Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik heb een leuke custom loop gebouwd met een d5 pomp.
Alles is leuk en werkt goed, echter ben ik teleur gesteld in de pomp.

Zoals op de foto hier onder te zien is past alles maar net in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5oR1gQQLjQrj3LegGOp0euWo/full.jpg

De pomp maakt naar mijn mening te veel lawaai, op 50% pwm maakt de pomp een hoge toon.

Op de lage snelheden pompt de pomp niet genoeg vloeistof rond en zie ik de temperaturen stijgen.

Op hogere snelheden 80-100% pwm heb ik geen last van de hoge toon maar is er wel sprake van resonatie. De pomp in combinatie met de kast maakt dan een brommend geluid..

De pomp is gedecoppeld doormiddel van deze mount
http://www.highflow.nl/wa...vo-d5-pwm-incl.-pump.html
In combinatie met deze schroeven.
http://www.highflow.nl/wa...i-vibration-mounting.html
Heb dus al dubbel aan trilling demping gedaan..

Wat kan ik nu nog doen? Andere d5 top proberen? Een Ddc proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik heb even naar de specs van deze pomp gekeken, het geluidsniveau, en zie dat deze rond de 40dBA zit.
Dit is helaas niet al te stil dus denk ik niet dat deze pomp stiller te krijgen is.
Het ziet er natuurlijk fraai uit maar voor de stilte zul je moeten kijken naar een andere pomp die stiller is, of anders luchtkoeling ? 8)

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ik heb al AIO gehad die stiller waren, en normaal hoort de d5 veel stiller te zijn, vooral als je em wat langzamer laat draaien..

Velen zijn ook dol gelukkig met hun pomp en willen nooit meer anders. Snap ook niet dat ik het niet voor elkaar krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ronald92 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:15:
Ik heb al AIO gehad die stiller waren, en normaal hoort de d5 veel stiller te zijn, vooral als je em wat langzamer laat draaien..

Velen zijn ook dol gelukkig met hun pomp en willen nooit meer anders. Snap ook niet dat ik het niet voor elkaar krijg
mede d5 eigenaar hier kost wat stukkies schuimrubber en wat elastieken om eisbergpompres optehangen maar ij heb hem nu zo goed als stil hoor nu alleen nog me hardeschijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Het probleem bij mij is dat ik geen ruimte heb om de pomp anders te monteren..

Zit daarom ook te denken om een DDC te gaan gebruiken want die kan ik wel met schuimrubber monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb hier 2 D5 pompen voor de stilte. Door er 2 stuks te hebben draaien ze op stand anderhalf van de 5 en dan zijn ze niet meer te horen. Ook staan ze beide op een een paar centimeter rubber dus vollledig trillingsvrij.

Helaas zijn ze op meer dan 30 of 40% van het maximale vermogen goed te horen. Wat je nog wel even kan doen is het reservoir met pomp los in de hand houden. Dan weet je in ieder geval dat het geluid niet door de trillingen komt. Als het daar niet door komt dan zo laag mogelijk zetten. Verder valt er dan niet echt wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb 2 D5 pompen gehad: de eerste kon je met een fysieke knop op 5 standen zetten, de ander was inderdaad ook via PWM in te stellen op elk gewenst % RPM. Ik had een andere constructie dan jij waarbij de top een mini reservoir was en waarbij zowel pomp als reservoir buiten het zicht waren. Het was namelijk echt noodzaak om de pomp te dempen vanwege het resoneren en trillen.. De pomp was zonder demping op 25% RPM al zeer goed hoorbaar, en met demping was hij tot 50-60% echt onhoorbaar stil. Even ter illustratie: ik classificeer fans op 400 RPM als onhoorbaar stil en daar kon ik de pomp niet bovenuit horen op 50% RPM.

Ik had een vrij lelijke constructie, maar het was niet zichtbaar en super stil:

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/content/type/61/id/1871954/width/350/height/700/flags/LL

Ik denk dat je dus nóg meer demping nodig gaat hebben om de trillingen van de D5 op te vangen.
Wordt wel een erg lastige klus zo te zien, alles is zichtbaar in je case en je hebt een pomp met tube res top :)

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 16-07-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ik wil nog even kijken hoe ik de d5 los kan koppelen en op zo'n matje te monteren die jullie laten zien.

Ik kan de d5 ook niet in het achter compartiment kwijt omdat de pompblok dan te breed is. Achter compartiment is 7-7,5 cm breed. Dus de pomp past opzich wel maar de top is dan te breed.

Eventueel kan ik dan nog kijken of een Ddc achter in het compartiment plaats. Dat past namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Of je zorgt er voor dat je de complete pomp/reservoir combinatie trillingsvrij monteert. Los de pomp of de hele cominatie maakt opzich niet uit. Als het geheel maar geen trillingen door kan geven.

Mijn eigen pompsetup zijn 2 pompen op 1 pomptop die in zijn geheel op een stuk rubber staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
De pomp res set up heb ik al zo goed mogelijk los gekoppeld.

Zoals in de topic omschreven heb ik de pomp al met 2 middelen los gekoppeld.

Verder heb ik ook flexibele slangen gebruikt zodat geen trilling door gegeven wordt.

Dus alles al zo goed mogelijk los gekoppeld met alle mogelijkheden die ik kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik vraag mij af of het genoeg is zoals het nu zit. Vandaar de tip om de pomp met reservoir los in de hand te houden. Mijn eerste manier van monteren dacht ik ook van dat het geen trillingen door zou geven maar het bleek niet genoeg te zijn. Door de pomp en top combinatie in de lucht te houden was er toch verschil.
Pagina: 1