Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 14:32
Dag lieve Tweakers,

Ik heb dus hier een minidv staan en we willen graag al onze tapes digitaliseren. Echter heb ik geen firewire kabel, noch een firewire-ingang op een van mijn digitale apparaten. Nu zat ik te denken aan drie opties:

1. Extern laten digitaliseren
Pro's: geen gedoe
Con's: duur

2. Een usb-composiet converter kopen (zo'n goedkope, geen dure kaart)
Pro's: Ik had iets dergelijks toch nodig
Con's: kwaliteitsverlies?

3. Ik heb een thunderboltingang, dus een firewire naar thunderbolt kopen
Pro's: optimale kwaliteit
Con's: ik ga dat ding waarschijnlijk nooit meer gebruiken erna.

Hebben jullie enige tips? Ervaringen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:54
Optie 3, 2dehands kopen en daarna verkopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Indien optie 3, let er dan op dat de adapter overeenkomt met de FireWire connector die jij hebt. Er zijn er namelijk twee; FW400 en FW800. En je hebt dus wéér een adapter nodig om een FW400 kabel op een FW800 adapter aan te sluiten. De meeste DV camera's hebben FW400...

Er bestaan trouwens ook adapters met composiet aansluiting + audio naar usb-adapters (vaak met driver voor Windows). Dat is volgens mij de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:54
Naar composiet is echt een flinke achteruitgang van de kwaliteit. Houdt het digitaal.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Via firewire en hopen dat je OS en capture software je camera herkent. Dat is namelijk niet gegarandeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 10:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Of koop voor een paar tientjes een capture kaart 2e hands. Dan heb je gewoon FireWire ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 14:32
Hmm, dat wordt dus ergens een minidv naar firewirekabeltje toveren.

• hansdevries
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Ventieldopje schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:11:
Of koop voor een paar tientjes een capture kaart 2e hands. Dan heb je gewoon FireWire ;)
Hoop dat ik hier nog op mag reageren...? Ik heb WINDV gedownload (tip elders), en ik heb een fire wire-kaart overgezet van mijn oude pc in mijn nieuwe. Hij zegt echter: 'Error: no video device found'. Ik dacht dat een nieuwe PC zo'n kaart direct herkende, maar niet dus. Hebben jullie tips...?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
hansdevries schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:24:
[...]

Hoop dat ik hier nog op mag reageren...? Ik heb WINDV gedownload (tip elders), en ik heb een fire wire-kaart overgezet van mijn oude pc in mijn nieuwe. Hij zegt echter: 'Error: no video device found'. Ik dacht dat een nieuwe PC zo'n kaart direct herkende, maar niet dus. Hebben jullie tips...?
Je zul waarschijnlijk een oude legacy driver moeten installeren voor de firewire kaart, zie bv hier: https://www.startech.com/...indows-legacy-driver-swap

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

loves wheat smoothies

@hansdevries Houd er rekening mee dat veel DV cameras geen (actieve) digital out hebben omdat daar een heffing op zit/zat. Soms kan je met een key of dongle deze alsnog activeren (voor Sony heb ik die zelf nodig gehad).

Het makkelijkste is om te zoeken naar een 2e hands Pinnacle moviebox DC, die converteert dv/fw naar usb2. Eventueel moet je met een vm aan de slag om de oudere software werkend te krijgen maar ik heb het zo uiteindelijk voor elkaar gekregen. Zodra alles als avi op je disk staat kan je er verder natuurlijk alles mee doen wat je wilt buiten die oude Pinnacle meuk en vm om.

N.b. Een fw kaart onder een recente windows 10 gaat niet werken, ook niet met legacy drivers. XP (beste keuze) of 2000 zij de enige opties.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 14-09-2022 20:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• hansdevries
Nielson schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:34:
[...]
Je zul waarschijnlijk een oude legacy driver moeten installeren voor de firewire kaart, zie bv hier: https://www.startech.com/...indows-legacy-driver-swap
Ok, dank. Maar niets opgeleverd...

• hansdevries
DukeBox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:38:
@hansdevries
N.b. Een fw kaart onder een recente windows 10 gaat niet werken, ook niet met legacy drivers. XP (beste keuze) of 2000 zij de enige opties.
Dus zo'n pinnacle-ding gaat dan ook niet werken (want die gebruikt de firewire-kaart)?

Dank voor de reacties!

[ Voor 17% gewijzigd door hansdevries op 15-09-2022 12:33 ]

• hansdevries
DukeBox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:38:
@hansdevries
Het makkelijkste is om te zoeken naar een 2e hands Pinnacle moviebox DC, die converteert dv/fw naar usb2. Eventueel moet je met een vm aan de slag om de oudere software werkend te krijgen maar ik heb het zo uiteindelijk voor elkaar gekregen.
o ja, wat is vm? :X

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

loves wheat smoothies

hansdevries schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:17:
Dus zo'n pinnacle-ding gaat dan ook niet werken (want die gebruikt de firewire-kaart)?
Juist wel, de de/encoding gebeurd in dat ding aansturing is over USB. VM = Virtual Machine

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 15-09-2022 12:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• hansdevries
DukeBox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:59:
[...]
Juist wel, de de/encoding gebeurd in dat ding aansturing is over USB. VM = Virtual Machine
Dus dan gebruik ik niet de firewire-kaart?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DukeBox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:59:
[...]

klopt, zo doe ik het ook: Microkid in "Hi8 digitaliseren"
Maar gewoon direct, zonder VM.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hansdevries
Ik heb even op marktplaats gekeken, daar zie ik er eentje, met dit in de omschrijving:
“ De moviebox dv heeft analoge ingangen en vervolgens gaat op de moviebox uitgang mbv een firewire kabel naar de firewirekaart op de computer.”

Heb je nou wel of niet die firewire-kaart nodig?

• hansdevries
En verder zag ik ergens iets over Magix. Heeft iemand enig idee of ik die Magix met een firewire op mijn DV-camera (sony) kan aansluiten en die magix met usb op mijn PC? Mijn camera heeft een firewire-uitgang

[ Voor 12% gewijzigd door hansdevries op 15-09-2022 20:21 ]

Pagina: 1