Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 22:18
Mijn vraag
Is het mogelijk om een tablet (iPad of Android) te gebruiken in plaats van een thermostaat en deurcamera/-bediening? Dus de thermostaat verdwijnt en wordt indien nodig vervangen voor een wifi-module die aangesloten wordt op de CV-ketel, en de deurbel/-camera wordt via wifi ook bedienbaar op deze manier.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een OpenTherm compatibele CV-ketel, en een (nog te kopen) deurbel met camera.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al zitten zoeken naar apps voor o.a. de iPad die als vervanger dienen van een wand-thermostaat, eventueel in combinatie met een module die je aansluit op de CV-ketel zodat deze kan communiceren via wifi. Ik heb ook al zitten kijken hier op Tweakers en heb van @Koffie en @ThinkPad al een paar oplossingen gevonden, maar deze zijn redelijk diepgaand en custom-made.

Om even iets meer in te gaan op wat ik zoek, maar waar ik eigenlijk (nog) geen relatief kant-en-klare oplossing voor heb gevonden: Ik zou graag de thermostaat aan de muur, samen met een deurbel met camera die via een aparte module aan de muur bedient wordt (dat heeft m'n vader nu), willen vervangen voor één tablet aan de muur die dit allemaal kan bedienen via wifi.

Deze tablet zou voornamelijk aan de muur hangen, maar ook op de bank worden gebruikt om in ieder geval de deur-camera te kunnen bekijken, de deur kan openen, en de verwarming kan bedienen. En op termijn ook de verlichting, maar dat is al makkelijk te doen via o.a. de Philips Hue en Ikea Tradfri apps. Maar een tablet-app die via OpenTherm de thermostaat kan vervángen, en die ook samen kan werken met een camera, die heb ik nog niet kunnen vinden. :)

(als het twee separate apps moeten zijn is het overigens ook goed hoor. Één voor de deurbel/-camera, en één voor de verwarming bijvoorbeeld)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Sure, domoticz icm Dashticz en een willekeurig tablet met browser.

[ Voor 13% gewijzigd door MrBarBarian op 16-07-2017 12:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt @MrBarBarian, maar dat is alles behalve kant-en-klaar zo te zien :) En daar heb ik (en m'n vader zeker) te weinig kaas van gegeten. Ik zoek echt iets zoals bijvoorbeeld HomeWizard zie ik net. Het jammere is dat je bij dit soort systemen blijkbaar nog steeds een thermostaat nodig hebt (die je eventueel bij je CV kan zetten zodat je 'm niet ziet), en dat niet alle slimme deursloten/-cilinders werken met HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Hoe zie je dat voor je? Zonder thermostaat een cv aansturen? Dat kan een tablet zonder een voeler en regelaar etc nooit. Een Nest kan met een app en camera's werken, maar als ik dat topic lees kom dat ding er niet in hier.

Zoals hier al gemeld, verdiep je in Domoticz en een Opentherm Module. Leuke hobby ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, dat weet ik, vandaar dat ik ook dacht dat er vást wel één of andere aanstuur-module bestond die je op de CV aansluit, en op die manier (op afstand) de CV kan bedienen via bijvoorbeeld wifi. :)

Domoticz vind ik erg leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar wat dat betreft ben ik meer een "gewone" consument. Ik heb de tijd en programmeer know-how niet om dat allemaal uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je een tablet met dat soort functionaliteit wil, dan zul je zelf aan de gang moeten gaan (iets met 'we zijn hier tweakers' :P ).
Je vragen/wensen zijn zo specifiek dat je het OF niet gaan vinden OF je in zeer overpriced systeem gaat uitkomen.
Begin eerst eens met het aansturen van je CV via iets als een Pimatic oid. Als je at werkend hebt kun je een stap verder gaan door eigen interfaces te bouwen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha, dat je Tweaker bent betekent niet dat je álles wilt/kunt tweaken ;) Ik kan prima een PC in elkaar zetten, kom redelijk weg met HTML en zo, maar dit soort dingen programmeren is toch wel buiten m'n kennis en interesse ;) Laat staan dat ik het allemaal met elkaar moet laten praten inclusief een interface!

... plus dat het ook deels voor m'n vader wordt, die 59 is en zich daar al helemáál niet mee bezig houdt :)

Maar nu ik wat meer over HomeWizard lees, is dat misschien wel een dergelijk soort systeem wat gewoon te doen is qua opzetten door een leek. Ik denk dat ik daar eens verder naar moet kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 16-07-2017 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

In mijn ervaring : begin er dan niet aan.
Een tweaker die iets zelf gebouwd heeft kan prima werken met een systeem wat een glitch heeft (ohja, temperatuurr moet ik even nu zelf aanpassen want de maan staat in zijn 5e positie in de 2e winter sinds compileren na 20:00 's avonds), een non-techneut gaat daar niets van snappen en schopt het ding aan de kant. Die kun je dan beter een chronoterm IV oid geven.

Ik hebt het nu zo:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/66520170517_073215.jpg Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/80420170517_073209.jpg Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/30620170517_073204.jpg

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 09:56
Een nest thermostaat en daarnaast een deurintercom met ipad app? Das zo kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar is zoiets als HomeWizard dan niet goed? Of zijn er HomeWizard-achtige systemen die wél goed zijn? Ik vind 't namelijk een beetje makkelijk om te zeggen dat als je het niet zelf in elkaar kan zetten, dat je er dan niet aan moet beginnen. Met al die artikelen (hier en elders) die over smarthome worden geschreven, dan zou er toch ook iets wat al relatief consument-vriendelijk is moeten zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad59
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
Wat vind je van de Zipatile 2 van Zipato?
Pagina: 1