Probleem ergens in mijn systeem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
https://youtu.be/qsG7QSaNHZA

Sinds een dag of twee (nee, de rest van het liedje komt niet), komt er een tikkend geluid uit mijn pc. Het is een zacht tikje met een hoge frequentie. Met het bovenstaande filmpje heb ik geprobeerd het geluid op te nemen, het is in de eerste seconde aardig te horen maar daarna kon mijn telefoon het niet meer opnemen doordat het overstemd werd door de andere fans.

Ik heb het idee dat het geluid uit de richting van mijn voeding en gpu komt. De vraag is nu echter is dit een fan die heel snel ergens tegen aantikt of is dit mijn voeding die rare geluiden maakt.

Dit tikkende geluidje hoor ik alleen bij het gamen en andere vormen van intensievere belasting van mijn pc. Het zou dus kunnen zijn dat mijn voeding niet helemaal lekker is en dus bij een hoger stroomverbruik dit tik geluid maakt of de fans van mijn GPU.

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 100,89€ 100,89
1Asus M5A97€ 99,99€ 99,99
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,45€ 48,45
1Sharkoon T9 Value White edition€ 0,-€ 0,-
1Asus VE228H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 49,99€ 49,99
1Logitech LS21€ 0,-€ 0,-
1Nesteq NFS-2208D€ 0,-€ 0,-
1Rapoo Advanced Wireless Mouse & Keyboard Combo 8900P€ 53,88€ 53,88
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Asus DRW-24B3ST Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,49€ 95,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,69

Graag hoor ik van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk toch echt dat het voor jou makkelijker is om dat geluid te localiseren dan voor ons via een filmpje ;)

Probeer eens te vinden waar het vandaan komt. Je kunt ev je videokaart oid verwijderen.

Heb je naast dit "probleem" nog andere problemen bemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:23:
Denk toch echt dat het voor jou makkelijker is om dat geluid te localiseren dan voor ons via een filmpje ;)

Probeer eens te vinden waar het vandaan komt. Je kunt ev je videokaart oid verwijderen.

Heb je naast dit "probleem" nog andere problemen bemerkt?
Naast dit probleem geen andere dingen gemerkt. Zou de pc wel kunnen draaien zonder videokaart maar dan heb ik geen beeld aangezien mijn cpu geen integrated graphics heeft.

Je hebt idd wel een punt dat op basis van dat geluid weinig te zeggen is. Morgen maar e.e.a. proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Geen beeld is niet erg.. kun je kijken of je het geluid dan nog hoort, zo kun je je videokaart uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
skipe schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:18:
Geen beeld is niet erg.. kun je kijken of je het geluid dan nog hoort, zo kun je je videokaart uitsluiten
Het geluid treedt alleen op tijdens het gamen. Kan dus een fan zijn die harder gaat draaien of de psu die meer stroom trekt.

Kan ik met afterburner niet de fanspeed van mijn gpu instellen? Dan laat k hem gewoon vol draaien en dan kijken of ik dat geluid weer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Ik zou het proefondervindelijk uitzoeken :)

Dit houdt in;
1. Alle fans uittrekken, is het geluid er nog? Dan is het geen fan.
2. Videokaart verwijderen
3. Voeding fan 'uitzetten' (dmv bios settings te veranderen naar aan onder hoge load, of op een andere niet heel deftige manier)
4. HDD's checken

Dat is alles dat ik snel kan bedenken waar geluid van kan komen.
Hoog geluid is meestal hoge rpm / coil whine.
Bij tikken blokkeert iets of is je HDD aan het sterven
Hoe stervende componenten (zoals condensatoren) klinken weet ik niet, maar dacht dat dit in de meeste gevallen gewoon een eenmalige boem was :)

cursief

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:21
Sinds een dag of 2
Coilwhine in mijn hoofd
Sinds een dag of 2
Als mijn gpu zich uitslooft

'K was haast vergeten hoe
Mooi een Nvidia kaart kan zijn
Ik luister en hoor het duidelijk
Dit is toch niet meer chill.
Vroeger was het beter
Toen was hij nog heel stil
Kan iemand me helpen wie heeft
Hier het medicijn.

Nee maar ff serieus als je denkt dat het coilwhine is gewoon ff
Fan stopzetten van de gpu als hij draait. Vaak zijn die irritante hoge piepen
Coilwhine. Heb het zelf ook een beetje merk zelf ook als ik de kaart een
Beetje omhoog houd dat de toon 90% weg is. Coilwhine kan ook van andere fans
Komen of door andere componenten dus gewoon ff checken door de fans stop te zetten en dan kijken of het geluid weg is. Mocht het geen fan zijn dan is de oplossing waarschijnlijk een stuk moeilijker.

Wat je ook kan doen is een tijdschrift of krant oprollen en dan een kant tegen je oor aan leggen en de andere kant naar de fan toe dan kan je het geluid beter lokaliseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartosy op 14-07-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Bartosy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:15:
Sinds een dag of 2
Coilwhine in mijn hoofd
Sinds een dag of 2
Als mijn gpu zich uitslooft

'K was haast vergeten hoe
Mooi een Nvidia kaart kan zijn
Ik luister en hoor het duidelijk
Dit is toch niet meer chill.
Vroeger was het beter
Toen was hij nog heel stil
Kan iemand me helpen wie heeft
Hier het medicijn.

Nee maar ff serieus als je denkt dat het coilwhine is gewoon ff
Fan stopzetten van de gpu als hij draait. Vaak zijn die irritante hoge piepen
Coilwhine. Heb het zelf ook een beetje merk zelf ook als ik de kaart een
Beetje omhoog houd dat de toon 90% weg is. Coilwhine kan ook van andere fans
Komen of door andere componenten dus gewoon ff checken door de fans stop te zetten en dan kijken of het geluid weg is. Mocht het geen fan zijn dan is de oplossing waarschijnlijk een stuk moeilijker.

Wat je ook kan doen is een tijdschrift of krant oprollen en dan een kant tegen je oor aan leggen en de andere kant naar de fan toe dan kan je het geluid beter lokaliseren.
_/-\o_ geweldig die eerste coupletten

Maar ook bedankt voor de tip met de krant!

Edit:
Vandaag het geluid nog niet weer gehoord, heb wel al een papiertje klaar liggen om een toeter van te maken om het geluid te traceren als het zich weer voordoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 15-07-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Vandaag weer een beetje gemonitord, vraag mr af of het wel een fan is. Als ik tijd heb denk ik maar eens met cpu en gpu benchmarks de load op beiden onafhankelijk van elkaar opvoeren.

Neem aan dat pcb's genoeg onderdelen bevatten die zouden kunnen tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

rdejongjr

Gnome

Zal afhankelijk zijn van temperatuur, luchtduk/vochtigheid en de stand van de maan.
Ik doe een wilde gok datdie voeding van 6-9 jaar oud eindelijk laat weten dat hij goed gebruikt wordt.

Heb hier ook een ocz 650w liggen welke tikkende geluiden maakt onder bepaalde omstandigheden, werkt nog prima voor testjes (kan prima 690w trekken) maar gaat niet de productie in.

Kan oa veroorzaakt worden door;
condensatoren in welke variant dan ook.
Spoelen (chokes, filters, trafo).
Zelfs ic's kunnen vrolijk mee pruttelen.

Heb zelfs een muis gehad met een constante piep (kleine condensator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Neem aan dat pcb's genoeg onderdelen bevatten die zouden kunnen tikken?
Naar mijn weten is tikken iets mechanisch.
Dus bewegende onderdelen kunnen tikken. Pcb is puur chips en dergelijke.

Chip, condensatoren ed. maken (zover ik weet / kennis van heb) een hoog piepend geluid (vaker coilwhine). Dat of ze ploffen 1x en zijn dan kapoet :)

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Simii schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:12:
Chip, condensatoren ed. maken (zover ik weet / kennis van heb) een hoog piepend geluid (vaker coilwhine). Dat of ze ploffen 1x en zijn dan kapoet :)
Condensatoren kunnen - type-afhankelijk - na verloop van tijd ploffen en zijn dan kapot. Met smurrie die er aan de bovenkant uitkomt.

Spoelen (engels: coil) kunnen - ook weer type-afhankelijk - gaan fluiten. Hoeft elektronisch geen enkel probleem te zijn, maar als gebruiker kan je dat wel vervelend vinden. Hot glue uit een lijmpistool kan het oplossen.

Als chips geluid gaan maken moet je je pas echt zorgen gaan maken... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 16-07-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Bedankt voor jullie reacties.

Het pinpointen van het geluid is erg lastig, maar ik denk dat het niet rond de voeding (hoewel m'n voeding niet echt een kwaliteitje is) zit. Zou het kunnen dat er iets rond m'n cmos geluid maakt?

Edit:
Zojuist 5 min aida64 stresstest gedraaid en 5 min furmark.
Vooral de GPU heeft mooi op volle toeren gedraaid, bij beide tests kwam het geluid niet naar voren.

Denk dan toch dat de PSU er iets mee te maken heeft, mogelijk dat deze het na een tijdje te warm krijgt. Binnenkort maar eens eventjes ontstoffen en kijken of daarmee het leed verholpen kan worden.

Edit edit:
Start net een spelletje op en open een filmpje en het geluid is weer heel even te horen. Eerst iets harder en daarna zachter. Vervolgens is het geluid er soms en dan weer niet. Maar goed nu moet ik ophouden te zeuren, eerst ff schoonmaken en dan denk ik dat dit afloopt met de conclusie dat het gewoon ergens een fan was ofzo

[ Voor 84% gewijzigd door Cranzai op 16-07-2017 17:09 ]

Pagina: 1