Iets is stuk, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Beste Tweakers,

Een flinke tijd geleden heb ik het probleem gehad waarbij tijdens het spelen van bepaalde games (o.a. World of Warcraft) opeens het beeld wegviel. Eerst dacht ik aan de monitor, maar na aanschaf van een nieuwe bleek dit niet de boosdoener te zijn. Vervolgens een nieuwe videokaart gekocht maar ook dit verhielp het niet. Vervolgens een flinke tijd (half jaar) niet meer gegamed en dus eigenlijk het probleem een beetje vergeten.

Vorige week is spontaan mijn harddisk gesneuveld en dit linkte ik niet direct aan het eerdere euvel. De harddisk was al vrij oud, hij had de leeftijd ervoor om te sneuvelen. Nieuwe harddisk erin gehangen, binnen een dag ook gesneuveld.

Ik ben vervolgens alle issues die ik heb gehad met m'n PC eens op een rijtje gaan zetten en kwam tot de conclusie dat het zomaar eens mijn voeding zou kunnen zijn. Als het voltage instabiel is kan het ten slotte zijn dat hij wel eens te weinig stroom aan mijn videokaart gaf waardoor het beeld wegviel, of teveel stroom aan mijn harddisk gaf waardoor ze gewoon kapot gaan. Dit is voorlopig nog maar speculatie, want mijn nieuwe voeding komt ergens deze week binnen.

Apparatuur om een voeding door te meten heb ik helaas niet. Het wattage van de voeding is ruim toereikend.

Mijn vraag aan jullie is dus, klopt mijn beredenering dat het zeer waarschijnlijk de voeding is, of gaan er bij jullie andere bellen rinkelen en zijn er andere componenten die ik eens zou moeten proberen te vervangen? Ik hoop dat het niet in de CPU/RAM/MOBO zit want deze zijn op een leeftijd dat een enkel onderdeel vervangen niet meer te doen is.

Specs zijn niet heel relevant, maar het gaat hier om een i5-3570, 16gb RAM, p8b75v mobo en een cx750m voeding.

[ Voor 0% gewijzigd door Astort op 17-07-2017 20:10 . Reden: typo ]

Alle reacties

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:39

Nogne

>.<

Ik verwacht inderdaad dat het aan je voeding ligt. Heb je je dvi/display kabel ook vervangen? Een harde schijf die niet goed werkt kan ook aan een kapotte SATA kabel liggen.

PS/XBL: Nogne

Verwijderd

Welke videokaart heb je?

Wat is het exacte type van je huidige voeding en welke heb je bestelt?

Heb je een schone installatie van Windows gedaan en /of alle drivers verwijderd met ddu en opnieuw geïnstalleerd?

Waarom een nieuwe trage hdd kopen op het ideale moment dat je naar een 10x snellere ssd kunt upgraden?

En verder: specs zijn altijd relevant. Menig tweaker heeft ervaring met bepaalde combinaties van componenten.

• enejan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoe oud is je voeding? Kwaliteits voedingen hebben vaak garantie van 3 of 5 jaar (of zelfs langer)...
Is je voeding ouder dan de garantie dan is het vaak verstandiger om er geen nieuwe dure componenten aan te hangen.

• Astort
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:41:
Welke videokaart heb je?

Wat is het exacte type van je huidige voeding en welke heb je bestelt?

Heb je een schone installatie van Windows gedaan en /of alle drivers verwijderd met ddu en opnieuw geïnstalleerd?

Waarom een nieuwe trage hdd kopen op het ideale moment dat je naar een 10x snellere ssd kunt upgraden?

En verder: specs zijn altijd relevant. Menig tweaker heeft ervaring met bepaalde combinaties van componenten.
Huidige voeding is een Corsair CX750M, heb nu een Be Quiet Pure Power 10CM 700W besteld. Ook een compleet nieuwe install van Windows gedaan. De reden dat ik voor een nieuwe HDD ben gegaan is omdat ik nog een compleet nieuwe ongebruikte had liggen, dan ga ik niet onnodig geld uitgeven aan een SSD.
enejan schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:58:
Hoe oud is je voeding? Kwaliteits voedingen hebben vaak garantie van 3 of 5 jaar (of zelfs langer)...
Is je voeding ouder dan de garantie dan is het vaak verstandiger om er geen nieuwe dure componenten aan te hangen.
M'n oude voeding zal een jaar of 4/5 zijn. Toch niet echt een leeftijd waarop een PSU mag sneuvelen vind ik.
Nogne schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:33:
Ik verwacht inderdaad dat het aan je voeding ligt. Heb je je dvi/display kabel ook vervangen? Een harde schijf die niet goed werkt kan ook aan een kapotte SATA kabel liggen.
Goed punt, ik zal eens de SATA kabel vervangen. De nieuwe HDD is aangesloten met de kabel van de vorige dus zou zomaar kunnen. Display kabel is ook al vervangen, dit was mijn eerste verdachte.

[ Voor 35% gewijzigd door Astort op 17-07-2017 20:09 ]

Verwijderd

Welke videokaart?

Heel goed is een CX750M niet maar een jaar of 4 is vrij snel voor een defect. Met een PP10 heb je trouwens een niet veel betere voeding gekocht. Als je geen sli of cf hebt is 700w ook een onzinnige hoeveelheid vermogen. Voor dezelfde prijs heb je immers een 550w van veel betere kwaliteit.

• Astort
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:42:
Welke videokaart?

Heel goed is een CX750M niet maar een jaar of 4 is vrij snel voor een defect. Met een PP10 heb je trouwens een niet veel betere voeding gekocht. Als je geen sli of cf hebt is 700w ook een onzinnige hoeveelheid vermogen. Voor dezelfde prijs heb je immers een 550w van veel betere kwaliteit.
Het is een GTX780, die gebruiken ruim twee maal zoveel stroom als een huidige generatie GTX1060 of vergelijkbaar. Daarom zit ik met mijn 700W safe. Maar dat is niet het punt, zoals ik zei is het vermogen niet een probleem maar waarschijnlijk een defect onderdeel. Ik heb alle SATA kabels vervangen en er zit zowaar weer enige vorm van leven in. Stom dat ik niet eerder aan zoiets simpels heb gedacht. Ik blijf voorlopig nog even sceptisch want vorige week leek ie ook opeens weer tekenen van leven te vertonen, helaas kwam ik toen van een koude kermis thuis. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. O+

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:16
Met een GTX780 heb je al genoeg aan een goede 450W, dus 700W is nog steeds flink overbemeten.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Het vermogen van de voeding is niet het probleem, maar het komt wel met een meerprijs. Je kunt een kwalitatievere voeding met lager vermogen kopen aangezien je met 500W wel toekomt voor een GTX 780 en Core i5. Het is niet omdat die het dubbele van een GTX 1060 verbruikt dat je 700W nodig hebt (reken even uit worst case scenario 250W videokaart, 100W CPU en 50W van andere componenten, met 500W heb je dan nog 20% reserve)

Niet dat de PP 10 reeks slecht is, maar voor de €100 die de BQ PP 10 CM 700W kost, kun je ook een pricewatch: Corsair RM550x kopen, die is nog iets goedkoper zelfs, maar die is wel efficiënter (80Plus Gold vs Silver) en heeft een 7 jaar langere garantieperiode. Je kunt er daarbij gewoon vanuit gaan dat die voeding een langer leven zal hebben, gebruikt ook componenten van betere kwaliteit.

Zoals je zelf al vermoedt is dit waarschijnlijk je CX750M die het aan het opgeven is, langer dan 3 jaar zou ik die ook niet gebruiken.

• Astort
MacPoedel schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:55:
Het vermogen van de voeding is niet het probleem, maar het komt wel met een meerprijs. Je kunt een kwalitatievere voeding met lager vermogen kopen aangezien je met 500W wel toekomt voor een GTX 780 en Core i5. Het is niet omdat die het dubbele van een GTX 1060 verbruikt dat je 700W nodig hebt (reken even uit worst case scenario 250W videokaart, 100W CPU en 50W van andere componenten, met 500W heb je dan nog 20% reserve)

Niet dat de PP 10 reeks slecht is, maar voor de €100 die de BQ PP 10 CM 700W kost, kun je ook een pricewatch: Corsair RM550x kopen, die is nog iets goedkoper zelfs, maar die is wel efficiënter (80Plus Gold vs Silver) en heeft een 7 jaar langere garantieperiode. Je kunt er daarbij gewoon vanuit gaan dat die voeding een langer leven zal hebben, gebruikt ook componenten van betere kwaliteit.

Zoals je zelf al vermoedt is dit waarschijnlijk je CX750M die het aan het opgeven is, langer dan 3 jaar zou ik die ook niet gebruiken.
Garantie is inderdaad een goed punt, had ik niet bij stil gestaan. Heb mijn bestelling van de BQ geannuleerd en daarvoor de Corsair met 10 jaar ( _/-\o_ ) in de plaats besteld.
Pagina: 1