Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus RT-68U haalt maar 10mbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schrikbeest
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 12:05
Hallo,

Een goede vriend van mij ging verhuizen en vroeg aan mij of ik zijn internet wil fixen. Omdat zijn nieuwe huis een stuk groter en beter geisoleerd is leek een nieuwe en krachtigere router mij geen overbodige luxe. Zelf ben ik al paar jaar zeer tevreden over de Asus RT-68U en heb deze dan ook geadviseerd.

Het hardnekkige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de Asus maximaal 10mbit haalt bij een speedtest, terwijl het Eurodocsis 3.0 EPC3212 modem met gemak 50mbit haalt bij dezelfde test. Nadeel is dat er bij dit modem amper bereik is 1 verdieping hoger. Deze snelheidstests heb ik gedaan op een laptop, HTC10 en een Galaxy Note 3 4. De laptop heb ik ook bedraad getest naar de Asus.

Huidige setup is de EPC3212 in bridge en wifi uitgeschakeld, CAT5e kabel naar de Asus en 2 SSID's voor 2.5 en 5 ghz band.

Wat ik heb getracht uit te sluiten:
-EPC3212 in DHCP ipv Bridge om zo meerdere poorten te kunnen gebruiken die naar de Asus gaan. (in bridge kan je alleen de 1e gebruiken)
-EPC3212 factory reset
-Asus factory reset
-Asus firmware update
-CAT5e kabel vervangen van de EPC3212 naar de Asus

Wat mis ik hier? het enige verschil met de setup van hem tov die van mij is dat ik een Ziggo connectbox heb die in bridge staat naar de Asus. Is de Asus van hem een maandagochtend modelletje of kan ik nog meer uitsluiten?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Het idee om met een router een heel huis van een draadloos netwerk te voorzien is naar mijn mening niet de beste keuze. Iedereen (lees router en clients) moeten hard schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan waar niemand (inclusief de buren) blij van wordt. Tot zover mijn WiFi-preek:)

Om de Asus uit te sluiten zal je vooral veel moeten testen en als je van ons zinnige input verwacht heel veel informatie delen (beveiliging/kanalen/clients inclusief welke wifi adapters/manier van testen). En met welke snelheid is de Asus verbonden met het modem en de laptop met de Asus? En heb je de Asus al mee naar huis genomen om hem daar te testen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Schrikbeest
lier schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:03:
Om de Asus uit te sluiten zal je vooral veel moeten testen en als je van ons zinnige input verwacht heel veel informatie delen (beveiliging/kanalen/clients inclusief welke wifi adapters/manier van testen). En met welke snelheid is de Asus verbonden met het modem en de laptop met de Asus? En heb je de Asus al mee naar huis genomen om hem daar te testen?
Asus meenemen is nog iets wat ik kan doen, als ie het bij mij ook traag doet zal het dan toch aan de Asus liggen? Het probleem zit hem overigens niet zozeer in de wifi alleen, ook bekabeld (zoals gemeld in mijn topic) geeft maar 10mbit. daarnaast heb ik met 3 clients getest (htc, galaxy & laptop).

Verwijderd

Kant en klare kabels, zelf geknepen?

• Schrikbeest
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:19:
Kant en klare kabels, zelf geknepen?
Beide kant en klaar, eentje was met de Asus meegeleverd, andere had ik nog

• Schrikbeest
Zojuist mijn eigen rt-68u aangesloten en ook nu maar 10mbit max download. enige wat we nu nog uit kunnen sluiten aan onze kant is de stroomadapter wat ik vrij vreemd zou vinden...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:21
Als je nou de EPC3212 als modem/router gebruikt en dan de AC68U puur als access point instelt (is 'ie ook gelijk 5-poort switch) en dan de bedrade snelheid test - haal je dan weer slechts 10Mbit/s?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Welke snelheid geeft de Asus op de WAN poort?
Als de modem in bridge staat, krijg je dan een publiek ip adres op je WAN adapter?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schrikbeest schreef op zondag 16 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Nadeel is dat er bij dit modem amper bereik is 1 verdieping hoger.

[...]

-EPC3212 in DHCP ipv Bridge om zo meerdere poorten te kunnen gebruiken die naar de Asus gaan. (in bridge kan je alleen de 1e gebruiken)
Hier klopt iets niet. Jij hebt het over een modem met meerdere poorten en blijkbaar WiFi.

Dit is een EPC3212:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1400307959.jpeg
1 Ethernetpoort, geen WiFi en geen routerfunctie.

Ofwel je hebt niet zo'n EPC3212 danwel klopt iets niet in de beschrijving.

Kun je dat even double-checken?

Oslik blyat! Oslik!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:40

Pierre

Van nature lui!

En die EPC3212 kan je al helemaal niet in bridge zetten, ik heb deze ook en er hangt een Asus AC66U achter en die doet prima zijn werk.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:50:
[...]

Hier klopt iets niet...
Hij heeft dus een DPC3212
Schrikbeest schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:16:
Zojuist mijn eigen rt-68u aangesloten en ook nu maar 10mbit max download. enige wat we nu nog uit kunnen sluiten aan onze kant is de stroomadapter wat ik vrij vreemd zou vinden...
Volges mijn heb je de kabels nog niet uitgesloten; ze zouden allebei stuk cq slecht kunnen zijn.
Hoe ziet die 10 Mbit/s eruit? Met pieken en dalen zodat 't gemiddeld 10 Mbit/s is, of is er echt een plafond?

[ Voor 60% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-07-2017 19:21 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Heb je al eens rechtstreeks met een werkstation achter je modem/router geprobeerd wat voor snelheden je dan haalt?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De US DOCSIS variant van de EPC3212. Die behalve andere DOCSIS-certificering identiek is, dus nog steeds maar 1 Ethernet adapter en geen router/WiFi functionaliteit. Lijkt mij dus sterk.

Zou me niet verbazen als TS ooit een EPC3212 had, dat ding ooit vervangen is voor een nieuwere modemrouter, maar hij heeft de doos bewaard en leest daar (en niet van het apparaat zelf) "EPC3212".

Maar goed, laten we TS geen woorden in de mond leggen, hij moet gewoon aangeven wat hij daar daadwerkelijk heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:23:
Heb je al eens rechtstreeks met een werkstation achter je modem/router geprobeerd wat voor snelheden je dan haalt?
Schrikbeest schreef op zondag 16 juli 2017 @ 09:46:
... De laptop heb ik ook bedraad getest naar de Asus...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Dat is mooi, maar ik vroeg om de verbinding naar zijn modem/router. Niet naar de Asus.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:28:
[...]

Dat is mooi, maar ik vroeg om de verbinding naar zijn modem/router. Niet naar de Asus.
Dat staat in dezelfde alinea

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11 14:55
10Mbps klinkt als een LAN poort waarbij de auto negotiate niet goed functioneert waardoor deze naar 10 Mbps half duplex gaat. Kan een kabel zijn of de speed/duplex van de LAN poort op het Ziggo apparaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Kassad op 23-07-2017 19:47 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Begrijp ik het goed en probeer je de Asus met meer dan 1 ethernetkabel te verbinden met het modem? Zoals ik je verhaal lees is dit niet zo bij je eigen netwerk(bridgemode zorgt per definitie maar voor 1 actieve poort op het modem).

Ik vraag me af of dit überhaupt zou gaan werken met de hardware/firmware die jij tot je beschikking hebt. Indien dit klopt sluit dan eens met een enkele kabel aan.

Verder klinkt wat Kassad klinkt wel plausibel. Als het elke keer exact 10Mbit is(als in, nooit hoger dan dit) dan ligt dit erg voor de hand.

• Schrikbeest
Kassad schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:45:
10Mbps klinkt als een LAN poort waarbij de auto negotiate niet goed functioneert waardoor deze naar 10 Mbps half duplex gaat. Kan een kabel zijn of de speed/duplex van de LAN poort op het Ziggo apparaat?
Het is een EPC3925, my bad. Ik heb verschillende kabels geprobeerd om deze vanaf de EPC3925 naar de Asus te verbinden allen zonder succes. Ik heb ook een kabel direct op de EPC3925 aangesloten naar een laptop en toen haalde hij wel gewoon de volle snelheid. Vervolgens weer op de Asus en hij zakte weer naar een constante 10mbps.

Ook na het terugzetten van de EPC3925 van bridge naar router modus (om zo de poorten op de EPC3925 uit te sluiten) haalde hij maar 10Mbps. Vervolgens had ik ook mijn eigen Asus meegenomen en aangesloten en ook deze haalde maar 10mbps. Enige wat ik nog niet had uitgesloten is de Asus in access point te zetten, de stroomadapter van de asus en een eventueel probleem met de EPC3925.

Een korte samenvatting van wat ik heb getest:
- EPC3925 gereset
- Asus gereset
- Bridge en router ingesteld op de EPC3925 (om zo in router modus meerdere poorten op de EPC te kunnen gebruiken en uit te sluiten).
- Bekabeling vervangen
- Bekabeld aansluiten laptop naar EPC3925 -> volle snelheid (zelfde poort als dat hij naar de Asus gaat)
- Bekabeld aansluiten laptop naar Asus -> 10Mbps
- Wifi naar EPC3925 -> volle snelheid
- Wifi naar Asus -> 10Mbps
- Eigen Asus ingezet als test -> 10Mpbs

Inmiddels hebben we contact gehad met Ziggo en gevraagd of ze een Connectbox wilde opsturen, dit was uiteindelijk geen probleem. Ik heb express de bekabeling gelaten zoals het is om uit te sluiten dat het wellicht die EPC3925 is geweest en waarempel ik haal nu wel gewoon de volle 50Mbps!!!
Setup nu is de Connectbox in bridge, wifi uit, kabel naar de Asus en die zn werk laten doen.
Blijft een vaag verhaal maar het is nu opgelost |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Schrikbeest op 27-07-2017 10:59 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inmiddels hebben we contact gehad met Ziggo en gevraagd of ze een Connectbox wilde opsturen, dit was uiteindelijk geen probleem. Ik heb express de bekabeling gelaten zoals het is om uit te sluiten dat het wellicht die EPC3925 is geweest en waarempel ik haal nu wel gewoon de volle 50Mbps!!!
Setup nu is de Connectbox in bridge, wifi uit, kabel naar de Asus en die zn werk laten doen.
Blijft een vaag verhaal maar het is nu opgelost |:(
Oftewel die bejaarde EPC3925 was aan het overlijden zodanig dat de Ethernetpoorten niet meer fatsoenlijk autonegotiate deden... blijft opmerkelijk dat het met je laptop direct op de modem wel goed werkt, maar autonegotiate is een stuk gevoeliger dan je voor zoiets basics zou verwachten.

Compatibility zou het alvast niet mogen zijn, de EPC3925 heeft een Broadcom chipset, de AC68U ook.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1