M.2 SSD aansluiten op moederbord met behulp van SATA kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-04 16:46
Hallo mede Tweakers,

Ik ben van alles aan het uitzoeken om te kijken hoe ik mijn pc vlugger kan maken. Heb er nu 2 HDD's in zitten die allebei sequential read en write hebben van +/- 115 Mb's. Ik wil dit graag omhoog hebben.
Als ik het goed heb heb je dan meerde opties maar de meest voor de hand liggende zijn een SSD of een M.2 SSD aan schaffen dacht ik zo. Nou heb ik ook gelezen dat als je een M.2 SSD wilt aansluiten dat dit op je moederbord moet passen of in een Pcie slot moet. Maar er zijn ook adapterjes te koop waar je deze in kunt doen en dat je deze dan vervolgens aansluit op je moederbord met behulp van een SATA kabel. Dit spreekt mij het meeste aan. Maar ik vroeg me af of dit dan geen invloed heeft op de snelheid van de M.2 SSD?

Ik hoop dat jullie me hier mij meer over kunnen vertellen :*)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Thijs

Beste antwoord (via PC_EVERYDAY op 16-07-2017 21:46)

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04 12:03
Zoiezo voor een 2.5 " sata ssd gaan. De stap van hdd naar sata ssd is enorm. De stap van sata ssd naar pci m2 ssd is klein. Een pci m2 heeft alleen zin als je hele grote bestanden kopieerd. De prestaties bij kleine bestanden(iets waar je besturingssysteem en je programma voornamelijk uit bestaan) verschillen nauwelijks tussen m2 en sata. En een m2 pci aansluiten via een bracket op sata is ronduit zonde, want dat zal het zelfde presteren als een sata ssd. Ofterwel, het is de meerprijs niet waard. Koop liever een grote aata ssd dan een kleine pci ssd.

[ Voor 10% gewijzigd door Bennnie op 16-07-2017 18:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Modjes zijn uitgezocht op hoe effectief je ze kunt schoppen, niet op hun technische kennis... Laten we die kennis eens elders zoeken. :)

Schop een Modje => Opslagtechnologie

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
Dirk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:18:
Modjes zijn uitgezocht op hoe effectief je ze kunt schoppen, niet op hun technische kennis... Laten we die kennis eens elders zoeken. :)

Schop een Modje => Opslagtechnologie
Ik snap niet wat u bedoeld hahaha
Excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Jij had dit topic in het verkeerde subforum staan. Ik heb hem verplaatst. ;)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
Dirk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:22:
Jij had dit topic in het verkeerde subforum staan. Ik heb hem verplaatst. ;)
Oke,
Super bedankt!

Het is namelijk voor het eerst dat ik een topic start en wist ook niet waar ik hem moest neer zetten en hoe.
Bedankt voor je meedenken!

Met vriendelijke groet,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een M.2 op een SATAconnector gaat hangen dan kun je net zo goed een SATA SSD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
M.2 zegt wat over het fysieke formaat (kleiner dan 2.5inch).

M.2 kan sata óf pcie zijn. Als je sata wilt kun je gewoon voor een 2.5inch ssd gaan, het levert al érg veel snelheids- winst op tov een harddisk.
als je pcie wilt (wat nog weer sneller is) dan is m.2 een handig optie, maar dan moet je ook een adapter na de pcie sloten van jouw moederbord erbij kopen (dus gaan sata).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-04 09:53

Simii

[u]bold[/u]

Een M.2 SSD kan een PCIe interface hebben, dit is sneller dan SATA-3 (oftewel sata600).
Een M.2 SSD kan ook een SATA interface hebben.

Waarom zou je uberhaupt een M.2 SSD kopen om hem daarna dmv een adapter;
(https://www.google.nl/sea...-8#q=m.2+to+sata&tbm=shop)
Omvormen naar een 2.5" SSD?
Het is toch veel handiger om dan een 2.5" SSD te halen?

Upgradeability? De kosten van een (vaker duurdere) M.2 SSD + adapter zijn dit imho niet waard.
Als je al een M.2 ssd hebt is het een ander verhaal. Dan even checken of de interface klopt. Mocht je van Pcie naar Sata gaan dan zul je hem wel bottlenecken ja. (Niet gecheckt of deze adapters er zijn btw)

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
De term "M.2" gaat alleen over de connector. De echt snelle SSD's zijn PCI express SSD's. De M.2 SSD's die je via een adapter kunt aansluiten zijn gewone SATA 600 SSD's met een M.2 aansluiting.

Op de pricewatch van de ssd's (categorie: Solid state drives kun je onder "HDD/SSD-aansluiting" filteren op deze aansluitingen.

Voor meer leesvoer: https://nl.hardware.info/...xpress-ssdrs-m2-varianten

Overerigens heb je het over 115 MB per seconde, maar SSD's blinken niet uit in grote doorvoersnelheid van grote blokken maar zijn makkelijk 1000 maal sneller dan HDD bij het lezen en schrijven van kleine blokken data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
TERW_DAN schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:27:
Als je een M.2 op een SATAconnector gaat hangen dan kun je net zo goed een SATA SSD kopen.
Dat klopt maar ik dacht dat een M.2 SSD 1500MB's seconds leest en schrijft een een normale SSD rond de 450/500.
Het punt is eigenlijk dat ik wel rond de 750MB's wil zitten met lezen. En zelf dacht ik dat een M.2 SSD daar dus het dichtste bij kwam, wat is dan het slimste om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
Bennnie schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:36:
De term "M.2" gaat alleen over de connector. De echt snelle SSD's zijn PCI express SSD's. De M.2 SSD's die je via een adapter kunt aansluiten zijn gewone SATA 600 SSD's met een M.2 aansluiting.

Op de pricewatch van de ssd's (categorie: Solid state drives kun je onder "HDD/SSD-aansluiting" filteren op deze aansluitingen.

Voor meer leesvoer: https://nl.hardware.info/...xpress-ssdrs-m2-varianten

Overerigens heb je het over 115 MB per seconde, maar SSD's blinken niet uit in grote doorvoersnelheid van grote blokken maar zijn makkelijk 1000 maal sneller dan HDD bij het lezen en schrijven van kleine blokken data.
Dankjewel. Het punt is ook dat ik iets snellers wil (dingen opstarten en openen enz.) Wil echter wel iets vluggers dan 500MB's. Dus kwam ik bij de M.2 uit. Maar aangezien ik de
MSI B150M MORTAR als moederbord heb kan ik de M.2 SSD niet direct op mijn moederbord aansluiten. Verder weet ik ook niet wat de mogelijkheden hierin zijn dus kwam ik uit bij een adapter voor de M.2 SSD die rond de 1500Mb's leest om deze vervolgens aan te sluiten met een sata kabel. Wat zou u doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
Simii schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:33:
Een M.2 SSD kan een PCIe interface hebben, dit is sneller dan SATA-3 (oftewel sata600).
Een M.2 SSD kan ook een SATA interface hebben.

Waarom zou je uberhaupt een M.2 SSD kopen om hem daarna dmv een adapter;
(https://www.google.nl/sea...-8#q=m.2+to+sata&tbm=shop)
Omvormen naar een 2.5" SSD?
Het is toch veel handiger om dan een 2.5" SSD te halen?

Upgradeability? De kosten van een (vaker duurdere) M.2 SSD + adapter zijn dit imho niet waard.
Als je al een M.2 ssd hebt is het een ander verhaal. Dan even checken of de interface klopt. Mocht je van Pcie naar Sata gaan dan zul je hem wel bottlenecken ja. (Niet gecheckt of deze adapters er zijn btw)
Super bedankt voor je reactie!
Dus als ik het goed heb raad jij het af om een M.2 SSD aan te schaffen en een adapter om deze vervolgens aan te sluiten met een SATA kabel? Wat zou jou advies dan zijn? Wil namelijk wel iets vluggers dan een gewone SSD.

Met vriendelijke groet,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:41
Als je persé wat snellers wilt dan een 500MB/s schijf dan zou je voor een PCI-e SSD kunnen gaan;
categorie: Solid state drives

Maar even serieus: waarom wil je een SSD sneller dan 500MB/s? 8)7 Je gaat het echt niet merken of je nou een 500MB/s of 750MB/s schijf erin hebt zitten. Sowieso win je al enorm veel door van HDD naar SSD te gaan.

Ik raad je aan om gewoon een SSD te kopen die je aansluit via SATA, je gaat hier heel veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii

Simii

[u]bold[/u]

thijsvbree schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:05:
[...]

Wil namelijk wel iets vluggers dan een gewone SSD.
Dit krijg je dus enkel door een M.2 SSD in een PCIe slot of M.2 slot (met PCIe interface, staat altijd in de ssd beschrijving) te plaatsen.

Als je een M.2 SSD op een andere manier aansluit (adapter naar SATA) dan heb je altijd de max snelheid van die poort. Bij SATA is dat dus ongeveer 550 Lezen en 550 Schrijven.

Simpel gezegd
Wil je een SSD welke sneller is dan een normale 2.5" SATA ssd, dan koop een M.2 PCIe SSD en sluit deze aan op een M.2 slot (met PCIe interface) of PCIe slot op je moederbord door middel van een PCIe-M.2 verloopje :D

cursief

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Zoiezo voor een 2.5 " sata ssd gaan. De stap van hdd naar sata ssd is enorm. De stap van sata ssd naar pci m2 ssd is klein. Een pci m2 heeft alleen zin als je hele grote bestanden kopieerd. De prestaties bij kleine bestanden(iets waar je besturingssysteem en je programma voornamelijk uit bestaan) verschillen nauwelijks tussen m2 en sata. En een m2 pci aansluiten via een bracket op sata is ronduit zonde, want dat zal het zelfde presteren als een sata ssd. Ofterwel, het is de meerprijs niet waard. Koop liever een grote aata ssd dan een kleine pci ssd.

[ Voor 10% gewijzigd door Bennnie op 16-07-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een M2 SATA SSD is precies even snel als een 2.5" SATA SSD.

Sterker nog, in de meeste gevallen is een M2 pcie SSD (theoretisch tot 1500 MB/s) even snel als een SATA SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simii

Simii

[u]bold[/u]

Uit eigen ervaring;

Sinds een week een Samsung 850 PRO (2.5" SATA ssd) vervangen door een Samsung 950 PRO (M.2 PCIe ssd).

Ik merk werkelijk 0 verschil. Dat terwijl ik theoretisch van 550mb/s // 520mb/s naar 2.500mb/s // 1.500mb/s ben gegaan.

Voor mij was de beweegreden;
mITX build, dus liever geen schijven :)

Meer dan dat was het niet, gewoon schijven opruimen

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Valt niet zoveel aan deze thread toe te voegen maar nog even voor de volledigheid: die snelle pcie m.2 ssd's maken gebruik van het Nvme protocol voor de aansturing (wellicht dat je daar nog even op wilt Googlen als je wat meer wilt weten). De 'normale' m.2 ssd's maken gebruik van Ahci (hetzelfde als een traditionele ssd met sata aansluiting).

Edit:
Eens met hieronder. Een normale Ahci ssd is al een wereld van verschil tov een mechanische hdd.

[ Voor 13% gewijzigd door temp00 op 16-07-2017 18:32 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 15:27
Ik vermoed dat OP nog nooit gewerkt heeft met een SSD en denkt dat een standaard SSD traag zal zijn.
Gewoon een normale SSD nemen, 850 EVO of iets dergelijks.
Ik heb een 960PRO en ik garandeer je dat jij dat verschil als HDD user echt niet gaat merken.
Je zult al verstelt staan van de snelheid van de simpelste SSD die je kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 12:45
Als je toch echt de theoretisch hogere snelheden wilt halen met jouw mainboard en een m.2 PCIe NVMe SSD: http://www.addonics.com/products/ad3m2spx4.php

Of je ervan kunt opstarten hangt weer van je bios/uefi af.
Pagina: 1