Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
De situatie is als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:19
Persoonlijk zou ik alvast kijken naar een leuke baan elders. Het moet van beide kanten komen en als er ondanks dat ze genoeg mogelijkheid daartoe hebben gekregen jou niet de (financiele) waardering geven die je verdient dan spelen ze een spelletje en persoonlijk hou ik daar niet van. Als jij serieus je werk doet en je inzet voor het bedrijf mag je daar wat voor terug verwachten. Netto zal een bedrijf meer aan jou verdienen dan jij aan het bedrijf.

Mocht je een leuk alternatief hebben gevonden heb je ook een mooie basis voor het gesprek en weet je goed wat je waard bent.

Daarnaast is het overigens bij wet verplicht voor je werkgever om je hetzelfde dalaris te geven als een collega als je hetzelfde (of meer) werk doet.

Edit: laatste alinea is niet helemaal correct.

[ Voor 3% gewijzigd door warcow op 15-07-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
warcow schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:26:
Persoonlijk zou ik alvast kijken naar een leuke baan elders. Het moet van beide kanten komen en als er ondanks dat ze genoeg mogelijkheid daartoe hebben gekregen jou niet de (financiele) waardering geven die je verdient dan spelen ze een spelletje en persoonlijk hou ik daar niet van.
Ja, daar zit ik dus ook mee. Het werk is me echter wel op het lijf geschreven, ik groei inhoudelijk enorm hard en ik vind het ook oprecht leuk en uitdagend, de collega's zijn super. Ik weet niet hoe makkelijk het te vinden is ergens anders. Maar ik kijk wel rond, dat is zeker waar.
Daarnaast is het overigens bij wet verplicht voor je werkgever om je hetzelfde dalaris te geven als een collega als je hetzelfde (of meer) werk doet.
Goed punt, dat ga ik zeker meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-07-2017 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou het salaris wat je hebt houden en aansturen op extra collega's, hoe groot is de kans dat je met de extra workload ook overspannen thuis komt te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:07:
Maar als ik het zo allemaal opschrijf dan word ik wel een beetje geirriteerd dat ik me zo aan het lijntje laat houden. Mijn rol, Architect, is echter niet formeel beschreven....
Je wordt zeker aan het lijntje gehouden, waarschijnlijk al lang - aan het einde van de dag is het niet hun probleem.

Timing van vakantieperiode lijkt me ook een slecht moment voor loonsverhoging (denk aan vastgestelde budgetten etcetera). Daarnaast vraag ik me af of er genoeg bevoegd MT aanwezig is.

Jij moet meer op je strepen gaan staan of weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09
Wat Jadjong hierboven zegt viel me ook op. Wordt het jou niet te veel werk? Als je denkt het wel goed aan te (blijven) kunnen, omdat je het zoals je zelf zegt erg leuk vindt, dan is dat natuurlijk een mooie uitgangssituatie voor een salarisverhoging.

Anderzijds, vorig jaar heb je om een salarisverhoging gevraagd. Dat is toen weggewuifd, maar weten ze nog wel. Misschien hebben ze afgelopen 3 maanden gerealiseerd dat je onmisbaar bent en komen ze nu zelf met een loonsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Pepper92 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:15:
Misschien hebben ze afgelopen 3 maanden gerealiseerd dat je onmisbaar bent en komen ze nu zelf met een loonsverhoging.
Meestal zien mensen nauwelijks wie onmisbaar is. Of wie het team verder helpt. Wie inzicht creëert. Of wie met nieuwe ideeën komt. Vooral degene met de grootste mond is zichtbaar.

Mensen hebben er een handje van om achteraf lovend te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Is dat zo? Heb je hier een bron voor?

Want vaak genoeg hoor je mensen zeggen dat iemand die meer verdient simpelweg beter heeft onderhandeld en niet per se beter/meer werk doet. Maar wat jij zegt zou betekenen dat dat helemaal niet zou mogen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Laat ik voorop stellen dat ik niet in jouw branch zit, maar begrijp je verhaal. Heb je het gevoel dat je aan een lijntje word gehouden?

Je kunt ook vragen welke competenties (en op welk niveau) een DL moet bezitten en waarin je jezelf nog kunt verbeteren (opleiding) om door te groeien naar zo'n functie. Dan houdt je het bij jezelf, maar je geeft een duidelijk signaal af dat er een stap moet worden gemaakt.

Andere optie is aangeven dat de workload en de beloning/waardering niet meer in balans is. Dat je (opsomming van bewijsbare zaken) verantwoordelijkheid naar je toe trekt die je niet zou moeten hebben. Aanvullend kun je aangeven dat je dit wel ambieert en loyaal wilt blijven, maar dat er wel een omslagpunt komt (=risico door dit te vertellen, maar kan nét dan ene duwtje in de rug zijn zodat ze overstag gaan).

Lees voorafgaand het gesprek, hoe goed je de functie wellicht ook kent, het functieprofiel en wees kritisch eerlijk (desnoods collega in vertrouwen nemen) naar jezelf of je alle competenties beheerst.

Succes

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hokkie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:20:
Laat ik voorop stellen dat ik niet in jouw branch zit, maar begrijp je verhaal. Heb je het gevoel dat je aan een lijntje word gehouden?

Je kunt ook vragen welke competenties (en op welk niveau) een DL moet bezitten en waarin je jezelf nog kunt verbeteren (opleiding) om door te groeien naar zo'n functie. Dan houdt je het bij jezelf, maar je geeft een duidelijk signaal af dat er een stap moet worden gemaakt.
Bedankt voor de input.
Ik heb niet het gevoel dat ik bewust aan het lijntje wordt gehouden, meer dat ze zelf ook niet helemaal weten hoe het zit met al die rollen etc.

Een ding weet ik wel: Als we een audit krijgen van een grote Amerikaanse instantie ben ik degene die de boel moet verantwoorden, niet mijn collega DL's, niet mijn baas, maar ik. Puur omdat ik nu de kennishouder ben. Zo'n audit kan verstrekkende gevolgen hebben en juist hierom denk ik al recht te hebben op meer compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:31:
Een ding weet ik wel: Als we een audit krijgen van een grote Amerikaanse instantie ben ik degene die de boel moet verantwoorden, niet mijn collega DL's, niet mijn baas, maar ik. Puur omdat ik nu de kennishouder ben. Zo'n audit kan verstrekkende gevolgen hebben en juist hierom denk ik al recht te hebben op meer compensatie.
Helder! Als manager zou ik ook kunnen zeggen; 'prima, dat waarderen wij en daarom een eenmalige bonus van € xxxxx'

Maar je wilt een structurele verhoging (ook goed voor je pensioen), met bijbehorende functiewaardering.

Als je het naar je zin hebt en geld niet het meest belangrijkste is, ik niet zomaar een andere job zou zoeken. Inhoudelijk is ook wat waard, toch? Ze moeten gewoon even wakker worden 😄 Volhouder wint 👍🏻

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:31:

Goed punt, dat ga ik zeker meenemen.
Het gaat je toch niet om het geld? Dit zijn gelijk van die zwart-wit argumenten. Wat ik zou doen als ik jou was, is het niet op de centen maar op de competenties en de intellectuele uitdaging en groei gooien. Ze hebben "gewaarschuwd" dat je in de andere vakgroep ook zwaarder beoordeeld zou worden: prima! Dat zou je insteek moeten zijn. Beoordeeld worden op het niveau waarop je werkt. Dan volgt de rest al het goed is vanzelf. Zeg dat het je daarom gaat, de zwaarte van de functie en niet het salaris dat erbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Hahn schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:18:
[...]
Is dat zo? Heb je hier een bron voor?

Want vaak genoeg hoor je mensen zeggen dat iemand die meer verdient simpelweg beter heeft onderhandeld en niet per se beter/meer werk doet. Maar wat jij zegt zou betekenen dat dat helemaal niet zou mogen.
Het komt idd heel vaak voor maar mag niet:

https://www.loonwijzer.nl...s/ongelijk-beloond-wat-nu

Edit: uit bovenstaande artikel blijkt dat ik er toch naast zat.

[ Voor 6% gewijzigd door warcow op 15-07-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:41:
[...]
Het gaat je toch niet om het geld?
Nou, dat is dubbel. Ik kan mezelf natuurlijk voorhouden dat dat niet zo is om niet als een graaier naar voren te komen, maar als mijn DL collega's 1k per maand meer verdienen steekt dat wel een beetje natuurlijk :) Ik kan jouw redenatie goed volgen, maar op dit moment doe ik meer dan veel van die collega's en dan kan ik wel gaan wachten dat de rest vanzelf komt, maar dat komt natuurlijk niet.

[ Voor 20% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-07-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ik lees hier toch echt:
Wel toegestaan salarisonderscheid

omdat je collega's beter kunnen onderhandelen met de baas;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je DL willen worden als er al 2 van de 3 overspannen zijn geweest? De enige reden om in dat wespennest te stappen is voor de functienaam zodat je over 1 tot 1,5 jaar horizontaal door kan schuiven naar een ander bedrijf. Echter misschien kun je met de ervaring die je hebt direct wel de verticale stap ergens anders maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
De redenen tot overspannenheid liggen niet aan de functie kan ik je vertellen. Het is een veeleisende functie, ja, maar overspannenheid ligt bijna altijd aan de werknemer zelf. Misschien een beetje een botte opmerking, maar dit kan ik nuanceren doordat dit ook de mening is van mijn vrouw, psycholoog, welke zelf ook overspannen is geweest. En de mening van de overspannenen zelf. Er speelt bijna altijd meer.

Laat ik even voorop stellen: De functie is superleuk! Veeleisend mentaal, uitdagend, maar zeker leuk. Ik wil dit graag nog wel een tijd doen en doorgroeien. Complexere producten maken. Ik wil geen verticale stap maken naar management o.i.d. ik wil een veelzijdige architect in medical device development worden :)

[ Voor 22% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-07-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:04
(...)

Dat artikel spreekt over onderscheid op basis van geslacht, seksuele voorkeur, godsdienst en allerlei andere 'discriminerende' factoren. Een paragraaf verder word je compleet tegen gesproken:
Wel toegestaan salarisonderscheid

Je krijgt minder salaris dan je collega's die op hetzelfde niveau werken, of je vermoedt dat je minder krijgt:
  • omdat je collega's volgens een andere cao zijn ingeschaald;
  • op grond van verschil in vooropleiding;
  • op basis van de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor je zelfs structureel minder verdient dan nieuwe collega's;
  • omdat je collega's beter kunnen onderhandelen met de baas;
  • omdat je collega's vroeger in een hogere functieschaal waren ingedeeld;
  • omdat je collega's zijn ingeschaald op basis van laatstverdiende hogere salarissen.
Als jij dacht dat een verschillend salaris voor mensen die dezelfde functie/werkzaamheden invullen onwettelijk is, is zo'n beetje elk bedrijf onwettig bezig. Ik moet de eerste nog tegenkomen die géén verschillende lonen hanteert voor alles behalve loonslaven (denk aan vakkenvullers, schoonmakers en andere (in mijn ogen ondergewaardeerde) beroepen die domweg uitgaan van tabelletjes).
Dat zou ook wel zwaar onwenselijk zijn, want dan zouden vooropleiding, skills en ervaring 0,0 invloed hebben en als gevolg daarvan iedereen luie eenheidsworst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 22:40

Grvy

Bot

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:56:
De redenen tot overspannenheid liggen niet aan de functie kan ik je vertellen. Het is een veeleisende functie, ja, maar overspannenheid ligt bijna altijd aan de werknemer zelf. Misschien een beetje een botte opmerking, maar dit kan ik nuanceren doordat dit ook de mening is van mijn vrouw, psycholoog, welke zelf ook overspannen is geweest. En de mening van de overspannenen zelf. Er speelt bijna altijd meer.
Blijf dat vooral denken, dan spreken we je over een half jaar met een topic "Overspannen, wat nu?" het is altijd samenspel. Een medewerker kan weinig doen als het bedrijf een constante push/druk uitvoert op de medewerkers. En ja, als medewerker nee zeggen is dan leuk maar werkt niet altijd he.

En als ik je verhaal zo lees is het bedrijf hier zeker wel een issue qua management. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:56:
Kan net zo goed aan de werkgever liggen. Het ligt idd niet aan de functie, en ook niet aan hoeveelheid werk. Het gaat om factoren zoals autonomie en waardering. Als die wegvallen, dan kan het snel mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Grvy schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Blijf dat vooral denken, dan spreken we je over een half jaar met een topic "Overspannen, wat nu?" het is altijd samenspel. Een medewerker kan weinig doen als het bedrijf een constante push/druk uitvoert op de medewerkers. En ja, als medewerker nee zeggen is dan leuk maar werkt niet altijd he.

En als ik je verhaal zo lees is het bedrijf hier zeker wel een issue qua management. ;)
Ik heb vrij veel ervaring met overspannenheid situaties en dat ligt ook buiten de scope van dit topic. Ik vind de opmerkingen van 'weggaan uit dat wespennest' dan ook niet de juiste reactie. Het gaat er niet om hier waarom de mensen overspannen zijn geworden :)

Dat er een issue is qua management is zeker waar, maar dat is niet de reden dat ze overspannen zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Harm_H schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:17:
[...]

Meestal zien mensen nauwelijks wie onmisbaar is. Of wie het team verder helpt. Wie inzicht creëert. Of wie met nieuwe ideeën komt. Vooral degene met de grootste mond is zichtbaar.

Mensen hebben er een handje van om achteraf lovend te zijn.
Even advocaat van de duivel, heel veel werknemers denken dat ze onmisbaar zijn. Sterker nog, veel werknemers maken dat zichzelf wijs door veel naar zich toe te trekken. De werkgever doet veelal niet aan risicospreiding, waardoor er inderdaad op korte termijn een gat ontstaat van kennis en vaardigheden bij het wegvallen van die persoon. Maar links of rechtsom komt dat bij een functioneel bedrijf goed, en/of blijkt die persoon al die tijd zeer disfunctioneel bezig geweest te zijn door het veel moeilijker te maken dan het werkelijk is.

Ik heb maar één bedrijf meegemaakt dat op elk niveau disfunctioneel was waarbij het weggaan van ondergewaardeerd talent alleen maar resulteerde in meer mensen voor dezelfde functie. Als het bedrijf die marges heeft en het management zijn eigen trots heeft, kan je daar niet tegenop vechten.

TS lijkt er zo niet in te staan, we hebben het over duidelijke werkzaamheden die kennelijk van DL naar DL (dan wel TS) gaan, maar ik zou het nog niet benoemen dat TS aan het lijntje wordt gehouden of dat werkgever moedwillig voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.

@armageddon_2k1 misschien is het het bedrijf niet duidelijk dat je ook meer wil. Staat er een vacature open voor architect/DL? Probeer hier serieus op in te gaan. Zoals eerder ook vermeld, reageer proactief op zaken als zwaardere beoordelingen (vraag of je zwaarder beoordeeld zou worden, zou je dan niet voldoen? Wellicht zet je ze voor het blok ;)
Maar ga ook in op competentieontwikkeling, groei, cursussen etc.

Als ze daar niet op ingaan, dan is het tijd om je conclusie te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
geekeep schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:18:
[...]

[...]

Dat artikel spreekt over onderscheid op basis van geslacht, seksuele voorkeur, godsdienst en allerlei andere 'discriminerende' factoren. Een paragraaf verder word je compleet tegen gesproken:

[...]

Als jij dacht dat een verschillend salaris voor mensen die dezelfde functie/werkzaamheden invullen onwettelijk is, is zo'n beetje elk bedrijf onwettig bezig. Ik moet de eerste nog tegenkomen die géén verschillende lonen hanteert voor alles behalve loonslaven (denk aan vakkenvullers, schoonmakers en andere (in mijn ogen ondergewaardeerde) beroepen die domweg uitgaan van tabelletjes).
Dat zou ook wel zwaar onwenselijk zijn, want dan zouden vooropleiding, skills en ervaring 0,0 invloed hebben en als gevolg daarvan iedereen luie eenheidsworst worden.
I stand corrected, het is kennelijk wel toegstaan. Weet niet hoe ik er bij ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04
Het staat in sommige CAO's, bijvoorbeeld die van mij. Als je tijdelijk een medewerker vervangt met een salaris uit een hogere functieschaal dan moet de werkgever je tijdens de waarneming volgens de hogere functieschaal betalen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FlowSnake schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:34:
[...]

Even advocaat van de duivel, heel veel werknemers denken dat ze onmisbaar zijn. Sterker nog, veel werknemers maken dat zichzelf wijs door veel naar zich toe te trekken. De werkgever doet veelal niet aan risicospreiding, waardoor er inderdaad op korte termijn een gat ontstaat van kennis en vaardigheden bij het wegvallen van die persoon. Maar links of rechtsom komt dat bij een functioneel bedrijf goed, en/of blijkt die persoon al die tijd zeer disfunctioneel bezig geweest te zijn door het veel moeilijker te maken dan het werkelijk is.
Eens, ik denk dat de schade doordat een heel goed iemand weggaat hooguit en dat ik uitzonderlijk gevallen een jaar is. Daarom is dreigen met weggaan ook zo dom. Mijn antwoord is standaard: wanneer ga je dan kan er een vervanger gezocht worden. Klinkt hard, maar vaak is iemand die naast zijn schoenen is gaan lopen niet meer terug te krijgen in die schoenen.

Mooie anekdote: bij een bedrijf werd altijd gezegd dat de directeur-eigenaar onmisbaar voor de bedrijfsvoering. Als ik eerlijk ben dan leek het daar ook wel op, want alle goede, nieuwe ideeën leken uit zijn koker te komen. Wat maar weinig mensen wisten dat hij 's avonds door het kantoor struinde om op de bureaus van de medewerkers te zoeken naar nieuwe oplossingen. Talent voor vinden wat kansrijk is had die dan weer wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hele valide punten! Bedankt daarvoor.
Er komt inderdaad een officiele plek voor Architect binnen onze groep en er is al aangegeven dat ze mij daar graag in zien. Die rol is echter nog ongedefinieerd (de formele rol bestaat nog niet...) en gaat voornamelijk gebaseerd worden op wat ik nu al doe.

In ieder geval, mijn leidinggevende is een vrij prettige vent en zit er ook pas een half jaar. Ik kan daar waarschijnlijk een goed gesprek mee aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:25:
[...]

[knip}mijn leidinggevende is een vrij prettige vent / een goed gesprek mee aangaan.[/knip]
Klinkt goed, succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Men is hier vaak wel erg snel met met het 'andere baan zoeken' advies. Terwijl TS aangeeft het werk en de collega;s leuk te vinden.

Ik kan me goed voorstellen dat TS het gevoel heeft ondergewaardeerd te zijn of aan het lijntje gehouden te worden. Ik zou daar gewoon een open gesprek over voeren. Middenjaar evaluatiegesprek is daar een goede gelegenheid voor.

Kan je niet gewoon aan je nieuwe liedinggevende aangeven dat je nu al een tijd de werkzaamheden van een lvl 70 aan het vervullen bent (en blijkbaar naar tevredenheid) en dat je dus ook graag zo ingeschaald wil worden?

Als men nu een nieuwe rol van 'architect' wil creeren waar je onder gat vallen kan je ook op voorhand eens aankaarten of dat dan wel een lvl 70 functie gaat zijn?

Daar kan je gewoon over praten met goede argumenten en motivering zonder dat er een ultimatum gesteld hoeft te worden. Je kan eventueel aangeven het werk en de collega's leuk te vinden maar dat dit punt je een beetje dwars zit.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stappenplan:

1. Kijk hoe je in de markt ligt extern;
2. Stel een document op met onderbouwing voor een hogere waardering;
3. Ga een gesprek aan met je manager en bespreek dit.

Ideaal: Je zorgt vóór dit gesprek dat je ergens anders een contractaanbieding hebt liggen waar jij wat mee kan. Plan alles gewoon slim.

Stel van tevoren voor jezelf een doel. Ga je blij worden van een salarisverhoging van 1% of minder? Moet het minimaal 5% zijn? Of gaat het om keiharde euro's en wil je minimaal 1000 euro omhoog per maand?

Naast een doel stel je ook een deadline. Laat jij jezelf afschepen met "misschien volgend jaar, laten we het even aankijken"? Of wil jij nog 3 maanden wachten tot een willekeurig officieel moment? Wil jij dat je salaris niet in 1 keer omhoog gaat, maar in fases?

Daarnaast: stel tastbare en meetbare doelen waar jij naar gaat streven. Dat je werkgever inziet dat hij niet alleen méér gaat betalen voor hetzelfde resultaat, maar meer gaat betalen voor een béter gedefinieerd én hoger doel.

Sta niet raar te kijken als je hier met moeite 200 euro per maand uit haalt. En sta niet raar te kijken als je na enkele sollicitaties aanbiedingen krijgt waar je 1000 euro of meer mee omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:07:
De situatie is als volgt: (...)

(2016:) Ik kaart bij het middenjaargesprek aan dat ik ofwel officieel DL gemaakt wordt, ofwel terug ga naar de oude rol, maar dan kan je je ook afvragen of ik niet al senior FD ben. Ik heb het toen laten liggen (...)

Het middenjaargesprek nadert weer en er knagen nu meerdere dingen: (...)
- Ik draag de grootste verantwoordelijkheid binnen het hele team. (...)
- De rollen zijn niet goed gedefinieerd (...) maar het argument dan komt "die worden aangepast".
- Ik heb jaar op jaar een zeer goede beoordeling gekregen.

Hoe kan ik dit nou het beste aanvliegen? (...)
Aannemend dat ik de kern heb geciteerd:

Bij de aankomende beoordeling moet je vragen of je als DL kan worden beoordeeld. Heel belangrijk. Je kan een aantal reacties verwachten, ik probeer te anticiperen:
- Ze vragen waarom jij zo beoordeeld wilt worden, geef aan dat je al veel van dit werk doet en verwacht dit op korte termijn te worden. Je bent je aan het voorbereiden.
- Er komt redelijk wat kritiek, beoordeling is niet al te best. Gefeliciteerd! Men ziet jou als DL. Vraag wat je er aan kan doen, welke cursussen enz.
- Dit wordt geweigerd. Vraag waarom, misschien is het gewoon financieel (wegens extra salaris enz.). Of er zijn vaardigheden benodigd die ze niet bij jouw zien. Vraag weer om cursussen en/of vraag waar zij denken dat jij naar toe groeit. Misschien hebben ze iemand op het oog die pas over een paar maanden komt, leg uit hoe het ging met de vorige en vraag waarom ze verwachten dat het nu anders zal gaan.
Laat me voorop stellen dat het me niet (direct) om het geld gaat, maar om de waardering die eruit spreekt. Die extra euro's zijn fijn, maar (...) dat ik ook wel wat waardering vanuit het management wil zien.
Management kan twee soorten waardering geven, promotie en geld. Eerder schreef iemand dat je om een bonus moet vragen. Ik sluit me daarbij aan:
- Het is voor je werkgever maar eenmalig, geen langlopende verplichtingen.
- Echte waardering: jouw manager moet de bonus bij zijn manager en/of bedrijfsleiding verdedigen.

Edit: Waar je niet mee akkoord moet gaan is een aparte beoordeling voor een nieuw te creëren functie (zoals "architect" in 2016). Zeg duidelijk dat je aan het lijntje wordt gehouden en dat je dat niet verdiend.

[ Voor 12% gewijzigd door Free rider op 18-07-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Bedankt voor deze opmerkingen. Ik zal ze zeker meenemen in mijn gesprek. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Toch maar even een update... er is heel erg veel gebeurd.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Lekker los laten. Er zijn meer vissen in de vijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:09

3DDude

I void warranty's

Members only:

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
Damn. Maar je hebt je eigen probleemanalyse duidelijk verwoord, en dan kom je tot die conclusie? Niet doen!

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wegwezen dit bedrijf is de tijd en stress duidelijk niet waard.
Ik zou ook zodra je ergens anders getekend hebt geen coulance meer tonen richting dat stelletje prutsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Hele valide punten! Bedankt daarvoor.
Er komt inderdaad een officiele plek voor Architect binnen onze groep en er is al aangegeven dat ze mij daar graag in zien. Die rol is echter nog ongedefinieerd (de formele rol bestaat nog niet...) en gaat voornamelijk gebaseerd worden op wat ik nu al doe.

In ieder geval, mijn leidinggevende is een vrij prettige vent en zit er ook pas een half jaar. Ik kan daar waarschijnlijk een goed gesprek mee aangaan.
Toen ik dit las, kreeg ik het idee dat ze een functie voor jou aan het creëren waren, waarschijnlijk met hogere salarisschaal als waar je nu in zit.

Members only:

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Members only:
Grvy schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Credit where credit due. Je had gelijk :) Minus het overspannen gebeuren.
FlowSnake schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:02:
Members only:
Hier had ik nog niet eens bij stil gestaan.....

Anyway, hartstikke bedankt voor alle reacties. Dat doet me wel goed. Er is hier heel erg veel mis. Ik ga het netjes op papier zetten allemaal en het naar HR sturen als ik eenmaal mijn handtekening ergens anders heb staan. Hopelijk leren ze ervan, waarschijnlijk niet. Ik hoop begin November ergens te tekenen, en dan neem ik lekker mijn vakantiedagen allemaal nog op voor een vrije December :)

[ Voor 83% gewijzigd door armageddon_2k1 op 22-10-2017 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:16:
...Er is hier heel erg veel mis. Ik ga het netjes op papier zetten allemaal en het naar HR sturen als ik eenmaal mijn handtekening ergens anders heb staan. Hopelijk leren ze ervan, waarschijnlijk niet...
Ik zou niet proberen iemand de les te lezen. Je weet nooit of je elkaar nog eens treft. Ik denk dat je het beste kunt opzeggen met standaard motivaties als "toe aan een nieuwe uitdaging" of "toe aan de volgende stap". Beide is ook gewoon waar volgens mij. Impliciet zeg je dan natuurlijk ook "en die kans wilden jullie mij niet geven", voor wat het waard is. Anyway, je maakt de enige juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Oh, het wordt geen les-lezen verhaal. Meer een 'hopelijk kunnen jullie wat van mijn observaties leren'-verhaal.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:59:
Oh, het wordt geen les-lezen verhaal. Meer een 'hopelijk kunnen jullie wat van mijn observaties leren'-verhaal.
Er zal geen hond zijn die zich wat van jou aantrekt. Hoogstens krijg je slechte naam.
Ze zullen zich allemaal indekken en jou de schuld geven. Been there, done that.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
ErikRo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:09:
[...]

Er zal geen hond zijn die zich wat van jou aantrekt. Hoogstens krijg je slechte naam.
Ze zullen zich allemaal indekken en jou de schuld geven. Been there, done that.
Ik sluit mijzelf hierbij aan. Gewoon lekker zakelijk opzeggen, dan ben jij de laatste die het hardst lacht straks. Steek er geen moeite meer in joh. Ook ik, been there, done that.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Cheezborger schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:20:
[...]
... Steek er geen moeite meer in joh. ...
Vooral dit. Beschouw het als een afgelopen zaak. Richt je op de toekomst en steek daar je energie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Been there done that net als anderen hier in dit topic.

Beste kun je dit gewoon als water van je af laten lopen , letterlijk de deur achter je dicht trekken en nooit meer omkijken.

Ten eerste trekken ze zich toch niets van je observaties ten tweede zijn ze het duidelijk niet waard om geholpen te worden.

Ik zou ook even goed kijken of je op termijn wat collega's die jij/jou wel waarderen naar je nieuwe werkgever kan helpen.
Het lijkt mij daar voor niemand een gezonde werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Gezien de huidige situatie en de damagecontrol daar van hogerop, bespaar je de moeite. Dat volk is even blind als 'ja maar dat doen we al jaren zo'. Don't bother.

Hoofd omhoog, houd de eer aan jezelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Er is duidelijk een consensus :) Ik neem jullie adviezen ter harte en laat het er inderdaad zo bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comestus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 21:28
Na het verhaal gelezen te hebben. Vind ik het spijtig dat het zo voor je gelopen is. En ik zou het je niet te persoonlijk aantrekken. Maar ik heb wel een vermoeden waar je gewerkt hebt Vg 60/70 en medical devices . Ik zou even je contract checken ivm je opzeg termijn. Vg 60 is dacht ik drie maanden als ze willen houden. In ieder geval succes met solliciteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
He bah wat lullig maar tof dat je er nog een update over geeft.

Je bent met al je goeie bedoelingen om het bedrijf te helpen in een situatie terechtgekomen waar je onmogelijk uit komt.

Mijn motto is: als je in een bedrijf hard werkt en veel voor anderen doet, vinden ze je vaak aardig. Doe je minder maar slimme dingen dan krijg je vaak respect.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 18:27
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:16:
Members only:
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 23-10-2017 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Morrar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:02:
[...]

Members only:
Dit! Echt doen! ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1