Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
Mijn vraag

ik heb momenteel een Asrock z270 gaming K6 moederbord met daarop een klein monstertje met de naam 7700K.

nu krijg ik maandag een Asrock fatal1ty X370 pro gaming moederbord binnen met daarop een ryzen 1700X.

was in eerste instantie niet van plan om de ryzen te gaan gebruiken omdat ik voornamelijk game, maar naarmate ik er meer over na ben gaan denken ben ik ook aan het twijfelen geslagen. 1151 is op zn max, dus ooit dit set upgraden is niet meer van toepassing, het am4 platform is nieuw, en amd kennende zal dat voor langere tijd ondersteunt worden, dus is er veel meer ruimte en mogelijkheid om te upgraden.

nu is de vraag eigenlijk heel simpel, wat zou jullie keus zijn, het bestaande 7700K set houden of toch overstappen op de 8 core van amd?

zoals het er nu uit ziet gaat het gebruikt worden in combi met Corsair dominator 2666 4x4 geheugen. videokaart is een asus strix 1060 6gb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 pro, en voornamelijk games met af en toe een poging om in autocad een tekening te maken, maar voornamelijk is en zal het gamen blijven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon m
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07-2024
Als je voornamelijk gamed is de keuze gewoon vrij simpel en dat is de 7700K. Single core performance is gewoon een stuk beter. Daarbij zal eerder je videokaart de bottleneck zijn en niet je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Coffee Lake zou ook socket 1151 zijn (en in hexacore variant komen), in dat geval zit socket 1151 dus nog niet aan het maximum. Met je huidige set verkopen ga je sowieso wat verlies maken, de Ryzen set kun je nog kosteloos terugsturen. Er is gewoon geen reden om op dit moment nog meer geld aan een moederbord en CPU uit te geven, met je toepassingen benut je die extra cores en threads niet. Als je 7700K later tekort komt, kun je dus misschien nog naar Coffee Lake en anders haal je een nieuw moederbord en CPU.

Ik vind dat je argument dat AM4 meer groeimarge heeft hier niet op gaat. Dat is inderdaad zo maar dan vooral omdat AMD op een aantal punten nog achterloopt, als Zen 2 een stukje hoger klokt en een beter IPC heeft, dan is het voor Zen 1 eigenaars wel interessant om te upgraden. Daar tegenover heeft Kaby Lake al een heel hoog IPC en klokken die CPU's ook heel hoog, de enige upgrade die je de eerste jaren nog zou kunnen hebben is meer cores.

(niet slecht naar AMD bedoeld, ik heb zelf een Ryzen 5 1600X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20
Je krijgt het binnen, maar gaat het niet gebruiken. Wat is dan de reden dat je het aangeschaft hebt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
MacPoedel schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:41:
Coffee Lake zou ook socket 1151 zijn (en in hexacore variant komen), in dat geval zit socket 1151 dus nog niet aan het maximum. Met je huidige set verkopen ga je sowieso wat verlies maken, de Ryzen set kun je nog kosteloos terugsturen. Er is gewoon geen reden om op dit moment nog meer geld aan een moederbord en CPU uit te geven, met je toepassingen benut je die extra cores en threads niet. Als je 7700K later tekort komt, kun je dus misschien nog naar Coffee Lake en anders haal je een nieuw moederbord en CPU.

Ik vind dat je argument dat AM4 meer groeimarge heeft hier niet op gaat. Dat is inderdaad zo maar dan vooral omdat AMD op een aantal punten nog achterloopt, als Zen 2 een stukje hoger klokt en een beter IPC heeft, dan is het voor Zen 1 eigenaars wel interessant om te upgraden. Daar tegenover heeft Kaby Lake al een heel hoog IPC en klokken die CPU's ook heel hoog, de enige upgrade die je de eerste jaren nog zou kunnen hebben is meer cores.

(niet slecht naar AMD bedoeld, ik heb zelf een Ryzen 5 1600X)
set kan niet terug gestuurd worden, maar voor de prijs wat ik daar voor betaald heb wil ik dat ook niet :P daar kan ik dan allicht iemand anders blij mee maken, en er nog wat winst op maken ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
Kaap schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:41:
Je krijgt het binnen, maar gaat het niet gebruiken. Wat is dan de reden dat je het aangeschaft hebt als ik vragen mag?
heb ik via via weten te krijgen, is een set wat gebruikt is voor reviews, en wat die persoon zelf niet gaan gebruiken. is dus niet nieuw, maar wel amper gebruikt :P

ik krijg/koop wel vaker bij hem onderdelen die hij zelf niet meer kan gebruiken maar nog zo goed als nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Eerlijk gezegd was mijn keuze voor een Ryzen 1600X ook deels emotioneel. Technisch maakt het mij niet zo uit, ik merk geen verschil tussen een 7700K en 1600X in games omdat ik game op 1440p 60Hz, het gaat in elk geval vlotter dan mijn Core i7 860 @ 3.8GHz. Soms zet ik video's om of bewerk ik ze, dat is sneller met mijn Ryzen, maar ik doe het zo weinig dat het niet echt een doorslag heeft gegeven.

Ik kan me echt niet vinden in Intels strategie en de belachelijke productsegmentatie. Snel geheugen alleen op Z moederborden, CPU overklokken alleen op Z moederborden en met K processors. Actief blokkeren van blck overklokken van niet K processors. ECC RAM alleen met Celerons, Pentiums en Xeons en op C moederborden. Socket 1151 Xeons alleen op C moederborden terwijl die vroeger ook op gewone werkten. Dat allemaal zonder technische reden want het is gewoon hetzelfde silicium. Spreken van nieuwere CPU "generaties" terwijl er op vlak van architectuur en proces niets veranderd is behalve een iets uitgebreide videodecoder. De afgrijselijke TIM die alleen maar slechter lijkt te worden, waardoor sommige 7700K's nog niet eens de standaard kloksnelheden kunnen aanhouden. Het is heel consument onvriendelijk allemaal.
Niet dat AMD heilig is, maar volgens mij helpt concurrentie wel tegen dit soort onzin.

Maar als jij vooral de snelste gaming CPU wilt, dan de 7700K houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
MacPoedel schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:00:
Eerlijk gezegd was mijn keuze voor een Ryzen 1600X ook deels emotioneel. Technisch maakt het mij niet zo uit, ik merk geen verschil tussen een 7700K en 1600X in games omdat ik game op 1440p 60Hz, het gaat in elk geval vlotter dan mijn Core i7 860 @ 3.8GHz. Soms zet ik video's om of bewerk ik ze, dat is sneller met mijn Ryzen, maar ik doe het zo weinig dat het niet echt een doorslag heeft gegeven.

Ik kan me echt niet vinden in Intels strategie en de belachelijke productsegmentatie. Snel geheugen alleen op Z moederborden, CPU overklokken alleen op Z moederborden en met K processors. Actief blokkeren van blck overklokken van niet K processors. ECC RAM alleen met Celerons, Pentiums en Xeons en op C moederborden. Socket 1151 Xeons alleen op C moederborden terwijl die vroeger ook op gewone werkten. Dat allemaal zonder technische reden want het is gewoon hetzelfde silicium. Spreken van nieuwere CPU "generaties" terwijl er op vlak van architectuur en proces niets veranderd is behalve een iets uitgebreide videodecoder. De afgrijselijke TIM die alleen maar slechter lijkt te worden, waardoor sommige 7700K's nog niet eens de standaard kloksnelheden kunnen aanhouden. Het is heel consument onvriendelijk allemaal.
Niet dat AMD heilig is, maar volgens mij helpt concurrentie wel tegen dit soort onzin.

Maar als jij vooral de snelste gaming CPU wilt, dan de 7700K houden.
ben t met je eens dat intel beslissingen neemt waar ik ook niet zo blij mee ben. maar nu zit ik met het luxe probleem dat ik 2 setjes heb en beiden zijn zeer goed. dacht dat coffeelake niet meer op 1151 zou komen, dus vandaar mijn gedachte dat 1151 niet meer te upgraden was. (kans dat ik ga upgraden is niet groot, maar vind het idee dat ik in de toekomst zonder alles te hoeven vervangen eventueel kan upgraden wel fijn :P )

als ik het zo even lees, denk ik dat houden wat ik nu heb de beste keuze is. dan maar s gaan kijken of ik niet iemand blij kan maken met ryzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Ik snap mensen nooit die zeggen als je puur alleeen games speelt, pak dan die 7700k? Nee, check eens de videokaart juist een gtx 1060 = vormt geen bottleneck voor beide cpus. En vooral op die setting die hij gebruikt. Dan zou ik zeggen 1700x meer future prove.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20
Er zijn zat tests waaruit blijkt dat cpus zelden tot nooit meer de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je hebt een GTX1060, no way dat die gebottlenecked wordt door een 1700X tenzij de game zelf volslagen waardeloos geoptimaliseerd is. Hetzelfde geld voor een GX1080 bij 1440p, of een GTX1080Ti bij 4k. Toch is het kennelijk nodig om al deze overkill GPU's te testen met 1080p, en dan is opeens alles wat geen 7700k is bagger. Right...

Ik zou het even testen, tot de conclusie komen dat het bijna geen verschil maakt omdat de GPU de bottleneck is, en het Kaby Lake systeempje verkopen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
DaniëlWW2 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:40:
Je hebt een GTX1060, no way dat die gebottlenecked wordt door een 1700X tenzij de game zelf volslagen waardeloos geoptimaliseerd is. Hetzelfde geld voor een GX1080 bij 1440p, of een GTX1080Ti bij 4k. Toch is het kennelijk nodig om al deze overkill GPU's te testen met 1080p, en dan is opeens alles wat geen 7700k is bagger. Right...

Ik zou het even testen, tot de conclusie komen dat het bijna geen verschil maakt omdat de GPU de bottleneck is, en het Kaby Lake systeempje verkopen. ;)
Heb ze nu maar beiden te koop aangeboden, zien wel waar het op uit komt. Bedankt allemaal

Pagina: 1