Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie grafische vormgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Wat is een geschikte laptop voor een MBO studie grafische vormgeving?

Ik ben zelf niet helemaal op de hoogte wat er allemaal voor vakken gegeven worden en welke eisen er aan de laptop gesteld worden. De opleiding geeft wel aanbevelingen, maar die zijn naar mijn idee onvolledig.

De aanbeveling van de opleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
De steekwoorden zijn: grafisch, interactief, DTP, creatief, design, ontwerpen.

Gebruikte software: Adobe Creative Suite (Photoshop, Premiere, Illustrator, InDesign), AutoCad.

Hardware: 15" beeldscherm, Intel Core i5 of hoger, minimaal 8 GB geheugen, bij voorkeur 16 GB, SSD HDD.

Behalve de schermdiagonaal wordt er met geen woord over het scherm of een videokaart gerept en dat is toch wel belangrijke informatie voor een grafische opleiding toch?

Hoe belangrijk is het type van het paneel? Is kleurenechtheid bijvoorbeeld nog van belang? Wat voor aansluitingen moeten er op? (Is HDMI voldoende of moet er ook DP op, etc.)

Als richtprijs zat ik aan €1000,- euro te denken.

Vragen:
  1. Maakt het uit wat voor paneel er in de laptop zit? (TN / IPS / PVA)
  2. Voegt een Apple Retina hoge resolutiescherm veel toe t.o.v. een Full HD scherm
  3. Voegt de i7 veel toe t.o.v. een i5?
  4. Hoe belangrijk is een dedicated videokaart?
Een kandidaat die ik zelf heb gevonden is onderstaande laptop:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc210nd

Mijn motivatie is als volgt: Die laptop heeft een i5 en ik denk dat dit voldoende is. Een recente i5 doet niet veel onder voor een i7 van een paar jaar terug, maar is wel zuiniger en produceert minder warmte. De laptop heeft een Full HD scherm met een IPS paneel. Ik denk dat dit waarschijnlijk beter is qua kleuren. De laptop heeft zowel een snelle SSD als een grote HDD, zodat er snel gewerkt kan worden maar ook met grote bestanden gewerkt kan worden.

Een concurrerende Apple laptop is pas vanaf €1700 of €2000 beschikbaar en heeft dan een oudere Intel processor. Die Apples hebben echter wel een veel hogere resolutie!
Ook hebben de Apples meer aansluitmogelijkheden zoals HDMI, DP, Thunderbolt, etc.

Eigenlijk vind ik de Apples te duur. Je kunt bijna twee windows laptops kopen tegenover één macbook en ik weet niet of die wel twee keer zo lang meegaat.

Alle reacties

Verwijderd

@HyperH Heb jij echt een laptop nodig met een GTX 10.. serie GPU? Als dat niet zo is, dan zou ik deze kiezen: pricewatch: Asus VivoBook Pro N552VX-FW116T

Een stevige aluminium behuizing, een goede accu en een dedicated GPU die zichzelf pas inschakeld wanneer er zwaardere programma's of games gedraaid gaan worden. Dit in tegenstelling tot de GTX10..serie GPU die altijd meedraait en daardoor dus ook de accuduur flink vermindert.

• HyperH
Dat is een hele mooie suggestie Tusa! Ik vind de Asus zeker een interessante optie. De laptop is in veel opzichten beter lijkt het, want een i7 met HDMI + mini-DP en alles in een mooie metalen behuizing. De Asus heeft echter een TN paneel t.o.v. IPS bij de HP.

Ik weet niet of een dedicated videokaart nodig is. Maakt genoemde grafische software gebruik van de rekenkracht van de videokaart of gaat dit voornamelijk voor de rekening van de processor? Dan is een dedicated videokaart misschien helemaal overbodig?

Hetzelfde geld voor het beeldscherm. Hoe belangrijk is het of er een IPS of TN paneel in zit? Kun je überhaupt wel DTP taken doen op een laptop of moet je dan toch aan Apple Probook's gaan kijken?

De laptop is niet voor mij maar voor een aangetrouwd familielid dat een opleiding grafische vormgeving gaat doen.
Ik vind het stom dat er afgezien van enkele algemene specificaties niets m.b.t. het beeldscherm en videokaart is vermeld, omdat dat juist belangrijke onderdelen voor een studie grafische vormgeving in mijn ogen?
Of luistert het allemaal niet zo nauw op het MBO?

Verwijderd

@HyperH Een dedicated GPU is nooit verkeerd, want dan heb je altijd de mogelijkheid om elk willekeurig grafisch 'zware' progamma te draaien of een leuke game te spelen. Rekenkracht / snelheid is veelal afhankelijk van de processor.

IPS klinkt leuk en ja, je hebt een betere kijkhoek, maar hoe vaak kijk je vanuit een hoek op je eigen scherm, of positioneer je je scherm eenmalig waarbij je het beste beeld hebt? IPS of TN? Ikzelf heb een TN scherm en ben er uitermate tevreden over. :)

M.b.t. DTP taken hoef je volgens mij niet specifiek een Apple te hebben, maar dat weet ik niet zeker. Omdat het veelal om grafische vormgeving gaat, zal je toch altijd het meest afhankelijk zijn van de processorkracht en het geheugen.

• HyperH
Ik vind het een vette laptop en het is ook goed voor de opleiding aldus de adviseur van school.

De winkel waar ik ging bestellen zegt helaas dat dit model niet meer leverbaar is.
Alleen Paradigit heeft hem op de website als 'pre-order' staan. Bestellen lukt daar nu ook niet omdat er 0 op voorraad zijn?

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 07:07
HyperH schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:11:
Ik vind het een vette laptop en het is ook goed voor de opleiding aldus de adviseur van school.

De winkel waar ik ging bestellen zegt helaas dat dit model niet meer leverbaar is.
Alleen Paradigit heeft hem op de website als 'pre-order' staan. Bestellen lukt daar nu ook niet omdat er 0 op voorraad zijn?
Iets meer zoeken mag zelf ook natuurlijk ;) Zoek anders naar soortgelijke modellen.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• HyperH
Ik heb al wel een lijstje maar het aanbod is karig in een vergelijkbare configuratie.

Is het verschil tussen de GeForce GTX 950M en de GeForce GTX 1050 erg groot qua accuduur?

De 950M gaat uit als de grafische belasting laag is en de 1050 draait altijd mee wat extra energie kost.
Wat is dan het huidige equivalent van de 950M die vriendelijk is voor de accu door alleen in te schakelen indien het nodig is? Of maakt dat niet meer uit met de nieuwe 1050 omdat die veel zuiniger is geworden?

Verwijderd

HyperH schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:11:

Ik zou gewoon even met Paradigit bellen om te vragen hoe je hem wel kunt bestellen. ;)

• HyperH
Dit alternatief overweeg ik nu:
pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb030nd

Weet iemand of deze laptop ook een aluminium behuizing heeft zoals bij de pricewatch: HP Pavilion 15-bc210nd of pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd het geval is?
Pagina: 1