desktop bijzonder voedingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakmetmoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07-2022
hallo iedereen,
ik zit nu al wel een jaar te brainstormen over wat het gedrag van mijn desktop kan verklaren en ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

ongeveer 3 jaar geleden heb ik een desktop samengesteld met leuke componenten:
i7 47900k
R9 270X hawk, (later geupgrade naar GTX1070)
Maximus ranger VII
en een Sharkoon WPM500 V2 als voeding
en nog 16GB ram-geheugen waarvan ik even niet weet welke.

er zijn twee problemen die waarschijnlijk verbonden zijn.

het eerste probleem ontstond toen ik mooie rokit krk 5 speakers had gehaald. dit signaal wordt analoog naar de speakers gestuurd via een 3.5mm jack naar dubbele XLR stekker. (ja balanced, maar dat zou niet zo veel uit moeten maken. bovendien ook unbalanced geprobeerd met RCA wat nog erger werd). Het geluid dat er uit kwam was prachtig, maar in rust was er zacht ruis te horen. Het mooie is dat je de frequentie kan beinvloeden door bijvoorbeeld de muis te bewegen.
bij het gamen werd het nog erger. de ruis die hoorbaar is heeft namelijk dezelfde frequentie als de framerate. heerlijke 60Hz brom tijdens het gamen.

tja, dan is het dus de voeding of de videokaart.

helaas. zonder videokaart en met een andere voeding nog steeds de ruis.
De speakers doen het echter wel goed als ze aangesloten zijn via een laptop.
omdat het waarschijnlijk wel een soort voedingsprobleem is, toch maar een externe geluidskaart gekocht die (misschien niet helemaal handig) usb gevoedt wordt.
Dit heeft zeker een positief effect en de ruis is nu alleen nog hoorbaar in sommige games.

het tweede probleem is dit jaar verschenen.

ik heb een mooie hypercube 3d-printer gebouwd. voor de aansturing van de elektronica heb ik een arduino mega clone gekocht.... wat een drama...

de arduino verscheen eerst niet op de compoort. driverissues dacht ik.. uiteindelijk kwam ik erachter dat de arduino goed functioneerd en dat de drivers ook goed waren geinstalleerd. je moest alleen de kabel precies in een bepaalde hoek houden om verbinding te krijgen.

dus dit kan drie oorzaken hebben:
-kabel
-arduino
-pc

na alles te hebben geprobeerd blijkt het niet te liggen aan de kabel en niet aan de arduino. twee kabels doen het wel perfect als ik ze op mijn laptop aansluit.

ook een andere compoort gebruiken op de desktop heeft geen effect.

deze problemen ondervind ik dus met mijn desktop. Het is bijzonder dat ik de enige persoon lijk te zijn die dit probleem heeft. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is het moederbord. maar dat is een beetje erg veel werk om ff te testen. bovendien heb ik geen alternatief moederbord liggen. Ik zou het alleen wel heel raar vinden als het aan het moederbord ligt aangezien alles wel gewoon functioneert.

wat denken jullie? nieuw mobo kopen? een of andere supervoeding kopen?

als jullie nog meer informatie willen hoor ik het graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
zakmetmoes schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:47:

tja, dan is het dus de voeding of de videokaart.
Waarom niet het moederbord en specifiek het audio circuit op het moederbord? Je geeft zelf al aan dat de USB interface beter presteert
Audio kwaliteit is niet de belangrijkste benchmark van een mobo, dus daar kan de fabrikant mooi op bezuinigen.

Gebruik de fysieke volumeknop op je versterker/luidspreker (als je die hebt) en zet het volume op je pc altijd helemaal open.
Audio optisch verbinden lost alle problemen op, als je apparatuur daarvoor geschikt is.
Verder kun je proberen of een geaard stopcontact voor je pc help en kijk of je geen aardlussen hebt.
het tweede probleem is dit jaar verschenen.

......
Kan ik niks mee want het is compleet onduidelijk wat je doet.

Wat voor kabel op wat voor "comport". Heeft je moederbord uberhaupt wel een comport of zelfs twee??? (want je probeert "andere comport") Op een laptop is een comport helemaal extreem zeldzaam.

Misschien bedoel je USB? Ik vermoed dat je een actieve usb-to-serial kabel gebruikt, welke? Als ik even een wilde gok mag doen komen ze allebei van dezelfde goedkope chinees?

En "kabel precies in de juiste hoek houden" :? elaboreer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Heb jij de computer aangesloten in een wcd met aarding? Of probeer eens de conputer op een andere groep / bij een vriend of familie thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakmetmoes
Ploink schreef op zondag 16 juli 2017 @ 17:51:
[...]

Kan ik niks mee want het is compleet onduidelijk wat je doet.

Wat voor kabel op wat voor "comport". Heeft je moederbord uberhaupt wel een comport of zelfs twee??? (want je probeert "andere comport") Op een laptop is een comport helemaal extreem zeldzaam.

Misschien bedoel je USB? Ik vermoed dat je een actieve usb-to-serial kabel gebruikt, welke? Als ik even een wilde gok mag doen komen ze allebei van dezelfde goedkope chinees?

En "kabel precies in de juiste hoek houden" :? elaboreer.
haha, ik had verwacht dat iedereen dit zelf wel had kunnen invullen :P

compoort is natuurlijk erg fout. het is een virtuele compoort. misschien dat je daardoor in de war raakte:P
de kabel is namelijk gewoon een standaard usb naar vierkante usb. en ik had er twee geprobeerd. een standaard meegeleverde kabel en een 1.5 meter gold plated kabel

en het "kabel in de juiste hoek houden".
je kent het wel: hij doet het niet, * wrikt aan kabel*, hij doet het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakmetmoes
thijsjek schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:02:
Heb jij de computer aangesloten in een wcd met aarding? Of probeer eens de conputer op een andere groep / bij een vriend of familie thuis.
ja die is gewoon geaard. en ik ben in februari verhuist, dus dat heb ik ook al geprobeerd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 13:53

Genius-General

Expect the Unexpected

Zelf hele slechte ervaringen met die sharkoon voeding. Letterlijk van alles met dat ding meegemaakt, gesloopte ram, gesloopte ssd en constante BSOD's. Kon het probleem nooit vinden maar een nieuwe (goeie) voeding heeft dit allemaal opgelost. Weet niet of dit relevant is in jou geval maar het zal zeker iets zijn om naar te kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
zakmetmoes schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:38:
[...]

haha, ik had verwacht dat iedereen dit zelf wel had kunnen invullen :P
Mijn kristallen bol is stuk. :(
compoort is natuurlijk erg fout. het is een virtuele compoort. misschien dat je daardoor in de war raakte:P
Ik raak niet in de war. Jij geeft onvolledige en arbitraire informatie en verwacht dat een ander wel even met de oplossing komt aandragen. Zo wordt nu pas duidelijk dat je een arduino hebt met ingebouwde USB->RS232 en dat je een gewone USB kabel gebruikt.
en het "kabel in de juiste hoek houden".
je kent het wel: hij doet het niet, * wrikt aan kabel*, hij doet het
Duidelijk een slecht contact ergens, maar je vertelt me ook niet aan welk eind van de kabel jij wrikt dus ik kan ook niets zeggen over waar het eventueel zit en dan vraag ik me af, kun je dit echt zelf niet debuggen?

Ik weet ook niet wat je precies bedoelt met het vage "arduino verscheen eerst niet op de compoort", dus of het probleem in het USB of RS232 deel gezocht moet worden.

Mijn advies is om de basis beginselen van het debuggen te bestuderen en volgende keer helder te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakmetmoes
jij bent wel streng eh? haha
Ploink schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:35:

Duidelijk een slecht contact ergens, maar je vertelt me ook niet aan welk eind van de kabel jij wrikt dus ik kan ook niets zeggen over waar het eventueel zit en dan vraag ik me af, kun je dit echt zelf niet debuggen?
de kabel aan de kant van de Arduino. ongeacht dat ik denk dat het niet erg relevant vind zal ik het toch even iets duidelijker uitleggen zoals je wenst.
ik heb twee kabels.

kabel A:
soort: usb-A connector naar usb-B connector (vierkant blok type)
versie: 1.0
lengte: 1,5 meter

kabel B:
soort: usb-A connector naar usb-B connector
versie: 1.0
lengte: 0,5 meter

testjes:
3 variabelen:
- desktop / laptop
- kabel
- usb-poort

000: desktop, kabel A, frontpanel linker usb-poort
001: desktop, kabel A, frontpanel rechter usb-poort
010: desktop, kabel B, frontpanel linker usb-poort
011: desktop, kabel B, usb aansluiting aan de achterkant van de pc
100: laptop, kabel A, usb-poort 1
101: laptop, kabel A, usb-poort 2
110: laptop, kabel B, usb-poort 1
111: laptop, kabel B, usb-poort 2

resultaten:
000-001: De seriële communicatie functioneert prima tot een bepaald moment in tijd. het lijkt dan alsof de arduino losgekoppeld wordt. wisselen van usb-poort op het frontpanel heeft geen effect
010-011: De seriële communicatie kan alleen tot stand gebracht worden als de stekker aan de Arduino kant naar linksboven wordt geduwd. zonder deze kracht wordt de arduino niet eens gevonden door de device manager.
100-111: alle communicatie verloopt prima. alles werkt perfect. ook het gewrik wat nodig was bij kabel B is niet meer nodig.
Ploink schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:35:
Ik weet ook niet wat je precies bedoelt met het vage "arduino verscheen eerst niet op de compoort", dus of het probleem in het USB of RS232 deel gezocht moet worden.
zoals ik al had vermeld kan mijn laptop via beide kabels wel communiceren. wat bedoel je precies met RS232 deel? is dat het standaard protocol voor communicatie tussen de FTDI chip en de pc? ik heb er nog nooit bij stil hoeven staan:P in mijn ogen zijn het gewoon hoogfrequente blokgolven:)

en ja, ik kan het inderdaad wel zelf debuggen...
mijn vermoeden is dat het mobo niet helemaal perfect is... een moederbord van 150-200 euro lijkt me een goede prijs voor een moederbord met kwaliteit. dus het lijkt me raar dat asus alle maximus ranger VII bordjes hebben uitgerust met ruk audio en communicatiecomponenten.
als er een defect is aan het moederbord betreft voeding en audio, dan is de kans groot dat er meer gebreken aanwezig moeten zijn toch? Ik heb verder geen idee waar de signalen op het moederbord heen gaan en het lijkt me iets teveel werk om mijn hele pc uit elkaar te gaan halen en het mobo te gaan proben met een osciloscoop. niet alleen omdat ik lui ben, maar ook omdat het niet erg makkelijk is om met een desktop te gaan fietsen.

ik ben ook geen expert op het gebied van computers, maar ik weet wel veel van electronica. daarom ben ik benieuwd naar jullie opinie. en het is een beetje zonde om 200 euro uit te geven voor een nieuw moederbord om vervolgens weer in hetzelfde 60Hz gezoem te mogen gamen.

genoeg informatie zo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 06:30
Welke usb-serial chip heeft de arduino aan boord? En welke Windows gebruik je

Heb laatst heel vaak gehad dat mijn pc spontaan ging rebooten ( staat 24/7 aan ivm server+camera).
Bij dieper zoeken en graven erachter gekomen dat dit veroorzaakt werd door CH341G driver voor de Chinese usb converter.

Op Windows 7 heb ik er nooit last van gehad, en op Windows 10 nadat ik de driver heb geïnstalleerd constant er last van gehad. Misschien heb jij een soortgelijke storing ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zakmetmoes schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:30:
jij bent wel streng eh? haha

[...]

genoeg informatie zo? :)
Eigenlijk nog steeds niet. Anyway, het tweede probleem klinkt niet als veroorzaakt door de voeding.
Als het probleem op te lossen is door aan de stekker te morrelen, dan is er in ieder geval sprake van een slecht contact. Dat kan in de arduino zitten, maar ook in de kabel. Eenvoudig testje is om een magneet bij de kabel te houden: blijft de kabel plakken, dan zit er ijzer in en is het dus een kabel van kortom, uitermate teleurstellende kwaliteit.

Nog niet gezegd dat daarmee al je problemen opgelost zijn. Want wat ik zo lees in het topic, is dat je voeding qua kwaliteit ook al niet overhoudt. En de perceptie van de kwaliteit van je mobo is ook ongegrond.

Als je het probleem wilt doorgronden zul je inderdaad met een oscilloscoop aan de gang moeten gaan.
Als je 't probleem wilt oplossen koop je eerst een nieuwe USB-kabel, dan een nieuwe arduino, dan een nieuwe voeding en dan een nieuw mobo. Tussendoor testen of de problemen opgelost zijn ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1