Toon posts:

moederbord Advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ben voor thuisgebruik een NAS aan het samenstellen. Heb al een heel aantal componenten klaar liggen, maar nu nog op zoek naar een geschikt moederbord. Zie onderstaand de componenten die er al zijn:

2x Crucial CT8G4WFD8213 (ECC, unbuffered)
1x Intel Core i3-6300 Boxed
1x Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
1x Corsair CX450M

Belangrijkste overweging bij het nieuwe moederbord is een stukje prijs, tevens wil ik graag dat deze in ieder geval over een display port beschikt. Ik zelf dacht aan: Gigabyte GA-AB350M-D3H
Tevens twijfel ik om voor de zekerheid nog een processor koeling aan te schaffen: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Is dit een geschikte keuze of hebben jullie nog andere ideeën?

Thanks alvast!

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-07-2017 19:16)

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-01 15:56

Simii

[u]bold[/u]

Er klopt hier het een en ander niet aan...

Heb je wel al enigszins research gedaan voordat je het topic startte?

Met name door dit;
Een i3-6300 is een Skylake processor met socket 1151 van INTEL
Het moederbord, waar het topic over gaat, is met socket AM4 van AMD...
???

Verder;
Voor een NAS wil je graag zuinige onderdelen, en liefst ook goedkoop.
De i3-6300 is meer dan dat je in feite nodig hebt, waarom?

Daar komt bij dat per moederbord verschilt of een type RAM wordt geaccepteerd. Nu is dit niet heel erg aangezien best veel RAM op een willekeurig moederbord past. Maar je wilt niet na aanschaf er achter komen dat het toch niet compatible is.
Houd hier dus rekening mee
Wil je weten of het moederbord het RAM accepteert dan raadpleeg de handleiding. Staat het type er niet in? Dan is er een kans dat het RAM niet werkt op je moederbord (of het is simpelweg niet opgenomen in de handleiding, dat is een risico).

Verdere tips;
- 1 single RAM stick werkt ook prima, in theorie minder verbruik (al is dat minimaal)
- Geen andere koeler, simpelweg niet nodig
- Kleinere voeding? Je bent al prima af met 300W
- Mocht je een prima moederbord, zonder Displayport hebben, dan haal gewoon een HDMI > Displayport adapter :)
- Volgende keer meer research doen :/

cursief

Alle reacties

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
In dat moederbord gaat geen i3 passen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
Ik snap al je andere keuzes niet zo, ga je er nog meer mee doen dan alleen als NAS gebruiken?

Een NAS moet zuinig zijn en heeft geen kracht nodig.
Ik zou dus kijken naar een moederbord met 12/19 volt aansluiting in combinatie een adapter.
Daarnaast heb je voldoende aan 1 reepje geheugen en een veel langzamere/goedkopere processor.

Een andere koeler lijkt me niet nodig, de processor draait altijd in idle.

Acties:
  • Beste antwoord

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-01 15:56

Simii

[u]bold[/u]

Er klopt hier het een en ander niet aan...

Heb je wel al enigszins research gedaan voordat je het topic startte?

Met name door dit;
Een i3-6300 is een Skylake processor met socket 1151 van INTEL
Het moederbord, waar het topic over gaat, is met socket AM4 van AMD...
???

Verder;
Voor een NAS wil je graag zuinige onderdelen, en liefst ook goedkoop.
De i3-6300 is meer dan dat je in feite nodig hebt, waarom?

Daar komt bij dat per moederbord verschilt of een type RAM wordt geaccepteerd. Nu is dit niet heel erg aangezien best veel RAM op een willekeurig moederbord past. Maar je wilt niet na aanschaf er achter komen dat het toch niet compatible is.
Houd hier dus rekening mee
Wil je weten of het moederbord het RAM accepteert dan raadpleeg de handleiding. Staat het type er niet in? Dan is er een kans dat het RAM niet werkt op je moederbord (of het is simpelweg niet opgenomen in de handleiding, dat is een risico).

Verdere tips;
- 1 single RAM stick werkt ook prima, in theorie minder verbruik (al is dat minimaal)
- Geen andere koeler, simpelweg niet nodig
- Kleinere voeding? Je bent al prima af met 300W
- Mocht je een prima moederbord, zonder Displayport hebben, dan haal gewoon een HDMI > Displayport adapter :)
- Volgende keer meer research doen :/

cursief

Verwijderd

Topicstarter
@Simii; Thanks, je hebt helemaal gelijk, keuze iets te kort door de bocht gemaakt. De andere componenten heb ik liggen / gedoneerd gekregen dus vandaar dat ik die graag gebruik.

Ik ga me nog even verder verdiepen.