Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500146

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee weken geleden een fritzbox 7490 gekocht. Verder heb ik een glasvezel abonnement met 500Mbit internet, op twee meter afstand is de snelheid nog maar 100Mbit. Ik kan het mij niet voorstellen maar: is deze degradatie van snelheid normaal bij een fritzbox? Of doe ik iets verkeerd?

Relevante software en hardware die ik gebruik

-Glasvezel abonnement 500Mbit
-Fritzbox 7490
-MacBook Pro late 2016 ( voor de speedtests)
-Iphone 6s (ook voor de tests)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Als ik de MBP op de router zet haal ik 490Mbit
twee meter afstand 100 Mbit
twee meter afstand met een muur er tussen, 50Mbit,
vier meter afstand met een glazen deur er tussen 30Mbit.

Verder heb ik: https://en.avm.de/service...71_Wireless-range-is-low/
Helemaal doorlopen, radio channel op automatic zetten bij stap 5 had een nauwelijks merkbaar verschil.

Ik ben benieuwd en hoop dat iemand een idee heeft wat ik kan doen, Fritz!Box zelf is tot nu toe niet erg behulpzaam geweest (standaard knowledge base artikelen doorsturen...)
Mvg. Justin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Heb je toevallig een beeld van wat er zoal nog meer in de ether zit? Even met WiFi analyzer kijken bijvoorbeeld? Kan zijn dat het echt gewoon een kwestie van kanaal is. Maar gezien je consistentie zou ik eerder een lokale storingsbron verwachten. Misschien een dikke adapter of home cinema versterker bijvoorbeeld (geen idee wat er in de buurt van je Fritz!Box zit...). Als je FB vrij staat en geen/zo min mogelijk elektra eromheen, heb je in ieder geval aardig wat storingsbronnen geëlimineerd. Uiteraard kun je ook gewoon de FB verplaatsen om te kijken wat het WiFi-signaal op een andere plek in huis doet.

If all else fails en het zo belabberd blijft, kun je het ding misschien op een ander adres proberen, puur voor de WiFi test. Als het dan nog drama is, moet je misschien een beroep op garantie doen, denk ik.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De resultaten met muur en deur ertussen zijn niet zo gek, obstakels blokkeren WiFi. Maar op de router vs twee meter afstand zonder obstakels is wel opzienbarend.

Wat ik me afvraag: dit is een dualband-AP en je MacBook kan ook beide banden aan. Het lijkt bijna alsof het bovenop de 7490 met 5GHz werkt en 2 meter verderop terugschakelt naar de (veel tragere) 2.4GHz.

Gebruik je in beide banden dezelfde SSID? Zo ja, probeer eens andere, en verbind de MacBook alleen met de 5GHz SSID en kijk dan wat er gebeurt...

Oslik blyat! Oslik!