Gekloonde HD booten via USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:46
Hi tweakers,

Heb laatst m'n SSD opstartschijf met 3 partities, waaronder de Win7 partitie, gekloond naar een oudere harddisk met het idee deze als backup te kunnen gebruiken wanneer er iets gebeurt met de huidige systeemschijf.

Heb de kloon gemaakt met 'Easeus todo backup', en zou in principe identiek moeten zijn aan de opstartschijf. Echter, wanneer ik wil testen of ik kan booten vanaf deze nieuwe kloon krijg ik een BSOD tijdens het opstarten.

Ik heb een Sata->USB converter aan de schijf hangen, en probeer te booten via USB. (In bios kies ik 'boot override -> USB schijf'.

Zie ik iets over het hoofd? Waarom kan ik niet booten via USB vanaf deze kloon?

Beste antwoord (via peperthee op 18-07-2017 14:47)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 08:01
Als je bv. een hot swappable drive bay koopt voor een 3,5" hdd kun je die schijf gewoon plaatsen. Daarna Windows er naar toe klonen en dan de schijf er uit halen en weg leggen op een andere plaats. Bijkomend voordeel is, is dat je meerdere/andere schijven kunt gebruiken. Niet alleen om je bootschijf mee te backuppen maar ook om je reguliere data mee weg te schrijven.

5.25in Trayless Hot Swap Mobile Rack for 3.5in Hard Drive <- Nederlandse winkel

Afbeeldingslocatie: https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/HSB100SATBK.E.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 17-07-2017 19:20 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....goeie vraag :+ Maar wat gebeurt er als je die disk gewoon via SATA aansluit. Kun je dan wel booten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 22:21
Origineel is niet uefi geinstalleerd ga ik van uit? Als dat het geval is, kies je de usb schijf als uefiboot of als legacy boot?. En wat jacksparrow zegt, probeer eens te booten als je alleen de kloon aansluit via sata(dus niet via usb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Als je gaat booten vanaf de usb schijf, is de bestaande schijf dan nog steeds aangesloten en zichtbaar?

Zo ja, wat denk je dat er gaat gebeuren als je probeert te booten vanaf een usb stick en er al een C schijf aanwezig is?

In jouw situatie kun je beter de schijf in de computer zelf stoppen. Dan die kloon maken (gewoon via sata en niet via usb) en als je dat gedaan hebt ontkoppel je die hdd gewoon, alleen de kabels uit die hdd laten voldoet. Als je het alsnog wil proberen zul je je primaire schijf wel eerst moet ontkoppelen. Maar dat zou ook de juiste test zijn aangezien die kaput was.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

peperthee schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:24:
...
Zie ik iets over het hoofd? Waarom kan ik niet booten via USB vanaf deze kloon?
De drivers voor de usb-sata converter zijn nog niet geladen, daarvoor moet windows eerst opgestart zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Snowwie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 01:09:
Als je gaat booten vanaf de usb schijf, is de bestaande schijf dan nog steeds aangesloten en zichtbaar?
Ja.
Zo ja, wat denk je dat er gaat gebeuren als je probeert te booten vanaf een usb stick en er al een C schijf aanwezig is?
Ik kan in de bios (gigabyte x99ud4) gewoon aangeven vanaf welke schijf ik wil booten (boot override). Dus dan maakt het niets uit of er meerder opstartschijven aangesloten zitten.

Dat de drivers voor de Sata->USB controller nog niet zijn ingeladen, zoals Brahiewahiewa zegt lijkt me het meest waarschijnlijk. Maar in principe kun je windows toch ook vanaf USB (stick) booten? Wat is dan het verschil?

Ik zal de schijf eens via sata aansluiten, verwacht dan geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Er wordt nog wel eens onderscheidt gemaakt tussen Windows 'booten' vanaf een USB stick.

Waarbij men eigenlijk Windows starten bedoeld, maar het eigenlijk neerkomt op Windows installeren vanaf een usb stick. Windows is niet zo happig op gestart te worden van USB sticks is mijn ervaring.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Windows wil inderdaad niet zomaar starten vanaf een externe disk, dan zul je met behulp van een Windows 8 (en hoger) Enterprise versie een 'Windows To Go' moeten aanmaken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10

TheVMaster

Moderator WOS
Waarom boot je die disk niet even (zoals ik al eerder vroeg) in de opstelling zoals die die ook gaat gebruiken in het geval van een disk failure. Dus : ssd afkoppelen en oude disk op die aansluiting plaatsen en dan booten. :+ Je moet het niet ingewikkelder maken dan dat het in de praktijk gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
JackSparrow schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:30:
Waarom boot je die disk niet even (zoals ik al eerder vroeg) in de opstelling zoals die die ook gaat gebruiken in het geval van een disk failure. Dus : ssd afkoppelen en oude disk op die aansluiting plaatsen en dan booten. :+ Je moet het niet ingewikkelder maken dan dat het in de praktijk gaat zijn.
Als ik de HD gewoon via Sata aansluit boot hij Win7 gewoon. De 'kloon' werkt dus, alleen moet hem wel eerst 'inbouwen' om vanaf te booten.

Nu heb ik een systeem met Win7, Win10 en Hackintosh opstelling. Als ik om wat voor reden dan ook niet meer vanaf Win7 kan booten dan lukt dat meestal nog wel in één van die andere setups. Ik kan dan in principe vanuit daar de 'Kloon' HD weer terug zetten (via USB) naar de Win7 SSD.
Of weten jullie nog een snellere / betere manier om een hele windows install terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Beetje zichzelf respecterend kloon en backup programma heeft een kleine bootable recovery omgeving.
Het is dus niet nodig om een bootable kloon te maken.

http://www.todo-backup.co...res/backup-bootableCD.htm
http://knowledgebase.macr...OW7/Creating+rescue+media
https://kb.acronis.com/content/21728

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
jeroen3 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:13:
Beetje zichzelf respecterend kloon en backup programma heeft een kleine bootable recovery omgeving.
Het is dus niet nodig om een bootable kloon te maken.

http://www.todo-backup.co...res/backup-bootableCD.htm
http://knowledgebase.macr...OW7/Creating+rescue+media
https://kb.acronis.com/content/21728
Ja ik ken de opstartschijfjes. Handig opzich, maar ik maak deze kloon vooral met in m'n achterhoofd een malware infectie / ransomware of mislukte windows updates oid. Iets waarbij je niet zoveel hebt aan alleen een bootable CD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je kunt in de herstelomgeving een usb schijf of netwerkmap gebruiken om je kloon terug te zetten. Dan kun je dus gecomprimeerde en incrementale/differentiele images maken en naar wens terugzetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Als je bv. een hot swappable drive bay koopt voor een 3,5" hdd kun je die schijf gewoon plaatsen. Daarna Windows er naar toe klonen en dan de schijf er uit halen en weg leggen op een andere plaats. Bijkomend voordeel is, is dat je meerdere/andere schijven kunt gebruiken. Niet alleen om je bootschijf mee te backuppen maar ook om je reguliere data mee weg te schrijven.

5.25in Trayless Hot Swap Mobile Rack for 3.5in Hard Drive <- Nederlandse winkel

Afbeeldingslocatie: https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/HSB100SATBK.E.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 17-07-2017 19:20 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
Snowwie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:17:
Zo'n hot swappable drive bay is idd wel handig. Ik heb nu in principe hetzelfde alleen moet ik even een schijf aan de USB controller (kabeltje) hangen.
Maar ben er volgens mij wel uit, een sata schijf is niet te booten via USB maar je kunt hem altijd weer inbouwen als het nodig is (om systeem terug te zetten oid).
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je kunt best booten vanaf USB, maar Microsoft heeft besloten dat ze dat niet willen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
jeroen3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:20:
Je kunt best booten vanaf USB, maar Microsoft heeft besloten dat ze dat niet willen ondersteunen.
Mijn hackintosh install boot ik ook gewoon vanaf sata via USB, maar Windows doet dat niet helaas.
Pagina: 1