Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemmeel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-04 17:09
Beste mensen,

Ik heb mijn pc voorzien van nieuwe onderdelen:

- moederbord: asus prime x370-pro
- processor: amd ryzen 7 1700x
- geheugen: corsair vengeance 2x8 gb 2666 mhz
- gpu: msi gtx1080 ti gaming x 11g
- scherm: acer predator xb271hu

Aanwezige onderdelen:
- cooler: corsair h80i
- voeding: cooler master 620W
- 2x ssd, 1x hdd
- scherm: acer

Mijn vraag

Voorheen had ik geen problemen, het is begonnen na installatie van nieuwe onderdelen, maar welk moment precies is onduidelijk. Ik heb last van schermuitval (beide schermen tegelijkertijd, loss of signal). Dit gebeurd random, soms 2 minuten na het zien van het windows 10 bureaublad, soms na een paar uur. De ene keer ben ik nog niets aan het doen, de andere keer zit ik in een simpel programma. Gamen lukt dan weer een keer een aantal uur achter elkaar zonder problemen. De fans blijven draaien maar het systeem lijkt niet meer te reageren. Soms lukt het uitzetten met de power button, andere keer moet ik echt volledig de stroom eraf halen. Na opniew opstarten krijg ik geen meldingen en lijkt er niets gebeurd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Moederbord: bios geupdate en weer teruggezet naar een vorige versie.
Cpu: een uur lang prime95 eroverheen, geen warnings en temperatuur rond de 55C.
Geheugen: memtest eroverheen, geen fouten.
Gpu: furmark een uur lang, temperatuur max 70C, geen problemen.

Software: windows 10 herinstallatie, alle msi (gaming) apps verwijderd, met ddu alle gpu drivers verwijderd en herinstallatie van nieuwste nvidia driver, asus ai 3 verwijderd. Dit om eventueel conflicterende drivers uit te sluiten.
In het bios scherm heb ik tot op heden nog geen uitval ondervonden.

Verder geprobeerd om een dumpfile te analyzeren maar deze worden blijkbaar niet gemaakt tijdens mijn probleem, ook geeft het logboek geen verdere info behalve dan dat er een kritieke afsluiting heeft plaatsgevonden (door mijzelf).

Ik hoop dat er iemand is die mij weer wat verder op weg kan helpen of een goed idee heeft. Op dit moment weet ik niet meer waar het probleem zich in kan bevinden. De onderdelen lijken stuk voor stuk in orde en temperaturen zijn normaal.

Alvast bedankt voor de moeite!

Ps. Dom, ik weet het, de oude onderdelen heb ik al kunnen verkopen dus even terugzetten en kijken is geen snelle oplossing. Mocht ik niet verder komen ga ik wel op zoek naar leen onderdelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk of er ergens geen sluiting plaatsvindt: controleer de studs bijvoorbeeld. Kun je de temperaturen uitlezen? Of bekijk de Windowslog.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe oud is de voeding en welk exacte type is het? Zou zomaar kunnen dat de stroomvoorziening te veel fluctueert door ouderdom icm slechte componenten waardoor je systeem op tilt slaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemmeel
Beste pcdealer,

De logs lijken niets vast te leggen anders dan een kritieke afsluiting welke ik zelf doe na geen reactie.
Welke temperaturen doel je op? Cpu, moederbord, gpu, lijken alle normaal qua temperatuur.

Beste nelizmastr,

Ik moest even zoeken, maar het is deze: pricewatch: Cooler Master Real Power M620

Hij komt uit mei 2010 en de pc is behoorlijk gebruikt afgelopen jaren. Ik zat ook richting de voeding te denken en hoop eigenlijk dat het zoiets simpels is wat mijn probleem veroorzaakt... Daar kom je maar op 1 manier achter denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Yep, met andere voeding testen, denk inderdaad dat het machientje wel aan een nieuwe voeding toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemmeel
Nieuwe voeding besteld, fingers crossed!

Beste mensen,

Inmiddels de nieuwe voeding geïnstalleerd. Helaas is het probleem hiermee niet opgelost.
Volgende stap?

Temperaturen bijgevoegd.
https://www.dropbox.com/s/nsai3ldrivsbysj/temp.png?dl=0

Alvast bedankt weer

[ Voor 82% gewijzigd door willemmeel op 17-07-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430115

clear cmos .

YouTube: How to Clear the CMOS - Reset the BIOS & Why

heeft bij mij wonderen gedaan .

kijk eerst eens of het geen oververhitting van de cpu of te veel hitte in je pc kast.

check of al je koelers nog goed werken en vuil vrij zijn .

ik vermoed dat het te maken heeft met te veel hitte in jouw pc kast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemmeel
Laatste stand van zaken:

Na een aantal uur zoeken kwam ik op een pagina over CleanBoot. Door het uitschakelen van services, anders dan microsoft, leek het systeem stabiel. Dit zou toch verklaren dat het een driver probleem is ipv een hardware probleem. Op zich logisch met het oog op de geteste onderdelen en temperaturen, welke allemaal nieuw en normaal leken te zijn.

Nu heb ik bijna alle services weer ingeschakeld behalve:

ASUS Com Service
ASUS HM Com Service
ASUS System Control Service
ASUSFanControlService

Zonder deze services is het systeem stabiel, ik moet nog proberen uit te filteren welke service(s) precies de boosdoener is. Deze services zijn volgens mij meegekomen (en niet verwijderd) bij het programma ASUS AI SUITE III.

Ze staan nu een tijdje uit en ik heb geen uitval meer gehad sindsdien. Ik kan het nog steeds amper geloven dat 1 van de services zulke harde crashes kan veroorzaken zonder waarschuwingen oid, maar mijn probleem lijkt opgelost!
Pagina: 1