Druppellader laten werken op 12V in de auto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ga binnenkort op een autovakantie, en daarbij wil ik ook bepaalde apparatuur laten werken wanneer ik niet aan het rijden of in de buurt van de auto ben. Nu is mijn plan als volgt:

Ik koop een tweede auto-accu van bijvoorbeeld 48Ah. Ik koop een druppellader waarbij ik een punt achter de transformator zoek waar de spanning ~12V wordt. Op dat punt soldeer ik twee draden die ik verbind met een sigarettenaanstekerplug. Zo kan ik tijdens het rijden de tweede accu opladen zodat 'ie niet leegraakt.

Gaat dit werken?

(het betreft overigens een auto waar ik geen aanpassingen aan mag/kan doen)

[ Voor 7% gewijzigd door Sefyu op 15-07-2017 22:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 22:02
Je mag een best dikke draad gebruiken wanneer je de accu's direct door gaat verbinden.
Verder zijn er bestaande oplossingen voor (Conrad verkoopt zoiets https://www.conrad.nl/nl/...80-18320-12-v-856040.html)
En je wilt een huishoudaccu kopen, anders trek je hem snel stuk.
Gebruik Google maar eens, dit is geen nieuw vraagstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de car audio wereld hebben ze daarvoor een relais.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Pantera88 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:58:
Je mag een best dikke draad gebruiken wanneer je de accu's direct door gaat verbinden.
Verder zijn er bestaande oplossingen voor (Conrad verkoopt zoiets https://www.conrad.nl/nl/...80-18320-12-v-856040.html)
En je wilt een huishoudaccu kopen, anders trek je hem snel stuk.
Gebruik Google maar eens, dit is geen nieuw vraagstuk
Uit de sigarettenaansteker komt 12V, en dat apparaat stopt met laden als de ingangsspanning onder de 12,8V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 22:02
Wanneer je motor draait gaat hij naar de 13-14 (meet maar na, dit doet je dynamo. De hogere spanning is nodig om op te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Perfect! Dan kan ik denk ik ook de druppellader weglaten en het op de cheap and dirty manier doen met twee diodes en wat weerstanden ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Let erop dat de gemidelde sigarettenplug vaak afgezekerd is op 10A, je zult dus de laadstroom naar de 2e accu op de een of andere manier moeten beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
Zou niet meer dan 5-6A continu uit de sigarettenaansteker halen, voor meer is de bedrading vaak ontoereikend. Hoeveel vermogen trekt de apparatuur die je aansluit op de tweede accu?
Misschien is een powerbank een betere optie, levert naast 5V soms ook 12V en volgens mij heb je ze wel tot 22Ah. (Tracer) En niet onbelangrijk ze laden via 12V sigarettenplug.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 16-07-2017 01:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
De handleiding van de auto geeft als limiet 10A continu. De aangesloten apparatuur zal bij elkaar niet meer dan 100W (piek) trekken.

Ik heb inmiddels een 70Ah deep-cycle-accu gescoord waar ik de boel op ga aansluiten.

Ik ben na wat research op het volgende circuit uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6R0EJOO.png

De weerstanden zijn om de laadstroom te beperken, twee in parallel zodat de weerstand 1 Ohm is, en er voldoende capaciteit is om de hitte af te voeren (2x5W).

De Schottky-diodes zijn er om ervoor te zorgen dat de laadstroom niet andersom gaat lopen als de auto-accu een lagere spanning heeft dan de tweede accu. Ik doe er twee in parallel omdat ik gelezen heb dat er nog wel eens hoge piekvoltages kunnen ontstaan vanuit de dynamo (soms wel 60V).

Qua draad lees ik dat 2,5mm2 meer dan voldoende is voor 10A continu.

En de zekering voor the obvious. Ik heb een trage gekozen omdat het denk ik niet erg is als er heel kort wat meer dan 10A gaat lopen.

Zien jullie hier problemen? Ik las verder dat deep-cycle-accu's efficiënter opgeladen worden met een lagere stroom. Hoe kan ik dat hier bewerkstelligen? Is dat een kwestie van een hogere weerstand plaatsen i.p.v. 1 Ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:49
De diodes staan verkeerd om, nu voedt je de auto met je externe accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 23:27

Genius-General

Expect the Unexpected

Waarom koop je niet gewoon een schijdingsrelais zoals dit:
http://www.accushop.nl/ov...ais/relais-12-volt-100-ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 23:27

Genius-General

Expect the Unexpected

Waarom koop je niet gewoon een schijdingsrelais zoals dit:
http://www.accushop.nl/ov...ais/relais-12-volt-100-ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 18:01
Die zekering zou ik zeker op de andere draad zetten (de +), zo dicht mogelijk bij de accu. Het frame e.d. van de auto is verbonden met de - van de accu, dus mocht er iets mis gaan (bijvoorbeeld een draad die los schiet) dan heb je nu er geen zekering tussen zitten.
Pagina: 1