Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 5 ram wilt niet hoger dan 2133mhz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandersmit23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 21:08
Beste tweakers,

Deze week heb ik eindelijk mijn nieuwe pc gebouwd met een ryzen 5 1600 en 16gb ddr4 ram. De ram zelf zou naar 3000mhz moeten kunnen, al ondersteund ryzen officieel maar tot 2666mhz. Het probleem is dat de ram niet boven de 2133mhz wilt komen. Ook met aangepaste timings crasht mijn pc op 2400mhz. Is dit normaal of kan ik mijn CPU terugsturen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Specs:
Ryzen 5 1600 (3.8 ghz)
Asus Prime B350-Plus
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Corsair CX550M

Beste antwoord (via sandersmit23 op 16-07-2017 10:21)

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
en wat doet de pc als hij niet overklokt is naar 3.8 ghz ? dit is niet de normale snelheid voor de pc dus daar zou ik maar mee beginnen.. als je zowel de cpu als het geheugen wilt overklokken zou ik maar eerst beginnen met base clock van de cpu en dan kijken of je het geheugen wat kan opkrikken naar hogere snelheden. uiteindelijk zoek je gewoon naar een balans tussen de componenten waar je de beste performance krijgt en meesta stabiliteit.

heb je het geheugen gecontroleerd op de compatibility list van het asus moederbord ? en zitten de modules in de juiste sloten ? je moet je ook realiseren dat een overclock niet standaard altijd werkt en dit ook geen reden is van een defect in een component.. het feit dat je niet 4.0 ghz haalt met 3600 memory speed wilt nog niet zeggen dat je cpu of je cpu memory controller kapot is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartosy op 16-07-2017 10:19 ]

Alle reacties

Verwijderd

XMP aangezet? Laatste uefi geïnstalleerd?

• sandersmit23
Ik heb de laatste bios versie (0805) En als ik D.O.P.C. (soort van xmp) aanzet, krijg ik een zwart scherm en moet ik de cmos resetten om de overclock te herstellen.

Verwijderd

Misschien handmatig aan de slag?
Zie ook: djunicron in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"
En misschien vind je in dat topic meer tips!

Acties:
  • Beste antwoord

• Bartosy
en wat doet de pc als hij niet overklokt is naar 3.8 ghz ? dit is niet de normale snelheid voor de pc dus daar zou ik maar mee beginnen.. als je zowel de cpu als het geheugen wilt overklokken zou ik maar eerst beginnen met base clock van de cpu en dan kijken of je het geheugen wat kan opkrikken naar hogere snelheden. uiteindelijk zoek je gewoon naar een balans tussen de componenten waar je de beste performance krijgt en meesta stabiliteit.

heb je het geheugen gecontroleerd op de compatibility list van het asus moederbord ? en zitten de modules in de juiste sloten ? je moet je ook realiseren dat een overclock niet standaard altijd werkt en dit ook geen reden is van een defect in een component.. het feit dat je niet 4.0 ghz haalt met 3600 memory speed wilt nog niet zeggen dat je cpu of je cpu memory controller kapot is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartosy op 16-07-2017 10:19 ]

• sandersmit23
Helaas komt hij ook niet boven de 2133mhz met de CPU clock op stock. Het lijkt er op dat ik dus gewoon geen geweldige overclocker heb. In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties.

• Bartosy
sandersmit23 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:17:
Helaas komt hij ook niet boven de 2133mhz met de CPU clock op stock. Het lijkt er op dat ik dus gewoon geen geweldige overclocker heb. In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties.
Heb je in de compatibility lijst gezien wat daar gezegd wordt over je geheugen ? het kan zijn
dat je geheugen daar niet wordt getoond.. wat ook kan is dat met volgende bios-en je geheugen
snelheden wel ondersteunt wordt dus er is zeker nog wel hoop

wat je ook kan proberen is het voltage van je geheugen een beetje opschroeven.. tot maximaal 1.4
zeker niet hoger zal gewoon tussen de 1.2 en 1.39 blijven en kijken of dat een verschil maakt.

Verwijderd

kijk hier is na mischien is dit iets ?

YouTube: Overclocking Ryzen to 4GHz... I FAILED
Pagina: 1