Macbook Pro 15 2011, defecte GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42
Goedenavond,

Ik heb hier een defecte 15 inch macbook pro uit 2011 liggen. Deze is in februari getroffen door het welbekende gpu probleem. Ik heb 'm onlangs gratis gekregen omdat ie anders in de kliko was beland. Volgens de vorige eigenaar werden de reparatiekosten geschat op 500-650 euro; dat had hij er niet meer voor over. Hij heeft de superdrive en ssd eruit gehaald en daarna de macbook aan mij gegeven.

Wat zouden jullie mij aanraden om met deze macbook te doen? Gewoon proberen te verkopen om te kijken wat iemand er nog voor over heeft? Of zou er toch nog voor een schappelijk bedrag iets mogelijk zijn... meer mensen met ervaringen op dit gebied?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Ik heb dit probleem destijds, gelukkig tijdens het reparatieprogramma, ook gehad. Bij Apple of premium resellers is het inderdaad rond de 600 euro. Ik kwam toen ook bedrijven tegen die het voor de helft doen... snel gegoogled: bedrijven zoals dit. Let wel op dat er nog goedkopere fixes worden aangeboden maar dat is alleen reflowen. De GPU moet echt vervangen. Weet niet precies welk model het is maar met een 15" (quad core i7) en ssd er in heb je een grote kans dat je er nog een tijd mee aan de slag kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Sluw schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:48:
Ik heb dit probleem destijds, gelukkig tijdens het reparatieprogramma, ook gehad. Bij Apple of premium resellers is het inderdaad rond de 600 euro. Ik kwam toen ook bedrijven tegen die het voor de helft doen... snel gegoogled: bedrijven zoals dit. Let wel op dat er nog goedkopere fixes worden aangeboden maar dat is alleen reflowen. De GPU moet echt vervangen. Weet niet precies welk model het is maar met een 15" (quad core i7) en ssd er in heb je een grote kans dat je er nog een tijd mee aan de slag kunt.
Het is inderdaad de 15 inch met een quadcore i7. Een prima laptop nog die zeker jaren meekan inderdaad. Alleen heb ik zelf al een 15 inch retina uit 2015, dus ik wil 'm eigenlijk gewoon verkopen.

Ik zal je bron eens checken, wie weet kan het nog wel uit om 'm te laten fixen... bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik heb onlangs exact hetzelfde probleem bij Mobile Hardware laten fixen. Kostte me 300 euro.

Edit: Oeps, ik ben niet de eerste die dit bedrijf noemt, beetje laat dus ;) Maar goed, heb je nu in ieder geval een hands on ervaring van mij :)

[ Voor 35% gewijzigd door posttoast op 17-07-2017 10:37 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
is dit he tmodel met de onboard en dedicated card?
Anders vanuit bios alleen de onboard gebruiken? Kun je iig voorlopig verder..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
koentjuh1987 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:50:
Onboard en dedicated. Maar hij doet echt helemaal niks meer dus ik kan helaas niet meer booten. Hij is helaas echt goed naar de kl*ten ;)

Bedankt voor alle reacties, ik ga even uitzoeken of de laptop het waard is om te laten repareren of dat ik 'm gewoon in deze staat ga verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Ik heb onlangs een 15" 2011 MBP, 512gb ssd, 16gb ram voor 700 verkocht. Het is natuurlijk geen garantie maar misschien waard om op te lappen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sluw op 17-07-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
blupmans schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:04:
[...]
Bedankt voor alle reacties, ik ga even uitzoeken of de laptop het waard is om te laten repareren of dat ik 'm gewoon in deze staat ga verkopen!
Als je de chip kunt laten vervangen voor €300 dan kun je 'm met winst verkopen, wanneer de rest er netjes uit ziet. Of je gaat 'm zelf gebruiken natuurlijk, het zijn prima machines.

Een jaar geleden de touch-controller chip van mijn iPhone laten vervangen, ding doet het al meer dan een jaar zoals het hoort. Van Apple hoef je daar niet zo veel van te verwachten, die wisselen het hele logic board waar na verloop van tijd hetzelfde probleem optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het een early 2011 is zal je sowieso een handige harry moeten zoeken, daar doet Apple niets meer mee. De late 2011 nog wel, maar niet lang meer. Het is net wat het je waard is :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

nelizmastr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:08:
Als het een early 2011 is zal je sowieso een handige harry moeten zoeken, daar doet Apple niets meer mee. De late 2011 nog wel, maar niet lang meer. Het is net wat het je waard is :)
Late 2011 zijn inmiddels ook vintage:
https://support.apple.com/en-us/HT201624

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ripperoni. Dan blijven de 3rd parties over inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

OgWok

U.N.C.L.E.

blupmans schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Het is inderdaad de 15 inch met een quadcore i7. Een prima laptop nog die zeker jaren meekan inderdaad.
Jaren meegaan? Dat hangt wel af van Apple en hoelang ze nog OSx upgrades gaan geven voor dit model. Apple bekijkt dit waarschijnlijk als een oudje. Heb zelf een wat "oudere" MacMini en daar mag Sierra van Apple niet op.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
koentjuh1987 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:50:
Wat is dat? Een bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
OgWok schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Jaren meegaan? Dat hangt wel af van Apple en hoelang ze nog OSx upgrades gaan geven voor dit model. Apple bekijkt dit waarschijnlijk als een oudje. Heb zelf een wat "oudere" MacMini en daar mag Sierra van Apple niet op.
Kan met niet voorstellen dat dit model binnenkort al niet meer ondersteund wordt. Deze CPU's zijn nog steeds hartstikke vlot. Maarja, Apple doet wel vaker rare dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

OgWok schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Nou, een 2009 mini kan anders prima Sierra draaien zolang je de officiële weg maar omzeilt ;)

En vergeet niet dat het een antieke core 2 duo is, een chip van 10 jaar oud. Dat gaat ook steeds moeizamer anno 2017. De i5 dual cores zijn al 2,5 keer zo snel als de Penryn chips en dat draait heel vlot op Sierra, amper te onderscheiden van een 2014 of 2015 model i.c.m. een SSD. Als zelfs de late 2009 MacBook nog High Sierra krijgt, dan gaan de 2011 Macs nog wel een of twee jaar langer mee minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

OgWok

U.N.C.L.E.

nelizmastr schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:32:
[...]

Nou, een 2009 mini kan anders prima Sierra draaien zolang je de officiële weg maar omzeilt ;)

En vergeet niet dat het een antieke core 2 duo is, een chip van 10 jaar oud. Dat gaat ook steeds moeizamer anno 2017. De i5 dual cores zijn al 2,5 keer zo snel als de Penryn chips en dat draait heel vlot op Sierra, amper te onderscheiden van een 2014 of 2015 model i.c.m. een SSD. Als zelfs de late 2009 MacBook nog High Sierra krijgt, dan gaan de 2011 Macs nog wel een of twee jaar langer mee minimaal.
Is dat de methode waar je wel Sierra kan installeren, maar wel de WiFi kaart moet wisselen omdat de originele niet meer ondersteund wordt?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

OgWok schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Is dat de methode waar je wel Sierra kan installeren, maar wel de WiFi kaart moet wisselen omdat de originele niet meer ondersteund wordt?
Klopt. De Sierra patcher van Dosdude1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thamm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 19:13
Ondanks dat dit een oud topic is wil ik toch even reageren, aangezien je hier via Google snel terecht komt en mogelijk dus meer mensen met hetzelfde probleem dit lezen. Er is namelijk een snelle, gratis oplossing. Ik kan niet bevestigen dat hij in alle gevallen werkt, maar voor mij werkte het perfect, net als voor vele anderen.

Net als TS heb ik een MacBook Pro uit 2011 die het nog perfect doet en voorzien is van de nodige upgrades. Na al twee keer eerder het moederbord door Apple te hebben laten vervangen, heeft de (connectie met de) grafische kaart het nu buiten de garantie wederom begeven, waardoor de laptop niet kan starten en is gedegradeerd tot paperweight.

De oplossing is om de MacBook te forceren om de geïntegreerde Intel GPU te gebruiken. Het is niet nodig om je MacBook hiervoor op te kunnen starten. Het is al mogelijk door in recovery te booten en hierin de nodige code in te voeren. Het is even wat gedoe, ik was er zelf een half uurtje mee bezig. Maar 't levert je wel een werkende laptop op, die bovendien niet meer afhankelijk is van de gedoemde dedicated GPU.

De enige nadelen die ik tot dusver heb ontdekt:

- Je verliest uiteraard de extra power van de dedicated GPU
- Je kunt dan ook geen monitoren meer aansluiten
- Mocht je ooit je SMC/PRAM/NVRAM resetten, moet je de stappen (deels) opnieuw uitvoeren.
- Er wordt gewaarschuwd dat updates van het besturingssysteem of GPU-drivers de boel mogelijk weer in de war kunnen gooien. Een aantal stappen moet dan opnieuw worden uitgevoerd. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.

De guide van MikeyN, die de stappen behoorlijk duidelijk beschrijft:

https://forums.macrumors.com/threads/force-2011-macbook-pro-8-2-with-failed-amd-gpu-to-always-use-intel-integrated-gpu-efi-variable-fix.2037591/page-35#post-24956091

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 09:22
Ik heb bovengenoemde instructies op MacRumors al een tijdje geleden gevonden en die hebben mijn Macbook Pro early 2011 weer even gered.
Draai er nu een paar dagen 10.13.6 op, zonder problemen. Ook F-keys voor de helderheid doen het en sluimer lijkt goed te werken.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 18:44
Je kunt ook de tool van Realmacmods kopen voor 10 dollar.
een usb stickje met geautomatiseerd script daarop, waarmee je je GPU ook kunt uitschakelen..

Let wel op, deze mod is niet bestend tegen Pram/Nvram resets van je Macbook.
Dus na zo'n reset, wel weer even hun tool draaien..

Alternatief is wat solderen aan je logic board, waarmee je hem hardware matig permanent uitschakeld...
Pagina: 1