Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Beste medetweakers,

Na ruim 8 jaar ben ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe, vrij grote monitor, met goede prijs-kwaliteitsverhouding en max. ca. € 300.
Paar specs: ca. 27" bij 1920x1080 (dat laatsten zullen sommigen niet ideaal vinden, toch is die keuze zeker).
Allround, hij gaat gebruikt worden voor én surfen én fotobewerking én film/tv kijken én gamen.

Ik heb al heel wat voorwerk verricht, en kom uit op de AOC i2757FM (ca. € 230,-)
Niet in de laatste plaats omdat deze bij collega Hardware.info een 'silver award' heeft.

Echter: toen ik deze monitor bij Amazon wilde bestellen, kreeg ik de melding dat hij een opvolger heeft: de
AOC E2770SH (ca. € 170,- dus ook nog 60 euro goedkoper).
Weet iemand toevallig of dat echt zo is? Wat googelen leverde niets op.
Qua tijdspanne zou het kunnen, het laatste model is van 2013 en die ik op het oog had van 2012.

Beide monitoren hebben hier 1 vrij summiere review, word ik niet héél veel wijzer van.
Welke van de 2 is (meer) aan te raden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zoals je eigenlijk zelf al aangeeft is 1920 x 1080p op 27" om te huilen. Goed, licht overdreven, maar het ziet er naar mijn mening erg onscherp uit waardoor het nóóit een goede keuze is. Ondanks dat je meldt dat deze keuze vast staat, ga ik je er geen adviseren omdat het slecht advies zou zijn.

Je hebt veel voorwerk verricht zeg je, maar je twee uiteindelijke keuzes die hieruit voortvloeien vind ik vrij bizar. De AOC i2757FM is inmiddels niet meer leverbaar (ruim 4 jaar oud) en de AOC E2770SH heeft een TN-paneel dat voort jouw gebruiksdoelen niet interessant is. Slecht contrast, matig kleurbereik en belabberde kijkhoeken. Alleen aan te raden wanneer er 95% van de tijd gegamed wordt in de vorm van snelle shooters.

Nee, gezien je zeer uiteenlopende gebruiksdoelen van gamen, films/tv, fotobewerking en normaal gebruik kan je nooit bij een TN paneel uitkomen. Hier wil je namelijk geen films/tv op kijken en al helemaal geen foto's op bewerken. Tel daarbij het formaat van 27" met 1080P resolutie op en het wordt helemaal een slechte keuze.

Na ruim 8 jaar zoek je een nieuwe monitor van maximaal 300 euro. Dit is een prima budget en de ruim 8 jaar geeft aan dat je gewoon erg lang doet met je monitor. Ik wil je daarom adviseren om rond je budget te gaan kijken voor een kwalitatief goede monitor die geschikt is voor all-round gebruik.

25" IPS 2560 x 1440: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart
https://nl.hardware.info/...5h-review-fameuze-pionier (€320)

25" IPS 2560 x 1440: pricewatch: AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart
Review: https://nl.hardware.info/...ew-slimme-keuze-conclusie (€300)

Wil je echt 27" 1080P bduget monitor dan zou ik er in ieder geval eentje nemen met een IPS of VA paneel á la: pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart

Maar pak dan liever een 24" variant omdat 1080P daar nog normaal op uitziet: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 Zwart

Ik zou in ieder geval nog even goed nadenken of je echt 27" @ 1080P wil hebben. Ten slotte zou ik nog even wat extra research gaan doen over de verschillende typen panelen; ga zoeken op TN, IPS en VA (A-MVA).

Een 2560x1440p resolutie zal overigens wel impact hebben op je game performance. Hoe ziet de rest van je systeem er uit?

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 15-07-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Vreemd, bij Amazon kon ik de AOC i2757FM wel bestellen.
Maar goed, ik heb hem dus niet daadwérkelijk besteld. Daar zal het hem dan het verschil in zitten.

OK, de E2770SH valt af... duidelijk.

De twee 25" monitoren die je noemt vallen denk ik ook af, want geen 1080P.

Die Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 is dus 24", is me wat te klein (m'n huidige scherm is 26" (en 1920x1200) en veel kleiner wil ik liever niet).

De BenQ is misschien een optie

Voor de rest van mijn systeem: zie m'n inventaris.
Videokaart is in elk geval dus de Asus Geforce STRIX GTX970, bepaald geen kleintje dus maar ik wil o.a. GTA vloeiend kunnen spelen met de settings hoog en dat wordt met 2560 x 1440 vrij lastig denk ik.

Edit 2: mijn huidige monitor (Samsung T260HD) heeft een TN paneel, die je dus niet adviseert. Toch heb ik deze monitor 8 jaar met volle tevredenheid gebruikt, terwijl ik toch redelijk kritisch ben wat beeldkwaliteit betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 15-07-2017 17:21 . Reden: TN ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AntonTH4Dutch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:10:

Edit 2: mijn huidige monitor (Samsung T260HD) heeft een TN paneel, die je dus niet adviseert. Toch heb ik deze monitor 8 jaar met volle tevredenheid gebruikt, terwijl ik toch redelijk kritisch ben wat beeldkwaliteit betreft.
Heb je 'm ook wel eens echt vergeleken met een IPSscherm?
Toen ik dat deed wilde ik zeker niet meer terug naar TN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
[b][message=51917411,noline]TERW_DAN schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:55
Heb je 'm ook wel eens echt vergeleken met een IPSscherm?
Toen ik dat deed wilde ik zeker niet meer terug naar TN.
Nee, dat heb ik nooit echt vergeleken.
Maar IPS is natuurlijk (ook) niet zaligmakend, o.a. qua contrast en responstijd.
Die beide criteria zijn voor mij ook best belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 19:12
AntonTH4Dutch schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:18:
[...]

Nee, dat heb ik nooit echt vergeleken.
Maar IPS is natuurlijk (ook) niet zaligmakend, o.a. qua contrast en responstijd.
Die beide criteria zijn voor mij ook best belangrijk.
Contrast is op IPS gewoon hoger dan TN (en bij VA nog hoger). De responstijd verschilt van 1-2 ms bij TN tot 4-5 ms bij IPS/VA. Knappe man die daar wat van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:03
Ook al eens naar 21:9 schermen. Vallen binnen het budget. Zijn geweldig voor games(als ze het ondersteunen). En films maken er ook prima gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
[b][message=51918207,noline]lactaxative schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:36
Contrast is op IPS gewoon hoger dan TN (en bij VA nog hoger)[...]
Dan verschillen de meningen daarover blijkbaar :?
loki504 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:18:
Ook al eens naar 21:9 schermen. Vallen binnen het budget. Zijn geweldig voor games(als ze het ondersteunen). En films maken er ook prima gebruik van.
Niet gekeken naar 21:9. want niet te rijmen met mijn wens van 1920x1080.
Complete (speel)films kijken doe ik overigens bijna nooit, alleen YouTube etc. en TV. Maar die laatste 2 bijna nooit fullscreen, bijna altijd een kwart van het scherm. Fullscreen wel voor de rest van de toepassingen

En om het allemaal nog ingewikkelder te maken :) :
Ik twijfel (ook) nog over een curved screen, bijv. van Samsung.
Iemand daar ervaring mee, of daar een onderbouwde mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
@AntonTH4Dutch als je een monitor upgrade doet voor meerdere jaren zou ik toch echt investeren in 21:9 of 1440p. Vooral aangezien het in je budget ligt.
Ook is ips veel beter dan tn, heb zelf va en heeft ook goede kleuren.
En zoals @lactaxative al aangeeft kost het een cs:go pro om her verschil onder 5ms te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:03
Waarom is 21:9 niet te rijmen naar 1080p? Youtube etc geeft gewoon 2 zwarte balken. Maar kan prima 1920x1080 laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
OK, heb het even laten bezinken en er een nachtje over geslapen.
Volgens mij ben ik er uit:
Het wordt een 27" scherm, 2560x1440 met IPS.
Ik overweeg sterk de Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1, heeft overigens een zgn. Excellent Choice Award bij de 'buren' (Hardware.info).
Ca. 390 euro, dus wel boven het budget dat ik in gedachten had maar dat is geen groot probleem. Een goede monitor is er natuurlijk ook belangrijk genoeg voor.
Geen 21:9 scherm, vind ik bij nader in zien toch te 'plat'... in verticale zin bedoel ik. Hoewel mijn favo game (GTA5) het wel ondersteunt zag ik.
En niet gebogen (curved) dus, misschien over een jaartje of 8. ;)
Nog even gedacht aan de vergelijkbare AOC Q2775PQU (met dezelfde award overigens, en net zo duur) maar het volgende gaf de doorslag. Citaat:
"Is beeldbewerking je primaire doel, dan ben je beter uit met de AOC, vind je dat minder van belang maar wil je wel nog eens een spelletje spelen, dan is de ProLite XUB2792QSU de juiste keuze. Zakelijke gebruikers en inkopers zullen het aanmerkelijk lagere energieverbruik weten te waarderen".
Af en toe gamen is toch nét ff belangrijker voor mij dan beeldbewerking, vandaar.
Commentaar of tips nog steeds zeer welkom uiteraard!
Pagina: 1