Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerbank voor een hongerige laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DistantFury
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Mijn laptop (Asus ROG GL502VMK) loopt ongeveer 3 uur op zijn accu, als je er niet te enthousiast mee bezig bent. Helaas is dit voor de momenten waarop ik niet over een stopcontact beschik te kort. Ik hoop de oplossing te kunnen vinden in de vorm van een powerbank, maar hierbij loop ik toch tegen wat problemen aan:

Ik kwam de PowerOak K2 tegen, met een mooie capaciteit. Helaas heeft hij maar een maximale output van 60watt, terwijl mijn laptop lader 180watt heeft. In principe is dat geen probleem en zou dit betekenen dat de laptop heel langzaam laad, evenveel stroom verbruikt als dat er bij word geladen of wat langzamer leeg raakt, maar nou las ik dat de PowerOak K2 uitschakelt op het moment dat de laptop meer dan 60watt probeert te trekken. Hierdoor "zou" je alleen in slaapstand kunnen laden. Is er iemand die dit verhaal zou kunnen bevestigen/ontkrachten?

https://www.pdashop.nl/pr...716-1885732684.1499520253

Verder vraag ik me ook af of iemand toevallig nog een andere powerbank weet? Ik kan er maar erg weinig vinden die een output van 19/20 volt ondersteunen. Het budget maakt niet zo heel veel uit, zolang het geen 300-400 euro word. Oja, en het liefst een beetje plat; een kubusvormige powerbank van een flink formaat gaat zo moeilijk in de tas :P

Bedankt! :)

Met vriendelijke groet,

Jarno

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is een 2de accu kopen niet goedkoper?

404 Signature not found

• DistantFury
Normaal gesproken heb je volkomen gelijk, maar bij deze laptop kun je het accu pakket niet "eruit klikken".

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik neem aan dat je al met de energiebeheer instellingen hebt gespeeld.
Zoals:
Niet de GPU gebruiken wanneer dat niet nodig is.
Niet de CPU in turbo gooien als dat niet nodig is.

Je hebt nu 64 Wh. (~4110 mAh)

Die powerbank die je linkt heeft 50000 mAh (~85 Wh). Neem 80%* efficiëntie, en je hebt nogmaals 3 uur.
Echter, de adapter bij je laptop is 19.5 V DC, 9.23 A, en de powerbank doet slechts 3A, dus daar mis je een beetje.
Wellicht werkt de laptop er wel op, als je de GPU in energiebesparing zet, en de klokfrequentie omlaag brengt. (zie eerdere link)
Immers, mijn Dell Precision met 240 Watt powerbrick werkt ook op een 60 Watt adapter. Maar dan loopt de i7 nog maar op 600 Mhz met vrijwel alle cores parked, en de GPU is uit... En dat is erg langzaam.

Ik denk dat je goed moet zoeken naar dergelijke powerbanks. Wellicht is een verlengsnoer makkelijker en goedkoper. Maar mocht je er toch nog èèn vinden, dan wil je erop letten dat de laptop niet in High Performance stand gaat als je de powerbank aansluit.

*80% is wellicht iets te gunstig.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je meer vermogen probeert te trekken uit 'iets' dan waarvoor het gemaakt is, zal dat ding (in dit geval dus een powerbank) ofwel overbelast worden (met kans op schade) of er zal een zekering o.i.d. springen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DistantFury
jeroen3 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 00:25:
Ik neem aan dat je al met de energiebeheer instellingen hebt gespeeld.
Zoals:
Niet de GPU gebruiken wanneer dat niet nodig is.
Niet de CPU in turbo gooien als dat niet nodig is.

Je hebt nu 64 Wh. (~4110 mAh)

Die powerbank die je linkt heeft 50000 mAh (~85 Wh). Neem 80%* efficiëntie, en je hebt nogmaals 3 uur.
Echter, de adapter bij je laptop is 19.5 V DC, 9.23 A, en de powerbank doet slechts 3A, dus daar mis je een beetje.
Wellicht werkt de laptop er wel op, als je de GPU in energiebesparing zet, en de klokfrequentie omlaag brengt. (zie eerdere link)
Immers, mijn Dell Precision met 240 Watt powerbrick werkt ook op een 60 Watt adapter. Maar dan loopt de i7 nog maar op 600 Mhz met vrijwel alle cores parked, en de GPU is uit... En dat is erg langzaam.

Ik denk dat je goed moet zoeken naar dergelijke powerbanks. Wellicht is een verlengsnoer makkelijker en goedkoper. Maar mocht je er toch nog èèn vinden, dan wil je erop letten dat de laptop niet in High Performance stand gaat als je de powerbank aansluit.

*80% is wellicht iets te gunstig.
Een beetje verwarrend dat het aantal mAh in verschillende voltages is gebruikt. De site van PowerOak meld echter dat de K2 een capaciteit heeft van 185Wh.

Spelen met de energiebeheer instellingen heb ik al gedaan;

Ik heb in eerste instantie mijn GPU zo ver mogelijk geunderclocked in afterburner, maar dit bleek geen seconde verschil te maken wanneer je niet gamed.

Ik heb mijn CPU gelocked op maximaal 2500Mhz waardoor hij in de praktijk niet boven de 2.39Ghz gaat ipv de 3.8Ghz waar hij normaal op zit. Ik hoopte dat dit veel verschil zou maken, maar dat valt ook tegen.

Verder heb ik mijn CPU geundervolt zodat hij minder stroom verbruikt, en bovendien koeler is. Dit maakt in combinatie met de 2500Mhz cap op een volle lading ongeveer 20 minuten uit bij alleen maar web browsen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zou natuurlijk even met replacedirect contact kunnen opnemen, zij hebben wel dat soort grut in het assortiment.. misschien dat zij wel iets voor je kunnen bedenken :)

anders kan je altijd nog DIYen ;)

404 Signature not found

Pagina: 1