Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

600 Euro Game PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe pc kopen omdat mijn oude te traag is geworden. Dat was een kant en klaar systeem, dus daar kan ik niets meer van gebruiken. Alleen de HDD (mocht die te traag zijn/worden stap ik over op een SSD).
Ik game momenteel op een 1600x900 scherm, die wil ik voorlopig houden totdat ik wat meer geld heb gespaard voor een nieuwe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat voornamelijk om gaming. Denk aan GTA 5 en Assetto Corsa.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst 600 euro, ik zal hem zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 500 GB HDD. Daarnaast heb ik alle benodigde randapparatuur.
1600x900 scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve een HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het maar goed samenwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, dat zal niet gebeuren met dit budget.

Ga je overklokken?
Dat zal niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Dat jullie even een blik werpen op mijn eigen samenstelling, kijken of ik voor andere onderdelen moet gaan of iets dergelijks.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 176,80€ 176,80
1Asus Prime B250M-A€ 75,75€ 75,75
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 186,-€ 186,-
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,50

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor €600 kan je heel wat beters krijgen. ;)

-Ryzen 1600 hexacore CPU waar je nog jaren mee zou kunnen doen. Meer in ieder geval dan een langzamere i5 7400.
-Simpel moederbordje.
-Een andere GTX1050Ti die wat goedkoper is..
-3000mhz RAM waar een Ryzen CPU van profiteert.
-Deze voeding is ook ruim afdoende, ook voor een upgrade over een aantal jaar en wat stiller.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1ASRock A320M€ 60,45€ 60,45
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 163,-€ 163,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,85

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 07:17
Altijd een SSD in je computer stoppen. Kiezen voor geen SSD is echt de stomste keuze die je kan maken. Je kunt beter een pc van 5 jaar oud hebben met SSD dan een nieuwe systeem zonder SSD.

• SHiNeye
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 10:53
Lennyz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:38:
Altijd een SSD in je computer stoppen. Kiezen voor geen SSD is echt de stomste keuze die je kan maken. Je kunt beter een pc van 5 jaar oud hebben met SSD dan een nieuwe systeem zonder SSD.
Wat is dat voor onzin?
Voor gamen maakt een SSD nou ook weer niet zoveel uit, op laadtijden na.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dat systeem kan goedkoper. Die zes miljoen miljard Ryzen cores zijn nergens voor nodig hier. De videokaart zal veel eerder aan zijn maximum komen dan de CPU.

Dit is mijn voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 113,80€ 113,80
1MSI B250M PRO-VD€ 66,97€ 66,97
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,22

De Core i3 7100 is in plaats van de momenteel nauwelijks verkrijgbare Pentium G4560. De CPU zet rappe single threaded prestaties neer (fijn voor de meeste games) en heeft vier threads totaal, meer dan voldoende voor een eenvoudige game pc. De Core i3 en de GTX 1050 Ti zijn meer in balans met elkaar.

Je kan bij een Intel CPU ook makkelijk wegkomen met langzamer geheugen en dus daar ook de kosten wat drukken.

De bovengenoemde build komt iets onder de 500 euro uit als je ervoor kiest om je oude harde schijf te hergebruiken. Echter is er nog ruimte in je budget van 600 euro. Een SSD behoort nu tot de mogelijkheden voor het OS. Zie deze build waar ik een SSD aan heb toegevoegd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 113,80€ 113,80
1MSI B250M PRO-VD€ 66,97€ 66,97
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 169,-€ 169,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,22

De EVO 850 zal voor je snelheidsbeleving een wereld van verschil maken. Je harde schijf kan je dan hergebruiken als data disk voor je games.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De "zes miljoen miljard" cores zijn helemaal niet zinloos tenzij je over een jaar of maximaal twee je de boel weer wil vervangen want de CPU kan het dan niet meer aan qua nieuwe games. In plaats van de GPU, kan je dan alles minus de PSU en kast vervangen, wat op termijn duurkoop is.

Zeker als je toch al op een redelijk krap budget zit, en net een betere CPU kan betalen, dan is een i3 kopen voor gaming gewoon dom. Wacht dan twee weken en koop een Ryzen 3 quadcore die direct tegenover de i3's komen te staan. Verder is een SSD een luxe, een zeer fijne luxe maar een luxe en niet te verkiezen boven een CPU die nu al zeer matig is. SSD kopen kan altijd nog, je CPU uitwisselen voor iets beter gaat niet zo simpel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Wouter0.o
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-10-2021
met dit budget zou ik er niet gelijk een SSD in stoppen ! dit kan je namelijk later ook nog doen.

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:26:
De "zes miljoen miljard" cores zijn helemaal niet zinloos tenzij je over een jaar of maximaal twee je de boel weer wil vervangen want de CPU kan het dan niet meer aan qua nieuwe games. In plaats van de GPU, kan je dan alles minus de PSU en kast vervangen, wat op termijn duurkoop is.
In dat jaar of maximaal twee kan TS prima een Coffee Lake CPU erop zetten of gebruik maken van de mensen die upgraden en voor een relatief bescheiden bedrag iets als een gebruikte 7700(K) scoren. Niets hele PC moeten vernieuwen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:36:
[...]

In dat jaar of maximaal twee kan TS prima een Coffee Lake CPU erop zetten of gebruik maken van de mensen die upgraden en voor een relatief bescheiden bedrag iets als een gebruikte 7700(K) scoren. Niets hele PC moeten vernieuwen.
Garandeer maar dat Coffee Lake ook echt LGA1151 zal zijn. Garandeer vervolgens maar of het ook verstandig is om te doen als het werkte aangezien je een goedkoop bordje wil combineren met een CPU waarvan niet duidelijk is of deze ondersteunt gaat worden. Hebben we ook nog power draw die echt niet minder zal zijn voor een hexacore. Verder zit je nog overduidelijk vast in de 2012 mentaliteit van een quadcore is nog jaren voldoende. Ondertussen komen er al sinds 2015 games uit die steevast meer dan vier cores gebruiken, en komen er nu games uit die zelfs profiteren van meer dan vier cores.

Game developers gaan echt niet stoppen met ontwikkelingen omdat er nog mensen zijn die alles boven een quadcore onnodig vinden. Nee, die zien mogelijkheden voor AI, physics etc en die gaan er gebruik van maken. Dat zal heel snel het definitieve einde van de dualcore voor gaming betekenen, en de quadcore blijft echt niet achter. Dat het 2016/2017 zou zijn was ook al jaren geleden te voorspellen gezien de PS4 en XBONE. Beide acht core CPU's, en een volle developer cycle later en opeens zijn heel wat games zeer multithreaded. De meeste PC games profiteren allang van meer dan twee cores. Zelfs het inmiddels zeer oude GTA5...

Er bestaan nogal wat van dergelijke filmpjes die allemaal hetzelfde laten zien. Een flink lager geclockte quadcore die sneller is dan een veel snellere dualcore. Lijkt mij het wel heel duidelijk wat je vooral niet meer moet kopen in 2017.

YouTube: i3 7100 vs i5 7400 – So sánh khả năng chiến g...
YouTube: Intel Core i3-7350K vs. Core i5-7400 - More GHz or More Cores?

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:07:
Garandeer maar dat Coffee Lake ook echt LGA1151 zal zijn.
Ah, keiharde garanties. :+ Garandeer jij dan eventjes dat bordjes van nu ook over een paar jaar de nodige update gaan krijgen voor Zen 2?

Coffee Lake komt uit op de huidige 1151 socket. Zie ook dit artikeltje van Canard PC welke doorgaans goed informeert is.
Garandeer vervolgens maar of het ook verstandig is om te doen als het werkte aangezien je een goedkoop bordje wil combineren met een CPU waarvan niet duidelijk is of deze ondersteunt gaat worden.
Garandeer jij nog steeds die Zen 2 op de huidige AM4 bordjes? Jij kan net zo min garanties hier geven. Ik meen dat AM4 ook een leuk bordje had waar de fabrikant na enkele maanden ook de stekker uit trok qua support.
Hebben we ook nog power draw die echt niet minder zal zijn voor een hexacore.
En? Dit is een beetje whataboutism.
Verder zit je nog overduidelijk vast in de 2012 mentaliteit van een quadcore is nog jaren voldoende. Ondertussen komen er al sinds 2015 games uit die steevast meer dan vier cores gebruiken, en komen er nu games uit die zelfs profiteren van meer dan vier cores.
Dat is leuk. Ik heb zelf een 6 core/12 thread systeem. 99% van mijn games lukt het niet om voorbij de eerste vier cores te komen. Zelfs Civilization VI strand na vier cores en laat de rest onbenut. Zelfs die vier cores worden niet eens volledig benut. Eigenlijk blijft zo'n 95% rustig enkel Core 0 gebruiken.

Meeste game studio's ontwikkelen niets aan de engine. Die kopen ze ergens in. Ze zijn dan afhankelijk van een ander om dergelijke zaken te implementeren. Daar zal nog wel een jaar of twee overheen gaan zeker.

4 thread systemen kunnen nog een heel eind komen, zeker als we het hebben over meer budget gaming zoals de TS.

Je doet heel luchtig over hoe het is om te programmeren voor multicore systemen, maar dat is lastiger dan je denkt. De grootste factor is vaak dat afhankelijkheden tussen berekeningen waardoor ze gewoon niet simultaan kunnen gaan. Intel had overigens hiervoor een heel interessant oplossing bedacht op hun Itanium platform waarmee dit wel kon ongeacht de uitkomst, de CPU ging dan uit van alle mogelijke scenario's. Na afloop werd dan alles weggegooid wat onjuist bleek te zijn.
Game developers gaan echt niet stoppen met ontwikkelingen omdat er nog mensen zijn die alles boven een quadcore onnodig vinden. Nee, die zien mogelijkheden voor AI, physics etc en die gaan er gebruik van maken.
Physics draait normaal op de videokaart. Die is daar veel beter voor geschikt en sneller ook. Er zijn weinig engines die de CPU daarvoor inzetten.

Adoptie van iets speelt wel een rol. Game ontwikkelaars houden ook rekening met de ervaring op low-end en mid-range machines. Dat remt altijd de ontwikkelingen omdat de markt voor een game zo groot mogelijk moet blijven.
Helaas is mijn Vietnamees niet wat het zou moeten zijn. :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:42:
[...]

Ah, keiharde garanties. :+ Garandeer jij dan eventjes dat bordjes van nu ook over een paar jaar de nodige update gaan krijgen voor Zen 2?

Coffee Lake komt uit op de huidige 1151 socket. Zie ook dit artikeltje van Canard PC welke doorgaans goed informeert is.

[...]

Garandeer jij nog steeds die Zen 2 op de huidige AM4 bordjes? Jij kan net zo min garanties hier geven. Ik meen dat AM4 ook een leuk bordje had waar de fabrikant na enkele maanden ook de stekker uit trok qua support.
Tja, AMD garandeert dat want die gaan gewoon door met AM4, over Intel zijn alleen speculaties.
[...]

En? Dit is een beetje whataboutism.

[...]

Dat is leuk. Ik heb zelf een 6 core/12 thread systeem. 99% van mijn games lukt het niet om voorbij de eerste vier cores te komen. Zelfs Civilization VI strand na vier cores en laat de rest onbenut. Zelfs die vier cores worden niet eens volledig benut. Eigenlijk blijft zo'n 95% rustig enkel Core 0 gebruiken.
Dat ligt dat aan jou PC, want ik heb geen enkel probleem om sterk verdeelde loads van 20% te zien, op 12 van mijn zestien cores en threads in CiV 6. Heb ik niet eens een GPU die echt het maximale uit een CPU kan halen qua rendercalls, verre van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6FTkFrLtjlv3IIqEaOuvOglH/thumb.jpg
Meeste game studio's ontwikkelen niets aan de engine. Die kopen ze ergens in. Ze zijn dan afhankelijk van een ander om dergelijke zaken te implementeren. Daar zal nog wel een jaar of twee overheen gaan zeker.

4 thread systemen kunnen nog een heel eind komen, zeker als we het hebben over meer budget gaming zoals de TS.

Je doet heel luchtig over hoe het is om te programmeren voor multicore systemen, maar dat is lastiger dan je denkt. De grootste factor is vaak dat afhankelijkheden tussen berekeningen waardoor ze gewoon niet simultaan kunnen gaan. Intel had overigens hiervoor een heel interessant oplossing bedacht op hun Itanium platform waarmee dit wel kon ongeacht de uitkomst, de CPU ging dan uit van alle mogelijke scenario's. Na afloop werd dan alles weggegooid wat onjuist bleek te zijn.
Ondertussen bestaat er bijna geen console game die niet gebruik maakt van zeven van de acht CPU cores die een XBONE of PS4 bied. Dat is ook niet optioneel. Beide consoles zijn verder low level API based en eisen speciale codering om het maximale uit de hardware te halen. Prestatie optimalisaties via een driver bestaan niet. Het blijkt dus helemaal niet een gigantisch probleem te zijn om games loads, parallel te laten verdelen over een CPU. Vrijwel elke game draait op EU4/Cryengine, Frostbite, ID tech etc. Allen zijn druk bezig, of ondersteunen dergelijke verdeling van CPU loads allang. Heb je apart hiervan een aantal studio's met hun eigen engine, en die zetten de afgelopen jaren allemaal in op multicore support. Dat Intel nu jarenlang niet leverde is niet hun fout. Ondertussen liep de zeer, zeer matige Bulldozer achitectuur van AMD wel behoorlijk in op Sandy Brigde in recentere games.
Physics draait normaal op de videokaart. Die is daar veel beter voor geschikt en sneller ook. Er zijn weinig engines die de CPU daarvoor inzetten.

Adoptie van iets speelt wel een rol. Game ontwikkelaars houden ook rekening met de ervaring op low-end en mid-range machines. Dat remt altijd de ontwikkelingen omdat de markt voor een game zo groot mogelijk moet blijven.
En het draait wel, met heel wat settings uit gezet omdat je CPU het niet aankan. De PC markt is verder niet de hoofdfocus voor de meeste games. Nee, dat zijn consoles. Draait het slecht op de PC, jammer dan. Hebben we nu toch vaak genoeg gezien lijkt me. Verder was physics maar standaard op de GPU. Verre van.
Helaas is mijn Vietnamees niet wat het zou moeten zijn. :P
Dat is dan ook niet nodig. Je negeert nu voor het gemak ook gewoon even dat een i5 7400 al merkbare verschillen laat zien met een veel hoger geclockte i3. Dat is mijn argument en daar ga je niet op in. Verder doe je ook alsof vier threads afdoende zijn, en stel je een thread zo gelijkwaardig aan een core. Intel haar SMT implementatie, HT is dit bij lange na niet gelijkwaardig aan een core. Die twee SMT threads zijn bij elkaar niet eens een core waard qua prestaties als je al uit mag gaan van perfecte schaling. Dat mag dus ook niet.

Blijft staan dat een quadcore merkbaar sneller presteert. Qua keuze voor een quaddcore is de Ryzen 1400 is al sneller dan een i5 7400, laat staan een 1500X of een 1600. Als je dan toch al naar een Ryzen 5 gaat kijken, doe het dan ook meteen goed en koop de 1600 die nog jaren mee kan. Je koopt geen CPU om deze nu maximaal te belasten want er komt toch niks bij. Nee, je koopt een CPU waar afdoende rek in zit zodat je deze de komende jaren niet hoeft te vervangen. Dat is dus geen i3. Daar ga je alleen maar spijt van krijgen.

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:20:
Tja, AMD garandeert dat want die gaan gewoon door met AM4, over Intel zijn alleen speculaties.
Dat is niet hetzelfde. AMD kan prima AM4 blijven gebruiken. Jij vraagt of de moederbord makers een BIOS update zullen uitbrengen. Dat kan je zelfs bij AM4 niet garanderen dat een bordje een update zal krijgen na een X aantal jaar.
Dat ligt dat aan jou PC, want ik heb geen enkel probleem om sterk verdeelde loads van 20% te zien, op 12 van mijn zestien cores en threads in CiV 6. Heb ik niet eens een GPU die echt het maximale uit een CPU kan halen qua rendercalls, verre van.
Maar jouw machine, net als de mijne, zit feitelijk uit zijn neus te peuteren dus. Mijn 12 core gaat bij gaming zeer onbelast door het leven. Enige wat echt druk kan zetten op mijn PC is VMWare of SQL Server.
Ondertussen bestaat er bijna geen console game die niet gebruik maakt van zeven van de acht CPU cores die een XBONE of PS4 bied.
PC en consoles gaan niet een op een op qua ontwikkelen. Maar de console ports zijn behoorlijk belabberd als het om gebruik gaat van multicore op PC's.

Ik denk dat die Core i3 setup prima zal werken voor de TS. Met gaming tot 1080p zal het prima stand houden voor een paar jaar.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:31:
[...]

Dat is niet hetzelfde. AMD kan prima AM4 blijven gebruiken. Jij vraagt of de moederbord makers een BIOS update zullen uitbrengen. Dat kan je zelfs bij AM4 niet garanderen dat een bordje een update zal krijgen na een X aantal jaar.
AMD brengt gewoon haar volgende generatie uit op AM4. Wat denk je dat er dan zal gebeuren? Gaan de moederbord fabrikanten hun gehele line-up vernieuwen zonder technische reden, en zo hun klanten en AMD dwars zitten? Lijkt me toch niet.
Maar jouw machine, net als de mijne, zit feitelijk uit zijn neus te peuteren dus. Mijn 12 core gaat bij gaming zeer onbelast door het leven. Enige wat echt druk kan zetten op mijn PC is VMWare of SQL Server.
Als je alleen naar averages kijkt. Minima daarentegen. Dat is een ander voordeel van reserves hebben. Je kan CPU intensievere stukken van een game makkelijker opvangen, dus minder FPS drops.
PC en consoles gaan niet een op een op qua ontwikkelen. Maar de console ports zijn behoorlijk belabberd als het om gebruik gaat van multicore op PC's.

Ik denk dat die Core i3 setup prima zal werken voor de TS. Met gaming tot 1080p zal het prima stand houden voor een paar jaar.
En wederom negeer je dat een i5 7400 al sneller is dan een i3, zelfs in zeer oude games zoals GTA5. Ik heb nu wel afdoende bewezen dat een i3 een slechte keuze is. Ondertussen heb ik geen enkel stukje bewijs gezien waarom een i3 kopen een goed idee is. Al is het maar omdat Ryzen 3 er binnen twee weken zal zijn, en dat zijn quadcores die het direct op zullen nemen tegen de i3 qua prijs.

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:37:
AMD brengt gewoon haar volgende generatie uit op AM4. Wat denk je dat er dan zal gebeuren? Gaan de moederbord fabrikanten hun gehele line-up vernieuwen zonder technische reden, en zo hun klanten en AMD dwars zitten? Lijkt me toch niet.
Nee, het gaat om de BIOS. Als de fabrikant van een moederbord niet ondersteuning toevoegt voor toekomstige AM4 CPU's zal je alsnog een nieuw bordje moet halen. Het is niet zaligmakend.
Als je alleen naar averages kijkt. Minima daarentegen. Dat is een ander voordeel van reserves hebben. Je kan CPU intensievere stukken van een game makkelijker opvangen, dus minder FPS drops.
Ja... 60 fps stabiel in SQL Server Management Studio als ik een stevige query draai. 8) want dat is CPU intensiever dan al mijn games kunnen zijn...
Pagina: 1