Vraag

• Mrko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 16:02
Door een storing sloeg vandaag de aardlekschakelaar uit. Sindsdien gaat onze Samsung TV (40EH6030) niet meer aan:
- TV stond in standby mode
- Standy lampje gaat niet meer aan
- Ik heb de TV opengeschroefd en zie geen zichtbare schade op de voeding
- Backlight flikkert, zie video

Hebben jullie suggesties wat dit kan zijn?

Alle reacties

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Loop even je condensatoren na

39

• Mrko
Heb ik gedaan en zien er normaal uit

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:16
Als het de printplaat voor de voeding is dan is deze redelijk goedkoop te repareren. Ik heb dat kreng wel drie keer moeten vervangen voor mijn Samsung tv (iets met Gekko's die zelfmoord pleegden in de TV, zelfs na het afplakken van de hoge voltage circuits vonden ze nog net dat ene contact punt.

Print koste van een officiele dealer 120 Euro, later bij de soldeerboer die wat componenten op en af soldeerde 10 euro.

Check de zekeringen en kijk visueel na wat er op de print te zien is.

[ Voor 8% gewijzigd door The_Butler op 14-07-2017 22:39 ]

at your service

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
Wat was de oorzaak dat de aardlek er uit ging? De TV wellicht??? Je voeding is inderdaad de grootste kanshebber. Vaak staat er een nummer / type op die je kunt intikken op Ebay of Ali Express, dan heb je vaak voor 20-30 euro een nieuw exemplaar in huis na een paar weekjes geduld. Zit er een externe voeding aan overigens? Ik zie namelijk niet heel veel condensatoren. Indien "ja", geeft die nog voldoende spanning/stroom?

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 14-07-2017 22:44 ]

• Mrko
Houtenklaas schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:43:
Wat was de oorzaak dat de aardlek er uit ging? De TV wellicht??? Je voeding is inderdaad de grootste kanshebber. Vaak staat er een nummer / type op die je kunt intikken op Ebay of Ali Express, dan heb je vaak voor 20-30 euro een nieuw exemplaar in huis na een paar weekjes geduld. Zit er een externe voeding aan overigens? Ik zie namelijk niet heel veel condensatoren. Indien "ja", geeft die nog voldoende spanning/stroom?
Ik vermoed kortsluiting van een ander apparaat. Ben vanochtend verder op onderzoek uitgegaan en dit zijn de bevindingen:
- Een tweede inspectie van de voeding heeft niks opgeleverd, ziet er normaal uit, zie foto.
- De voeding heeft een uitgang voor backlight en een main board (BN41-01894), zie foto.
- Als ik het main board loskoppel brand het backlight (2x 200v). Is dit normaal?
- Wanneer ik alle aansluitingen op het mainboard loskoppel (standby knop, speakers, beeldscherm controller) en deze aansluit op de voeding, flikkert het scherm weer zoals op de video.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
Heb je een multimeter? De componenten die aan de koelblokken vastzitten (kan ze niet heel goed zien) zijn de powertorren / triacs / thyristors die vaak gesneuveld zijn als de voeding kapot is. Makkelijkst is het te "ohms" door te meten. Als alle pinnen een zeer lage weerstand laten zien (ook als je zwart/rood verwisseld van de multimeter) dan is dat component met enige zekerheid kapot. Maar je weet niet of dit ook schade opgeleverd heeft verderop. Maar: even de meter er in steken geeft wellicht iets meer. Wat voor type TV is het? Wellicht kan ik er een schema bij vinden, of helpt dat niet?
Pagina: 1