpt het verplaatsen niet met de attributen weer goed krijgen tenzij je een OS gebruikt dat deze weghaalt (Linux bijvoorbeeld). Met schijf bedoel je neem ik aan je D: partitie gezien D: en E: op dezelfde schijf staan (volgens een screenshot van je). Helaas weet ik even geen makkelijkere methode om de System eigenschap van bestanden (en mappen) weg te krijgen (of toe te kennen) dan attrib onder command prompt :(

Je zou ze als het goed is ook te zien krijgen door in Weergave het vinkje weg te halen: "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)." Helaas haal je hier echter niet die systeem eigenschap weg.

[ Voor 64% gewijzigd door Starke op 25-07-2017 09:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De "lichte" kleur is volgens mij toch echt van toepassing op verborgen mappen. Kijk een bij de instellingen of "verborgen mappen en bestanden weergeven" wel aanstaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.gratissoftwaresite.nl/userfiles/verborgen.png.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan ook een defect zijn, waarbij de MFT is beschadigd.

Met check disk kan je dat controleren, soms repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
@Verwijderd Dacht ik zelf ook, maar dit aanpassen in explorer maakt ze nog niet zichtbaar. Zou ook appart zijn wanneer ineens alle bestanden verborgen zouden zijn. De 'donkergele' bestanden zijn mappen die de afgelopen dagen nog zijn toegevoegd

@Reepje vergeten te vermelden, maar checkdisk inderdaad al gedraaid en geen onregelmatigheden tegengekomen

Vind het zelf ook een erg appart probleem.. Zit al te denken om meteen Windows10 te installeren, volledige cleane install, maar weet niet of dit het gaat verhelpen. Zit zelf echt aan de administratorrechten te denken, omdat TreeSize hierom vraagt bij opstarten, en het dan wel te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heb ik laatst ook bij een PC gehad, wat er nou uiteindelijk aan de hand was was een defect/bug/whatever in de indexing functie. Daardoor bleef ie als het ware hangen op het openen van de disk/map.

Oplossing was in mijn geval CMD openen, het commando <SFC /SCANNOW> uitvoeren, na afloop opnieuw opstarten, Indexing Options openen, Advanced openen, Rebuild Index klikken, en daarna opende alles weer als vanouds :)

(< > weglaten in CMD uiteraard)
Je kon dit ook zien aan het feit dat de adresbalk bovenin explorer de groene "loading" bar liet zien. Even geen idee hoe ik het beter moet omschrijven

EDIT: deze dus

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/7vqyv.png

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
@Verwijderd Thanks voor het meedenken, heb het inmiddels uitgevoerd maar helaas zonder resultaat... SCANNOW vind niks raars, opnieuw opgestart en indexeren, maar nog steeds niet te zien in verkenner.

Wordt zo onderhand toch een behoorlijk vreemd probleempje... ;-)

Zou de cleane install van Windows 10 helpen? Als in dat dit alle user-instellingen zou kunnen overschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, jammer. Dan zou ik toch aanraden om eerst een nieuw (schoon) user account aan te maken en nog eens te kijken of het vanaf daar te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Nieuw useracount als administrator geeft hetzelfde resultaat, nog steeds niet zichtbaar..

Had al gedacht aan de support van TreeSize maar dat is ook voor de paid versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maar in TreeSize zit een mogelijkheid om een map die je daar ziet in Verkenner te openen. Heb je die al geprobeerd? Dat is dan rechter muisknop en dan iets als openen. Wat zijn de SMART waardes?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:38:
Maar in TreeSize zit een mogelijkheid om een map die je daar ziet in Verkenner te openen. Heb je die al geprobeerd? Dat is dan rechter muisknop en dan iets als openen. Wat zijn de SMART waardes?
Yes inderdaad, net mee bezig, via TreeSize krijg ik de map gewoon geopend! Het werkt ook wanneer ik de mapnaam simpelweg in de browserbalk intyp, eg 'E:\ mijn afbeeldingen' - dan wordt deze map keurig geopend, alleen als ik terugga naar de E:\ root dan is deze ook weer weg. Sommige mappen vragen om Administrator rechten als ik dit doe, maar daar is het simpelweg op OK klikken

SMART waardes hieronder (dat was even Tweakeren, weer wat bijgeleerd ;-)

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jnvHLF/Sm_ARt_schijf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Isaja schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Yes inderdaad, net mee bezig, via TreeSize krijg ik de map gewoon geopend! Het werkt ook wanneer ik de mapnaam simpelweg in de browserbalk intyp, eg 'E:\ mijn afbeeldingen' - dan wordt deze map keurig geopend, alleen als ik terugga naar de E:\ root dan is deze ook weer weg. Sommige mappen vragen om Administrator rechten als ik dit doe, maar daar is het simpelweg op OK klikken...
De user heeft dus gewoon geen leesrechten op de directories, dat moet je even goed zetten.
Kan met cacls, met explorer of door het geheel naar een fat32 volume te moven en weer terug

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Gezien het om een data schijf gaat is het ook mogelijk dat er (op 1 of andere manier) een system eigenschap op de mappen (en bestanden) op die schijf terecht is gekomen.
Open command prompt als administrator (let op dit commando moet je niet op C: uitvoeren):
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:50:
[...]

De user heeft dus gewoon geen leesrechten op de directories, dat moet je even goed zetten.
Kan met cacls, met explorer of door het geheel naar een fat32 volume te moven en weer terug
Dat heeft die dus wel als je het in rechten zou gaan zoeken dan zou het gaan om alleen "List folder/read data" rechten, maar dan zou de persoon (als het goed is) ook niet naar de folder kunnen browsen, zoals aangegeven wordt in het bericht dat je quote.

[ Voor 50% gewijzigd door Starke op 18-07-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Starke schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:52:
[...]

Dat heeft die dus wel als je het in rechten zou gaan zoeken dan zou het gaan om alleen "List folder/read data" rechten, maar dan zou de persoon (als het goed is) ook niet naar de folder kunnen browsen, zoals aangegeven wordt in het bericht dat je quote.
Nee, dat heeft-ie niet, hij mist de browse-rechten op de directories. Probeer dit maar eens:
C:\Users\Brahiewahiewa> dir

Directory: C:\Users\Brahiewahiewa

Mode                LastWriteTime         Length Name
----                -------------         ------ ----
d-----        15-Jun-15     20:20                .dbus-keyrings
d-----        19-Jun-16     10:36                .oracle_jre_usage
d-----        17-Aug-16      1:32                .vscode
d-----        26-Aug-16     11:03                .zenmap
d-----        16-Sep-15     12:57                3D Objects
d-r---        12-May-17      4:27                Contacts
d-r---        17-Jun-17     17:14                Desktop
d-r---        28-Jun-17     13:20                Documents
d-r---        17-Jul-17     12:45                Downloads
d-r---        11-Jul-17     14:16                Favorites
d-----        15-Apr-17      0:18                Intel
d-r---        07-Jul-17      9:04                Links
d-r---        12-May-17      4:27                Music
dar---        12-Jul-17     12:43                OneDrive
d-r---        25-Jun-17     15:38                Pictures
d-----        14-May-16      0:41                Roaming
d-r---        12-May-17      4:27                Saved Games
d-r---        12-May-17      4:27                Searches
d-----        21-Apr-17      4:31                temp
d-----        21-Apr-17      4:39                tmp
d-r---        12-May-17      4:27                Videos

C:\Users\Brahiewahiewa> cd appdata
C:\Users\Brahiewahiewa\appdata>

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:02:
[...]

Nee, dat heeft-ie niet, hij mist de browse-rechten op de directories. Probeer dit maar eens:
C:\Users\Brahiewahiewa> dir

Directory: C:\Users\Brahiewahiewa

Mode                LastWriteTime         Length Name
----                -------------         ------ ----
d-----        15-Jun-15     20:20                .dbus-keyrings
d-----        19-Jun-16     10:36                .oracle_jre_usage
d-----        17-Aug-16      1:32                .vscode
d-----        26-Aug-16     11:03                .zenmap
d-----        16-Sep-15     12:57                3D Objects
d-r---        12-May-17      4:27                Contacts
d-r---        17-Jun-17     17:14                Desktop
d-r---        28-Jun-17     13:20                Documents
d-r---        17-Jul-17     12:45                Downloads
d-r---        11-Jul-17     14:16                Favorites
d-----        15-Apr-17      0:18                Intel
d-r---        07-Jul-17      9:04                Links
d-r---        12-May-17      4:27                Music
dar---        12-Jul-17     12:43                OneDrive
d-r---        25-Jun-17     15:38                Pictures
d-----        14-May-16      0:41                Roaming
d-r---        12-May-17      4:27                Saved Games
d-r---        12-May-17      4:27                Searches
d-----        21-Apr-17      4:31                temp
d-----        21-Apr-17      4:39                tmp
d-r---        12-May-17      4:27                Videos

C:\Users\Brahiewahiewa> cd appdata
C:\Users\Brahiewahiewa\appdata>
... powershell dir?

Je weet dat mode voor het volgende staat:
d - Directory
a - Archive
r - Read-only
h - Hidden
s - System
l - Reparse point, symlink, etc.
Dus alleen folder attributen en DIR geeft (tenzij bepaalde opties) geen hidden files aan, Appdata is alleen een hidden folder waar je normaal gesproken alle rechten toe hebt. Alleen niet zichtbaar omdat hidden (kijk maar in de advanced folder attributes van je Appdata). Om die reden geloof ik niet dat het om file security gaat maar gewoon folder attributes.

Anders zou TS op de output van het volgende moeten geven (in command promt):
dir /A:HS E:
dir /A:S E:

Als dan de folders (in command prompt) weergegeven worden dan gaat het om folder attributes (hidden + system of system). Anders is het mogelijk jouw idee maar dat verwacht ik niet (tough assumptions are the mother of all~).

Of in powershell:
code:
1
dir -force

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is nog ingewikkelder:
C:\Users\Brahiewahiewa>dir /A:HS
 Volume in drive C has no label.
 Volume Serial Number is 90F4-748F

Directory of C:\Users\Brahiewahiewa

12-May-17  03:48    <JUNCTION>     Application Data [C:\Users\Brahiewahiewa\AppData\Roaming]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:32:
't Is nog ingewikkelder:
C:\Users\Brahiewahiewa>dir /A:HS
 Volume in drive C has no label.
 Volume Serial Number is 90F4-748F

Directory of C:\Users\Brahiewahiewa

12-May-17  03:48    <JUNCTION>     Application Data [C:\Users\Brahiewahiewa\AppData\Roaming]
Niet echt met die dir opties worden alleen folders en files weergegeven die zowel Hidden als System zijn.
  /A          Displays files with specified attributes.
  attributes   D  Directories                R  Read-only files
               H  Hidden files               A  Files ready for archiving
               S  System files               I  Not content indexed files
               L  Reparse Points             -  Prefix meaning not

Zoals in mijn ninja edit is in powershell het beter te zien door een
code:
1
dir -force E:

Te geven, dan worden gewoon alle folders (en files) weergegeven inclusief folder attributen :D op de E: schijf, in jouw geval dir -force in je user folder om alle folders en files daar weer te geven inclusief attributen.

[ Voor 7% gewijzigd door Starke op 18-07-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Ben even paar dagen in het buitenland, as maandag weer terug, ga er dan weer mee aan de slag en laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Isaja schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:46:
Ben even paar dagen in het buitenland, as maandag weer terug, ga er dan weer mee aan de slag en laat het weten!
Let wel even op. Je smart is niet goed.

End to end error kan een critical error zijn ( aanstaand disk falen).

Maar je hebt ook een crc error count. Dat kan duiden op een kabelprobleem. Zet de kabel nogmaals vast (aan beide kanten) of nog beter, gebruik een nieuwe kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Reepje schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Let wel even op. Je smart is niet goed...
Z'n smartwaardes zien er inderdaad niet veelbelovend uit, maar dit verklaart niet het gedrag t.a.v. het wel of niet tonen van directories. Althans, het zou wel heel erg toevallig zijn dat alleen het H bitje niet gelezen wordt (in geval @Starke gelijk heeft), of alleen de sid van de ts steeds niet wordt gelezen (als ik gelijk heb)

Desondanks is het aan te raden om snel nog even een backup te maken van die disk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Thanks voor het meedenken weer! @Reepje scherp opgelet, gaan de schijf inderdaad puur voor video's etc gebruiken, geen nood wanneer deze kwijt raken, in de meantime alles gebackupt

Heb via Powershell bovenstaand command (dir - force E:) gebruikt met de onderstaande output. Alle folders met 'd--hs' zijn inderdaad via geen enkele user meer te zien, alleen via treesize of een direct command in explorer (eg E:\downloads). De folders met een andere code zijn nog WEL zichtbaar.

Het probleem blijkt ook op een tweede schijf zo te zijn, ook hier 'onzichtbare' bestanden met dezelfde readout via powershell. Het lijkt me dus in Windows te zitten en niet door een beschadigde schijf. Ook met externe schijven krijg ik bovengemiddeld vaak de vraag om administrator rechten om een map te openen, terwijl ik als administrator ben ingelogd, heel vreemd.

Oplossing zou inderdaad kunnen zijn om de data te verplaatsen, schijf formatteren en dan weer terugplaatsen, maar wil voorkomen dat hetzelfde issue dan weer opspeelt zonder nu de oorzaak te kennen / aangepakt te hebben

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cNBi0Q/powershell.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Misschien met een linux livecd, de data kopiëren, en formatteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Kom ik toch terug op mijn eerste bericht, command prompt als Administrator:
Het enige nadeel hiervan is dat zowel Recycle Bin als System Volume Information dan niet meer hidden als system attributen hebben wat eventueel op te lossen is door vanuit command prompt als Administrator het volgende na de eerste commando's uit te voeren:
attrib +s +h "D:\$RECYLE.BIN" /s /d
attrib +s +h "D:\System Volume Information" /s /d
attrib +s +h "E:\$RECYLE.BIN" /s /d
attrib +s +h "E:\System Volume Information" /s /d
En zoals eerder vermeld is door @Reepje, mogelijk zijn backups van de betreffende schijf ook een goed idee, hoewel deze commando's als het goed is de bestanden weer zichtbaar maken, maakt het geen backups van deze bestanden (en mappen).Is al gedaan lezen :p
Isaja schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:59:
...

Even een selectieve quote: De oorzaak die ik met dit vreemde attributen herken ik in over het algemeen een oud soort (USB) virus/malware. Verder helpt het verplaatsen niet met de attributen weer goed krijgen tenzij je een OS gebruikt dat deze weghaalt (Linux bijvoorbeeld). Met schijf bedoel je neem ik aan je D: partitie gezien D: en E: op dezelfde schijf staan (volgens een screenshot van je). Helaas weet ik even geen makkelijkere methode om de System eigenschap van bestanden (en mappen) weg te krijgen (of toe te kennen) dan attrib onder command prompt :(

Je zou ze als het goed is ook te zien krijgen door in Weergave het vinkje weg te halen: "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)." Helaas haal je hier echter niet die systeem eigenschap weg.

[ Voor 64% gewijzigd door Starke op 25-07-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
@Starke je zat helemaal goed. De 'probleemschijven' bleken inderdaad eerder geinfecteerd te zijn door een oud usb-virus. Ik kwam hier achter toen ik een backup-schijf met Malwarebytes scande.

Dit virus kopieert de mappen naar .exe bestanden, en maakt daarna de mappen onzichtbaar, als ransomware.

De 'vreemde' situatie blijkt dus te verklaren door de Antivirussoftware die het virus verwijderd heeft, maar de mappen onzichtbaar laat.

Je bovenstaande command prompt (attrib -s -h E:\*.* /s /d) did the job, merci!

Voor wie dit probleem ook krijgt, eerst even ALLE (backup)disks met Malwarebytes of vergelijkbaar scannen (= oorzaak wegnemen) en pas daarna bovenstaande commandprompts loslaten op de aangedane schijven.

Heb meteen nieuwe partities gemaakt, data geordend en verse install van Win10 gedaan, leek me goede timing en alles draait weer als een zonnetje. Dank allen voor de hulp!
Pagina: 1