Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaffelSmurf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 11:04
Beste Tweakers,

Vol goede moed ben ik begonnen met het samenstellen van een nieuwe server. Mijn Intel Pentium G860 is wel aan vervanging toe, daardoor ben ik op het idee gekomen om een ESXI server te bouwen. Hiervoor heb ik onderstaande onderdelen geselecteerd, en geassembleerd in mijn huidige case.

Wat zit erin?
#ProductPrijsSubtotaal
2HP Intel Xeon X5680€ 2.654,14€ 5.308,28
1Supermicro X8DAi€ 406,41€ 406,41
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 31,94€ 31,94
3WD Gold, 8TB€ 365,03€ 1.095,09
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 59,95€ 59,95
2WD Red WD80EFZX, 8TB€ 288,-€ 576,-
1Lian Li PC-D8000B€ 395,-€ 395,-
2Noctua NH-U9DXi4€ 52,50€ 105,-
1Samsung M393B2G70QH0-YK0€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM850x€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 8.116,67

Wat is het probleem?
Na het assembleren van het systeem krijg ik geen beeld. Na urenlang zoeken op internet (Supermicro + No video output) kom ik genoeg voorbeelden tegen van mensen met hetzelfde probleem. Echter is er altijd een andere oplossing (RAM niet compatible, CPU niet compatible, videokaart defect, BIOS update vereist... etc.). Helaas heb ik vooralsnog geen oplossing kunnen vinden.

Als ik de server aanzet is er niks raars te zien. De fans van de CPU koeler beginnen te draaien. De onboard power LED gaat aan en blijft groen branden.

Wat heb ik geprobeerd?
Het RAM geheugen staat op de tested memory list. De reepjes zijn in onderstaande slots geplaatst (afbeelding komt uit de handleiding van Supermicro).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jAIiDfB.png

In eerste instantie heb ik meteen met 2 CPU's geprobeerd, later heb ik de tweede CPU eruit gehaald om met 1 CPU te testen. Het resultaat blijft echter hetzelfde.

Heb een speaker aangesloten op het moederbord. Deze geeft geen foutcodes. CMOS gereset, dit heeft ook niet geholpen.

Videokaart is met een HDMI kabel aangesloten (kan dit een probleem zijn?). Heb momenteel geen VGA kabel in huis om te testen of dit wel werkt. Heb de videokaart in beide PCI-E 2.0 sloten geprobeerd, zonder resultaat.

Alle niet essentiële onderdelen (HDD's/USB-headers/SATA-controller etc.) zijn niet aangesloten.

Iemand enig idee wat er fout gaat? Ik weet even niet wat ik nog kan proberen.

Met vriendelijke groet,
Ivo Muijtjens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zie geen reden waarom HDMI niet zou kunnen werken, maar aangezien je geen piepjes of notificaties krijgt over post problemen van het bord is het voor de hand liggend dat er iets mis is met de videokaart of het aansluiten er van. Testen op VGA kan geen kwaad, eventueel een andere videokaart proberen is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaffelSmurf
HKS-Skyline schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:57:
Ik zie geen reden waarom HDMI niet zou kunnen werken, maar aangezien je geen piepjes of notificaties krijgt over post problemen van het bord is het voor de hand liggend dat er iets mis is met de videokaart of het aansluiten er van. Testen op VGA kan geen kwaad, eventueel een andere videokaart proberen is ook nog een optie.
Aan de videokaart ligt het in ieder geval niet. Heb de videokaart uit mijn desktop ingebouwd, deze geeft ook geen beeld. Het videokaartje uit mijn server geeft wel beeld op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Er bestaat altijd de kans dat er een BIOS update nodig is. Van een niet-ondersteunde CPU krijg je vaak geen beepcode, maar alleen een PC die draait zonder beeld. Als het bord sinds het verlaten van de fabriek op de plank heeft gelegen ontbreekt mogelijk Westmere ondersteuning (E/X5600 serie). Dit is te testen door een Nehalem Xeon (E of X5500 serie) op te pikken en daarmee te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 15-07-2017 10:16 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
@Ivo Muijtjens Aangezien het neem ik aan geen nieuw moederbord is, heb je alle jumpers al eens nagelopen of deze op de default instellingen staan? Probeer daarnaast je moederbord ook eens buiten je kast te draaien om afstandsbusjes op de verkeerde plekken uit te sluiten. Je hebt beide 8-pin 12V EPS stekkers aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je alles los gekocht of was het een 'set'?
Welke revisie moederbord heb je?
Heb je alle jumpers gecontroleerd? Een aantal jumpers op het moederbord zijn niet gedocumenteerd, deze zijn voor test doeleinden.
Zowel de 24P als de 2 x 8pin aangesloten? (Maak anders even een foto?)
Zijn de CPU's 'matched'?

Heb je zowel socket 1 als 2 geprobeerd met de daarbij horende mem configs?

Als je het systeem aansluit zie je LE1 branden/knipperen of langzaam knipperen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaffelSmurf
Nielson schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:49:
@Ivo Muijtjens Aangezien het neem ik aan geen nieuw moederbord is, heb je alle jumpers al eens nagelopen of deze op de default instellingen staan? Probeer daarnaast je moederbord ook eens buiten je kast te draaien om afstandsbusjes op de verkeerde plekken uit te sluiten. Je hebt beide 8-pin 12V EPS stekkers aangesloten op het moederbord?
Het is inderdaad geen nieuw moederbord. Overgenomen van een andere Tweaker via V&A, heeft als spare op de plank gelegen. Wat @nelizmastr aangeeft zou zomaar kunnen, dit ben ik ook meerdere keren tegengekomen in mijn zoektocht via Google.

In de handleiding staan de jumperinstellingen, die heb ik al eens nagelopen, maar ga dat nog een keer doen omdat het vrij lastig te zien is als het moederbord in de kast is ingebouwd. Momenteel heb ik 1x 8-pin 12V EPS aangesloten bij CPU1. Toen ik met beide CPU's had getest had ik beide 8-pin 12V EPS stekkers aangesloten.
prutser001 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:51:
Heb je alles los gekocht of was het een 'set'? Alles is los aangeschaft.
Welke revisie moederbord heb je? Revisie 1.02 (volgens mij zitten ze al op 2.x en is dit een oudere revisie)
Heb je alle jumpers gecontroleerd? Een aantal jumpers op het moederbord zijn niet gedocumenteerd, deze zijn voor test doeleinden. Had ze al een keer nagelopen. Moet het moederbord weer even eruit halen, dan kan ik het beter zien.
Zowel de 24P als de 2 x 8pin aangesloten? (Maak anders even een foto?) 24-pin en 1x 8-pin is aangesloten. Heb momenteel maar één CPU erin om te testen.
Zijn de CPU's 'matched'? Volgens de Supermicro website zou de CPU ondersteund moeten worden: Intel®
Xeon®Processor 5600 Series (Westmere)

Heb je zowel socket 1 als 2 geprobeerd met de daarbij horende mem configs? Heb eerst beide sockets geprobeerd. Daarna alleen het socket CPU1 (boven de PCI-E sloten).

Als je het systeem aansluit zie je LE1 branden/knipperen of langzaam knipperen? De onboard power LED (LE1) brand constant groen. Deze knippert niet.
Edit: jumpers nog even nagelopen, deze zitten allemaal op de default waardes. Alle jumpers op het moederbord kom ik tegen in de handleiding. Er zitten geen jumpers voor testdoeleinden op.

[ Voor 4% gewijzigd door SwaffelSmurf op 15-07-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ok ik zie nu dat je maar 1 CPU hebt.
Socket 1/2 hebben beide andere geheugen configs.

Ja, met matched doelde ik op 'zelfde stepping, etc' 2 'verschillende' maar 'dezelfde' cpu's kan gekke dingen opleveren.

Ik kan inderdaad niets vinden over cpu compatibiliteit icm bios updates, dus op zich zou deze config moeten functioneren.

Weet je zeker dat het bord wel goed is? Heeft de verkoper deze nog getest?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaffelSmurf
Voor de mensen die ditzelfde probleem (in de toekomst) ervaren. Het verhaal van @nelizmastr was de oplossing. Na het plaatsen van een Nehalem processor (X5550) startte het systeem door. Heb dit ook nog even bij Supermicro nagevraagd, en zij bevestigden dit verhaal.

Om Westmere processoren te ondersteunen is een BIOS update noodzakelijk. Dit heb ik helaas nog niet kunnen testen omdat mijn moederbord een OEM versie is waardoor deze niet compatible is met de BIOS versie die Supermicro vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Oh dat zuigt man, hopen dat je een bios update kan fixen. Succes in ieder geval.

Pagina: 1