15 GB aan foto's op Macbook Air onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben ruimte aan het vrijmaken op mijn Macbook Air. Hij geeft aan dat er nog 15 GB aan foto's op staat, maar ik heb mijn gehele afbeeldingen map + iPhoto Bibliotheek leeggemaakt. Ook de prullenmand van iPhoto en de Macbook is leeg. Ik heb geen idee om welke foto's het gaat. Weet iemand waar ik deze foto's vind zodat ik deze opslagruimte vrij kan maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
Als je onder het appeltje naar 'About this Mac' (mijn Mac in NL?) gaat, dan kun je onder 'storage' kiezen voor 'manage'.
In het scherm dat opent is er links in de lijst een item 'Photos', als het goed is kun je hier de bestanden zien die de Mac ziet als foto's.
Hopelijk kun je daar vinden waar je naar zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Of zoek in Finder naar .jpeg/.jpg/.png, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie @DGonlag2 en @oohh . @DGonlag2 Als ik onder het appeltje op 'over deze Mac' klik, dan klik ik op 'opslag' (storage dus denk ik) en dan zie ik alleen 'Schijfhulpprogramma's' staan. Jouw uitleg klinkt hoopvol maar ik heb al heel lang geen software update meer gedaan waardoor we denk ik niet hetzelfde zien op ons scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Was de nieuwe Photo's app niet zo handig om alle foto's in een of ander archiefbestand op te slaan, als je 'm niet expliciet vraagt om dat niet te doen? Dan vind je dus nergens jpg's oid weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PhilipsFan ik heb die nieuwe app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:12
Welke versie van OSX draai je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Al die GUI tools, uiteindelijk grijp ik toch terug op de commandline.

Open een terminal en paste de volgende regel er in:

code:
1
du -sg * | sort -n

Je krijgt dan een lijstje van folders, met hun grootte in gigabytes ervoor. Wat staat daar bij jou? In de onderste paar regels staan de grootste folders. Voorbeeld, bij mij staat daar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
0   Applications
0   Public
0   Sites
1   Desktop
1   Dropbox
1   Movies
1   Music
1   Projects
1   opt
3   tmp
8   Downloads
14  Documents
55  Library
75  Pictures

Ergo, de grootste zut staat in Pictures. Plus nog wat shit in Library. Je kunt naar een folder gaan via het cd commando, en dan nog een keer het du commando uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@cerberusss
Gewoon even tussendoor; ik raad je van harte aan oom ncdu te installeren als je dat nog niet kent. :)
Beschikbaar op homebrew.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
WhatsappHack schreef op zondag 16 juli 2017 @ 04:10:
@cerberusss
Gewoon even tussendoor; ik raad je van harte aan oom ncdu te installeren als je dat nog niet kent. :)
Beschikbaar op homebrew.
Wow, wat is dit nou weer voor fancy spul! Animerende progress bars, status bar, navigeren met arrow keys, lijkt wel of ik in de toekomst leef! :P

Maar serieus, mooie console app. Ik zit te grappen, maar dit is dus gewoon beter dan wat Apple heeft ingebouwd :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLB
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 12:52

LLB

als je verborgen bestanden wil vinden op de macbook moet je in OTHER gaan. en dan moet je Terminal openen als je in terminal dan moet je deze tekst in tikken of kopiëren defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE dan klik je op enter en op de volgende command typ je killall Finder en dan weer enter. en als alles goed is kan je in finder verborgen bestanden vinden.
als je alles weer terug naar normaal wilt. ga je weer naar terminal en in plaats van TREU typ je FALSE zoals dit defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE
 en dan typ je weer killall Finder

Mvg

LLB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voordat we allemaal trucs gaan uithalen met de Terminal, is wellicht handig om eerst helder te krijgen om welke versie van OS X het gaat, en waar je ziet dat er 15 GB aan foto's zijn. Kan best zijn dat deze informatie uit de Spotlight database komt, die wat tijd nodig heeft om bij te werken, of wellicht een reboot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Daedalus schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:33:
Voordat we allemaal trucs gaan uithalen met de Terminal, is wellicht handig om eerst helder te krijgen om welke versie van OS X het gaat, en waar je ziet dat er 15 GB aan foto's zijn. Kan best zijn dat deze informatie uit de Spotlight database komt, die wat tijd nodig heeft om bij te werken, of wellicht een reboot.
Volgens mij zit de disk usage in "About this Mac" pas in Yosemite ingebakken. Dus waarschijnlijk gaat het om Yosemite of hoger. Of de informatie komt ergens anders vandaan.

@Verwijderd, kun jij ons meer duidelijkheid verschaffen? Ben je er zelf al uitgekomen? :)
Pagina: 1