Wanneer kan ik de nieuwe generatie laptops verachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-05-2021
Beste medetweakers,

Ik overweeg een nieuwe laptop aan te schaffen, maar omwille van de videokaart wordt aangeraden nog even te wachten, omdat de nieuwe generatie laptops een betere videokaart bezitten (momenteel kom ik in mijn prijsklasse van max. 900 euro uit op een G-force 940MX - en ja, ik weet dat dit natuurlijk ook niet fantastisch is -). Is het raadzaam om nog plus minus 2 maanden te wachten (zodat er betere videochips in deze prijsklasse vallen), of zien jullie die verschuiving niet spoedig aankomen?

Belangrijk om te melden: Ik kan maximaal 2 maanden zonder laptop, maar na die 2 maanden moet ik daadwerkelijk een nieuwe aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888629

@NSangers Wat zijn jouw specifieke wensen? Welk beeldschermdiagonaal zoek je? Wat ga je met je laptop doen? Lees dit even: LAA beleid

Prijzen van componenten fluctueren altijd. Je kunt nooit met zekerheid zeggen wanneer prijzen zakken, en prijzen kunnen ook weer stijgen. Het is geheel afhankelijk van vraag en aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 426269

Je hoeft niet echt te wachten, want er zijn er een aantal al (een half jaar) beschikbaar https://tweakers.net/pric...are/723505;746791;710263/ en dat is met GTX 1050 (Ti). Die Clevo kan je nog voor onder de 900 euro in elkaar zetten als je er 8GB en een 256GB SSD bij koopt (en Windows 10 Pro voor een paar euro op een site zoals psngames.org). Die HP is trouwens in de aanbieding bij Bol.com met 20% korting nu, dat scheelt aardig. De Clevo heeft wel een Ti en heeft meer aansluitingen.

Lenovo Legion Y520 zou ook nog kunnen soms, want ik zag hem in de aanbieding een keer voor € 849,- met een GTX 1050, maar nu zie ik hem alleen nog voor € 999,- staan. Mediamarkt heeft soms ook goede aanbiedingen, eind september (Oktoberfest) denk ik weer eentje (soms ook een paar dagen BTW-korting dan).

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 15-07-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
Hoi,

heel erg bedank voor jullie reacties.

Ik zou nog wat specefieker zijn:
- 13 - 14 inch
- minimaal 8gb Ram
- SSD
- Ondersteunende videokaart voor lichte videobeweking en fotoshop
- hdmi aansluiting (ipv micro hdmi)
- accuduur van >7 uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

NSangers schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:13:
Hoi,

heel erg bedank voor jullie reacties.

- 13 - 14 inch
- minimaal 8gb Ram
- SSD
- accuduur van >7 uur
Wellicht kun je hier wat mee aangezien je zelf samen kunt stellen?

https://laptopparts4less.frl/

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 15-07-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
Anoniem: 888629 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:24:
[...]
Wellicht kun je hier wat mee aangezien je zelf samen kunt stellen?

https://laptopparts4less.frl/
Bedankt! Deze optie had ik nog niet overwogen! Maar, het is een hele mooie (goedkopere) optie. Wat weet je over bijvoorbeeld de bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NSangers schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:13:
- 13 - 14 inch
- accuduur van >7 uur
Die dingen zijn nogal tegenstrijdig met elkaar en met je vraag of je nog moet wachten op verdere 10xx videokaarten. :)

Er zijn nauwelijks 13-14 inch modellen met een extra videokaart naast de ingebouwde Intel Graphics.
Nou ja, ik zie welgeteld 1 Clevo van 14 maar die is 999 euro en niet erg compact. Ook ga je dan nooit de accuduur van > 7 uur halen. Dit lijkt me onmogelijk met een dedicated videokaart erbij.

HDMI aansluiting ipv micro-HDMI is ook een 'non-probleem'. :)
Want er is gewoon een simpele kabel met micro-HDMI <-> HDMI (ik heb er zelf ook eentje). :)

Er schijnt nog een compacte Asus te zijn of te komen met een 940MX. Maar de Asussen hebben erg veel fanlawaai. Ik weet niet of je dat erg vindt...

Xiaomi Mi Notebook Air 13.3 heeft ook een 940MX en daarbij blijf je wel ruim onder de 900 euro. Zie voor meer info: Mi Notebook Air
Ik heb zelf de Cube Thinker i35 genomen (maar HDMI moet dan via USB-C met een adapater, maar dat is voor mij geen probleem. Ik heb de Havit adapter gekocht op Amazon.de voor 40 euro. Heb je wel meteen een USB-3 hub erbij, wel handig als je aan je bureau gaat zitten). Zie ook dat topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 15-07-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
Hoi Slingeraap2,

Ik heb geen uitgebreide video-kaart nodig, maar een iets snellere, ondersteunende, zonder share-memory voldoet prima (zoals de R7 of GeForce 940MX) dat werkt iets minder pixelig dan de standaard intel-kaart. En ja, ook deze kaarten zijn niet top-brand, maar zullen toch iets helpen.

Batterijduur in een 13inch moet na mijn weten wel redelijk zijn toch? Vooral als je het merendeel gebruik maakt van "doorsnee" computertaken als Office of internet.

De micro-HDMI is voor mij wel een probleem. Momenteel heb ik die ook op mijn laptop, maar op mijn opleiding is er geen mogelijkheid de micro-hdmikabel aan te sluiten op projectoren (er zijn alleen HDMI-kabels beschikbaar), wat er in resulteert dat ik voor presentaties altijd afhankelijk ben.

De Mi Notebook heb ik ook gezien, maar aangezien je zit met invoer ben ik daar niet helemaal over te spreken. Daarbij levert de Mi standaart een chineze-versie van Windows, waardoor ik het of extra moet aanschaffen, of moet instaleren via een crack (wat in wezen wel mogelijk is).

Fan-lawaai is voor mij niet echt een groot probleem.

Ik zal je topic over de Cube Thinker i35 even opzoeken!

Zelf zit ik nu te twijfelen tussen de volgende 2:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/589615;754081/

Mvg.

[ Voor 4% gewijzigd door NSangers op 15-07-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NSangers schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:38:
[...]

Bedankt! Deze optie had ik nog niet overwogen! Maar, het is een hele mooie (goedkopere) optie. Wat weet je over bijvoorbeeld de bouwkwaliteit?
Op de bouwkwaliteit valt weinig aan te merken als je het afzet tegen de aanschafprijs. Als je er niet heel veel mee op pad gaat, dan is het een prima laptop. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

NSangers schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:12:
Ik heb geen uitgebreide video-kaart nodig, maar een iets snellere, ondersteunende, zonder share-memory voldoet prima (zoals de R7 of GeForce 940MX) dat werkt iets minder pixelig dan de standaard intel-kaart. En ja, ook deze kaarten zijn niet top-brand, maar zullen toch iets helpen.
Okee, ik snap hem. Bij de Nvidia heb je dan nog Pure Video, dat is misschien ook net wat mooier beeld dan de standaard Intel Graphics ja. Ik dacht eerst dat het digitaal allemaal hetzelfde was, maar je ziet toch wat verschil. :)
Batterijduur in een 13inch moet na mijn weten wel redelijk zijn toch? Vooral als je het merendeel gebruik maakt van "doorsnee" computertaken als Office of internet.
Ja, dan moet het wel okee zijn. Maar bijv. de Mi Air 13 heeft wel meer battery tijd dan de Cube Thinker i35.
De micro-HDMI is voor mij wel een probleem. Momenteel heb ik die ook op mijn laptop, maar op mijn opleiding is er geen mogelijkheid de micro-hdmikabel aan te sluiten op projectoren (er zijn alleen HDMI-kabels beschikbaar), wat er in resulteert dat ik voor presentaties altijd afhankelijk ben.
Heb je ook nog oplossingen voor: https://www.google.nl/sea...sAQIuAE&biw=1920&bih=1070
De Mi Notebook heb ik ook gezien, maar aangezien je zit met invoer ben ik daar niet helemaal over te spreken. Daarbij levert de Mi standaart een chineze-versie van Windows, waardoor ik het of extra moet aanschaffen, of moet instaleren via een crack (wat in wezen wel mogelijk is).
Invoer/BTW was bij mij slechts 48 euro en de laptop had ik na 5 dagen in huis via DHL. Ging super. Maar stel dat ik de garantie ga nodig hebben, dan wordt het wel meer gedoe dan naar een NL winkel opsturen/langsbrengen. Gearbest levert geen Chinese Windows mee. Nooit een crack doen! Gewoon van MS de ISO downloaden of via Media Creation Tool binnenhalen en clean install doen. Zolang je Windows 10 Home over Windows 10 Home heen zet, is er niets aan de hand. Heb ik ook gedaan, Windows 10 Home was al geactiveerd, maar omdat ik toch de Creators Update nog moest doen, meteen maar een clean install gedaan. Ging perfect.
Fan-lawaai is voor mij niet echt een groot probleem. Ik zal je topic over de Cube Thinker i35 even opzoeken!
Dan zou ik veel eerder voor de Mi 13 gaan in jouw geval dan voor de Thinker. De Mi 13 heeft ook 8GB/256GB SSD, maar ook een dedicated 940MX erbij en een HDMI-poort en een langere accuduur. Voor mij was absolute stilte dan weer belangrijk dus ik was voor de iets minder krachtigere i35 met M3-7Y30 gegaan.
Zelf zit ik nu te twijfelen tussen de volgende 2: https://tweakers.net/pricewatch/compare/589615;754081/
Ja leuk spul. :) Die 510 heeft een kennis van me en die is er erg tevreden over! Weliswaar geen aparte videokaart, maar toch. Ik vind hem beter dan de duurdere 710 of 910 want daar zitten minder aansluiten op en die maken meer herrie/worden warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Surface Book voldoet wel aan je eisen afgezien van HDMI (mini-DP) en prijs :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ramon schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:44:
De Surface Book voldoet wel aan je eisen afgezien van HDMI (mini-DP) en prijs :)
Voor die alleen mini-DP is ook nog wel een mooie oplossing, zelfs naar HDMI 2.0:
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter
(die mini-dp vind ik zelf eerder een voordeel t.o.v. van gewoon hdmi 1.4 wat helaas bijna overal nog op zit. :) )

Oeps, da's voor een normale DP-poort, geen mini. Deze wel: https://www.bol.com/nl/p/...adapter/9200000010156837/

Maarre, die Cube Thinker i35 en Mi Notebook Air 13 zijn best wel Surfacebook killers hoor! :)

Dit is ook nog wel een leuke, maar gewoon 15": pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15 (80SV00K5MH)
Wel lekker veel beeld, gewoon op 125% scaling laten staan en je houdt effectief nog 1536 pixels in de breedte over. Bij 13.3" zou ik hem zelf op 150% scaling zetten maar dan heb je effectief nog maar 1280 pixels over.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 15-07-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
@Anoniem: 426269

Die Mi lijkt me inderdaad een hele mooie optie die ik nog even goed ga overwegen. Qua prijs-kwaliteit scoort die erg goed en er zijn genoeg tutoriaals te vinden op het internet hoe je die chinese Windows vervangt (daarbij: ik heb hier nog een oude pc liggen, waarvan ik de serial kan hergebruiken). Bedankt voor je advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

NSangers schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:33:
... en er zijn genoeg tutoriaals te vinden op het internet hoe je die chinese Windows vervangt (daarbij: ik heb hier nog een oude pc liggen, waarvan ik de serial kan hergebruiken). Bedankt voor je advies!
Zoals ik al zei, dat is echt een peace of cake, je hebt helemaal geen serial nodig. :)
Gewoon dezelfde versie van Windows (maar dan in een andere taal) over de bestaande heen zetten. No problem! En waarschijnlijk staat er gewoon een Engelse Windows 10 Home op als je via Gearbest bestelt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers

Ik zal toch echt even de Nederlandse versie moeten instaleren, want met mijn Louis van Gaal Engels kom ik nergens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob_03
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-03-2024
@NSangers

Hoewel niet helemaal het zelfde ik ga zelf denk ik deze bestellen pricewatch: HP ENVY x360 15-bp030nd.

256 ssd en 1T HDD en heeft er ook een pen bij.

13" is er ook maar daar ontbreekt de 1T HDD die ik voor foto's toch wel belangrijk acht.

Ik heb een 10% kortingscode die gebruikt kan worden maar weet niet of ik die hier mag delen in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NSangers schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:43:
Ik zal toch echt even de Nederlandse versie moeten instaleren, want met mijn Louis van Gaal Engels kom ik nergens
Dat kan ook eenvoudig tegenwoordig: Setting -> Time & Language -> Region & Language -> Add a language -> Nederlands installeren

Of gewoon hier als je perse wil downloaden/overschrijven/clean install doen: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 (wel opletten dat je dan de goede taal kiest tijdens installeren, dus dat ie dan niet alsnog Engels over Engels heen zet). :)

Zolang je maar Home over Home heen zet (of Pro over Pro).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 16-07-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers

De Mi Air heeft alleen een eentalige Chinese licentie dus de taal instellingen kun je daar niet gebruiken. Je zou hem dan moeten booten via het f2-menu, maar daar voorzie ik geen probleem in.

De Mi Air waar Engelse Windows opstaat heeft geen geactieveerde Windows dus die zou je als nog moeten activeren met een serial helaas.

Voordeel is dat die serialkeys niet geweldig duur zijn (25eu) dus dat kan er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers
@Rob_03

Zeer mooie laptop inderdaad! Helaas iets boven mijn eigen budget. 10% korting op een 1.000 euro laptop scheelt wel mooi 100euro dus dat is wel mooi, maar ik zou geen kortingscodes delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NSangers schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:46:
De Mi Air heeft alleen een eentalige Chinese licentie dus de taal instellingen kun je daar niet gebruiken. Je zou hem dan moeten booten via het f2-menu, maar daar voorzie ik geen probleem in.

De Mi Air waar Engelse Windows opstaat heeft geen geactieveerde Windows dus die zou je als nog moeten activeren met een serial helaas.

Voordeel is dat die serialkeys niet geweldig duur zijn (25eu) dus dat kan er wel bij.
Oh, okee, een Chinese versie heb ik ook wel eens gehad met een Chinese Windows tablet. Dat was nogal een gepuzzel met een andere laptop erbij houden om bij de regio settings de goede instellingen en updates te downloaden. Maar uiteindelijk was het gelukt. :) Naderhand toch een clean install gedaan dus alles was voor niets. :)

Oh geen geactiveerde Windows. Dat wist ik niet. Mijn Thinker i35 was wel geactiveerd. Nou ja, op https://psngames.org/down...-windows-10-professional/ kan je voor €11.59 de Pro versie kopen en voor €9.89 de Home versie. Werkt probleemloos, heb ik ook voor mijn HTPC gedaan. Dan kan je hem gelijk erop knallen met een clean install als je een stickie hebt gemaakt ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rob_03 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:49:
[Hoewel niet helemaal het zelfde ik ga zelf denk ik deze bestellen pricewatch: HP ENVY x360 15-bp030nd.
...
k heb een 10% kortingscode die gebruikt kan worden maar weet niet of ik die hier mag delen in het forum.
Mooi ding! Hopen dat ie een beetje stil is qua fangeluid. Voor de rest zit hier echt alles op en eraan! :)

Ja dat mag, deel maar hoor, graag. En anders voor wie kan wachten -> misschien is er eind september wel weer een MediaMarkt Oktoberfest actie.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 17-07-2017 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSangers
@Anoniem: 426269 @Rob_03

De korting bij mediamarkt schijnt nog weleens een klantenlokker te zijn. De week van te voren worden alle laptops duurder en dan de week erna 21btw eraf, waardoor de korting maar een paar procent is.

Persoonlijk ben ik geen fan van de mediamarkt, want de service schiet mij tekort daar. Schaf dan toch liever een pc aan bij een winkel als MyCom (voor kleine meerprijs, altijd geweldige service)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De laatste jaren niet hoor. Ik heb het toevallig de laatste 3 jaar in januari in de gaten gehouden. En het klopte precies, althans op de website klopte het altijd, geen gekke dingen. In de filialen kopen doe ik toch niet. I.v.m. de wet koop op afstand koop ik ook alleen online. Service heb ik ook niet nodig. Alleen garantie heb ik wel nodig. MM vind ik dan perfect. Online wat kopen en als het niet bevalt in het filiaal je ding terugbrengen en meteen je geld terug krijgen en geen geklooi met pakketjes opsturen en extra risico dat er wat misgaat of dat je lang op je geld moet wachten.

Maar ieder zijn ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers

Ik wou trouwens nog aan jou vragen hoe het zit mbt reperatie van een Mi Notebook Air. Mocht die kapot gaan, is het dan mogelijk in Nederland de reperaties te doen (aangezien de chipset end. gewoon doorsnee producten zijn die ook op de Europese markt zijn ingebouwd, zoals Intel). Want stel me laptop gaat kapot dan is het wel zo prettig dat die in Nederland kan worden gerepareerd.

Doorgaand op die vraag: Mocht het moederbord het begeven kan ik dan een conpleet nieuwe (mits van een ander merk) laten inbouwen in het ergste geval?

Garantie verder is niet zo'n issue aangezien ook de Lenovo die ik op het oog heb, maar 1 jaar garantie heeft... dus na die tijd betaal je net als bij de Mi de volle laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@NSangers Dat weet ik allemaal niet. Dus die vragen kan ik niet beantwoorden helaas. :)

Als je die Lenovo in NL koopt heb je wel 2 jaar garantie hoor. Dat is wettelijk bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSangers

Toch bedankt voor al je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_03
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-03-2024
@Anoniem: 426269 @NSangers

Ik heb hem inmiddels direct besteld bij HP en als alles goed loopt komt die met een dag of misschien 2 binnen.

Ik ben het er mee eens dat je vaak de trucjes ziet met verhoogde prijzen en verlaagde nadien maar deze was dat dan weer niet.

Code: ACTIE10HP28 was via een nieuwsbrief bij me aangekomen en heb ik dan ook gebruikt. Kan om minder te betalen ik heb er dan maar even voor gekozen om er een care pakket bij te zetten. Ik weet vaak niet nodig maar die 3 jaar extra geeft toch een prettiger gevoel.

Hoewel ik fan geluid niet echt belangrijk acht persoonlijk hoop ik inderdaad wel dat hij stiller is dan mijn desktop. Maar gok dat dat wel gaat lukken :-).

Zodra ik hem heb ga ik er uitgebreider mee aan het werk en zal mijn ervaringen hier op Tweakers ook delen. Ow en @Anoniem: 426269 ik weet niet of je bij Tweakers werkt maar ik heb hem besteld via de tracking link dus als het goed is staat er ook een leuke commissie in het affiliatie netwerk account. Kan er weer een beetje meer geschreven worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Rob_03 Thanks. En top dat je hem besteld hebt. :) Ik heb hem in mijn wenslijst gezet en zal de reviews in de gaten houden! Mocht mijn Cube Thinker i35 met zijn Core M3 7Y30 toch wat te wensen over laten, dan is dit een mooie vervanger. Die 13.3" is ook wel mooi, daar zit meteen 16GB in en een 512GB SSD, maar zelf zou ik over liever 15.6" hebben en die HDD is in de toekomst misschien wel alsnog te vervangen door een SSD voor wie dat zou willen.

Hehehe, nee ik werk niet bij Tweakers! :)
Pagina: 1