Kapotte versterker??

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ik heb hier een vrij oude denon tuner/amplifier staan (DRA-400) samen met B&W DM110 luidsprekers. Nu heb ik het idee dat ik iets opgeblazen/gesloopt heb. :'(

Als ik nu naar radio/CD etc luister, dan komt er een redelijk zacht dof geluid uit m'n luidsprekers. Er komt nog wel bas uit, maar de hoge tonen lijken verdwenen. Het heeft ook geen effect als ik aan treble draai, echter het effect van bass hoor je nog wel.

Ik kan hier helaas niet testen of het aan m'n luidsprekers ligt of dat ik iets interns opgeblazen heb. Ik denk echter intern, want dat m'n beide tweeters het tegelijk begeven vind ik een beetje sterk. Bovendien doet m'n line-out het nog wel goed (getest via geluidskaart pc)

Nu vraag ik mij af wat er kapot kan zijn, hoe ik dat kan testen en of ik dat zelf kan repareren (ik kan een beetje solderen).
Of wat het me ongeveer zou kosten als ik dat laat doen.

Alvast bedankt

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Als je geen hoge tonen meer hoort en wel laag, lijkt mij dat het probleem bij je speakers zit en niet direct bij je versterker. Wat wel kan, is dat een kapotte versterker je tweeters gesloopt heeft... (DC aan de uitgang)

Test eerst dus of je speakers nog goed zijn => hang ze aan een andere versterker.

Om simpel en snel je versterker te testen (ik ga er van uit dat je geen meetapparatuur, zoals oscilloscoop/voltmeter/sinusgenerator hebt staan) kan je een klein goedkoop mini speakertje pakken. Mocht je conusje -zonder ingangssignaal- uitslaan 1 kant op, dan weet je dat je te maken hebt met DC op de uitgang.. dan is je versterker dood en moeten waarschijnlijk de eindtorren vervangen worden.

Als er niks aan de hand is kan je nog het volgende doen: hang je PC aan je versterker en laat winamp een sinus producereren. Van laag naar hoog. Luister of die sinus als een sinus klinkt. Zoniet, dan is je versterker dood.

Wat ook aan de hand kan zijn, dat je potentiometer van je Treble dood is :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 07 juli 2001 13:08 schreef a3konijn het volgende:
Er komt nog wel bas uit, maar de hoge tonen lijken verdwenen. Het heeft ook geen effect als ik aan treble draai, echter het effect van bass hoor je nog wel.
Ik denk dat de potmeter van de treble-regeling helemaal defect is, of dat het versterkingstrapje in de treble regeling het begeven heeft. Dat kan door slijtage van een transistor zijn, door een defect IC, of door een rotte condensator.

Het zal best te repareren zijn als je iemand kent die thuis is in in electronica, maar als je het bij een winkel ofzo laat doen dan heeft het weinig zin voor zo'n oude versterker. Je kunt de hele toonregeling eruit laten slopen, en dan ben je ook van het probleem af. Dan moet je gewoon het hele bass/treble circuit eruit knippen en bypassen met draadverbindingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• a3konijn
Op zaterdag 07 juli 2001 13:35 schreef Vaagharses het volgende:
Als je geen hoge tonen meer hoort en wel laag, lijkt mij dat het probleem bij je speakers zit en niet direct bij je versterker. Wat wel kan, is dat een kapotte versterker je tweeters gesloopt heeft... (DC aan de uitgang)

Test eerst dus of je speakers nog goed zijn => hang ze aan een andere versterker.
Heb ik dus gedaan. Het was aan een slechte versterker, maar ik kreeg hier wederom een doffe toon uit. Het effect van de treble regeling was ook wederom weg.
Dus ik moet het probleem bij m'n speakers zoeken. Waarschijnlijk zijn dus m'n tweeters kapot??? Of zit er nog meer electronica in die het kan begeven?

Zijn deze duur om te vervangen?

• a3konijn
Tuner/Amplifier is gelukkig nog OK :):)
Heb effe 2 andere speakers eraan gehangen en dan werkt treble regeling wel. Dus ik moet het bij de speakers zoeken. Gelukkig maar, want dat lijkt me een stuk gemakkelijker dan al die electronica.
Wie kan me vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zit er electronica in de speakers die kapot is (cross-over??) of zijn m'n tweeters / woofers gewoon overbelast geweest??

• a3konijn
Heb een speaker opengeschroefd en zie dus dat er een spoel inzit waarvan het kunstof binnenwerk vervormd is. Deze zal dus vast t.g.v. de warmte gesmolten zijn. Toen ik verder keek zag ik ook dat de kunstof aansluitplaat aan de achterkant een bolle plek heeft en dat het schuimrubber helemaal hard is geworden op de plaats van de electronica. Dus er zal wel degelijk iets te warm zijn geworden.

Ik weet verder dus niet wat er exact kapot is, maar wat zou dit zo ongeveer kunnen gaan kosten??

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 07 juli 2001 14:33 schreef a3konijn het volgende:
Zit er electronica in de speakers die kapot is (cross-over??) of zijn m'n tweeters / woofers gewoon overbelast geweest??
Er zitten scheidingsfilters in de speakers, maar daar kan weinig aan kapot zijn. Het lijkt me waarschijnlijker dat je tweeters opgeblazen zijn dan dat er componenten van de filters doorgebrand zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

kijk anders eerst ff in die luidspreker boxen of alles nog goed is aangesloten ;)

• a3konijn
Op zaterdag 07 juli 2001 14:40 schreef Exirion het volgende:

[..]

Er zitten scheidingsfilters in de speakers, maar daar kan weinig aan kapot zijn. Het lijkt me waarschijnlijker dat je tweeters opgeblazen zijn dan dat er componenten van de filters doorgebrand zijn.
Waarom is het kunststof dan daar gesmolten (onder andere van een spoel en van de bevestigingsplaat)??

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 07 juli 2001 14:46 schreef a3konijn het volgende:
Waarom is het kunststof dan daar gesmolten (onder andere van een spoel en van de bevestigingsplaat)??
Ik ben heel benieuwd wat je met die dingen hebt uitgespookt :P Het kan een spoel zijn van het laagdoorlaatfilter voor je woofer dat warm is geworden door overbelasting. In dat geval zijn je tweeters waarschijnlijk net zo goed overleden door het relatief grote vermogen. Laat er iemand naar kijken die het filter kan fixen, en met een osscilator je tweeters kan testen (dat moet met een hoge frequentie als er geen filter wordt gebruikt, want anders blaas je ze alsnog op).

• a3konijn
Te vaak te lang te hard aan laten staan >:)

Ik heb nu het electronica gedeelte eruit gehaald.
Er zitten 2 grote spoelen op + 3 condensatoren + een wit blokje???

Op de + zit aan de ene kant een spoel aangesloten waaraan weer een draad zit die naar woofer gaat + een condensator die naar de - gaat.
Aan de andere kant van de + zit eerst dat witte blokje + 1 condensator en daarna de spoel die eindigt op de -. Verder zit er op die spoel een condensator waaraan een draad zit die naar m'n tweeter gaat. De laatste spoel lijkt gesmolten evenals dat dat witte blokje heel erg warm is geworden want de blauwe omhulsels + achterliggende kunstofplaat is daar gesmolten.

Ik denk dat ik hiermee maar naar een Electronica/Hifi zaak ga om te vragen wat het vervangen ervan kost.
Solderen doe ik dan zelf wel
Pagina: 1