Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Opleiding Informatica/Computer Science

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

In september begin ik met mijn 3-jarige bacheloropleiding informatica om dan hopelijk door te stromen naar een master computerwetenschappen (2 jaar). De laptop dient hoofdzakelijk om mee naar de les te nemen, maar als gamer zou het natuurlijk aangenaam zijn om toch enkele games te kunnen spelen. Hoofdzakelijk gaat het over World of Warcraft, dat uiteindelijk ook wat meer CPU-based is.
OS zal dus Windows zijn, puur en alleen al om complicaties te vermijden.

Wat is je budget?

Om en bij de €1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

De laptop zou iedere dag meegenomen worden. Ik ben van plan om te pendelen (40 minuten enkele rit) en mijn laptop dus ook op de trein te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik dacht sowieso al aan minstens 8GB RAM (liefst meer/uitbreidingsmogelijkheden) en qua opslag lijkt het fijn om een combinatie SSD/HDD te hebben.

Ik had al wat rondgekeken bij Lenovo (batterijduur leek mij daar vrij interessant), maar de prijs van de T-series loopt snel op wanneer ik de laptop aanpas naar mijn eisen, en het lijkt me dat er een keuze moet worden gemaakt tussen SSD & HDD (verbeter me als ik fout ben).

Wanneer ik rond de 8GB RAM zocht, kwam je al snel bij de zogenaamde 'gamelaptops' uit, maar die schijnen maar een korte batterijduur te hebben en lijken mij dus niet echt ideaal.

Volgens diverse bronnen is een 15.6" (1920x1080) laptop het meest comfortabele..

Alvast bedankt voor jullie tijd!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat zijn de eisen die je opleiding zelf geeft?
Da's namelijk al een goed uitgangspunt. :)

Er is ontzettend veel keuze, het kan ook interessant te zijn te kijken naar refurbished zakelijke laptops. Veel laptop voor weinig geld en wil je echt een beetje een hippe laptop voor weinig geld, kun je beter naar een jong gebruikt exemplaar van 2-3 jaar oud kijken dan naar een nieuwe.

8G en SSD is voor 500 EUR nog wel te krijgen, maar wil je meer geheugen, grotere SSD's, zware CPU's, IPS schermen en lange accuduur, is 1000 EUR opeens zo veel geld niet meer.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:41:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

In september begin ik met mijn 3-jarige bacheloropleiding informatica om dan hopelijk door te stromen naar een master computerwetenschappen (2 jaar). De laptop dient hoofdzakelijk om mee naar de les te nemen, maar als gamer zou het natuurlijk aangenaam zijn om toch enkele games te kunnen spelen. Hoofdzakelijk gaat het over World of Warcraft, dat uiteindelijk ook wat meer CPU-based is.
OS zal dus Windows zijn, puur en alleen al om complicaties te vermijden.

Wat is je budget?

Om en bij de €1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

De laptop zou iedere dag meegenomen worden. Ik ben van plan om te pendelen (40 minuten enkele rit) en mijn laptop dus ook op de trein te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik dacht sowieso al aan minstens 8GB RAM (liefst meer/uitbreidingsmogelijkheden) en qua opslag lijkt het fijn om een combinatie SSD/HDD te hebben.

Ik had al wat rondgekeken bij Lenovo (batterijduur leek mij daar vrij interessant), maar de prijs van de T-series loopt snel op wanneer ik de laptop aanpas naar mijn eisen, en het lijkt me dat er een keuze moet worden gemaakt tussen SSD & HDD (verbeter me als ik fout ben).

Wanneer ik rond de 8GB RAM zocht, kwam je al snel bij de zogenaamde 'gamelaptops' uit, maar die schijnen maar een korte batterijduur te hebben en lijken mij dus niet echt ideaal.

Volgens diverse bronnen is een 15.6" (1920x1080) laptop het meest comfortabele..

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Een stevige laptop dus met een aluminium behuizing, een goede accu en een goede dedicated GeForce GTX 950M GPU:

pricewatch: Asus VivoBook Pro N552VX-FW116T

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:30:
Wat zijn de eisen die je opleiding zelf geeft?
Da's namelijk al een goed uitgangspunt. :)
UGent heeft enkel informatie over laptops voor de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur. Op de infodagen werd verteld dat het zeker geen high-end laptop moest zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:44:
[...]
Een stevige laptop dus met een aluminium behuizing, een goede accu en een goede dedicated GeForce GTX 950M GPU:

pricewatch: Asus VivoBook Pro N552VX-FW116T
Hier zit ik er dan mee in dat ik met 256GB niet zou toekomen, of maak ik me zorgen om niets?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:04:
[...]

Hier zit ik er dan mee in dat ik met 256GB niet zou toekomen, of maak ik me zorgen om niets?
Daarmee zou je in eerste instantie prima uit de voeten kunnen volgens mij. Voor hele grote programma's zou ikzelf een externe HDD of SSD gebruiken.

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:03:
[...]

UGent heeft enkel informatie over laptops voor de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur. Op de infodagen werd verteld dat het zeker geen high-end laptop moest zijn.
Ok. Maar hebben ze geen studiecentrum waar ze informatie hebben over wat voor laptop je nodig hebt?

Ik weet dat bij MBO opleidingen er wel richtlijnen worden gegegeven, domweg omdat je daar met virtuele machines op je eigen laptop labs moet gaan zitten uitvoeren en dan ga je heel rap richting 8-16G werkgeheugen, een (grote) SSD en een stevige CPU.

Als je al dat soort dingen niet doet, kun je met veel minder toe maar "geen high-end laptop" is een nogal breed begrip. Een laptop van 8 jaar met core2duo en 2G geheugen kan ook een prima dagelijks bruikbare laptop zijn, maar de vraag is of je daar mee uit de voeten komt.

Wat ga je, studie-wise, met die laptop doen?
BIjvoorbeeld virtuele machines draaien, compileren, etc?
Of is die laptop vnl voor het bijwonen van lessen, maken van aantekeningen, lezen van wat documentatie, etc?

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 05:58:
[...]
Wat ga je, studie-wise, met die laptop doen?
BIjvoorbeeld virtuele machines draaien, compileren, etc?
Of is die laptop vnl voor het bijwonen van lessen, maken van aantekeningen, lezen van wat documentatie, etc?
Het is wel de bedoeling om de laptop te gebruiken om bijvoorbeeld oefeningen of opdrachten te maken (zo kan ik op de trein elke dag al minstens een uurtje werken). Daarom leek het me inderdaad interessant om een 16GB RAM laptop aan te schaffen met een high-end processor.

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:26:
[...]

Het is wel de bedoeling om de laptop te gebruiken om bijvoorbeeld oefeningen of opdrachten te maken (zo kan ik op de trein elke dag al minstens een uurtje werken). Daarom leek het me inderdaad interessant om een 16GB RAM laptop aan te schaffen met een high-end processor.
Wat voor opdrachten gaat het dan om?
Word je geacht complete virtualisatielabs op je laptop te bouwen of is het meer papierwerk, lezen, misschien berekeningen maken, etc?

16G klinkt heel leuk, maar als je het niet nodig hebt, ben je te veel geld aan het uitgeven voor iets waar je geen nut voor hebt. (Of iets dat je beter op een andere manier kunt doen. Virtualisatielabs doen het toch beter op server hardware dan op laptops.)

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:57:
[...]

Wat voor opdrachten gaat het dan om?
Word je geacht complete virtualisatielabs op je laptop te bouwen of is het meer papierwerk, lezen, misschien berekeningen maken, etc?

16G klinkt heel leuk, maar als je het niet nodig hebt, ben je te veel geld aan het uitgeven voor iets waar je geen nut voor hebt. (Of iets dat je beter op een andere manier kunt doen. Virtualisatielabs doen het toch beter op server hardware dan op laptops.)
Eerlijk gezegd heb ik geen idee, wat ik van opdrachten kan verwachten.

De prof zei wel dat indien we zware dingen gaan doen, er gebruik kan gemaakt worden van computers aan de overkant van de straat, waar als ik het mij goed herinner, een databank of zo zou staan.

Toen ik wat opzoekwerk deed, kwam er wel vaak voor dat men toch 16GB aanraadt, omdat bij het coderen je snel vele tabbladen etc. open hebt. Misschien dus zoeken voor een laptop van 8GB met uitbreiding indien nodig?

• playermijp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-11 07:26
Ik heb zopas diezelfde bacheloropleiding afgerond (UGent / Informatica) en kan je vertellen dat er helemaal niet zoveel eisen aan je laptop opgelegd worden. Zo worden er voornamelijk programma's zoals Intellij, Maple en dan zaken zoals Latex of iets dergelijks gebruikt. Niets zwaar grafisch of dergelijke. Het is tof om een vlotte laptop te hebben aangezien sommige examens op die laptop gemaakt mogen worden, maar er waren meerdere mensen met 4GB RAM en een i3-processor die nooit problemen hebben gehad om bepaalde taken uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
playermijp schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:28:
Ik heb zopas diezelfde bacheloropleiding afgerond (UGent / Informatica) en kan je vertellen dat er helemaal niet zoveel eisen aan je laptop opgelegd worden. Zo worden er voornamelijk programma's zoals Intellij, Maple en dan zaken zoals Latex of iets dergelijks gebruikt. Niets zwaar grafisch of dergelijke. Het is tof om een vlotte laptop te hebben aangezien sommige examens op die laptop gemaakt mogen worden, maar er waren meerdere mensen met 4GB RAM en een i3-processor die nooit problemen hebben gehad om bepaalde taken uit te voeren.
Oké bedankt voor de informatie!

Ik veronderstel dat je ook op de campus De Sterre zat? Hoe zit het daar qua oplaadmogelijkheden eigenlijk?

• playermijp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-11 07:26
Ik zat inderdaad op de Sterre (S9). Elke computerklas (waar je met je laptop ook kan werken) heeft voldoende stopcontacten om iedere student van stroom te voorzien. Daarnaast is er voor elk auditorium ook een zaaltje waar je kan zitten wanneer er geen les is en ook daar zijn voldoende stopcontacten aanwezig. Tijdens de theorielessen zelf (in de auditoria) zijn er weinig stopcontacten, om de 3 of 4 rijen van zitplaatsen is er 1 stopcontact, daarvoor kan het dus wel nuttig zijn om een degelijke batterij te hebben.
Pagina: 1