Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline adapter tussen glasvezel input en modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tokje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Dag iedereen,

Ik heb al het een en ander geprobeerd te googelen over mijn vraag, maar waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen waardoor ik mijn antwoord nog steeds niet gevonden heb.

Maar het volgende probeer ik te doen:
Bij mij thuis hebben we een glasvezel aansluiting in de woonkamer. Deze is daarna bedraad aangesloten op een KPN modem (experiabox V9, als ik mij niet vergis). Hiervandaan hebben we draadloos internet voor al het internetten in huis en is de TV, in de woonkamer, aangesloten via een powerline adapter (DVS200) op de modem.

Deze opstelling werkt, alleen is de WiFi verbinding op zolder crap. Dus wil ik het volgende doen: Glasvezel box -> DVS200 -> modem. Vanaf de nieuwe plek waar de modem dan komt te staan kan ik bedraad de TV aansluiten en een draad naar zolder leggen.
Ik heb deze opstelling al gemaakt, maar ik krijg geen internet verbinding. De lampjes op de modem en glasvezel box knipperen wel dus er is communicatie neem ik aan, maar er is geen contant branden als indicatie dat alles goed werkt.

Mijn vraag is dus: Is het wel mogelijk wat ik probeer te doen, vergeet ik iets of heb ik gewoon de verkeerde apparatuur?

Ik kijk uit naar de antwoorden en alvast bedankt voor eventuele moeite op te reageren :).

Met vriendelijke groet,
Remco

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus wil ik het volgende doen: Glasvezel box -> DVS200 -> modem.
Moet zijn: Glasvezel box -> modem -> DVS200.

Je modem zorgt er voor dat je verbinding hebt met je provider, en dus dat je internet hebt. Na je modem kun je doen met je signaal wat jij wilt. Of dit nou draadloos, bedraad of met een powerline is maakt niet uit.

Je kunt niet het signaal wat binnenkomt meteen via een powerline verder sturen. Een powerline is gemaakt voor een lokaal netwerk (LAN) en niet voor een wereldwijd netwerk (WAN). Een modem is wél gemaakt voor de WAN-kant, wat er voor zorgt dat achter het modem een LAN-kant ontstaat, daar hoort je powerline in thuis.

[ Voor 70% gewijzigd door sypie op 15-07-2017 11:55 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
En vervolgens alsnog een kabel naar je zolder aanleggen alwaar je een kpn/telfort wifi versterker plaatst

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Moet die DVS200 niet in hetzelfde subnet hangen als de verbinding die erover gaat? Dus gaat het niet want je hebt maar 1 ip adres.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij kan dit, mits die 'modem' in feite een router is. Een powerline verbinding zit op ethernet niveau, en kun je dus gebruiken om de (ethernet) WAN aansluiting van je router te verbinden met je ethernet uplink (ja glasvezel doosje).

Als je die powerline achter de router zet, zoals sypie voorsteld, heb je dan wel verbinding? Indien niet, gaat het nooit werken, natuurlijk.

• Tokje
Sypie geeft een duidelijk antwoord, maar dat is dan weer tegenstrijdig met wat Mijzelf zegt. Zelf zit ik te schommelen qua antwoord tussen jullie. Aan de ene kant is het een simpel ding dat moet werken aangezien het alleen de physical layer aanpast aan de andere kant zit je toch met de "grote wereld" zeg maar.

De modem is de standaard doosje wat je van je provider krijgt. In mij geval is dat de Experiabox v9 van KPN.

De powerline (DVS 200) word op het moment gebruikt voor de TV en daarop zijn gewoon alle zenders te zien, dus ik kan hieruit wel concluderen dat de powerline werkt.

Deze powerline had ik daarna tussen de ethernet uplink en de modem (Experdia box) geplaatst. Op zowel de ethernet uplink, powerline als modem knipperen de ledjes, maar ze gaan nooit constant branden zoals het hoort en dus een connectie hebben opgezet.

En waar op het moment de modem staat kan ik geen draden trekken, helaas. Anders had ik dat allang gedaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tokje op 15-07-2017 16:20 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Leuke vraag. Als je KPN hebt wordt VLAN-tagging (802.1q) gebruikt.
Als dat door de powerline adapter ondersteund wordt, zal het werken.

Bij telfort wordt voor het gewone internet bijvoorbeeld gewoon untagged verkeer gebruikt, dit werkt gewoon bron: https://forum.telfort.nl/...a-powerline-en-wifi-49099
Klaarblijkelijk werkt vlan tagging dan dus niet over de (meeste) powerline adapters.

Je kan kijken of je powerline adapter ondersteuning biedt, maar dit is afhankelijk van de chip. Ik weet niet of er ondertussen al meerdere chips gebruikt worden, maar een paar jaar terug hadden alle powerline adapters dezelfde chip (AV500), als dat nog steeds zo is (alleen nieuwere generatie) kan je het dus vergeten.
Tenzij je overstapt naar Telfort en je TV opzegt...

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens deze forumpost zouden de vlans transparant moeten worden doorgegeven.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Vlan's doen er niet toe, een powerline geeft gewoon al het netwerk verkeer door, het is een layer 2 ding.

Het probleem zit er waarschijnlijk in dat KPN aan het eind van z'n glasvezel een experiabox wil zien en als die niet de juiste is dan is het gewoon over en uit.

OP z'n minst moet daar het geregistreerde mac adres staan maar om dat mac spoofing wijd verbreid is zal KPN vast wel extra software in z'n experiabox hebben zitten om zich te identificeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Mijzelf
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:45:
Vlan's doen er niet toe, een powerline geeft gewoon al het netwerk verkeer door, het is een layer 2 ding.
OP z'n minst moet daar het geregistreerde mac adres staan
Volgens mij spreek je jezelf tegen. Als die powerline al het netwerkverkeer gewoon doorgeeft, ziet KPN zijn Experiabox, en verder niets.

Overigens geeft niet ieder layer2 ding vlans door. Alleen als ze jumboframes ondersteunen. Met vlan tag is een ethernet pakket 1526 bytes, 4 bytes groter dan de ethernetstandaard van 1522. Sommige goedkope (of oude) switches haken dan af.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Tja als je denkt gelijk te hebben dan zal topic poster een andere reden moeten zoeken waarom het niet werkt, maar geef hem weinig kans.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tokje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Mijn vraag is dus: Is het wel mogelijk wat ik probeer te doen, vergeet ik iets of heb ik gewoon de verkeerde apparatuur?
De Experiabox v9 is (itt de zeer goede v10) een vrij desastreus apparaat qua WiFi, maar dat gezegd, het is zelfs met een modern, kwalitatief hoogwaardig AP zelden mogelijk om een enigszins recent eengezinswoning fatsoenlijk volledig van WiFi te voorzien vanuit een enkel apparaat, ongeacht waar hij staat.

Je doet er beter aan twee AP's te nemen, de ene beneden, de ander op zolder. KPN's "WiFi Versterker" ligt wat dat betreft voor de hand: zelfde - goede - WiFi specs als de Experiabox v10 en kost slechts EUR 50. Beetje zeuren tegen KPN en je kunt met wat geluk de v9 beneden omgeruild krijgen voor een v10. Win.

Enige vraag is hoe je de AP gaat aansluiten op de router (bij glasvezel is een Experiabox nadrukkelijk geen modem). Idealiter werk je met een netwerkkabel (UTP) naar zolder. Als je nu al met PLC prutst ben ik bang dat dat in ieder geval nog niet aanwezig is. Er zijn aardig wat alternatieven, maar a) daar zijn al boekdelen over volgeschreven hier en b) je krijgt waar je voor betaalt, iets betrouwbaars kost al snel meer dan een professional inhuren om netwerkkabel weggewerkt te trekken :o

Trouwens, over die PLC-adapter. "DVS200" impliceert Homeplug AV 1.1 '200Mbps'. Die 200Mbps is echter een maximale link rate, zeker geen maximaal haalbare snelheid. IRL mag je blij zijn als je 20Mbps met zo'n ding haalt. Dat is doorgaans voldoende voor een enkele IPTV-stream, maar als je dat tussen NTU en router gaat hangen heb je een enorme bottleneck, want zowel je TV als je internetverkeer moet er overheen. Niet doen dus!

Oslik blyat! Oslik!

• Tokje
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk is mijn eenvoudig oplossing gewoon gedoemd om te falen. Helaas dat krijg je ervan wanneer de verkeerde mensen de verkeerde keuze laat maken waar de ethernet uplink geplaatst moet worden.

Dan maar eens kijken of ik met veel gepruts toch nog een netwerkkabel zou kunnen trekken, hoogstwaarschijnlijk niet. :(

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Plan B, Powerline?

Je kan meerdere powerline adapters naast elkaar aansluiten en verschillende netwerken hebben...
Pagina: 1