Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xander975
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik heb al een tijdje een Sony DSLR(APS-C)* met een standard kitlens(18-55mm) maar ik heb gemerkt dat ik toch nog redelijk dichtbij het onderwerp moet staan mocht ik dat nog mooi in beeld hebben als ik ingezoomed ben.

Heb redelijk wat rond gezocht en ook wat (hands-on)reviews gekeken maar ik ben er toch niet helemaal uit.

Wat ik gevonden heb zijn de Tamron 70-300mm* en de Tamron 18-200mm*.
Nou vind ik met de eerste lens perfect op de wide spectrum maar juist een beetje too much op de zoom spectrum voor wat ik er mee wil doen. Bij de tweede lens is het juist andersom.
Nou ben ik wel meer geneigt naar de 70-300mm omdat die goedkoper is maar m'n budget is vrij hoog, 600 á 800 euro.(en merk maakt ook niet echt uit).

Dus om kort samen te vatten wat ik zoek is:
- Een zoomlens met een bereik van (het liefst) binnen 70 tot 200mm
- Geschikt voor een Sony-A mount met APS-C sensor
- Niet duurder dan 800 Euro max. (het liefst onder de 600 Euro)
- Mag ook een andere merk zijn ipv Tamron

Mochten jullie ook nog beter alternatieven hebben dan zou ik ze graag willen horen!

*Genoemde producten zijn gekoppeld

Beste antwoord (via xander975 op 06-08-2017 07:09)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. Ik zou niet zo heel veel geld meer investeren in de Sony A mount. De toekomst is erg onzeker.

Dat gezegd hebbende: Je hoeft gelukkig niet veel te investeren voor mooie telezooms voor Sony Alpha's. Toen ik nog een A350 had, schoot ik alles met Minolta AF lenzen. En dat zou ik nu weer doen als ik nog met een Sony schoot.

Neem bv de 70-210mm F4. Die pik je op voor nog geen honderd euro en dat is echt complete waanzin. Die lens is zo goed (waarschijnlijk beste prijs/kwaliteit die ik ook in een lens gehad heb). Maar ook de 100-200 en de 75-300mm zijn ongelooflijk goed. Let wel op dat je de volledig metalen versie (aka beercan) scoort en niet de nieuwere plastic versies die optisch ook minder zijn.

Dus tik een mooie 70-210 F4 op de kop en je zult echt geen spijt hebben (uiteraard even goed testen maar een mooie exemplaar is zijn gewicht (en dat ligt best hoog) in goud waard).

Ook de metalen 35-105mm is een absolute aanrader. Beetje vreemde range voor APS-C camera maar zo scherp (rent echt rondjes om je kit lens heen).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. Ik zou niet zo heel veel geld meer investeren in de Sony A mount. De toekomst is erg onzeker.

Dat gezegd hebbende: Je hoeft gelukkig niet veel te investeren voor mooie telezooms voor Sony Alpha's. Toen ik nog een A350 had, schoot ik alles met Minolta AF lenzen. En dat zou ik nu weer doen als ik nog met een Sony schoot.

Neem bv de 70-210mm F4. Die pik je op voor nog geen honderd euro en dat is echt complete waanzin. Die lens is zo goed (waarschijnlijk beste prijs/kwaliteit die ik ook in een lens gehad heb). Maar ook de 100-200 en de 75-300mm zijn ongelooflijk goed. Let wel op dat je de volledig metalen versie (aka beercan) scoort en niet de nieuwere plastic versies die optisch ook minder zijn.

Dus tik een mooie 70-210 F4 op de kop en je zult echt geen spijt hebben (uiteraard even goed testen maar een mooie exemplaar is zijn gewicht (en dat ligt best hoog) in goud waard).

Ook de metalen 35-105mm is een absolute aanrader. Beetje vreemde range voor APS-C camera maar zo scherp (rent echt rondjes om je kit lens heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56
@sys64738
Ik ben het niet helemaal met je eens om niet te investeren in een Sony A mount. Lenzen koop je voor een langere periode en als het je hobby is dan mag het wat kosten ;-)

Maar goed, ik heb zelf een Sigma 18-200 mm en daar ben ik uitermate tevreden over. De puristen verklaren me voor gek, maar het is een allrounder die goed is. als ik nu nog een lens zou moeten kopen dan zou ik de 18-270 mm nemen. net wat extra bereik en ook goed inzetbaar.

Nadeel van een 70-300 mm is dat je toch van lens moet wisselen in de praktijk en afhankelijk van waar je bent is het soms niet fijn om te doen (denk aan regen en/of stof in oude gebouwen).

Afhankelijk van waar je woon zou ik gewoon eens bij kamera express binnen wandelen en je camera meenemen en uit proberen. Meestal geen probleem bij hun (alleen niet op zaterdag :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Erik2B schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:45:
@sys64738
Ik ben het niet helemaal met je eens om niet te investeren in een Sony A mount. Lenzen koop je voor een langere periode en als het je hobby is dan mag het wat kosten ;-)
Helemaal met je eens. En daarom zou ik juist niet te veel investeren in A mount lenzen. Goede lenzen kun je jaren mee doen en vele bodies mee verslijten. Het zou toch jammer zijn als je aan een body upgrade toe bent, en erachter komt dat er geen Alpha camera's meer gemaakt worden. Dat zal je bij Nikon of Canon niet zo snel gebeuren... maar is hier serieuze mogelijkheid.