Winroute instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 21:39
Hoi,

Ik begin voor het eerst Winroute te gebruiken om met 2 PC's te internetten.

Heb de search al gebruikt en wordt er niks wijzer van.
Ik snap er echt de ballen niet van.

Hoe moet ik het zo instellen dat dus op de andere PC ook geinternet kan worden.

en zijn er nog meer instellingen die ik zeker moet veranderen?

PS:
de server heeft ip 192.168.0.1
de client heeft ip 192.168.0.2

Moet ik trouwens Winroute alleen op de server installeren of ook op de client?

Verwijderd

toevallig heb ik vorige week ook winroute geinstalleerd
ik kwam er eerst ook niet uit
ik denk dat jij de gateway niet hebt ingesteld
op de 2e pc, de client moet je bij netwerkeigenschappen, bij tcp/ip bij je netwerkkaart bij een nieuwe gateway invullen, je moet dan het ip adres van je 1ste pc, de server invullen (waarschijnlijk 192.168.1.1)

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
winroute alleen op de server
wat heb je telefoon, adsl kabel?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Heb je NAT aangevinkt ?

• RelaXXinG
ik heb kabel. en bij de client is een gateway geinstalleerd. 192.168.0.1 dus.

server hoeft geen gateway he?
moet ik bij winroute dan niet ergens iets instellen dat ik de client toegang geef ofzo.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 20:34
ik heb wel een tekst fileetje voor
met alle instellen 2 a4 inplaats van de complete handleiding !
werkt altijd en bij iedereen

stuur maar een message dan reply ik wel met dit fileetje

cul8rpeter :):

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op zaterdag 07 juli 2001 13:29 schreef RelaXXinG het volgende:
ik heb kabel. en bij de client is een gateway geinstalleerd. 192.168.0.1 dus.

server hoeft geen gateway he?
moet ik bij winroute dan niet ergens iets instellen dat ik de client toegang geef ofzo.
Ok gaan we:

(In Winroute)

Settings > Interface table > Dan kies je je "internetkaart" > Properties > Aanvinken Perform NAT

Dit moet dus op de Server.

• petervandamned
  • Laatst online: 06-07 20:34
hier moet het mee kunnen !!

Logboek voor WinRoute PRO 4.1
----------------------------------------------------------------

SERVER
IP: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

CLIENTS
IP: 192.168.1.x (elke willekeurig getal tussen de 2 en 255)
Subnet Mask: 255.255.255.0

wanneer er meer dan 256 pc's in 1 netwerk zitten dan wordt het subnet maks 255.255.0.0
en dan verander je 192.168.1.x in 192.168.2.x voor de rest van de pc's.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN DE SERVER
-----------------------

Stop in de server 2 netwerkkaarten

1. voor de verbinding met internet via de kabel
2. voor de verbinding met je netwerk en om kabel te kunnen delen.

bij de netwerkkaart waarbij je verbinding hebt met internet laat je het IP adres automatisch verkrijgen. bij
de andere kaart die verbonden is met het netwerk vul je een IP adres in, dat is in dit geval 192.168.1.1.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN WINROUTE PRO 4.1 VOOR DE SERVER

1. INTERFACES/ NAT (icoontje met de netwerkkaart

klik op de netwerkkaart (Ethernet) waarvan je verbinding hebt kabel. selecteer die en klik op 'Properties'.
vink dan bij 'Settings' alleen het bovenste hokje 'aan' en klik dan op 'OK'. als het goed is zie je dan bij de
ethernetkaart die verbonden is met het internet bij het kolom NAT op 'ON' staan. klik dan op 'Apply'.

-----------------------

2. PROXY SERVER SETTINGS

vink in het Tablad 'General' het eerste vakje 'aan' waarbij staat Proxy server enabled. en vul dan bij
Proxy port een getal in (bijv. 70). vink ook weer het tweede vakje 'aan'. ga dan naar het tabblad 'Advanced'
en vul bij Parent Proxy het IP adres in van je server dus als je IP van je ethernetkaart dat is aangesloten
is met het netwerk. vul je dat IP adres in (bijv. 192.168.1.1) en bij Port vul je het getal in die je hebt
gebruikt voor Proxy port en dat is in dit geval 70. klik dan op 'Toepassen' en 'Ok'.

-----------------------

3. DNS FORWARDER

laat de DNS staan zoals die staat, want standaard is ie ingesteld zodat hij de DNS server gebruikt waar
jij op inbelt of gebruikt. dus dat betekent dat het eerste hokje is 'aangevinkt' en dus dan de eerste opsie
is gekozen. de rest van de hokjes moet ook aangevinkt zijn maar bij de text(IP) space, niks plaatsen.
en klik dan op 'Apply'.

-----------------------

4. DHCP SERVER

vink het hokje DHCP server enabled 'aan'. klik dan op 'New Scope' en vul bij Address Scope bij 'From' in
het IP adres in dat na de server komt. dus als de server 192.168.1.1 is dan vul je bij 'From' in 192.168.1.2
en bij 'To' komt het IP adres van de pc die het hoogste IP adres heeft. bijv. 192.168.5. vul in dit geval
bij 'Subnet Mask' in 255.255.255.0 zijn er meer dan 256 pc's in het netwerk dan moet dit veranderen in 255.255.0.0
het subnet mask kan alleen bestaan uit 255 of 0. vink daaronder de eerste twee hokjes 'aan' en vul bij
'Specifi value' het IP adres in van de server dat in dit geval 192.168.1.1 is. klik dan op 'Ok'en vervolgens
'Apply' en weer 'Ok'.

-----------------------

je hebt nu de server ingedeeld voor delen van internet via de kabel. verder kun je nog zelf mail server instellen
en de User accounts. het lijkt mij slim om voor de administrator een password erop te zetten want dan kan niemand
de instellingen wijzigen per ongeluk.

-----------------------

INSTELLINGEN VAN DE CLIENTS
-----------------------

Win9x/ME/2k Proffesional
-----------------------

Vul bij de clients iedere pc zijn eigen IP adres in. server is 192.168.1.1 dus zijn de clients
192.168.1.x (x= 2-255) het Subnet Mask is in dit geval 255.255.255.0. vul bij Standaardgateway het IP adres
in van de server dat is in dit geval 192.168.1.1. zorg vervolgens voor dat je zelf een DNS server IP adres kan
invullen dat onder de standaardgateway staat. ook dit adres is weer van de server dus vul 192.168.1.1 in.
je hebt nu de clients ingesteld zodat ze online kunnen.

-----------------------

WINROUTE DOWNLOADEN

Winroute PRO 4.1 downloaden <ftp://ftp.winroute.nl/pub/wrp41en.exe> (1,2Mb) 30 dagen trail (<key.htm>)
Winroute LITE 4.1 downloaden <ftp://ftp.winroute.nl/pub/wrl41en.exe> (473 Kb)
voor meer info kijk op de winroute site <http://www.winroute.nl>

• RelaXXinG
petervandamned, bedankt :)

alleen ik heb ALLES nagedaan..
ingesteld etc etc...
maar op de client krijg ik geen internet EN ik kon opeens op de server OOK niet internetten :(

toen heb ik stuk voor stuk alles uitgevinkt.
nadat ik bij Advanced NAT uit had gezet deed hij het weer!
ff weer opnieuw instellen..

Verwijderd

Je moet nat aanvinken bij de netwerkkaart van je internet, dan geef je alle pc's een ip bijvoorbeeld de host: 192.168.0.1 en een client 192.168.0.1 je installeert bestands en printerdeling, client voor ms netwerk, tcp/ip en netbuie op de host en clients en dan stel je bij de clients als gateway het ip van de host in, in dit geval 192.168.0.1 dus en bij dns voer je weer dat ip in. Verder moet elke pc als subnetmasker 255.255.255.0 hebben.

• Roelant
  • Niet online
Die guide hierboven is uitstekend, ik mis alleen één detail, namelijk de security options. Ga in het menu naar:

Settings > Advanced > Security Options

En klik daar de volgende opties aan:
  • drop requests (silent mode)
  • drop packets (silent mode)
  • can pass trough NAT only if it comes from source IP address that was recorded when first outgoing packet from LAN was sent
Dat zijn dus de drie onderste opties,
in de bovenste helft van het scherm
(NAT Security options)
*D

Verwijderd

ok gaan we

winroute installeren
administration openen.
op het netwerkkaart icoon klikken
properties van kabel netwerkkaart aanklikken
daar alles aanvinken
properties van interne netwerk kaart aanklikken en daar alleen : exclude this ....... NAT aanvinken
de interne netwerkkaart in de server geef je geen gateway aleen een ip (192.168.0.1)een subnetmask (255.255.255.0) en je dns van je internetprovider

de interne netwerkkaart in je client geef je een ip (192.168.0.2) een subnetmask(255.255.255.0) een gateway (dit is het ip adres van je interne netwerkkaart in je server dus volgens mijn voorbeeld 192.168.0.1) en je dns van je internetprovider.

en voila je hebt internet sharing

ps let wel op winrouter is ook een firewall
dus als je wil gamen op je client over internet moet je poorten gaan mappen dit kan bij settings--> advanced --> portmapping in winroute administration

succes

• RelaXXinG
Thnx, maar het is nu al gelukt :)

Thnx 4 the replys!

ik heb trouwens wel gehad dat de Client wel kon internetten en de server opeens niet meer! :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 08 juli 2001 12:39 schreef RelaXXinG het volgende:
Thnx, maar het is nu al gelukt :)

Thnx 4 the replys!

ik heb trouwens wel gehad dat de Client wel kon internetten en de server opeens niet meer! :?
Heb je je browser op de server wel ingesteld dat hij niet moet uitbellen ? (In IE -> " never dial a connection" bij het tabblad "connections"..)

Aannames zijn fataal.

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:44
Heb je soms die prut van windows zelf aanstaan om je i-net te delen?? Als dit het geval is dan moet je die uitzetten en dan ff je tcp/ip uninstallen en dan weer installeren, dan zou die het gewoon moeten doen. Winroute heeft het niet echt met die windows i-net deel prut.

<oeps niet alles gelezen en ik zie dat het gelukt is>

| I've got permission to color outside the lines |

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:22
de host heeft IP:
192.168.0.1

Client: Automatsich IP adres krijgen.

Zo werkt het bij mij perfect (heb win2000 en win98 SE)

Verwijderd

Hoe stel je ICQ eigenlijk in zodat je files kunt ontvangen? ik heb chello kabel en de stappen van jullie guid ontvangen. Ik kan nu met ICQ geen files ontvangen op de client computer.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Waarom moet iedereen zo moeilijk doen en meteen winroute proffesional nemen.

Neem gewoon winroute lite, er zijn maar een paar knoppies en NAT word vanzelf aangezet, winroute lite heb je binnen 30 seconden goed ingesteld :)

Alle proemn in n drek

Pagina: 1