upgraden oude gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• enejan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoi Tweakers

Ik ben bezig met het upgraden van mijn inmiddels 9 jaar oude pc, dit is wat ik nu heb: (windows 10 pro 64 bit)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P6T€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB€ 332,-€ 332,-
1Antec Nine Hundred€ 0,-€ 0,-
1Maxtor Basics Desktop 500GB€ 0,-€ 0,-
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 816,-€ 816,-
6Corsair TR3X6G1333C7€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,49€ 95,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.335,44

Ik wil/zal in elk geval mijn moederbord en cpu moeten vervangen. Daarnaast waarschijnlijk ook ram en eventueel ook case en harde schijf. Dus ziet dit er een beetje zinnig uit?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,27€ 97,27
1WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB€ 99,-€ 99,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 106,-€ 106,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 666,17

Ik ga niet overklokken (dus dan zou de stockcooler voldoende moeten zijn, toch?) en speel met name games (civ 6, witcher 3, total war warhammer).
Zijn de GPU en CPU een beetje aan elkaar gewaagd? (ja ligt heel erg aan de game of je cpu of gpu eerder de bottleneck is, maar over het algemeen)

Beste antwoord (via enejan op 19-07-2017 22:46)

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:07
Zoals hierboven al wordt vermeld is de combinatie van je huidige GPU met het huidige scherm geen garantie voor het fatsoenlijk kunnen benutten van het scherm 1440p op 165Hz ga je niet redden op hoge settings. Echter omdat je beiden al hebt zul je dit wellicht zelf ook al wel hebben geconstateerd.

Qua CPU ga je er goed op vooruit t.o.v. je huidige CPU, maar verwacht ook weer geen wonderen. Je huidige CPU vormt geen enorme bottleneck voor je GPU verwacht ik dus het vervangen van de CPU heeft dus ook geen enorm effect. Je zult het wel merken uiteraard, maar verwacht geen wonderen ;)

Verder denk ik dat je een nette upgrade voorstelt, behuizing is natuurlijk niet noodzakelijk, maar het oog wil waarschijnlijk ook wat :)

CPU/GPU combo is verder overigens prima, je zult in ieder geval geen CPU bottleneck ondervinden. Grafische kaart zal zoals hierboven genoemd wel wat moeite hebben met het volledig benutten van je huidige scherm.

Alle reacties

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-02 13:10
De gtx 1060 gaat niet goed samen met 1440p

Acties:
  • Beste antwoord

• [MAUS]
Zoals hierboven al wordt vermeld is de combinatie van je huidige GPU met het huidige scherm geen garantie voor het fatsoenlijk kunnen benutten van het scherm 1440p op 165Hz ga je niet redden op hoge settings. Echter omdat je beiden al hebt zul je dit wellicht zelf ook al wel hebben geconstateerd.

Qua CPU ga je er goed op vooruit t.o.v. je huidige CPU, maar verwacht ook weer geen wonderen. Je huidige CPU vormt geen enorme bottleneck voor je GPU verwacht ik dus het vervangen van de CPU heeft dus ook geen enorm effect. Je zult het wel merken uiteraard, maar verwacht geen wonderen ;)

Verder denk ik dat je een nette upgrade voorstelt, behuizing is natuurlijk niet noodzakelijk, maar het oog wil waarschijnlijk ook wat :)

CPU/GPU combo is verder overigens prima, je zult in ieder geval geen CPU bottleneck ondervinden. Grafische kaart zal zoals hierboven genoemd wel wat moeite hebben met het volledig benutten van je huidige scherm.

• enejan
Ja, ik had natuurlijk ook liever een 1070 of 1080 gehad... Zeker toen ik tegen dit big-ass scherm aanliep, maar met de g-sync loopt hij toch redelijk soepeltjes. En vind het toch ook wat zonde om een bijna nieuwe videokaart te vervangen.
Ach de kast staat toch onder mijn bureau, dus het oog heeft er weinig aan... Ik zat meer aan het geluid te denken (die 900 koelt lekker maar bepaald stil is hij niet!)

• [MAUS]
enejan schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:49:
Ja, ik had natuurlijk ook liever een 1070 of 1080 gehad... Zeker toen ik tegen dit big-ass scherm aanliep, maar met de g-sync loopt hij toch redelijk soepeltjes. En vind het toch ook wat zonde om een bijna nieuwe videokaart te vervangen.
Ach de kast staat toch onder mijn bureau, dus het oog heeft er weinig aan... Ik zat meer aan het geluid te denken (die 900 koelt lekker maar bepaald stil is hij niet!)
Ja dat begrijp ik uiteraard, verder is het natuurlijk niet onspeelbaar en doordat je de combinatie al hebt kun je in ieder geval nu prima beoordelen of het voldoende is en Gsync is uiteraard ook een uitkomst, juist op het moment dat je soms wat lager in de FPS zit.

Qua geluid uiteraard een prima optie, die antec is uiteraard nog een vrij open kast en die Fractal Design heeft zichzelf inmiddels wel bewezen, dat is een prima behuizing.

• enejan
Hmmm heb er nog eens naar zitten kijken en aangezien ik mijn huidige gpu voor bijna dezelfde prijs kwijt kan als ik hem toen gekocht heb, ga ik hem misschien toch vervangen met een 1080. Maar is de ryzen 5 dan wel voldoende, of zou ik dan toch naar een snellere cpu moeten gaan kijken?
Pagina: 1