TimeMachine grootte (achteraf) beperken op NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:54
Ik heb een vraagje betreft TimeMachine waar ik zelf niet uit kom. Ik heb meerdere Macjes in huis rond zwerven en deze maken allemaal keurig een reservekopie op mijn NAS. Omdat ik deze NAS ook/voornamelijk voor andere doeleinden gebruik wilde ik het formaat van de TimeMachine backups beperken.

Ik heb het formaat beperkt met dit commando:
code:
1
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize -integer 204800

In dit geval dus 200 GB maar dit verschilt per computer.

Nu wil het toeval dat ik dit op mijn laatste aanwinst vergeten ben in te stellen en ik iedere keer dat ik een VM in VirtualBox geopend heb er 20-30 GB naar TM geschreven werd. Mijn reservekopie is dus inmiddels 900 GB groot. Ik heb deze met bovenstaand commando gelimiteerd op 500 GB. Ik had eigenlijk verwacht (lees: gehoopt) dat TM zelf oude reservekopieen ging verwijderen om binnen de gestelde limiet te blijven, maar dit werkt helaas niet.

Is er een snellere of betere mogelijkheid dan de TM backup te verwijderen en een compleet nieuwe aan te maken?

Alle documenten staan nog op 2 andere plekken gebackupt, TM is alleen voor het gemak mocht er ooit iets mis ga of ik zelf iets verkloot, ik kan het me prima permitteren om alles te verwijderen, maar ik hoopte op een betere methode.

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://osxdaily.com/2015/...backups-time-machine-mac/

Had je dit al geprobeerd?

code:
1
tmutil delete /Volumes/BackupDriveName/Backups.backupdb/MacComputerName/YYYY-MM-DD-HHMMSS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Vorkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:42:
http://osxdaily.com/2015/...backups-time-machine-mac/

Had je dit al geprobeerd?

code:
1
tmutil delete /Volumes/BackupDriveName/Backups.backupdb/MacComputerName/YYYY-MM-DD-HHMMSS/
Nope, want dan moet je zelf aan gaan geven per welke datum alles weg kan, dan moet ik dat zelf uit gaan zoeken, dan is het makkelijker om een totaal nieuwe te maken. Ik wil graag dat TM het zelf doet (en vervolgens binnen de aangegeven lijntjes blijft kleuren), maar ik geloof niet dat t kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
Wat voor een NAS gebruik je ?

Ik heb het in mijn geval opgelost door in m'n DSM (Synology) in te stellen dat de plek waar ie TimeMachine-data bewaart er een quota is van 2TB.

dit is zover ik weet ook hoe de "TimeCapsule" werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Xantios schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:30:
Wat voor een NAS gebruik je ?

Ik heb het in mijn geval opgelost door in m'n DSM (Synology) in te stellen dat de plek waar ie TimeMachine-data bewaart er een quota is van 2TB.

dit is zover ik weet ook hoe de "TimeCapsule" werkt
XPEnology, ook DSM dus. Trekt TM zich iets aan van een quotum op DSM? Voor zo ver ik weet 'ziet' hij namelijk dat de schijf fysiek nog niet vol is en zal hij blijven proberen deze te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je netatalk gebruikt kan je het beperken in afp.conf met quotas. Als je TimeMachine met normale data aan het mengen bent heb je het probleem dat je je quota dan niet puur op TimeMachine kan zetten maar dan op de hele share doet en daarmee je normale data quote ook beperkt...

[ Voor 60% gewijzigd door johnkeates op 19-07-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
gastje01 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:32:
[...]

XPEnology, ook DSM dus. Trekt TM zich iets aan van een quotum op DSM? Voor zo ver ik weet 'ziet' hij namelijk dat de schijf fysiek nog niet vol is en zal hij blijven proberen deze te vullen.
Bij mij werkt het ja :) zit momenteel op kantoor, dus heb de exacte details even niet.

maar het komt neer op, maak een share en stel daar het quota in. dan ziet de timemachine ook echt maar het aantal gig dat je m gegeven hebt.

(Wellicht dat dit voor XPEnlology anders werkt, maar ik vermoed van niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Xantios schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Bij mij werkt het ja :) zit momenteel op kantoor, dus heb de exacte details even niet.

maar het komt neer op, maak een share en stel daar het quota in. dan ziet de timemachine ook echt maar het aantal gig dat je m gegeven hebt.

(Wellicht dat dit voor XPEnlology anders werkt, maar ik vermoed van niet )
Dan denk ik dat daar het probleem zit. Ik heb een share Backups, hier hebben dumpen meerdere Macjes hun reservekopie onder verschillende accounts. Dit werkte (ooit) niet zoals ik wilde, dus vandaar dat ik besloten had om dit met het commando uit de TS te beperken, al was ik dit voor de laatste aanwinst vergeten.

XPEnology is op de hardware na gelijk aan een Synology, de werking zou hetzelfde moeten zijn.
Pagina: 1