Voeding vervangen, nu wel stroom op mobo, PC nog steeds dood

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 15:22
Mijn vraag
1. Hoe komt het dat mijn PC, na het vervangen van mijn voeding, nog steeds niet opstart?

2. Indien je het idee hebt dat het een bepaalt onderdeel stuk is (mobo? processor?), welke vervanger zouden jullie dan aanraden die bij dit systeem past?

Bonusvraag: Wat zou de oorzaak kunnen zijn geweest dat mijn PC zo toegetakeld is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio
  • Product : Sony Optiarc AD-7260S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
  • G.Skill Ripjaws - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd
  • Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
  • MSI P67A-GD65 (B3) - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - iP67 - USB 3.0, FireWire - Gigabit Ethernet - HD Audio (8-kanaals)
  • Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 6 MB - doos
  • OCZ Vertex 3 Series - Vast station - 120 GB - intern - 2.5" - SATA-600
  • XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - 100-240 Volt wisselstroom V - 650 Watt - actieve P → Corsair TX550M V2
  • Dell UltraSharp U2311H - LCD-scherm - TFT - 23" - breedscherm - 1920 x 1080 / 60 Hz - 300 cd/m2 - 1000:1 - 10000:1 (dynamisch)
  • Creative Inspire T6160 - 5.1-kanaal PC multimedia luidsprekersysteem voor een thuistheater - 50 Watt (Totaal) - zwart
  • Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket 11
  • Logitech Deluxe 250 - Toetsenbord - PS/2 - zwart - Engels - oorspronkelijke fabrikant
  • Logitech Gaming Mouse G500 - Muis - laser - 10 knop(pen) - met bekabeling - USB
  • Creative Fatal1ty Pro Series Gaming Headset - Hoofdtelefoon ( oorkap )
  • TP-Link TL-WN851N - Netwerkadapter - PCI - 802.11b, 802.11g, 802.11n (draft 2.0)
  • 2 keer: XFX RADEON HD 6850 - Grafische adapter - Radeon HD 6850 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB GDDR5 - DVI, HDMI, DisplayPort
Wat eraan vooraf ging a.k.a. Wat ik al geprobeerd heb
Op een dag kwam ik thuis en zag ik dat de huiskamer electragroep eruit was geknald. Ik probeerde mijn computer aan te zetten, maar helaas, hij wilde niet meer. Mijn PC maakte geen geluid, geen fans die draaide en geen lampjes op het moederbord die mij vrolijk tegemoet schenen. Mijn conclusie: de voeding is dood, lange leve een nieuwe voeding. En zo besloot ik na jaren schijnen in afwezigheid op tweakers, deze vraag te posten, op zoek naar advies voor het vervangen van mijn voeding. Daaruit kwam het advies om de pricewatch: Corsair TX550M V2 te kopen en zodoende heb ik deze via internet besteld.

Vandaag heb ik mijn nieuwe voeding ingebouwd. Vol verwachting en spanning zette ik mijn PC aan en... Helaas, er gebeurde nog steeds niks. Bij nadere inspectie zag ik dat, nu de nieuwe voeding er in zat, de lampjes op het moederbord wél branden. Helaas werkte verder niks: geen draaiende fans, geen ratelende onderdelen, alleen de lampjes op mijn moederbord.

Wat ik wel wat opmerking vond was dat wanneer ik de reset-knop op mijn moederbord en van de computerkast indrukte, de fans en lampjes in mijn behuizing (op de fans) één-tiende seconde even aan gingen om daarna direct weer uit te gaan. Daarbij startte er overigens niks anders op.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie denken dat er nu mis is. Ik vrees dat naast de voeding, misschien ook het moederbord tegelijk dood is gegaan. Zou dat kunnen? Of zou het de processor kunnen zijn? Of misschien hebben jullie wel andere ideeën wat er mis zou kunnen zijn?

Upgraden?
Een laatste vraag die door mij heen spookt is: Hoe zinnig zou het zijn om, nu ik vermoedelijk toch nog een onderdeel ga vervangen, om ook andere componenten te vervangen. In een eerder topic heb ik alleen gevraagd naar het upgraden van mijn videokaart(en). Toen heb ik geconcludeerd dat ik nu niet wil upgraden, aangezien dit het niet waard zou zijn in combinatie met mijn wat oudere moederbord en processor. Ook heb ik de komende twee jaar nauwelijks tijd om games te spelen, dus is het voor mij niet zinnig om veel te investeren in een compleet nieuwe PC. Maar wellicht verandert de zaak indien ik toch al een onderdeel moet vervangen. Misschien kan ik dan met een relatief simpele investering, mijn PC een stuk sneller maken. Ik hoor ook graag jullie mening daar over!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 11:50
Al geprobeerd om met minimale hardware te testen dus alleen je moederbord, CPU (igp), geheugen en SSD?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Minimale hardware testen, inderdaad!

Daarnaast: zowel de 24-pins ATX connector als de juiste 4-pins 12V op het moederbord aangesloten? Wellicht een duidelijke foto maken en hier plaatsen, kunnen we beter meekijken/denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
audiojunk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:10:
Al geprobeerd om met minimale hardware te testen dus alleen je moederbord, CPU (igp), geheugen en SSD?
vanaalten schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:44:
Minimale hardware testen, inderdaad!

Daarnaast: zowel de 24-pins ATX connector als de juiste 4-pins 12V op het moederbord aangesloten? Wellicht een duidelijke foto maken en hier plaatsen, kunnen we beter meekijken/denken.
Ik heb de minimale hardware test gedaan. Ik heb zelfs mijn videokaarten eruit gehaald. Hij deed wederom niks, behalve dat de fans weer kortstondig draaide bij het aanklikken van de power op de voeding.

Voor zover ik weet zit de 24-pins ATX connector erin en heb ik ook de aansluiting naast de processor erin geprikt (bestaat uit 2 aan elkaar geklikte delen van elk 4 pinnetjes). Zie onderstaande foto's:

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvAN0Jp3Gjz6w3vscrhDV0du/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zuAGomar1d9JYbrky5QyDHS0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uu6OHiJKGGnjyzHGxAafMfXF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pZvOBYxf2nOAYPx3wvNSOBBX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vlH86LqubHpcfsBXkOqdiEWb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f13sEQ8NmAhFmaR0oGHou9Ey/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rP0Rh18NrECrGIXberm4ep3H/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7sOYLXNxxXB7iRHl0Dcqvxjy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t01asLgRzkj3ooGdEgBDhY0N/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Bernaar op 17-07-2017 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 464382

Laat de PC eens staan en begin na een dagje of 2 opnieuw. Ik had een soortgelijk probleem met het broertje de RM550x.

Unplug alle SATA data kabels uit je moederbord. Doe alle voeding kabels uit het moederbord en uit de voeding.
Sluit alleen de 24-pin en CPU header op moederbord en voeding aan. Start en kijk dan of hij stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Anoniem: 464382 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:16:
Laat de PC eens staan en begin na een dagje of 2 opnieuw. Ik had een soortgelijk probleem met het broertje de RM550x.

Unplug alle SATA data kabels uit je moederbord. Doe alle voeding kabels uit het moederbord en uit de voeding.
Sluit alleen de 24-pin en CPU header op moederbord en voeding aan. Start en kijk dan of hij stabiel blijft.
Misschien een domme vraag, maar moet ik ondertussen wel de voeding aangesloten hebben op het netstroom (dus ingeschakeld) of juist niet? En unplug ik de SATA kabels direct of na die 2 dagen?

Had jij ook last van een defecte voeding (of vervanging van je voeding) voorafgaande aan dit probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door Bernaar op 17-07-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bernaar schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:24:
[...]

Misschien een domme vraag, maar moet ik ondertussen wel de voeding aangesloten hebben op het netstroom (dus ingeschakeld) of juist niet?

En die dag of 2 rust nadat of voordat ik alle SATA-kabels eruit haal (en met of zonder aansluiting op netstroom)?

Had jij ook last van een defecte voeding (of vervanging van je voeding) voorafgaande aan dit probleem?
De schakelaar achterop de voeding naar uit zetten en dan de plug uit de voeding halen. Inderdaad juist niet aangesloten op het netstroom.

De SATA kabels uithalen na de 2 dagen rust zodat al het stroom uit het bord is en de kabels zelf.

Daarna de 24-pin aansluiten en CPU header op moederbord en voeding, plug erin. Schakelaar naar aan op de voeding. Even paar seconden wachten en dan aandoen en kijken of nu stabiel draait.

Me RM550x draait prima nu. Hij is als vervanging voor me oude voeding die ook prima werkte maar ondertussen al te oud werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Die minimale hardware test - op zich zou je ook de SSD/harddisks nog los kunnen halen. Stel dat die kapot is, kortsluiting veroorzaakt, dan kan dat ook zo'n opstartprobleem geven.

Wellicht ook de CMOS nog clearen. Maar afgezien van deze ideeën zie ik het somber in voor je moederbord. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
vanaalten schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:57:
Die minimale hardware test - op zich zou je ook de SSD/harddisks nog los kunnen halen. Stel dat die kapot is, kortsluiting veroorzaakt, dan kan dat ook zo'n opstartprobleem geven.

Wellicht ook de CMOS nog clearen. Maar afgezien van deze ideeën zie ik het somber in voor je moederbord. :(
Hoe clear ik CMOS? Is dat de reset knop op het moederbord? Die heb ik al eens ingedrukt gehouden... → Sorry, dit was een beetje lui. Ik heb het al gevonden door even te googelen. Op wat voor manier zou het resetten kunnen helpen?

Is het vaak voorkomend dat de voeding en het moederbord tegelijk naar zijn grootje gaan?

Zou het nog zin hebben om één van mijn RAM-reepjes allebei een keer eruit te halen?

[ Voor 15% gewijzigd door Bernaar op 17-07-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Bernaar schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:00:
Hoe clear ik CMOS? Is dat de reset knop op het moederbord? Die heb ik al eens ingedrukt gehouden... → Sorry, dit was een beetje lui. Ik heb het al gevonden door even te googelen. Op wat voor manier zou het resetten kunnen helpen?
Het is allemaal nogal hypothetisch, maar stel dat een spanningspiek de inhoud van de CMOS data corrupt gemaakt heeft, dan zou dat tot opstartproblemen kunnen leiden. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk - aan de andere kant, kleine moeite en kost niets.
Is het vaak voorkomend dat de voeding en het moederbord tegelijk naar zijn grootje gaan?
Ik heb er geen statistiek van, maar dit komt zeker wel vaker voor, als je de verhalen hier leest. Low-budget voedingen willen nog wel eens vervroegd sterven en dan een flinke spanningspiek op uitgangen zetten. En gezien de zekering er uit vloog bij het kapot gaan van de voeding was er in elk geval iets heftigs aan de hand.
Zou het nog zin hebben om één van mijn RAM-reepjes allebei een keer eruit te halen?
Ja, zeker. Ook hier, ik schat het als weinig kansrijk in, maar ook dit kost niets en is kleine moeite. Da's het idee van minmale hardware testen: ALLES wat aan het moederbord hangt uitsluiten door het er af te laten, als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Het loont, want ik ben inmiddels een stap verder: de pc start op, met nieuwe voeding en hetzelfde moederbord. Na een intensieve minimum hardware procedure lijkt het erop dat het probleem zat in het meest flauwe onderdeel ooit: één van de stroomkabels naar mijn harde schijven (en een aantal fannetjes/lampjes) is defect, of maakte kortsluiting.

Nadat ik de oude stroomkabels vervangen had door die van de nieuwe voeding, startte mijn PC weer vrolijk op!

Maar, uiteraard is dit nog niet het einde van het verhaal. Dat zou immers te makkelijk zijn... Nee, ik loop opnieuw tegen een probleem aan. Wanneer ik nu mijn PC opstart krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RduD8bp1RwGLBRu5yO7KX1ev/thumb.jpg

Ik heb gegoogeld en zag dat het te maken had dat de data-kabels wel aangesloten zijn, maar dat de HDD of SSD geen stroom krijgt. In mijn geval dus de SSD, want daarop staat mijn windows geinstalleerd. Maar, voor zover ik weet heb ik gewoon de kabeltjes in mijn SSD geprikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a6l9AWpB1cV08ePTjNbdFDh2/thumb.jpg

Heb ik iets verkeerd aangesloten of gaat hier iets anders mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f13sEQ8NmAhFmaR0oGHou9Ey/full.jpg
Dit kan nooit goed zijn, de TX550M Gold heeft namelijk alleen maar zwarte kabels en hier zit een gekleurde kabel in. Andere kabel in de voeding steken betekend in veel gevallen kortsluiting, als je dan geluk hebt werkt de kortsluitbeveiliging van de voeding binnen enkele milliseconden om er voor te zorgen dat niet alles doorbrand, maar zelfs in enkele milliseconden kunnen er alsnog componenten stuk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:20:
Dit kan nooit goed zijn, de TX550M Gold heeft namelijk alleen maar zwarte kabels en hier zit een gekleurde kabel in. Andere kabel in de voeding steken betekend in veel gevallen kortsluiting, als je dan geluk hebt werkt de kortsluitbeveiliging van de voeding binnen enkele milliseconden om er voor te zorgen dat niet alles doorbrand, maar zelfs in enkele milliseconden kunnen er alsnog componenten stuk.
Oeps, ik dacht dat kabels gewoon uitwisselbaar te gebruiken waren. Bedankt voor de waarschuwing. Ik ga straks als ik thuis ben meteen de kabels wisselen!

Hoe zit dat met het gebruiken van verloopstukjes zoals afgebeeld op de andere foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bernaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Oeps, ik dacht dat kabels gewoon uitwisselbaar te gebruiken waren. Bedankt voor de waarschuwing. Ik ga straks als ik thuis ben meteen de kabels wisselen!
Nee nooit, daarom wordt het ook duidelijk vermeld in bijvoorbeeld de handleiding. ;)
Hoe zit dat met het gebruiken van verloopstukjes zoals afgebeeld op de andere foto's?
Niet aan te raden en ook niet nodig omdat de voeding gewoon de juiste connectors heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:41:
[...]

Nee nooit, daarom wordt het ook duidelijk vermeld in bijvoorbeeld de handleiding. ;)

[...]

Niet aan te raden en ook niet nodig omdat de voeding gewoon de juiste connectors heeft.
Ik zie nu trouwens pas dat dit een oudere foto is. Toen ik mijn laatste vraag postte gebruikte ik geen oude kabels meer, alleen de zwarte. Alleen nog wel de verloopstukjes, maar deze heb ik nu eruit gehaald, en voed ik zowel de HD als de SATA met de meegeleverde zwarte kabels. Ik krijg dus met alle originele kabels, nog steeds hetzelfde resultaat, namelijk de melding 'map: Cannot find required map name'.

Zou het aan instelling in mijn bios liggen?
Zou een CMOS reset kunnen helpen?
En maakt het nog uit welke SATA kabel ik in welke poort prik op mijn moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Bernaar op 19-07-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De PC wil nu starten van de EFI Shell, dat kan omdat de boot sequence is veranderd, maar dat zou je zelf dan moeten hebben veranderd. Heb je het niet aangepast kan het bijvoorbeeld zijn dat je de HDD's en/of SSD's hebt gefrituurd, door het gebruiken van een verkeerde kabel. Dan herkent de PC geen SSD en/of HDD's meer en gaat die dus naar de eerst volgende apparaat in de boot sequence, in dit geval dan dus de EFI shell. Maar dit is iets wat je zelf dus moet checken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:16:
De PC wil nu starten van de EFI Shell, dat kan omdat de boot sequence is veranderd, maar dat zou je zelf dan moeten hebben veranderd. Heb je het niet aangepast kan het bijvoorbeeld zijn dat je de HDD's en/of SSD's hebt gefrituurd, door het gebruiken van een verkeerde kabel. Dan herkent de PC geen SSD en/of HDD's meer en gaat die dus naar de eerst volgende apparaat in de boot sequence, in dit geval dan dus de EFI shell. Maar dit is iets wat je zelf dus moet checken.
Oh nee! Ik hoop echt niet dat mijn HDD gefrituurd is! :-(

Kan het niet zijn omdat er een instelling op het moederbord gereset is? Ik heb wel een keer op de resetknop gedrukt op het moederbord. Ik heb een paar foto gemaakt van de BIOS instellingen, waarvan ik twijfel of ze kloppen. De boot sequence staat gewoon goed heb ik gezien.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uhizZJW44cD7tmOJnMODaHQ7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYhyo2TE27jLpAELsXflF4Xz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cF02CnP7CUWoRyG72NmzTISD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U4tpAHOG4RLwUvahpRPSX2mN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBWz2fHHMQiFRfvY3QNgTEUj/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Volgens de laatste foto is er geen enkel SATA apparaat aangesloten, dus geen SSD, HDD of DVD, helemaal niks. Dus heb je ze niet (goed) aangesloten of zijn ze gefrituurd?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maak een Windows setup usb stick en probeer daarop te booten. Werkt dat wel. Dan zijn je HDD/SSD dood. Je zou nog de MBR kunnen herstellen in de windows setup maar ik zie de kans klein in dat het de MBR is maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:38:
Volgens de laatste foto is er geen enkel SATA apparaat aangesloten, dus geen SSD, HDD of DVD, helemaal niks. Dus heb je ze niet (goed) aangesloten of zijn ze gefrituurd?
Zijn dan allebei de schijven én m'n DVD-speler gefrituurd? Zou het ook niet gewoon alsnog een deel van het moederbord kunnen zijn dat niet werkt, namelijk de SATA aansluitingspunten?

En kun jij zien wat ik niet goed heb aangesloten op basis van de foto's?
Anoniem: 464382 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:42:
Maak een Windows setup usb stick en probeer daarop te booten. Werkt dat wel. Dan zijn je HDD/SSD dood. Je zou nog de MBR kunnen herstellen in de windows setup maar ik zie de kans klein in dat het de MBR is maar je kan het proberen.
Is dat hetzelfde als een CMOS reset op het moederbord?

De DVD lade gaat trouwens niet open, terwijl ik daar ook een kabel op heb aangesloten... Of is dat nou precies het ene loshangende plastic stekkertje dat nu niet aangesloten is op stroom?

[ Voor 56% gewijzigd door Bernaar op 19-07-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bernaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:45:
[...]

Zijn dan allebei de schijven én m'n DVD-speler gefrituurd? Zou het ook niet gewoon alsnog een deel van het moederbord kunnen zijn dat niet werkt, namelijk de SATA aansluitingspunten?

En kun jij zien wat ik niet goed heb aangesloten op basis van de foto's?
Op de foto's lijken de HDD en SSD goed aangesloten, de DVD brander is alleen niet zichtbaar.

Kun je de SSD en HDD in een andere PC aansluiten om te zien of die daar wel in het BIOS worden herkend? Als die daar ook niet worden herkent dan zijn ze gefrituurd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:03:
[...]

Op de foto's lijken de HDD en SSD goed aangesloten, de DVD brander is alleen niet zichtbaar.

Kun je de SSD en HDD in een andere PC aansluiten om te zien of die daar wel in het BIOS worden herkend? Als die daar ook niet worden herkent dan zijn ze gefrituurd.
Dan moet ik denk ik naar een winkel, ik heb hier geen mogelijkheden om dat te checken. Ik durf ze ook bijna niet meer zelf op een andere PC aan te sluiten...

Als ze gefrituurd zijn, is er dan nog kans om de data (gedeeltelijk) eraf te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja maar dan mag je flink in de buidel tasten. Recovery bedrijven vragen rond de 1000 euro. Dus voordat je dat doet is er nog wel heel wat zelf te doen en te testen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:08:
Ja maar dan mag je flink in de buidel tasten. Recovery bedrijven vragen rond de 1000 euro. Dus voordat je dat doet is er nog wel heel wat zelf te doen en te testen.
Wat is er nog anders te doen als ik hem naar een winkel breng en ze sluiten hem daar aan op een PC en hij werkt daar ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bernaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:32:
[...]

Wat is er nog anders te doen als ik hem naar een winkel breng en ze sluiten hem daar aan op een PC en hij werkt daar ook niet?
Ligt aan de winkel, maar heel weinig zullen een printplaat van een HDD kunnen vervangen en eventueel de firmwarechip van de HDD. Nog geen 1% van de winkels kan daar dan wat mee of ze moeten hem op sturen naar een recoverybedrijf, dat is wat veel dan nog wel doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Er zijn echt nog een berg dingen te checken! Staan al je Sata poorten aan in de Bios, zijn je schijven zichtbaar in de bios? Staat je bootvolgorde goed, stond hij al op EFI of op Legacy toen je windows installeerde, met een bios reset wordt er zoveel verandert wat wellicht anders stond....

Kijk anders of je een handige tweaker in de buurt om hulp kan vragen - met de juiste kennis is dat in 5 minuten getroubleshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

(ps, zodra ie weer werkt, allereerst je backupmogelijkheid in orde maken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:30:
(ps, zodra ie weer werkt, allereerst je backupmogelijkheid in orde maken!)
Ja, je hebt helemaal gelijk, dat ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:29:
Er zijn echt nog een berg dingen te checken! Staan al je Sata poorten aan in de Bios, zijn je schijven zichtbaar in de bios? Staat je bootvolgorde goed, stond hij al op EFI of op Legacy toen je windows installeerde, met een bios reset wordt er zoveel verandert wat wellicht anders stond....

Kijk anders of je een handige tweaker in de buurt om hulp kan vragen - met de juiste kennis is dat in 5 minuten getroubleshoot.
Ik zie de schijven niet in de bios en of de Sata poorten aan staan, is dat niet wat er staat op de foto die ik gepost heb? Klopt het dat het IDE mode moet zijn, of moet het AHCI mode zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bernaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:45:
[...]

Is dat hetzelfde als een CMOS reset op het moederbord?
Nee. MBR is Master Boot Record.

Repair MBR op google:
http://pureinfotech.com/r...ot-record-mbr-windows-10/

Kijk ook of de drives herkend worden in de windows install zelf in het geval dat MBR repairen niet werkte.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 464382 op 19-07-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Stap één is dat de HDD, SSD en optical eerst herkend moeten worden, pas dan kun je naar stap twee een eventueel beschadigd MBR repareren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

AHCI (Advanced Host Controller Interface) instelling is samen met de RAID (Redundant Array of Independed Disks) instelling de meest moderne instelling. Deze instelling zorgt voor de beste prestaties. ;)
Dus zou mijn Bios wel hierop instellen !, hopelijk worden dan de SATA aansluitingen herkend.

Wanneer Windows geinstalleerd is met IDE instellingen ipv AHCI kun je het volgende kunnen proberen:
Windows opstarten in de veilige modus. Je wijzigt tijdens het opstarten je bios in AHCI. Als windows is opgestart in de veilige modus, alles weer wijzigen naar normaal opstarten, dus zonder veilige modus. Start de computer opnieuw op en hij zal de instelling AHCI accepteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Just me ! op 19-07-2017 22:39 ]

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Just me ! schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:38:
Dus zou mijn Bios wel hierop instellen !, hopelijk worden dan de SATA aansluitingen herkend.
Dat heeft er niks mee te maken. Again, eerst stap één en dat is dat zijn SSD, HDD en optical herkend moeten worden, pas dan moet je kijken naar vervolg stappen als ACHI/IDE die er voor kunnen zorgen dat Windows niet kan starten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:52:
[...]

Dat heeft er niks mee te maken. Again, eerst stap één en dat is dat zijn SSD, HDD en optical herkend moeten worden, pas dan moet je kijken naar vervolg stappen als ACHI/IDE die er voor kunnen zorgen dat Windows niet kan starten.
Ze worden nu niet herkend. Wat moet ik doen als straks blijkt dat de HDD's niet gefrituurd zijn (ik ga dat morgen checken), om ervoor te zorgen dat ze wel herkend worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Goed aansluiten meer kun je niet doen. Mochten ze wel werken op een andere PC dan betekend het dat er iets anders defect is in jouw PC. Bijvoorbeeld een stuk printplaat van de voeding waar de kabel inzit voor sata power connectors. Of een defecte sata controller op het moederbord, waardoor het moederbord niks meer kan herkennen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:02:
Goed aansluiten meer kun je niet doen. Mochten ze wel werken op een andere PC dan betekend het dat er iets anders defect is in jouw PC. Bijvoorbeeld een stuk printplaat van de voeding waar de kabel inzit voor sata power connectors. Of een defecte sata controller op het moederbord, waardoor het moederbord niks meer kan herkennen.
Ja, ik hoop ook dat er iets mis is met de met de SATA power uitgangen van de (nieuwe) voeding. Zegt het jullie trouwens nog iets dat ook de DVD lade niet reageert als ik deze probeer te openen?

[ Voor 79% gewijzigd door Bernaar op 20-07-2017 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dan is die simpelweg stuk door kortsluiting, als die het hiervoor wel prima deed of hij krijgt helemaal geen stroom doordat bijvoorbeeld de nieuwe voeding is defect gegaan door de kortsluiting die je had.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Ik ben vandaag langs een winkel geweest en helaas slecht nieuws. Zowel mijn SSD als mijn HDD gaven daar ook geen teken van leven. :-(

Echt heel naar, want alle belangrijke bestanden staan daarop. Het gaat mij eigenlijk alleen om de data recovery van de HDD. Weten jullie waar ik het beste mijn HDD data recovery kan laten doen? De vriendelijke jongen in de winkel had het over een bedrijf in Noorwegen of Denemarken, maar hintte ook tussen de regels door dat hij geen anderen mocht noemen omdat zijn winkel hiermee verbonden was.
Mocht de data recovery bij het ene bedrijf niet lukken, zou het dan nog wel kans van slagen hebben bij een ander bedrijf, of is het maar een eenmalige kans?

Overigens zeiden ze dat de nieuwe voeding die ik had, niet genoeg zou zijn voor de twee videokaarten in mijn systeem, dus nu ben ik daar ook over gaan twijfelen. Is deze voeding nou wel of niet geschikt?

En ik moet dus gaan kijken naar het vervangen van mijn systeem. Kan ik het beste een geheel nieuw systeem aanschaffen? In de winkel dachten ze dat het moederbord waarschijnlijk ook een klap heeft gehad en vervangen moet worden. Ik weet wel dat ik voor mijn data een HDD ga blijven gebruiken, want ik begreep dat een SSD helemaal nauwelijks te recoveren is wanneer er iets gebeurt zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
Als een HDD een verkeerde spanning heeft gekregen, kan het zijn dat alleen je TVS diodes kapot zijn.

Deze kan je er af solderen, mits je dat met beleid doet. Ik heb daarmee een schijf weer aan de praat gekregen.

Daarna moet je alleen wel heel zeker zijn van het feit dat je het apparaat goed aansluit, anders is het daarna wel afgelopen zaak ;). Of nieuwe diodes plaatsen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
timleferink schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:51:
Als een HDD een verkeerde spanning heeft gekregen, kan het zijn dat alleen je TVS diodes kapot zijn.

Deze kan je er af solderen, mits je dat met beleid doet. Ik heb daarmee een schijf weer aan de praat gekregen.

Daarna moet je alleen wel heel zeker zijn van het feit dat je het apparaat goed aansluit, anders is het daarna wel afgelopen zaak ;). Of nieuwe diodes plaatsen natuurlijk.
Dank voor de tip, maar ik durf zelf niet te gaan solderen. Dus zeker van mijn zaak ben ik niet...

Is er nog een andere tussenstap voor ik hem voor datarecovery opstuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
Je kan even met een multimeter in piepstand/weerstand stand, meten tussen 12v/5v en ground. Daar zul je een kortsluiting meten als de diodes 'doorgebrand' zijn.

Als dat het geval is dan is er verder ook niet echt wat te testen, je kan er hooguit meer voedingen mee slopen ;) .

[ Voor 27% gewijzigd door timleferink op 20-07-2017 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HDD moet idd gemakkelijker te doen zijn, is zeer onwaarschijnlijk dat de data daarop weg is, de data weer kunnen uitlezen is echter een tweede. Bij de HDD zal de printplaat stuk zijn, die moet gerepareerd worden of vervangen. De data van een HDD staat niet op die printplaat maar is magnetisch opgeslagen op de platters. Zoals gezegd, het is onwaarschijnlijk dat daar wat mee is.

De SSD is lastiger, daar moet je hopen dat die te repareren is, bijvoorbeeld omdat die een beveiliging heeft welke door brand bij kortsluiting. Dan zou dit vervangen kunnen worden en zou die het weer moeten doen. Is echter afwachten of dit gaat lukken.

Iemand die goed kan solderen en weet wat die doet zou het eerst kunnen proberen, maar als de data echt belangrijk is kun je misschien beter naar direct naar een recovery bedrijf. Kost veel maar de kans dat de data van de HDD is af te halen is iig heel groot, SSD is afwachten.

Wat het bedrijf meld over de voeding is gewoon onzin. Dat het moederbord schade heeft is ook onwaarschijnlijk omdat die nooit verkeerd verbonden is geweest, ook niet indirect via een ander component.

http://www.stellar.nl doet ook aan SSD data recovery.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
Inderdaad; als de data absoluut onmisbaar is, zou hem meteen opsturen.

Als de data wel leuk is om te houden, maar niet kritisch, kan je overwegen eerst iemand te laten solderen, in principe loop je daar niet heel veel risico mee lijkt me (kans dat de controller uit zichzelf data naar sectoren gaat schrijven is nihiel).

Met betrekking tot de SSD geld eigenlijk hetzelfde. Als daar een protectie diode schade aan de chips heeft voorkomen, zal ie het wel weer gaan doen.

@-The_Mask- , weet jij toevallig de pinouts van beide van zijn stekkers? Mischien kan je dan zeggen of er inderdaad een verkeerde spanning op de componenten is komen te staan?

[ Voor 33% gewijzigd door timleferink op 20-07-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Niet zo uit het hoofd, maar weet wel dat die van Seasonic (de XFX) en Corsair Type 4 (TX550M Gold kabel) niet hetzelfde is.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13740
Hier zie je trouwens de pinout van de sata connectors bij Corsair voedingen, zijn voeding heeft Type 3/4 sata power connectors. De zesde van boven dus.

De een na laatste is van de Corsair AX gemaakt door Seasonic en zou wel eens gelijk kunnen zijn aan zijn oude XFX.

Maar ik denk dat hij het beter kan laten doen ipv zelf bezig gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:10:
HDD moet idd gemakkelijker te doen zijn, is zeer onwaarschijnlijk dat de data daarop weg is, de data weer kunnen uitlezen is echter een tweede. Bij de HDD zal de printplaat stuk zijn, die moet gerepareerd worden of vervangen. De data van een HDD staat niet op die printplaat maar is magnetisch opgeslagen op de platters. Zoals gezegd, het is onwaarschijnlijk dat daar wat mee is.
Heb je een idee welk bedrijf goed is in recovery? Je noemde zelf het bedrag van 1000 euro en ik zie op stellar dat ze ongeveer €750 vragen. Dat scheelt alweer een slok op een borrel. In de winkel raadde ze me Kroll Ontrack (https://www.ontrackdatarecovery.nl) aan, maar daar kost het €1000. Ben erg benieuwd wat het verschil is voor die prijs. Doen ze niet precies hetzelfde?
De SSD is lastiger, daar moet je hopen dat die te repareren is, bijvoorbeeld omdat die een beveiliging heeft welke door brand bij kortsluiting. Dan zou dit vervangen kunnen worden en zou die het weer moeten doen. Is echter afwachten of dit gaat lukken.
Die SSD kan me gestolen worden. Daar stond alleen windows en programma's op. Een jongen uit de winkel raadde me nog wel aan te kijken of er nog garantie op zat.
Wat het bedrijf meld over de voeding is gewoon onzin. Dat het moederbord schade heeft is ook onwaarschijnlijk omdat die nooit verkeerd verbonden is geweest, ook niet indirect via een ander component.
Maar je denkt dus dat het bijna zeker is dat dit komt omdat ik de verkeerde kabels gebruikt heb? Want het zou ook zo kunnnen zijn dat de HDD's al stuk waren door bijvoorbeeld blikseminslag toch? Want dan zou ook het moederbord een klap hebben kunnen gekregen lijkt me?

Misschien meest simpele manier om dat te testen is door een HDD/SSD van een vriend te lenen en te kijken of de bios deze wel herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bernaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:19:
[...]

Heb je een idee welk bedrijf goed is in recovery? Je noemde zelf het bedrag van 1000 euro en ik zie op stellar dat ze ongeveer €750 vragen. Dat scheelt alweer een slok op een borrel. In de winkel raadde ze me Kroll Ontrack (https://www.ontrackdatarecovery.nl) aan, maar daar kost het €1000. Ben erg benieuwd wat het verschil is voor die prijs. Doen ze niet precies hetzelfde?
Ik denk dat alle grote serieuze data recovery bedrijven prima werk leveren. Ze doen idd hetzelfde, maar niet elk bedrijf hanteert dezelfde prijs.
Die SSD kan me gestolen worden. Daar stond alleen windows en programma's op. Een jongen uit de winkel raadde me nog wel aan te kijken of er nog garantie op zat.
Garantie vervalt bij zelf aangemaakte fysieke schade aan een apparaat.
Maar je denkt dus dat het bijna zeker is dat dit komt omdat ik de verkeerde kabels gebruikt heb?
Ja dat lijkt mij vrij duidelijk.
Want het zou ook zo kunnnen zijn dat de HDD's al stuk waren door bijvoorbeeld blikseminslag toch? Want dan zou ook het moederbord een klap hebben kunnen gekregen lijkt me?
Welke blikseminslag? Maar bij blikseminslag had je idd wel wat meer problemen gehad.
Misschien meest simpele manier om dat te testen is door een HDD/SSD van een vriend te lenen en te kijken of de bios deze wel herkent?
Ja, gewoon even een oude HDD, DVD of iets dergelijks aansluiten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:34:

Welke blikseminslag? Maar bij blikseminslag had je idd wel wat meer problemen gehad.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke oorzaak was van het feit dat de PC niet meer aan ging. Ik heb de voeding namelijk vervangen omdat de PC niet meer startte. Dus in theorie kan het ook een blikseminslag kunnen zijn geweest die verschillende onderdelen in de PC heeft vernield toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Volgens mij heb je dan alsnog geen garantie ;), dat lijkt me meer voor een inboedelverzekering ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat alle grote serieuze data recovery bedrijven prima werk leveren. Ze doen idd hetzelfde, maar niet elk bedrijf hanteert dezelfde prijs.
Ik zie dat die €750 exclusief BTW is en uiteindelijk ook naar de €1000 gaat. Ik denk dat er niks anders op zit dan diep in de buidel te tasten. Ben benieuwd of ze uiteindelijk ook kunnen opmaken aan de schade of het door de kabels kwam of door iets anders.

Ik heb in ieder geval mijn les geleerd, namelijk dat kabels van voedingen niet uitwisselbaar zijn, in tegenstelling tot heel veel andere kabels in de ICT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bernaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:05:
[...]

Ik zie dat die €750 exclusief BTW is en uiteindelijk ook naar de €1000 gaat. Ik denk dat er niks anders op zit dan diep in de buidel te tasten. Ben benieuwd of ze uiteindelijk ook kunnen opmaken aan de schade of het door de kabels kwam of door iets anders.
Als je het te veel geld vind kun je ook altijd nog opzoek naar één die goed is in SMD elektronica repareren, want in principe is een data recovery bedrijf niet nodig. De data is niet beschadigd, alleen de elektronica van de HDD hoogstwaarschijnlijk. Dan ben je stukken goedkoper uit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:11:
[...]

Als je het te veel geld vind kun je ook altijd nog opzoek naar één die goed is in SMD elektronica repareren, want in principe is een data recovery bedrijf niet nodig. De data is niet beschadigd, alleen de elektronica van de HDD hoogstwaarschijnlijk. Dan ben je stukken goedkoper uit.
Als iemand nog een bedrijf weet dat hier goed in is, hoor ik dat graag. Als ik google op SDM HDD reparatie kom ik niet zo ver. Waar moet ik op zoeken?

Ik zag trouwens een ander bedrijf dat een paar honderd euro goedkoper is voor fysieke recovery: www.datarecoverynederland.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:58
Het gaat toch om een samsung HD103SJ schijfje? die heeft nog een aparte firmware chip op de print, Als je mazzel hebt hoef je alleen maar een ander printje te zoeken en de firmware chipje laten over solderen, Als er meer schade in de schijf is zoals de motor of lees/schrijf koppen dan zal het gauw oplopen de prijs vast ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
popie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:55:
Het gaat toch om een samsung HD103SJ schijfje? die heeft nog een aparte firmware chip op de print, Als je mazzel hebt hoef je alleen maar een ander printje te zoeken en de firmware chipje laten over solderen, Als er meer schade in de schijf is zoals de motor of lees/schrijf koppen dan zal het gauw oplopen de prijs vast ja.
Ja, het gaat om een samsung HD103SJ.

1. Waar kan ik dit laten doen?
2. Hoe duur denk je dat dit is?
3. Is er een risico dat ik hiermee data kwijt raak of kan dat niet?
4. Als "de operatie" geslaagd is, functioneert mijn HD dan weer als voorheen, dus zet ik hem dan weer in mijn PC of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:17
Bernaar schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:11:
[...]

Ja, het gaat om een samsung HD103SJ.

1. Waar kan ik dit laten doen?
2. Hoe duur denk je dat dit is?
3. Is er een risico dat ik hiermee data kwijt raak of kan dat niet?
4. Als "de operatie" geslaagd is, functioneert mijn HD dan weer als voorheen, dus zet ik hem dan weer in mijn PC of werkt dat anders?
De eerste 2 vragen kan ik niet echt antwoord op geven. Op vraag 3 ik denk dat popie het heeft over een printplaat vervangen heeft.

Je mechanische harde schijf bestaat uit een aantal platters(ronde platen) waar je data opstaat. Deze zitten in een luchtdichte ruimte om te voorkomen dat vuil op de schijven komt. De printplaat bevind zich daar buiten dus je data zal in dat geval veilig zijn.

met de hele dure optie om je data veilig te stellen worden die platters uit je harde schijf gehaald en in een donor harde schijf geplaatst. Vanuit daar kunnen ze je data lezen en terughalen hier zal je dan een usb stick of iets in die richting krijgen met al je data die ze van je harde schijf hebben gehaald. Ze gaan dus hoogstwaarschijnlijk niet je harde schijf naken maar trekken alleen de informatie van de platters af.

Als alleen de printplaat kapot is dat veel van de stroom etc doet dan kan je die vervangen door een printplaat van een soortgelijke harde schijf op jouw harde schijf te doen en dan die chip er op solderen(hier heb ik dis geen verstand van maar als mensen het hier zeggen twijfel ik daar niet aan) en daardoor zal je harde schijf weer volledig werken. Dan moet je wel eerst iemand vinden die dat kan. Moet je best wel veel technische know how voor hebben daarom zeggen mensen ook hier dat maar 1% van de computer winkels het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Tot zover in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en helpen. Hopelijk kan mijn HDD tot leven gewekt worden met een donor chipboard. Als iemand nog eenzelfde type HDD heeft liggen hoor ik het graag. Of iemand met uitzonderlijk soldeertalent in de buurt voor Haarlem, graag reageren! :)

Inmiddels heb ik een topic geopend om te kijken of hij gemaakt kan worden met een nieuwe donor chipboard.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernaar op 25-07-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Nog even een andere vraag naar aanleiding dit hele debacle. Ik heb een HDD dock bovenaan in mijn case. Ik denk ook dat het verloopstukje (zoals op de foto) daarvoor is. Ik was benieuwd of ik die aansluiting nu wel gewoon kan gebruiken, of dat dit niet kan omdat ik daarmee eventueel een HDD ook weer mee opblaas?

Links onder power verloopstukje met de "originele" stroomkabels naar bovenin de case, samengebonden met de rode SATA kabels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pZvOBYxf2nOAYPx3wvNSOBBX/thumb.jpg

Even voor de duidelijkheid: dit is een oude foto waarbij nog de 'oude' voedingskabels des doods ingeplugd zijn. Inmiddels zijn die vervangen voor de nieuwe zwarte voedingskabels van mijn nieuwe voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Bernaar op 27-07-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Die naar de HDD dock moet je zo aansluiten, maar de hardeschijf zit aangesloten via een molex naar sata power verloopje en dat heeft geen enkele zin omdat de voeding zelf gewoon over sata power connectors beschikt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
-The_Mask- schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:36:
Die naar de HDD dock moet je zo aansluiten, maar de hardeschijf zit aangesloten via een molex naar sata power verloopje en dat heeft geen enkele zin omdat de voeding zelf gewoon over sata power connectors beschikt.
Ja, ik zag inderdaad dat dat zinloos was, dus die zal ik straks ook niet meer gebruiken. Het ging me meer om de dock power. Ik wil weten of ik hierbij wel deze oude aansluiting kan gebruiken, omdat dit ook "gekleurde" kabels zijn die niet met de oorspronkelijke voeding waren meegeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alle connectors en aansluitingen zijn gestandaardiseerd, dit geld voor alle kabels en connectors, behalve modulaire aansluitingen van een modulaire voeding, dit is custom.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Ik wilde even bevestigen dat je gelijk had. Ik heb een nieuwe SSD gekocht en deze wordt gewoon herkend door het moederbord.

Nu nog iemand vinden die mijn oude HDD wil repareren... Ik heb zelfs al een donor chipboard gevonden, maar ik heb zelf niet de kennis, vaardigheden en durf om diodes of chips te gaan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Gezien probleem bij bekabeling lag, schopje naar OH.
Pagina: 1