HiFi set met normale speaker aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 12:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Mijn moeder heeft momenteel nog een (10+) jaar oude philips versterker met 5.1 surround. In het vorige huis werkte dit allemaal goed, maar in het nieuwe huis wilt ze geen 5.1 meer en het grote zilveren bakbeest is ze ook een beetje zat. Momenteel heeft ze een oude dvdspeler en die philips en volgens mij moet dat ook in 1 machine kunnen.
Zo kwam ik op het meest simpele uit van:
pricewatch: Samsung HT-J4200

In feite is zoiets meer dan voldoende want er zit FM radio op, blu ray, dvd, muziek cd. Misschien is de machine een stuk minder als wat ze nu heeft, maar ze wilt haar media af kunnen spelen. Er zit zelfs ARC op maar ik weet nog geen eens of ze dat echt gebruikt.

Normaal zeg ik bestellen dat ding, maar nu komt het... de speakers die ze nu heeft (front speakers van de 5.1 en deze staan op standaarden (beide zilver)) vind ze prima en het liefst wilt ze die bewaren (vanwege de standaarden). En de aansluitingen van hoe de speakers aangesloten worden (bijv bij die hierboven) is allemaal op een andere manier.

De vraag nu is:
Zijn er blu-ray spelers met FM-radio die een normale speaker aansluiting heeft zodat we deze kunnen gebruiken om de bestaande speakers aan te sluiten. (er mogen ook al speakers in de doos zitten, maar die hoeven dan niet gebruikt te worden).
(dus eigenlijk een AV receiver met ingebouwde blu-ray speler (dvd speler alleen mag ook, maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit))

(ik weet dat de pricewatch: Harman Kardon BDS 335 dit heeft, maar die is met bijna 700EUR ver boven budget (welke ongeveer 250-350EUR is))

Beste antwoord (via Griffin op 18-07-2017 09:37)

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Griffin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:50:

Maar kan je bij zo een setje dan speakers weglaten, of krijg je dan 'miss fires' qua geluid?
Elke set heeft weer andere instellingen natuurlijk, maar je zult vast ergens in het menu vast kunnen aangeven dat alles 2.0 (2.1) moet zijn ipv 5.1. Wellicht moet je deze instelling per bron (TV,DVD, FM) instellen.

Zo ja, dan kun je de 3 speaker (center en 2x rear) gewoon in de doos laten. Als je deze instelling niet wijzigt, dan zul je inderdaad informatie 'missen'. Dit is o.a. te merken aan het feit dat de stemmen ineens wegvallen/zacht klinken (welke normaliter door de centerspeaker weergegeven worden).

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grote kans dat de bestaande speakers het zomaar over een maand of over een jaar begeven. Enig idee van de staat van bestaande speakers en dan met name "het rubberen randje"?

Zou een beetje zonde zijn als je nu een (minimale) set gaat kopen om bestaande speakers te hergebruiken en over een jaar moet je alsnog een hele andere/duurdere set aanschaffen omdat de oude speakers defect zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Geen flauw idee, zou ik moeten kijken als ik er weer ben.

Verder is een andere optie natuurlijk ook mooie standaarden te zoeken voor de nieuwe speakers wat er goed qua style bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Allereerst is het handig om te weten om wat voor versterker het gaat, welk merk/ type speakers je moeder heeft (zit hier bijvoorbeeld een subwoofer bij) en wat het maximale budget is wat je moeder wilt uitgeven. Op welke TV (merk/type) moet dit nieuwe setje aangesloten worden? Afijn, nog wel wat extra info is gewenst...

Er is voldoende te verkrijgen! Je moet wel even zelf rondkijken naar iets wat op het oog geschikt lijkt en als je deze dan, met je vraag, hier neerzet, andere forumleden je beter kunnen helpen.

https://www.minisetshop.n...20-4D8E-8B13-964BDC1EC638
MAX3400 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:37:
Grote kans dat de bestaande speakers het zomaar over een maand of over een jaar begeven.
Kun je dit nader verklaren?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Hokkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:45:
[...]

Allereerst is het handig om te weten om wat voor versterker het gaat, welk merk/ type speakers je moeder heeft (zit hier bijvoorbeeld een subwoofer bij) en wat het maximale budget is wat je moeder wilt uitgeven. Op welke TV (merk/type) moet dit nieuwe setje aangesloten worden? Afijn, nog wel wat extra info is gewenst...

Er is voldoende te verkrijgen! Je moet wel even zelf rondkijken naar iets wat op het oog geschikt lijkt en als je deze dan, met je vraag, hier neerzet, andere forumleden je beter kunnen helpen.

https://www.minisetshop.n...20-4D8E-8B13-964BDC1EC638
Budget had ik vermeld, ongeveer 250 - 350 euro.
Verder weet ik niet welke ze precies heeft, maar wel dat er nu een subwoofer bij zit. Maar ook die zouden we kunnen hergebruiken of gewoon de variant pakken die bij de nieuwe zit (of helemaal weg laten).

Verdere aansluiting:
- KPN tv box (glasvezel)
- Samsung 32" tv (2 jaar oud)

Iig bedankt voor de link, ik ga ook daar even zoeken.

Edit:
Ik zit er bijna aan te denken om zoiets te doen:
pricewatch: Samsung HT-J4530

En dan de center + achterspeakers weg te laten, maar dan vooral voor de hogere voor speakers. Alleen geen flauw idee of je in kan stellen dat je 2.1 sound wilt (of dat de samsung altijd 5.1 eruit gooit en je raar geluid krijgt (voices over de center speaker die er niet zit bijv).
Want ben ook gaan zoeken of ik standaarden kan vinden voor die samsung maar daar word ik ook niet echt veel wijzer van.

[ Voor 18% gewijzigd door Griffin op 17-07-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Griffin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:27:
[...]
Maar ook die zouden we kunnen hergebruiken of gewoon de variant pakken die bij de nieuwe zit (of helemaal weg laten).
Speakers van kant-en-klare sets die geheel op elkaar af zijn gestemd gaan wisselen, dat lijkt me geen goed idee. Idem met de "subwoofer" weglaten. Veelal is dat in dit soort setjes een essentieel onderdeel van de set. Niet omdat de "subwoofer" alleen de lage tonen doet maar ook de mid-lage tonen. Overigens is zoeken in het all-in-one segment qua budget en dan vragen om normale aansluitingen best lastig. Wat je nog kan doen is gewoon de Samsung kopen en de draden van beide sets strippen en weer aan elkaar knopen via soldeer of desnoods een kroonsteentje. Maar nogmaals, dergelijke sets zijn op elkaar afgestemd qua crossover dus je houdt ze het liefst compleet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Ik vrees ook dat het een houtje-touwtje oplossing gaat zijn en dat komt het geluid écht niet ten goede. Setje in je laatste post lijkt mij dan ook de route en vergeet de huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Hokkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:49:
Ik vrees ook dat het een houtje-touwtje oplossing gaat zijn en dat komt het geluid écht niet ten goede. Setje in je laatste post lijkt mij dan ook de route en vergeet de huidige opstelling.
Maar kan je bij zo een setje dan speakers weglaten, of krijg je dan 'miss fires' qua geluid?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Griffin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:50:

Elke set heeft weer andere instellingen natuurlijk, maar je zult vast ergens in het menu vast kunnen aangeven dat alles 2.0 (2.1) moet zijn ipv 5.1. Wellicht moet je deze instelling per bron (TV,DVD, FM) instellen.

Zo ja, dan kun je de 3 speaker (center en 2x rear) gewoon in de doos laten. Als je deze instelling niet wijzigt, dan zul je inderdaad informatie 'missen'. Dit is o.a. te merken aan het feit dat de stemmen ineens wegvallen/zacht klinken (welke normaliter door de centerspeaker weergegeven worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Contact gehad met Samsung en bij de HT-J4530 kan je 2.1 instellen. Dus ik denk dat die het gaat worden.

Iig bedankt voor de tips

pricewatch: Samsung HT-J4530
Pagina: 1