Lawaaierige Synology RackStation rustiger maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een Synology (2e hands, like new) gekocht op Amazon Prime Day, o.a. omdat de korting boven de 40% was en ik al langer keek naar iets als een DS3617xs, maar ik die nog iets te duur vond.

De server is alleen net iets te lawaaierig om op de werkkamer te hebben. Dat komt voornamelijk door de 2 fans in de PSU. De normale (4) fans zijn wel lager te zetten, maar de PSU fans volgens mij niet. 50dba is nog best wel flink.

Ik vroeg me af wat de opties zouden zijn:
  • De Synology in de kelder zetten, maar dan moet er een kabel gelegd worden, evt. nog 1 extra voor de SPF+-poort. Ik woon in een oud huis, maar er loopt een leiding naar de kelder met 2 stroomkabels erin waar nog wel iets van ruimte in zit.
  • Een manier vinden om de fans in de PSU minder luidruchtig te maken, maar heb geen toegang tot de bios. De normale fans zijn wel te besturen door /usr/syno/etc/scemd.xml aan te passen. De fans van de PSU zijn erg rustig totdat de Synology eenmaal opgestart is, duurt zo'n 20 seconden.
  • Een geluidvrij klein rack of kast aanschaffen, maar die heb ik niet kunnen vinden, behalve voor €1000+. Ik keek ook al naar oplossingen met antigeluid, maar die oplossingen leken nog meestal hypothetisch.
  • Apparaat terugsturen en extra betalen voor een rustigere oplossing.
De temperaturen van de meeste onderdelen (schijven) zijn ~27 graden, de CPU cores zelf ~33 graden.

Hebben jullie misschien nog suggesties? Ik denk het verplaatsen van de server naar de kelder, maar zou tips kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Om te beginnen: "19"" spul is niet bedoeld om "stil" te zijn maar om continue te kunnen blijven presteren (vandaar ook vaak een dubbele PSU met eigen koeling/fan's).

Als je maar één PSU aansluit dan zal 't apparaat ook de maximale/volledige koeling voor die PSU gaan gebruiken om daarmee te voorkomen dat juist die éne PSU alsnog stuk gaat vanwege een temperatuur issue.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb beide PSU's wel aangesloten, dat lijkt inderdaad rustiger dan er maar 1 aansluiten, maar nog steeds erg luidruchtig ja.

Ik denk dat de enige optie dan de kelder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je het geld en de ruimte voor een 19" kast hebt, er zijn 19" kasten met geluidsdemping.

Beste alternatief voor herriedozen is een ruimte in je huis waar herrie minder uit maakt. Mijn server staan in de meterkast. Op de gang kan ik ze horen, maar zodra er een deur ergens dicht is hoor je ze niet meer.

Dat zijn wel Microservers, de 19" servers die ik heb staan op mijn werkkamer in een 19" rack. Die staan alleen niet 24/7 aan. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zo te zien een 2U rack, alleen is de binnenkant niet te zien.
Je kan gaan Ghetto knutselen en een 80 mm Fan erin proppen vlak voor de PSU, evt. met duct tape een fan duct maken richting de PSU.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Je krijgt hem nooit helemaal stil. Als je nu al de optie ziet om hem naar de kelder te verplaatsen, lijkt me dat een verstandige keus. Eenmalig moeite, langdurig effect. Ook met je volgende server(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik huur echter wel, dus heel langdurig is het niet. Bij nader inzien loopt de kelder ook naar de meterkast en niet naar de kast met een UTP-kabel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/URzYXr0h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cqGMZ3th.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zjAYNsHh.jpg
Mijn voorkeur zou nu zijn de fans van de PSU rustiger kunnen maken, want bij het opstarten is hij netjes stil.

Het tijdelijk werken met maar 1 PSU zou ook wel een optie zijn, maar dan wordt hij momenteel dus luider. Enig idee wie die fan bestuurt? De bios, het moederbord door voltage, de kernel van het OS of de voeding zelf met eigen sensoren?
GoT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:45:
Zo te zien een 2U rack, alleen is de binnenkant niet te zien.
Je kan gaan Ghetto knutselen en een 80 mm Fan erin proppen vlak voor de PSU, evt. met duct tape een fan duct maken richting de PSU.
Zou dat werken? Dat zou best een optie zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
unezra schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:32:
Als je het geld en de ruimte voor een 19" kast hebt, er zijn 19" kasten met geluidsdemping.

Beste alternatief voor herriedozen is een ruimte in je huis waar herrie minder uit maakt. Mijn server staan in de meterkast. Op de gang kan ik ze horen, maar zodra er een deur ergens dicht is hoor je ze niet meer.

Dat zijn wel Microservers, de 19" servers die ik heb staan op mijn werkkamer in een 19" rack. Die staan alleen niet 24/7 aan. :)
Kun je me misschien helpen met het vinden van een rack met geluidsdemping voor minder dan €300? De meeste oplossingen lijken meer dan €1000 te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb 0 ervaring met rack servers, maar kun je er geen andere (stillere) voeding in zetten, of een fan die minder herrie maakt?.

Heb zelf een normale Synology, en zou die al niet in mijn werkkamer willen hebben ivbm warmte en geluid (draait in silent mode). Heb hem op een 2e slaapkamer staan die ik niet gebrui, mocht er een keer iemand blijven slapen zet ik hem ff uit.

[ Voor 48% gewijzigd door Tortelli op 17-07-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Of je timmert zelf een kastje waar hij in kan. Maar let wel op, als je het geruis van de fan's onderdrukt zal je het geratel van de hdd's meer opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb de fans van de PSU net stofgezogen. Hij lijkt al iets rustiger.

Het vervelende is nu vooral nog de hoogte van de toon. Ik krijg er echt tinitus van. Ik weet niet of het te horen is, maar er is een vrij irritante hoge toon te horen naast het standaard-geluid van de fan:
Tortelli schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:47:
Ik heb 0 ervaring met rack servers, maar kun je er geen andere (stillere) voeding in zetten, of een fan die minder herrie maakt?.

Heb zelf een normale Synology, en zou die al niet in mijn werkkamer willen hebben ivbm warmte en geluid (draait in silent mode). Heb hem op een 2e slaapkamer staan die ik niet gebrui, mocht er een keer iemand blijven slapen zet ik hem ff uit.
Een andere fan in de PSU wordt lastig, de PSU lijkt niet makkelijk open te maken te zijn. De 4 fans zijn geen probleem is niet zo luid, maar de andere 2 in de PSU zijn echt vervelend.
jeroen3 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:49:
Of je timmert zelf een kastje waar hij in kan. Maar let wel op, als je het geruis van de fan's onderdrukt zal je het geratel van de hdd's meer opvallen.
Dat zou ik totaal geen probleem vinden! 30/40decibel is geen probleem. Dan doe ik hem wel ergens in een kast, dan hoor je dat al minder. Ik heb hier wel een Synology DS1517+ staan, zijn fans staan op maximaal en is nauwelijks te horen in de kast.

Maar ik ging gisteravond echt met een fluitend geluid in mijn oren naar bed en de Synology stond al een uur uit.

[ Voor 5% gewijzigd door chronoz op 17-07-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
chronoz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:34:
Een andere fan in de PSU wordt lastig, de PSU lijkt niet makkelijk open te maken te zijn.
Als ik zo je foto's beoordeel zie ik een aantal schroefjes in de PSU zitten. Die dingen zijn er ingedraaid met de bedoeling om ze er uit te draaien }:O

Ik zou zeggen: draai van één voeding alle schroefjes eens los en kijk of je de boel zonder te verbuigen uit elkaar kunt halen. Probeer en leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, daar lijkt het op. Die 2 heb ik eruit gehaald, maar dan krijg ik dan gedeelte waar de fans erin lijken te zitten er nog niet uit. Dat stuk is ook vrij gevoelig plastic materiaal.

Maar ik zoek nog even naar documentatie m.b.t. de PSU, misschien vind ik dan wel hoe ze eruit te halen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zPmnjVnh.jpg

Er lijken zelfs 2 peiltjes als instructies op te staan, maar ik heb de schroefjes er al eens uit gehaald en proberen te draaien, lijkt aardig vast te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ts74ZOjh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zPmnjVnh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WuDExUNh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:00
De fan blijft zitten, schroeven in de fan ook los halen dan kan je de behuizing in twee delen uit elkaar schuiven. Maar deze soort fans stiller krijgen valt vies tegen. Uit mijn herinnering zit ook nog een schroefje onder een sticker?
Kan je er niet gewoon een ATX voeding in 'tweaken' of inderdaad het ding op een plek neerzetten waar die herrie niet uitmaakt. Die van mij staat in de berging in de kelder, hele zaterdag bezig geweest om een UTP kabel via twee meterkasten de kelder in te krijgen en daarvan weer door naar mijn berging maar .. dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die pijltjes zijn de draairichting en de luchtverplaatsings richting denk ik.
De schroeven zijn misschien zelf tappers die in het plastic zitten. Vandaar dat het wat stroef gaat misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Na het weghalen van het 3e schroefje, die zat goed vast, kon je hem openschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DrVAQhfh.jpg

Kan ik hem nu gewoon opstarten na het disconnecten van de PSU fan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eyHNfr5h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kunnen jullie het alarmnummer bellen als ik niet binnen 30 minuten reageer?

Het is gelukt! :) Hij maakt geen geluid meer.

root@RackStation:~# sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Physical id 0:  +42.0°C  (high = +92.0°C, crit = +102.0°C)
Core 0:         +42.0°C  (high = +92.0°C, crit = +102.0°C)
Core 1:         +42.0°C  (high = +92.0°C, crit = +102.0°C)
Core 2:         +42.0°C  (high = +92.0°C, crit = +102.0°C)
Core 3:         +42.0°C  (high = +92.0°C, crit = +102.0°C)

adt7490-i2c-0-2e
Adapter: SMBus I801 adapter at 8000
in0:          +1.23 V  (min =  +0.00 V, max =  +3.31 V)
Vcore:        +1.80 V  (min =  +0.00 V, max =  +2.99 V)
+3.3V:        +3.43 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.39 V)
+5V:          +5.06 V  (min =  +0.00 V, max =  +6.68 V)
+12V:        +11.89 V  (min =  +0.00 V, max = +15.69 V)
in5:          +2.08 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.48 V)
fan1:           0 RPM  (min =    0 RPM)
fan2:           0 RPM  (min =    0 RPM)
fan3:           0 RPM  (min =    0 RPM)
fan4:           0 RPM  (min =    0 RPM)
temp1:        +46.5°C  (low  = -127.0°C, high = +127.0°C)
                       (crit = +100.0°C, hyst = +96.0°C)
M/B Temp:     +40.0°C  (low  = -127.0°C, high = +127.0°C)
temp3:        +38.8°C  (low  = -127.0°C, high = +127.0°C)

Hij is wel wat warmer geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je hebt nu geen fan op de voeding?. Dat lijkt me niet heel verstandig in de longtherm?.
Als je een "janky" oplossing niet er vind; plaats een 80 of 120 mm fan die beide voedingen koelt?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Oej, ik weet niet hoe tof die voeding dat gaat vinden op de lange termijn.
Gelukkig heb je er twee :P

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, daar zat ik ook al aan te denken inderdaad!

pricewatch: Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm
pricewatch: Scythe Mini Kaze , 40mm

Zoiets lijkt qua formaat zelfs in de voeding te passen.

Update: Ik heb de Noctua besteld vanwege de langere kabel, de huidige voeding is 40x30mm met een kabel van 15cm, en de Scythe heeft een kortere kabel.

[ Voor 96% gewijzigd door chronoz op 17-07-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edxr84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 17:15
Ik ben me er zeer bewust van het feit dat dit een bijna 8 jaar oud topic betreft, maar omdat ik momenteel in dezelfde situatie verkeer, ben ik toch erg benieuwd naar de “langetermijns ervaring” van de uitgevoerde aanpassing.

Heeft de voeding het daarna nog lang gedaan ( met o.a. de noctua).

Zijn er wellicht nog andere zaken aan het licht gekomen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:04
op nascompares staat er net een artikel over
https://nascompares.com/2...-ds423-ds920-ds420-ds918/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edxr84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 17:15
Mooi artikel, maar dat gaat niet over de rackstations. Ik ben met name benieuwd wat het vervangen van de fan met de duurzaamheid van de voeding heeft gedaan.
Pagina: 1