Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickV1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Beste Mede-Tweakers,

Mijn vraag:
Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever. Conform de wet is mijn opzegtermijn 3 maanden, echter kan ik met mijn werkgever middels onderling akkoord deze termijn verkorten tot 2 maanden.
Het probleem is nu wel dat ik volgens mijn werkgever geen recht heb op twee halve dagen sollicitatieverlof per week. Klopt dit? :?

Op internet kan ik conform de Belgische wetgeving hieromtrent geen duidelijk antwoord vinden. De vakbond geeft echter een vaag antwoord waarin ze deels zeggen dat ik er wel recht op heb en anderzijds zeggen ze dat ik er dan weer geen recht op heb omdat de werkgever een toegeving doet naar mij...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 14:57
Is dat een ding alleen in België, sollicitatieverlof? Nog nooit van gehoord namelijk. Kan me ook lastig voorstellen dat wanneer je zelf ontslag neemt de werkgever (of de staat?) je een financiële toegift doet om te gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickV1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Wanneer ik zelf ontslag neem en de volledig 3 maanden opzegtermijn zou uitdoen dan krijg ik 2 halve dagen sollicitatieverlof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 17:48
NickV1 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:19:
Wanneer ik zelf ontslag neem en de volledig 3 maanden opzegtermijn zou uitdoen dan krijg ik 2 halve dagen sollicitatieverlof...
Dat was duidelijk ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 17:44
NickV1 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:19:
Misschien voorstellen naar rato te doen dan? 2/3*2*1/2 dag solicitatie verlof ofwel een 2/3 dag?

Maar waarom zou je 2 maanden ipv 3 maanden opzeg termijn willen als je nog geen baan hebt? En misschien heb je nog vakantie uren over.. Laatste maand vakantie nemen en toch recht op 2*1/2 dag?

Ofwel gewoon even onderhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 15:41
Bestaat er zoiets als ontslag verlof in Belgie? Wat een wereld leven wij ook.

Maar begrijp ik nu dat je dus al ontslag genomen hebt maar nog geen nieuwe baan hebt?

het feit dat je werkgever je tegemoet komt zou misschien ook wel fair zijn als je zelf dan die verlof dag niet opeist? het werkt vaak twee kanten op he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Recht op outplacementbegeleiding

Sinds 1 januari heeft iedereen met een opzegtermijn van minstens 30 weken, recht op 60 uur outplacementbegeleiding. Ongeacht of je werkt in de publieke sector of de private sector, en ongeacht je leeftijd.

Heb je een opzegtermijn van minder dan 30 weken, maar ben je minstens 45 jaar en heb je 1 jaar anciënniteit bij je werkgever? Dan heb je óók recht op 60 uur outplacementbegeleiding, ondanks je korte opzegtermijn.
Hoeveel sollicitatieverlof

Nu je weet of je al dan niet recht hebt op outplacementbegeleiding, weet je ook hoeveel sollicitatieverlof je mag nemen tijdens je opzeg. Er zijn drie situaties waarin je terecht kan komen:

Je hebt geen recht op outplacementbegeleiding en je hebt een opzegtermijn van 26 weken, of minder: in dat geval krijg je één dag (of twee halve dagen) sollicitatieverlof per week, gedurende heel je opzegtermijn.
Je hebt geen recht op outplacementbegeleiding en je hebt een opzegtermijn van meer dan 26 weken: in dat geval krijg je tijdens de eerste weken van je opzegtermijn slechts een halve dag sollicitatieverlof per week. Vanaf de laatste 26 weken heb je recht op één dag (of twee halve dagen) per week.
Je hebt wel recht op outplacementbegeleiding: in dat geval mag je gedurende de volledige duur van je opzeg één dag (of twee halve dagen) per week afwezig zijn. Opgelet: je moet de outplacementbegeleiding wel tijdens je sollicitatieverlof volgen. Ze komt er dus niet bovenop.

https://www.vdab.be/magezine/feb14/sollicitatieverlof.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Jij hebt dus recht op " één dag (of twee halve dagen) sollicitatieverlof per week,"

Weet natuurlijk wel dat als toekomstige werkgevers ooit referenties vragen en dit je huidige baas pissed zal maken het kan zijn dat hij ooit wraak neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zonder enige kennis van Belgisch recht, zie daarvoor ook hierboven:
echter kan ik met mijn werkgever middels onderling akkoord deze termijn verkorten tot 2 maanden
Dan lijken die vrije dagen me deel uit maken van de onderhandeling om te komen tot de inkorting?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
F_J_K schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:19:
Zonder enige kennis van Belgisch recht, zie daarvoor ook hierboven:

[...]
Dan lijken die vrije dagen me deel uit maken van de onderhandeling om te komen tot de inkorting?
Enkel als ze dat afzonderlijk in zijn C4(=document ter ontslag) zouden gezet hebben en ik betwijfel hoe wettelijk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 15:22

Basszje

Reisvaap!]

Tuttel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:13:
Is dat een ding alleen in België, sollicitatieverlof? Nog nooit van gehoord namelijk.
In Nederland is een werkgever verplicht om een werknemer vrij te geven bij sollicitaties. Dat gaat bij mijn weten wel af dan van je vrije dagen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je hier wat aan? :)

http://www.jobat.be/nl/ar...tatieverlof-mag-ik-nemen/

Ze hebben overigens meer sollicitatieverlof gerelateerde artikelen:

http://www.jobat.be/nl/tag/sollicitatieverlof/

EDIT:
Het is dus wel afhankelijk wat voor contract jij hebt/had met jouw werkgever, was deze vast, onbepaalde tijd, of was deze vast met een bepaalde tijd? :)

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

Dido

heforshe

Ik vraag me, net als iemand hierboven, af waarom je je opzegtermijn wilt verkorten als je nog geen nieuwe baan hebt gevonden.

Als je wel een nieuwe baan hebt gevonden heb je geen verlof nodig om te solliciteren. Als je nog geen nieuwe baan hebt gevonden is een maand extra betaald zoeken nooit weg, lijkt me.

Tenzij je het zo slecht naar je zin hebt dat je het liefst per direct opstapt. Maar dan zou ik ook niet moeilijk doen over wat extraatjes en blij zijn met elke dag dat je eerder weg mag.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 17:57
De opzegtermijn is een maximum aantal dagen nog contractuele verplichtingen/loon tussen werkgever en werkenemer na beslissing eind ervan.
Je werkgever kan ook zeggen dat je thuis mag blijven (ergens anders gaan werken) en dat je loon doorbetaald wordt tot einde contract.

Het klopt wat de vakbond zegt.
De wet geeft rechten en verplichtingen bij ontslag voor werknemer en werkgever. Jij doet wat je werkgever vraagt en de werkgever betaald jouw loon en de extra rechten die in de wet staan.

Als een van de 2 partijen het contract blijft het geldig tot einde opzegtermijn.

Wat je werkgever voorsteld is een vroegtijdige beeindiging van het arbeidscontract met wederzijds goedvinden tegen voorwaarden.

Jaarlijks verlof is een absoluut recht dat niet kan geweigerd worden. Sollicitativerlof is om te solliciteren en is een optioneel recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• area32
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 09:48
Sollicitatieverlof

Tijdens het presteren van de opzeggingstermijn heeft de werknemer het recht om van het werk weg te blijven met behoud van zijn loon om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

Dit recht geldt zowel bij opzegging door de werkgever als bij opzegging door de werknemer.

De werknemer mag van dit verlof slechts gebruik maken voor het doel waarvoor het bestemd is, namelijk het zoeken naar een nieuwe dienstbetrekking.

De deeltijdse werknemer heeft recht op sollicitatieverlof in verhouding tot zijn arbeidsduur.
...
Bron: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397

De referentie voor arbeidsrecht in België is: http://www.werk.belgie.be/

http://area32.be

Pagina: 1