Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis, tuin en keuken PC gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Hoi mede Tweakers!

Mijn ouders gebruiken sinds een 3-tal jaren mijn (wat uitgeklede) oude systeem. Het beestje is intussen bijna 10 jaar oud en ondanks dat alles nog prima werkt klagen ze vooral over de snelheid van het systeem. Ik heb er gister even naar gekeken en mijn conclusie is toch ook wel dat het tijd wordt voor wat anders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voornamelijk gebruik voor het gebruikelijke mail en internetwerk. Daarnaast worden er i.v.m. werk de nodige administratieve werkzaamheden verricht. Denk dan met name aan Word en Excel

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. budget is €400 - €500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is reeds een Samsung monitor, toetsenbord en muis aanwezig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn geen merkvoorkeuren, wel heb ik in eerdere zelfgebouwde PC's een aantal van de gekozen merken gebruikt en daar goede ervaringen mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral stabiel zijn en het liefst weer 10 jaar mee kunnen. Als er in de gekozen configuratie nog wat onderdelen energiezuiniger kunnen is dat mooi, als is het geen doel op zicht:)

Op dit moment is er geen DVD-drive gekozen. Maar misschien gaat die in de toekomst nog toegevoegd worden. Al moet dat volgens mij kunnen in de gemaakte selectie.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of de gekozen onderdelen goed op elkaar aansluiten en of dit voldoende (toekomstbestendig) is.

Wat ik zelf heb gevonden
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,95€ 67,95
1MSI H110M ECO€ 49,50€ 49,50
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 24,96€ 24,96
1Crucial CT8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 44,95€ 44,95
1Sandisk SSD Plus 240GB€ 85,75€ 85,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,06

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11 10:23
Opzich prima, denk er wel om dat het moederbord voorzien moet zijn van de laatste bios update, anders werkt je cpu er niet op.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
Zou een Celeron al niet voldoen?

pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed

Staat al voor €40 in de PW en goed beschikbaar (in tegenstelling tot de Pentium) en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over compatibiliteit.

Voor de SSD kun je een Samsung 850 EVO overwegen. Is sneller, betrouwbaarder en gaat een stuk langer mee.

DVD drive; pricewatch: Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Rohem
CryRaven schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:49:
Opzich prima, denk er wel om dat het moederbord voorzien moet zijn van de laatste bios update, anders werkt je cpu er niet op.
Bios update doen voel ik me niet zo heel vertrouwd mee eerlijk gezegd, dus die stap sla ik liever over.
NitroX infinity schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:56:

Staat al voor €40 in de PW en goed beschikbaar (in tegenstelling tot de Pentium) en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over compatibiliteit.

Voor de SSD kun je een Samsung 850 EVO overwegen. Is sneller, betrouwbaarder en gaat een stuk langer mee.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Celeron tegenwoordig? In het verleden heb ik deze gemeden omdat een beter gevoel heb bij Pentium. Met de beschikbaarheid heb je ook een goed punt daar had ik nog helemaal niet naar gekeken.

Thnx voor de tip voor de EVO en DVD-drive d:)b Wat maakt de Samsung drive eigenlijk beter dan de Sandisk?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11 10:23
Rohem schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:59:
[...]

Bios update doen voel ik me niet zo heel vertrouwd mee eerlijk gezegd, dus die stap sla ik liever over.

[...]

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Celeron tegenwoordig? In het verleden heb ik deze gemeden omdat een beter gevoel heb bij Pentium. Met de beschikbaarheid heb je ook een goed punt daar had ik nog helemaal niet naar gekeken.

Thnx voor de tip voor de EVO en DVD-drive d:)b Wat maakt de Samsung drive eigenlijk beter dan de Sandisk?
Een bios update kan de webshop ook voor je doen. Natuurlijk kan je ook een moederbord met een andere chipset pakken.

• Rohem
CryRaven schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:49:
NitroX infinity schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:56:

Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik heb me er nog even in verdiept en ben toch nog een beetje aan het twijfelen over de processor. Daarom heb ik onderstaande build samengesteld. Wat vinden jullie hiervan? Zou dit een goede keuze zijn? Het gaat me uiteraard om het gehele plaatje, maar ben met name benieuwd naar de combi processor & moederbord.

Ik hoor het graag _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 50,95€ 50,95
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 65,50€ 65,50
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,95€ 13,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,-€ 46,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,25

Als alternatief moederbord overweeg ik de pricewatch: MSI H110M ECO uit m'n oorspronkelijke build.

Verwijderd

Tov de pricewatch: Intel Celeron G3930 Boxed heeft een Pentium geen meerwaarde.

Moederbord adviseer ik een pricewatch: ASRock B250M-HDV. Betere netwerkcontroller en hdmi.

De behuizing is behoorlijk groot voor een mATX bord, echter voor die prijs vind je niets beter.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik weet niet of het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, maar anders zou je dit ook kunnen overwegen:

Als kast: pricewatch: Phanteks Enthoo Evolv ITX Zwart
Dit is wel een kast die je moet combineren met een Mini-ITX moederbord, zoals: pricewatch: MSI B250I Pro

Dit maakt je hele build wel duurder, maar als je het mij vraagt ook een stuk mooier. Ik weet niet waar normaal de pc van je ouders staat, maar als hij op een echt zichtbare plek staat is het toch veel mooier om wat meer geld aan de kast te besteden en uiteindelijk een prachtige kast te hebben, dan om zo'n lomp ding te hebben staan.

Overigens heb je de Home versie van Windows 10 toegevoegd aan je wenslijst. De pro is goedkoper: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Verwijderd

misterTweakers schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:54:
Dit is wel een kast die je moet combineren met een Mini-ITX moederbord, zoals: pricewatch: ASRock B250M-HDV
Nope, past niet.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Oeps, perongeluk verkeerde linkje gekopieerd. Het had moeten zijn: pricewatch: MSI B250I Pro

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Koop de SSD al en stop die eerst eens in je vorig systeem met een fresh install van de OS. Misschien is dat al genoeg :)

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Waarom zet je er 8gb werkgeheugen in?

Waarom is de Best buy guide van juli 2017 niet toereikend?

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017

[ Voor 3% gewijzigd door flipkipse op 02-08-2017 10:43 ]

Certified Google Teacher.

• Rohem
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:43:
Tov de pricewatch: Intel Celeron G3930 Boxed heeft een Pentium geen meerwaarde.

Moederbord adviseer ik een pricewatch: ASRock B250M-HDV. Betere netwerkcontroller en hdmi.

De behuizing is behoorlijk groot voor een mATX bord, echter voor die prijs vind je niets beter.
Ok duidelijke reactie, dank je! Ga ik vanavond nog eens even goed naar kijken.
misterTweakers schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:54:
Ik weet niet of het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, maar anders zou je dit ook kunnen overwegen:

Dit is wel een kast die je moet combineren met een Mini-ITX moederbord, zoals: pricewatch: MSI B250I Pro

Dit maakt je hele build wel duurder, maar als je het mij vraagt ook een stuk mooier. Ik weet niet waar normaal de pc van je ouders staat, maar als hij op een echt zichtbare plek staat is het toch veel mooier om wat meer geld aan de kast te besteden en uiteindelijk een prachtige kast te hebben, dan om zo'n lomp ding te hebben staan.

Overigens heb je de Home versie van Windows 10 toegevoegd aan je wenslijst. De pro is goedkoper: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
misterTweakers schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:59:
[...]

Oeps, perongeluk verkeerde linkje gekopieerd. Het had moeten zijn: pricewatch: MSI B250I Pro
Het systeem staat op zolder, dus gaat in eerste instantie niet direct om de mooiigheid. Goede tip over de Windows 10 Pro! d:)b
Inrage schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:08:
Koop de SSD al en stop die eerst eens in je vorig systeem met een fresh install van de OS. Misschien is dat al genoeg :)
Hm.. deze optie heb ik totaal nog niet overwogen omdat het systeem al 10 jaar oud is en oa nog DDR2 geheugen heeft. In mijn ogen gewoon te oud en daarom enkel naar nieuw gekeken. Zou het idd kunnen werken?
flipkipse schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:42:
Waarom zet je er 8gb werkgeheugen in?

Waarom is de Best buy guide van juli 2017 niet toereikend?

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017
Omdat dat in mijn ogen tegenwoordig overal wel het minimum is. 4GB vindt ik gewoon te krap en 8GB maakt het voor mijn gevoel wat meer toekomstbestendig :)

De BBG heb ik idd wel bekeken, maar na zoeken en vergelijken toch op een andere config uitgekomen. Echter met de laatste reacties (waarvoor dank iedereen!) ga ik deze toch even herzien. Ik kom er dus nog op terug :)

UPDATE 03-08-2017 20:29
Ik heb op basis van de meest recente reactie m'n wensenlijstje nog wat bijgesteld.
Wel zit ik nog even in m'n hoofd met de optie om enkel een SSD te plaatsen en het systeem opnieuw te installeren. Dit is natuurlijk veruit de goedkoopste optie, maar hoe toekomstbestendig is deze? Kunnen ze dan weer een aantal jaren vooruit of moet er dan over 1 jaar alsnog geupgrade worden?

Al met al kom ik op onderstaande uit. Wat denken jullie hiervan? Hoe goed is de G3930 eigenlijk? Ik zie er voor mijn gevoel (te) weinig reviews over.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 40,-€ 40,-
1ASRock B250M-HDV€ 65,50€ 65,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,42€ 19,42
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,95€ 13,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 45,95€ 45,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,77