Heb eigenlijk geen ruk verstand van limiters dus daar ken ik ook niet over mee praten.
Nou een limiter is heel simpel: Hij kapt het geluid af op het moment dat het te hard is. Allen doet ie het wat "muzikaler" dan een clippende versterker. Want een clippende versterker is niet alleen slecht voor de speakers, maar klinkt ook nog eens bedorven. Een limiter "rond" het nog een beetje af. (Er zal vast wel een mooiere uitleg voor een limiter zijn, maar ik heb geen zin om die te zoeken

)
Enne iedereen gaat toch wel is over de

dacht ik dus daar hebben de mensen van het geluid limiters voor toch? Je hebt dat ding tenslotte niet voor jan ***

Het is meer andersom

Het is slim om een limiter neer te zetten, omdat sommige (meeste) DJ's alleen maar harden dan KAN willen draaien.
Maar begrijp idd wel dat je je ongelofelijk aan mensen kunt ergeren die zich dan niks van jou aantrekken als je er wat van zegt. Als ik daar namelijk zou staan draaien en jij zou vragen of het wat minder kan dan kan dat toch gewoon lijkt mij.
Meestal gaat het ook iets zachter als je het vraagt. Alleen na 10 minuten staat het weer in het rood. Op zich heel natuurlijk: steeds harder in volume benadrukt een Climax die een DJ neer wil zetten. Ook met bands mixen is het slim om af en toe terug te gaan met AL de schuiven (om weer naar een climax toe te schuiven). Helaas heeft geluidsapparatuur ook fysische grenzen en daar kan niemand overheen... Ik wil alleen ff zeggen, dat in het "rood" draaien niet zo vanzelfsprekend moet zijn, zoals het nu is. En dat het vanzelfsprekend is om in het "rood" te draaien, blijkt wel uit het feit, dat ik maar 1 DJ ken -die niet eens zo bekend is- die NIET in het rood draait, maar keurig op 0 dB. Vele "professionele" DJ's (erick e bv) pompen meer uit die Dateq, dan dat er in zit... Op dat soort momenten zie je de compressor/limiter ook de gehele dynamiek wegvagen.
Ik ken verhalen van collega's, dat ze de DJ een aantal keren hadden gewaarschuwd en die wilde maar niet luisteren. Toen hebben ze de stekker er maar uitgetrokken

En dat is heel leuk als er 2000 a 3000 man staan te feesten. Dan staat toch echt de DJ voor lul...
Syterker nog, als er een beetje limiter overheen jaagt, worden er helemaal geen dB's gewonnen. Het enige wat er gebeurt is dat uje dynamiek verliest.
Hmz, als je dan ff nadenkt, blijkt dat het gemiddelde volume omhoog gaat, en er dus dB's worden gewonnen. Ik zeg wel nix meer, zo laat op de avond
Tja je wint dB's door de dynamiek weg te vagen... maar ja, wat klinkt het toch bagger

Het is niet voor niets dat radio (538, Veronica) zo door"beuken", dat audio signaal van die zenders bezitten niks aan dynamiek meer en zijn aan alle kanten door exciters "opgepoetst"