PSU nog van deze tijd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Froggeriw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-11-2025
Beste Tweakers,

Mijn AMD Phenom 1090 systeem heeft het nu echt gehad en ik krijg het niet meer aan de gang. Ik wil het nu de kast en eventueel de voeding PCU hergebruiken.

Ik weet dat weer een AMD systeem word, het zal het een 1400 of een 1500 worden.
8 GB intern. 2 ssd en 3 disks.
En een 1050 TI 4GB videokaart.

De PCU is /High Power/Model/HP-550-G14C 550 Watt 80 Plus. Echter heb ik er verders niet veel verstand van.
Wat ik nu kan zien is dat ik 2 rode poorten waar er 1 van in gebruik van is voor een videokaart met 6 plugs(?). En een vaste komt uit de PCU met 8 plugs(?)
En dan 6 voeding uitgangen voor mijn ssd en disks. En de kabel voor het moederbord.

Kan ik deze nog gebruiken voor mijn nieuwe computer?
Dit de link naar de PCU.

http://www.highpower-tech...7154148&id=20100530200312

Beste antwoord (via Froggeriw op 17-07-2017 19:29)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
Froggeriw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:31:
Ik snap wat er geschreven word.
Daarom vraag ik het ook hier.
Een nieuw systeem opzetten in 2017 is een kostbare zaak geworden.
Als je op je budget wilt letten, dan geef ik je het volgende advies. Haal je PSU uit je computer, controleer de binnenkant op beschadigde elco's en koop zowiezo een nieuwe nette PSU met voldoende aansluitingen.
Kies een voeding die 10 jaar meekan, en ja die zijn een beetje duurder,
Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Bijvoorbeeld kapotte elco: biomass in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33"

Als je voeding meer onderdelen heeft gesloopt, dan moet je een nieuw systeem, als alleen de voeding gaar is heb je voor 90-100 euro een betrouwbare voeding die je ook kunt meenemen naar een Ryzen setup in 2018 of later. Als je niet van plan bent een GPU te kopen die meer dan 150 watt doet is een 450 watt voeding voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 16-07-2017 16:33 ]

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Vervang nou maar gewoon alles. Merk komt me niet bekend voor en je geeft, verdacht genoeg, niet de leeftijd aan van de PSU (Power Supply Unit). Sowieso vind ik het een beetje raar om een duur, nieuw systeem in elkaar te zetten en dan besparen op een PSU, die juist je hele systeem kan maken of breken (letterlijk)...

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 14-07-2017 20:53 . Reden: 1x teeveel "aan" ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Froggeriw
Natuurlijk PSU..

Ik ben 1 gewoon benieuwd en omdat mijn pc plots niet meer wil komt het niet goed uit in mijn budget.
Zo probeer ik te kijken wat ik kan besparen.
Een PSU kan me zo weer 50 tot 80 euro kosten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Froggeriw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:13:

En het is 1 van de weinige onderdelen in een computer die letterlijk de rest van je hardware kan slopen.

The devil is in the details.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Froggeriw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:13:
Natuurlijk PSU..

Ik ben 1 gewoon benieuwd en omdat mijn pc plots niet meer wil komt het niet goed uit in mijn budget.
Des te pijnlijker als een oude gammele voeding de geest geeft en je dure videokaart meeneemt in het proces.

Beter alles nieuw, verse start maken.

• Froggeriw

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-01 21:19
Dat valt best mee, je moet gewoon niet te gek doen of sparen, maar zeker op de PSU niet BEsparen

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

Froggeriw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:42:
ik krijg het niet meer aan de gang. Ik wil het nu de kast en eventueel de voeding PCU hergebruiken.
Grote kans dat de voeding de oorzaak is en juist die wil je hergebruiken? Heb je de voeding getest of deze nog goed werkt?
Een voeding van matige kwaliteit moet je na 8 jaar niet willen hergebruiken.

Verwijderd

Dat valt reuze mee, tegenwoordig gaat een systeem langer mee dan pakweg 10 jaar geleden. Ikzelf zit nog met een 3770 en dat werkt nog uitstekend.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Dat valt reuze mee, tegenwoordig gaat een systeem langer mee dan pakweg 10 jaar geleden. Ikzelf zit nog met een 3770 en dat werkt nog uitstekend.
Raar voorbeeld, want die cpu is 5 jaar oud als je hem meteen bij de introductie hebt gekocht.

• Hahn
Reepje schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Raar voorbeeld, want die cpu is 5 jaar oud als je hem meteen bij de introductie hebt gekocht.
Niet zo'n raar voorbeeld, want als een processor van 5 jaar geleden nu nog steeds goed mee kan komen, dan kan je met een processor van deze generatie voorlopig nog veel langer doen.

Verwijderd

Reepje schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Waarom is dit raar? Verhoudingsgewijs is de prijs lager omdat je onderdelen langer kan blijven gebruiken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:27
Hahn schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:07:
[...]

Niet zo'n raar voorbeeld, want als een processor van 5 jaar geleden nu nog steeds goed mee kan komen, dan kan je met een processor van deze generatie voorlopig nog veel langer doen.
En hier ga je de mist in. Er is de laatste 5 jaar weinig verandert op de CPU markt. Maar dat wil niet zeggen dat er over 5/10 jaar niets gaat veranderen. Ik vermoed dat die i5 3570 over 5 jaar niet nog echt toerijkent is. Die core 2 duo hebben nu toch echt wel hun beste tijd gehad als je het mij vraagt.

• Hahn
loki504 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:17:
[...]

En hier ga je de mist in. Er is de laatste 5 jaar weinig verandert op de CPU markt. Maar dat wil niet zeggen dat er over 5/10 jaar niets gaat veranderen. Ik vermoed dat die i5 3570 over 5 jaar niet nog echt toerijkent is. Die core 2 duo hebben nu toch echt wel hun beste tijd gehad als je het mij vraagt.
Ik ga nergens de mist in, ik zei dat als een i5 van 5 jaar geleden nu nog mee kan komen, dat een i5 van dit jaar langer vanaf nu langer mee zal gaan dan die i5 van 5 jaar geleden.

Mogelijk is dat alsnog niet duidelijk, dus ik zal het even anders samenvatten:

Oude i5: kan nu nog x jaar mee.
Nieuwe i5: kan nu nog x jaar + y jaar mee omdat het een nieuwere processor is.

En het is 'toereikend', niet 'toerijkent'.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 16-07-2017 16:23 ]

• loki504
Hahn schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Ik ga nergens de mist in, ik zei dat als een i5 van 5 jaar geleden nu nog mee kan komen, dat een i5 van dit jaar langer mee zal gaan dan die i5 van 5 jaar geleden.
Maar niemand weet hoelang 10+ is gewoon erg lang. Zeker omdat we niet weten wat de toekomst brengt. Dus kan je ook geen voorbeeld naar voren brengen die net 5 jaar oud is.

• Hahn
loki504 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Maar niemand weet hoelang 10+ is gewoon erg lang. Zeker omdat we niet weten wat de toekomst brengt. Dus kan je ook geen voorbeeld naar voren brengen die net 5 jaar oud is.
Zie mijn edit.

• loki504
En wat als er op CPU gebied komt waar in 1 jaar 80% snelheid wint? Dan gaat je i5 7600 snel oud aanvoelen. Zeker als de rest van de applicaties die snelheid kunnen benutigen.

• Hahn
loki504 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:28:
[...]

En wat als er op CPU gebied komt waar in 1 jaar 80% snelheid wint? Dan gaat je i5 7600 snel oud aanvoelen. Zeker als de rest van de applicaties die snelheid kunnen benutigen.
:? Als er een nieuwere processor komt, dan wordt jouw oudere processor niet opeens trager.

Acties:
  • Beste antwoord

• biomass
Als je op je budget wilt letten, dan geef ik je het volgende advies. Haal je PSU uit je computer, controleer de binnenkant op beschadigde elco's en koop zowiezo een nieuwe nette PSU met voldoende aansluitingen.

Bijvoorbeeld kapotte elco: biomass in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33"

Als je voeding meer onderdelen heeft gesloopt, dan moet je een nieuw systeem, als alleen de voeding gaar is heb je voor 90-100 euro een betrouwbare voeding die je ook kunt meenemen naar een Ryzen setup in 2018 of later. Als je niet van plan bent een GPU te kopen die meer dan 150 watt doet is een 450 watt voeding voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 16-07-2017 16:33 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:12

sapphire

Die-hard pruts0r

loki504 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Dan hang ik de vlag uit, volgens mij hebben we 80% over 10 jaar de afgelopen 10 jaar gehaald :+
biomass schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:33:
[...]

Top, ga iemand met zeer beperkte kennis een PSU open laten maken, leg hem dan ook even uit dat die elco's (waarvan hij wss niet eens weet wat het zijn) nog een flinke tijd spanning kunnen vasthouden en je er een flinke opdonder van kunt krijgen :X

Overigens hoeft een systeem anno 2017 echt niet meer te kosten dan anno 2009 :?

[ Voor 61% gewijzigd door sapphire op 16-07-2017 16:37 ]

Gabriël AM5

• biomass
TS lijkt aan te geven dat een nieuw systeem aanschaffen er voorlopig even niet inzit.

Als je bevestiging wilt hebben of de voeding kapot is, is de kap er af halen en stofzuigen voldoende. Ik had meteen voorbehoud kunnen maken over gevaar voor elektrische schokken in m'n eerste post, niet gedaan. Dat staat meestal op de voeding zelf. Als je niet bekend bent met elektronica, zul je over het algemeen voorzichtiger doen dan mensen met ervaring. Neem ik aan. ;)

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:39
Gooi maar weg :p

• Froggeriw
Het is me duidelijk. Het word een nieuwe voeding, geen risico lopen met nieuwe spullen.
Ik heb mijn voeding gecontroleerd en die ziet er nog perfect uit.
Echter hij is op leeftijd, heeft 2 maal een update van de cpu gehad AMD Phenom X4 9950 Black Edition en daarna de AMD Phenom II X6 1090T Black Edition.
3 video kaarten waar van de laatste een XFX HD7770 en dit alles op een Asus M4A78 PRO moederbord.
Liep nog steeds als een trein, tenminste dat vond ik.

Bedankt voor het advies en opmerkingen, ik heb van alle er zeker iets aan gehad.
Pagina: 1