Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Hi Tweakers,

Per 1 September begin ik bij mijn nieuwe werkgever, ik zit nu bijna een jaar bij mijn huidige werkgever.
Er zijn wat dingen aan het rollen nu natuurlijk, qua eindafrekening, spullen inleveren etc.

Mijn huidige werkgever meld nu net opeens (uit het niets) dat er een studieschuld open staat van 325 euro voor het RHCSA examen. Even voor de duidelijkheid : Dat examen hebben ze aangevraagd zonder mijn medeweten, is nooit ingepland, dus ook nog niet gedaan en ik heb niets ondertekend voor kosten.

Hoe zit dit precies? Kan dit zomaar zonder akkoord van de medewerker zelf?

Misschien dat hier iemand er ervaring mee heeft?

PS : Misschien is er nog geen probleem en neemt mijn nieuwe werkgever de studieschuld over (zodat ik daar het RHCSA examen kan doen), maar ik vind het wel een rare gang van zaken...

Is het al bijna vrijdag?

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Wat staat er in je contract?

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Wat zei jouw huidige werkgever toen je dit aankaarte?

Of het kan of niet, hangt af van wat voor afspraken je gemaakt hebt. Met name rondom training and ontwikkeling. Als er een verplicht curriculum is waar ze je doorheen wilden lootsten, dan kan dat. En misschien dat HR dat automatisch had aangevraagd, maar dat jouw leidinggevende vergeten is dit aan jou door te geven.

Mijn glazen bol is wat troebel vandaag. Maar praat met HR en jouw leidinggevende. Er is vast een oplossing voor te vinden.
quote:
Dat gaat over afschrijving van studiekosten, niet over hoe ze kenbaar moeten maken dat ze uberhaupt kosten voor je maken...
quote:
DAzN schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:52:
Wat zei jouw huidige werkgever toen je dit aankaarte?

Of het kan of niet, hangt af van wat voor afspraken je gemaakt hebt. Met name rondom training and ontwikkeling. Als er een verplicht curriculum is waar ze je doorheen wilden lootsten, dan kan dat. En misschien dat HR dat automatisch had aangevraagd, maar dat jouw leidinggevende vergeten is dit aan jou door te geven.

Mijn glazen bol is wat troebel vandaag. Maar praat met HR en jouw leidinggevende. Er is vast een oplossing voor te vinden.
Kom net van de telefoon met ze. Alleen bij hoge bedragen (> 1000 euro) geven ze het door zeggen ze...

DennusB wijzigde deze reactie 17-07-2017 14:53 (57%)

Is het al bijna vrijdag?

• semidevidra
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:09
Heb je heel toevallig een handboek HR waarin het eea staat aangekaart?
Ik vind dit een zeer apart verhaal, dat het zonder medeweten van de 'deelnemer' wordt gedaan..

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
semidevidra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:57:
Heb je heel toevallig een handboek HR waarin het eea staat aangekaart?
Ik vind dit een zeer apart verhaal, dat het zonder medeweten van de 'deelnemer' wordt gedaan..
Het HR handboek ga ik zo even doorspitten...

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rozw
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18:58
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:52:

Kom net van de telefoon met ze. Alleen bij hoge bedragen (> 1000 euro) geven ze het door zeggen ze...
Als jouw werkgever studiekosten op jou wil verhalen, omdat je weggaat, dan moet er in je contract een studiekostenbeding staan, die aan een aantal voorwaarden moet voldoen.
quote:
- De regeling moet altijd schriftelijk worden aangegaan,
- In de regeling staat de periode vermeld waarin de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de
werknemer opgedane kennis,
- In de regeling staat vermeld dat de werknemer de studiekosten moet terugbetalen indien de
arbeidsovereenkomst tijdens de studie of direct erna eindigt,
- Er dient een glijdende schaal te worden toegepast. Dit houdt in dat de verplichting tot terugbetaling
vermindert naarmate de arbeidsovereenkomst langer voortduurt,
- De regeling moet helder zijn. Eventuele onduidelijkheden zijn meestal in het voordeel van de werknemer,
- De gevolgen van de verplichting tot terugbetaling van de studiekosten moeten voor de werknemer duidelijk
zijn. Er dient dus duidelijk te worden omschreven welke kosten van de werknemer onder welke
omstandigheden worden teruggevorderd.
met de bron http://www.rechtopjuriste...tudiekosten_terugbetalen/

Als jij je contract naleest en er staat niets in over een studiekostenbeding, dan sta jij in je recht en mag je ex werkgever geen studiekosten met jou verrekenen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
Sowieso moet er volgens mij voor elke studie een schriftelijke overeenkomst aangegaan worden waarin vermeld staat over welk bedrag het gaat, en wat de termijn en afbouw zijn. Dus als jij niet specifiek getekend hebt voor de opleiding lijkt mij dat het niet mag.

http://www.rechtopjuriste...tudiekosten_terugbetalen/

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• semidevidra
Klopt ja, als het goed is staat dat ook geregeld in hun handboek HR.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dit staat er in het HR handboek :
quote:
De studiekosten (lesgelden, studieboeken en examengeld, incl. 1 herhalingsexamen)

worden in principe, na beoordeling en goedkeuring door de werkgever, voor 100% door de

werkgever vergoed onder de volgende bepalingen.

Het volgen van een opleiding om kennis te actualiseren of om invulling te geven aan

persoonlijke ontwikkeling wordt door <werkgever> gestimuleerd. Onderstaande afspraken gelden

voor het volgen van opleidingen en trainingen.

Indien een opleiding gewenst wordt, dan kan de werknemer dit in overleg met de

manager/ direct leidinggevende bespreken. Omdat opleidingen persoonsgebonden

zijn, geldt dat hier individuele afspraken over worden gemaakt.

1. Indien besloten wordt dat de opleiding of training gewenst is, zal de werkgever de

kosten voor de opleiding betalen.

2. <werkgever> stimuleert het certificeren van werknemers indien daar mogelijkheden voor

zijn. Van de werknemer wordt verwacht dat hij eigen tijd investeert in de

voorbereiding voor de certificering. De examen- of certificeringskosten worden

door de werkgever betaald als studiekosten. Indien een werknemer een tweede

maal zakt voor het examen worden de kosten voor een derde examen door

werkgever en werknemer evenredig gedeeld.

3. De bestede opleidingsuren tellen mee als gewerkte uren voor het bepalen van de

urengrens voor de maandbonus. NB: dit geldt voor de oude bonusregeling.

4. Voor de door de werkgever betaalde studiekosten, geldt een studiekostenregeling

waarbij de werknemer de openstaande studiekosten dient terug te betalen indien

hij uit dienst treedt bij <werkgever>. De studiekosten worden in maandelijkse termijnen

afgeschreven in de volgende regeling.

a. Een opleiding of cursus tot ¤ 5.000,- wordt in 24 maanden afgeschreven.

b. Een opleiding of cursus tussen ¤ 5.000,- en ¤ 7.500,- wordt in 36

maanden afgeschreven.

c. Een opleiding of cursus boven de ¤ 7.500,- wordt in 48 maanden

afgeschreven.

5. Indien de werknemer een certificaat heeft behaald, stuurt de werknemer een kopie

naar de manager zodat deze opgenomen kan worden in het

personeelsdossier.

6. Na afronding van de training of het behalen van het certificaat dient de werknemer

zijn C.V. te actualiseren door een mail te sturen naar zijn manager.

Studietijd is in principe altijd voor eigen rekening van de werknemer.

Via het Personeelsinformatiesysteem heb je inzicht in jouw studiekosten. Dit overzicht

wordt regelmatig bijgewerkt.
Er staat dus niets over hoe ze dit in rekening brengen, met of zonder overeenkomst..

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
semidevidra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:01:
Klopt ja, als het goed is staat dat ook geregeld in hun handboek HR.
Volgens mij is een vermelding in het HR handboek nog niet voldoende. Je zult ook per opleiding op de hoogte moeten zijn van de kosten, ander kan je daar de impact niet van overzien. Het is niet zo dat een werkgever zomaar alle studiekosten onder een regeling in het HR handboek kan laten vallen zonder daar per geval ook afstemming over te hebben. Bij een studieovereenkomst kan natuurlijk wel naar het handboek verwezen worden over de ammortisatieregeling. Sowieso zal per studie bepaald moeten worden wie de belanghebbende daarbij is. Als je een interne certificatie doet waarbij je buiten je huidige functie geen baat hebt, dan zal een studieregeling daarbij vaak niet geaccepteerd worden door een rechter.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• semidevidra
quote:
Woy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:08:
[...]

Volgens mij is een vermelding in het HR handboek nog niet voldoende. Je zult ook per opleiding op de hoogte moeten zijn van de kosten, ander kan je daar de impact niet van overzien. Het is niet zo dat een werkgever zomaar alle studiekosten onder een regeling in het HR handboek kan laten vallen zonder daar per geval ook afstemming over te hebben. Bij een studieovereenkomst kan natuurlijk wel naar het handboek verwezen worden over de ammortisatieregeling. Sowieso zal per studie bepaald moeten worden wie de belanghebbende daarbij is. Als je een interne certificatie doet waarbij je buiten je huidige functie geen baat hebt, dan zal een studieregeling daarbij vaak niet geaccepteerd worden door een rechter.
Klopt, de post van TS boven jouw antwoord heb je een stukje van het handboek HR.
- Omdat opleidingen persoonsgebonden zijn, geldt dat hier individuele afspraken over worden gemaakt.
Dit stukje is cruciaal, op basis van je woorden lees ik dat er dus geen individuele afspraken gemaakt zijn.
Er is niks schriftelijk opgenomen....

edit: bij mijn werkgever is alles keurig schriftelijk vastgelegd ook in handboek HR en speciaal een studieovereenkomst opgemaakt waar beide partijen moeten ondertekenen.
Ik denk niet dat je werkgever dit zomaar kan doen, tenzij er echt een schriftelijke ondertekening is.

semidevidra wijzigde deze reactie 17-07-2017 15:13 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
semidevidra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Klopt, de post van TS boven jouw antwoord heb je een stukje van het handboek HR.
- Omdat opleidingen persoonsgebonden zijn, geldt dat hier individuele afspraken over worden gemaakt.
Dit stukje is cruciaal, op basis van je woorden lees ik dat er dus geen individuele afspraken gemaakt zijn.
Er is niks schriftelijk opgenomen....
Ik heb het er in het begin over gehad met mijn manager, maar er is nooit gezegd dat het was of is aangevraagd, tot vorige maand. Toen er een voortgangsgesprek met mijn manager was :

- Ik : "Dat certificaat moet ik inderdaad wel een keer gaan halen, laten we dat binnenkort even inplannen"
- Manager : "O shit, we hebben het examen 3 maanden terug al aangevraagd zie ik. Vergeten door te geven"

Daarnaast is er nooit _iets_ over kosten genoemd, is er niets getekend en is het examen dus niet gedaan... ik vind het een raar verhaal vanuit m'n werkgever. De kosten zijn niet eens super hoog, maar het gaat me meer om de manier waarop..

Is het al bijna vrijdag?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:12:
[...]
Daarnaast is er nooit _iets_ over kosten genoemd, is er niets getekend en is het examen dus niet gedaan... ik vind het een raar verhaal vanuit m'n werkgever. De kosten zijn niet eens super hoog, maar het gaat me meer om de manier waarop..
Dan zou ik gewoon stellen dat er niks is afgesproken over de kosten, en dat het dus niet onder een studieregeling valt.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:18
Bij ons moet er eerst een studieovereenkomst getekend worden voordat er ook maar iets aangevraagd zal worden. Zolang jij nergens van weet of iets getekend hebt kunnen ze je dit niet maken.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:13
quote:
Even voor de duidelijkheid : Dat examen hebben ze aangevraagd zonder mijn medeweten, is nooit ingepland, dus ook nog niet gedaan en ik heb niets ondertekend voor kosten.
Heb je je certificaat nog niet behaald, i.e. heb je nog geen enkele benefit genoten? Dan kunnen ze dat sowieso niet aan jou toerekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• semidevidra
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Ik heb het er in het begin over gehad met mijn manager, maar er is nooit gezegd dat het was of is aangevraagd, tot vorige maand. Toen er een voortgangsgesprek met mijn manager was :

- Ik : "Dat certificaat moet ik inderdaad wel een keer gaan halen, laten we dat binnenkort even inplannen"
- Manager : "O shit, we hebben het examen 3 maanden terug al aangevraagd zie ik. Vergeten door te geven"

Hmmm wat zei je manager vervolgens?
Het laakbaar handelen van je manager/werkgever, waardoor jij nu een 'studieschuld' hebt.
Ik geloof dat je makkelijk onderuit kan komen.
Bespreek het maar goed met de manager, hij is immers degene die het vergeten was door te geven.
Ook aan kaarten dat er geen sprake is van een overeenkomst.

• semidevidra
quote:
desmond schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:15:
[...]

Heb je je certificaat nog niet behaald, i.e. heb je nog geen enkele benefit genoten? Dan kunnen ze dat sowieso niet aan jou toerekenen.
Zelfs als men geen certificaat behaald heeft moeten de 'studiekosten' terug betaald worden.
quote:
desmond schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:15:
[...]

Nee, ik heb enkel het boek hier liggen. Maar dat mogen ze best terug hebben als ze dat graag willen haha.
Verder is inderdaad het certificaat niet behaald en is er nooit een examen gedaan.
quote:
semidevidra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:15:
[...]

Hmmm wat zei je manager vervolgens?
Het laakbaar handelen van je manager/werkgever, waardoor jij nu een 'studieschuld' hebt.
Ik geloof dat je makkelijk onderuit kan komen.
Bespreek het maar goed met de manager, hij is immers degene die het vergeten was door te geven.
Ook aan kaarten dat er geen sprake is van een overeenkomst.
Ja haar reactie was dus "Ja, we overleggen de kosten alleen als het in de duizenden euro's loopt, zodat iemand wel de impact kan overzien als hij eerder weggaat" |:(

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
Overigens vind ik het persoonlijk ook wel vreemd dat voor dergelijke goedkope certificeringen uberhaupt studieoverkomsten gesloten worden. Meestal heeft de werkgever die certificeringen gewoon nodig voor andere benefits ( Bij MS bijvoorbeeld Gold/Silver partner ).

Als je er nou een volledige training bij neemt, en het dus over bedragen boven de ¤ 1000,- hebt is het wat anders ( Daar is de werknemer doorgaans ook meer bij gebaat ). Maar met een certificering van ¤ 300,- vind ik nou niet dat de werkgever een groot risico neemt waardoor het gerechtvaardigd is om je nog te "verplichten" om x tijd in dienst te blijven.

Woy wijzigde deze reactie 17-07-2017 15:21 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• semidevidra
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:16:
[...]

Nee, ik heb enkel het boek hier liggen. Maar dat mogen ze best terug hebben als ze dat graag willen haha.
Verder is inderdaad het certificaat niet behaald en is er nooit een examen gedaan.

[...]

Ja haar reactie was dus "Ja, we overleggen de kosten alleen als het in de duizenden euro's loopt, zodat iemand wel de impact kan overzien als hij eerder weggaat" |:(
Mijn reactie is letterlijk wtf :?
ik snap dat dit niet echt een aanzienlijk hoog bedrag is ofzo, maar juridisch gezien is er geen sprake van studieschuld.
Geen sprake van deelname, goedkeuring jouw kant dmv ondertekening(amper dat je ervan af weet).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:16:
[...]
Dus geven ze zelf al aan dat ze hier in hun taak verzaakt hebben, en ze dus zelf maar hun verlies moeten nemen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Woy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:19:
Overigens vind ik het persoonlijk ook wel vreemd dat voor dergelijke goedkope certificeringen uberhaupt studieoverkomsten gesloten worden. Meestal heeft de werkgever die certificeringen gewoon nodig voor andere benefits ( Bij MS bijvoorbeeld Gold/Silver partner ).

Als je er nou een volledige training bij neemt, en het dus over bedragen boven de ¤ 1000,- hebt is het wat anders. Maar met een certificering van ¤ 300,- vind ik nou niet dat de werkgever een groot risico neemt waardoor het gerechtvaardigd is om je nog te "verplichten" om x tijd in dienst te blijven.
Jep, ik ook. Ze hebben hier niet echt "schade" door of zo.
quote:
Woy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:20:
[...]

Dus geven ze zelf al aan dat ze hier in hun taak verzaakt hebben, en ze dus zelf maar hun verlies moeten nemen ;)
Nu nog de vraag hoe ik dit netjes en onderbouwd naar ze kan communiceren zonder een maand voor vertrek een halve oorlog te ontketenen. :|

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:21:
[...]
Nu nog de vraag hoe ik dit netjes en onderbouwd naar ze kan communiceren zonder een maand voor vertrek een halve oorlog te ontketenen. :|
Ik zou het gewoon een keer op normale manier aankaarten ( en daarna per mail bevestigen ). Zeker aangezien de certificering niet op jouw initiatief is aangevraagd maakt het al zo klaar als een klontje. Je kunt als werkgever niet zomaar kosten maken op het conto van de werknemer zonder daar overeenstemming over te hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ik zou netjes bewoorden dat het nooit met jouw toestemming is aangevraagd, cq dit geen rechtsgeldige verbintenis is waardoor jij je niet genoodzaakt ziet om op te draaien voor deze kosten die jij niet veroorzaakt hebt.

Ze hebben werkelijk geen poot om op te staan als ze niks zwart op wit hebben van goedkeuring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rozw
quote:
SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:26:
Ik zou netjes bewoorden dat het nooit met jouw toestemming is aangevraagd, cq dit geen rechtsgeldige verbintenis is waardoor jij je niet genoodzaakt ziet om op te draaien voor deze kosten die jij niet veroorzaakt hebt.

Ze hebben werkelijk geen poot om op te staan als ze niks zwart op wit hebben van goedkeuring.
Het enige nadeel kan worden is dat de TS dit allemaal mondeling heeft gehoord en er geen dingen zwart op wit staan, tenzij jij er notulen van hebt gemaakt, die je leidinggevenden hebben ondertekend, dat zou ideaal zijn.

Anders wordt het straks een welles/nietes spel, waar jij als winnaar uit komt, omdat het bedrijf de verkeerde procedures heeft gevolgd en TS geeft zelf ook aan dat hij nog geneens het examen heeft afgelegd. Wat betekend dat de studie nog niet gedaan is.

Dus kort verhaal nog korter, door fouten uit het bedrijf door het volgen van verkeerde procedures, ben jij niet genoodzaakt de studiekosten terug te betalen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:23

Yucon

*broem*

quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:42:
PS : Misschien is er nog geen probleem en neemt mijn nieuwe werkgever de studieschuld over (zodat ik daar het RHCSA examen kan doen), maar ik vind het wel een rare gang van zaken...
Ik zou nog eens goed over dit stukje nadenken. Ik vind eigenlijk dat je geen geweldig goede indruk bij binnenkomst maakt als je het ook maar aankaart. Juist omdat het allemaal nogal dubieus is en om vrij weinig geld gaat.
Thanks voor alle tips! Ik krijg in ieder geval net goed nieuws vanuit m'n nieuwe werkgever, die willen de kosten zonder problemen overnemen.
Blijft toch wel een beetje een zure nasmaak, want het is niet mijn "probleem". Wat zouden jullie doen? Het alsnog bij huidige werkgever aankaarten en kosten laten vallen? Of de kosten laten overnemen?(Dan kan ik uiteraard alsnog het examen doen bij mijn nieuwe werkgever)

DennusB wijzigde deze reactie 17-07-2017 15:47 (13%)

Is het al bijna vrijdag?

quote:
Yucon schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:42:
[...]

Ik zou nog eens goed over dit stukje nadenken. Ik vind eigenlijk dat je geen geweldig goede indruk bij binnenkomst maakt als je het ook maar aankaart. Juist omdat het allemaal nogal dubieus is en om vrij weinig geld gaat.
Ik snap je gevoel, maar nieuwe werkgever had al aangegeven dat ze dat als dat soort kosten er waren ik gewoon even een seintje moest geven!

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:23

Yucon

*broem*

quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Ik snap je gevoel, maar nieuwe werkgever had al aangegeven dat ze dat als dat soort kosten er waren ik gewoon even een seintje moest geven!
dan ligt het natuurlijk op een presenteerblaadje :)

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:14
Ik begrijp dit soort werkgevers niet. Als ze dit soort streken uithalen, dan kun je verwachten dat de medewerker ook lekker moeilijk gaat doen. Werkgevers verwachten wel dat je de laatste week overdracht verzorgd en dat je niet een hele maand vakantie neemt...

Wanneer je rechtsbijstand hebt, zou ik het bij hun neerleggen (die de kosten waarschijnlijk, helaas, zelf voor hun rekening nemen). Ik vind het echt schandalig.

Abom wijzigde deze reactie 17-07-2017 15:51 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rozw
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Dan is het dus geen probleem, De keuze is aan jou (evt. in overleg met je nieuwe werkgever) of je nog actie wil ondernemen naar je oude werkgever, maar aangezien het om een relatief klein bedrag gaat, moet je er niet teveel moeite en tijd in stoppen.

mocht je er het geld terug willen, dan raad ik je aan om een keer rond de tafel met ze te zitten en je te beroepen op de bewijzen die in dit forum zijn gezet (met aanvullingen vanuit de wet) en dan aankaarten dat het eigenlijk niet gepast is dat jij dit niet hoeft te betalen, omdat hun de verkeerde procedures zijn doorlopen en de cursus/training niet hebt doorlopen.

Mijn mening is dat het de moeite eigenlijk niet waard is, want dan heb je kans, als je hun later nog nodig hebt voor een recensie, dat ze je dan een slechte recensie geven, omdat je dan een beetje een azijnzeiker bent.
Note: ik weet je achtergrond niet en ik weet ook niet de redenen waarom je bij dat bedrijf weggaat. Dus het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer

Rozw wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:00 (6%)
Reden: Note toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
DennusB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:42:
Thanks voor alle tips! Ik krijg in ieder geval net goed nieuws vanuit m'n nieuwe werkgever, die willen de kosten zonder problemen overnemen.
Blijft toch wel een beetje een zure nasmaak, want het is niet mijn "probleem". Wat zouden jullie doen? Het alsnog bij huidige werkgever aankaarten en kosten laten vallen? Of de kosten laten overnemen?(Dan kan ik uiteraard alsnog het examen doen bij mijn nieuwe werkgever)
Ik zou hier een beetje op 2 gedachten leunen. In eerste instantie zou ik de insteek hebben dat de oude werkgever pech heeft.

Echter aangezien je de certificering nog moet doen, en dat pas doet nadat je in dienst gaat bij de andere werkgever is het ook niet irreeel om die werkgever voor de kosten op te laten draven. Ik zou in dat geval gewoon voorstellen dat je oude werkgever een rekening voor de kosten naar je nieuwe werkgever stuurt. Dan gaat het verder helemaal buiten jou om, maar koopt je nieuwe werkgever in principe gewoon de certificeringsmogelijkheid over. Als ze daar niet aan mee willen werken zou ik zeggen dat je dan afziet van de certificering aangezien je daar niet zelf het inititief voor genomen hebt, en dan boek je bij je nieuwe werkgever gewoon zelf een nieuwe mogelijkheid op het moment dat het jou schikt.

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-07 23:26
quote:
Aankaarten bij huidige werkgever en weigeren de lasten hiervan te dragen. En als je een rechtsbijstand hebt, zou ik het via hun aankaarten.
Want alhoewel het natuurlijk heel makkelijk is om het via je nieuwe werkgever te laten lopen, krijg ik ontzettend jeuk als een werkgever dit soort fratsen uithaalt en dat zou nooit beloond moeten mogen worden.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
Als je bij je nieuwe werkgever gewoon dat examen mag doen, dan lijkt dat by far het meest gunstig.
Pagina: 1

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*