Windows desktop problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goeiedag,

Sinds ik mijn windows opnieuw heb geinstalleerd heb ik problemen met mijn 4k tv scherm die ik als monitor gebruik. Ik gebruik het via DVI op een resolutie van 3840x2160 op 60 hertz. Voordat ik windows opnieuw had geinstalleerd werkte dit prima.

Ik merk nu dat bij het scherm aanzetten dat er een trilling onstaat, welke weggaat wanneer ik switch van 59 naar 60 hertz en visa versa. Ook het scherm aan en uit zetten werkt soms om dit weg te krijgen.

Een ander vervelend probleem is dat mijn desktop iconen door de war worden geschopt, hetzelfde als dat wanneer je je beelscherm resized met bijvoorbeeld de schaalgrote optie die in windows zit. Dit terwijl ik deze functie dus niet gebruikt heb.

Ik weet niet wat het probleem is maar vermoed iets software matigs, ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Hoe doe je via DVI 4K op 60 hz? DVI heeft een maximum van 2560x1600 op DVI DualLink, tenzij je gekke resoluties als 3840x2400 gaat doen, maar dan kan Dual Link alsnog maar naar maximaal 33 Hz.
Wikipedia: Digital Visual Interface

Kan het zijn dat je een andere aansluiting gebruikt? HDMI 2.0 of DisplayPort ofzo? Gezien 't een 4K televisie is lijkt me dan HDMI de enige mogelijkheid, weet je dan wel zeker dat de kabel goed is? Kan zijn dat de handshake begint op een lagere resolutie en daarna pas doorkrijgt dat 4K aangezet mag worden; hence de verplaatste icoontjes.
Anders zou het nog kunnen liggen aan je drivers; welke videokaart gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Het klopt inderdaad dat ik een DisplayPort gebruik, ik heb een omzetstukje om HDMI naar Displayport over te zetten. Het heeft voordat ik windows opnieuw heb geinstalleerd maanden goed gewerkt zonder problemen. Ik gebruikt de softwareversie van Radeon: 17.6.2

[ Voor 0% gewijzigd door Tourniquet123 op 17-07-2017 11:40 . Reden: typ0 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet123
Ik snap de reactie niet echt op mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26

TheVMaster

Moderator WOS
Tourniquet123 schreef op Saturday 15 July 2017 @ 21:39:
Ik snap de reactie niet echt op mijn probleem.
Ik begrijp de reactie ook niet helemaal. Heb hem even een eigen topic gegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
4K tv schermen zijn eigenlijk niet bedoeld voor computers. Computermonitoren zijn veel fijnmaziger omdat ze doorgaans veel kleiner zijn dan tv's.

Maar goed. Als je 4K 60hz wil draaien zul je minimaal HDMI 2.0 of DP 1.2 moeten gebruiken, anders zal het niet werken. (HDMI 1.4 geeft wel 4K maar enkel 30hz en daar zou je niet vrolijk van worden, spreek uit ervaring). Heeft die tv die aansluitingen? Om wat voor tv/monitor gaat het eigenlijk?

Wij willen graag specs zien :)

[ Voor 11% gewijzigd door Snowwie op 17-07-2017 01:14 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Zoals aangegeven in mijn vorige post gebruik ik een displayport waarbij ik een adapter heb om HDMI naar displayport 1.2 om te zetten, hierdoor heb ik dus 60Hertz. Zoals al aangegeven bij mijn eerste post heeft het altijd goed gewerkt dus ook op 60 hertz maar na windows opnieuw installeren niet meer. Het is dus geen hardware issue maar een software issue vandaar ook dat deze topic is geplaatst bij softe goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 22:13
Hier een linkje van mensen met hetzelfde probleem met uitleg
Hoe te fixen.
http://insights.club-3d.c...0-adapter-feedback-topic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Dankjewel ik ga eens kijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Tourniquet123 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:39:
Zoals aangegeven in mijn vorige post gebruik ik een displayport waarbij ik een adapter heb om HDMI naar displayport 1.2 om te zetten, hierdoor heb ik dus 60Hertz. Zoals al aangegeven bij mijn eerste post heeft het altijd goed gewerkt dus ook op 60 hertz maar na windows opnieuw installeren niet meer. Het is dus geen hardware issue maar een software issue vandaar ook dat deze topic is geplaatst bij softe goederen.
Wat is het nu?

In je TS zeg je duidelijk dat je gebruikt maakte van DVI.

Nu zeg je dat je gebruik maakt van een displaypoort met een adapter van hdmi naar displaypoort. Dan maak je feitelijk niet gebruik van een displaypoort, maar van hdmi. De vraag is, is de hdmi poort ook minimaal 2.0? Is deze slechts 1.4 dan kom je niet verder dan 30hz.

En geef ons ook eens wat informatie om mee te werken:
- Wat voor moederbord?
- Wat voor videokaart?
- Wat voor tv scherm/monitor?
- Welke Windows versie?

Voor wat de iconen betreft kan ik je (voor zover tijdelijk noodzakelijk) dit programma aanbevelen: DesktopOK. Je slaat de positie van je iconen eenmalig op en als de boel weer door elkaar gaat kun je met 1 druk op de knop alles weer terugzetten. Ik heb ook met dit probleem gezeten met mijn mijn R9 390 videokaart destijds. Verder heb ik een DP kabel gekocht zonder pin 20, naar aanleiding van dit topic.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Snowwie schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 02:24:
[...]

Wat is het nu?

In je TS zeg je duidelijk dat je gebruikt maakte van DVI.

Nu zeg je dat je gebruik maakt van een displaypoort met een adapter van hdmi naar displaypoort. Dan maak je feitelijk niet gebruik van een displaypoort, maar van hdmi. De vraag is, is de hdmi poort ook minimaal 2.0? Is deze slechts 1.4 dan kom je niet verder dan 30hz.
TS legt het volgens mij een beetje krom uit... aangezien TS het heeft over een 4K tv heeft zal het om een DP->HDMI adapter gaan aangezien een tv vrijwel nooit DP heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Vandaar ook de vraag, is de HDMI op de tv/monitor aansluiting minimaal 2.0? En is de DP aansluiting op zijn videokaart minimaal 1.2? Ook dat heb je nodig voor 4K 60hz.

Als dat niet zo is kan hij nimmer nooit 60hz halen. TS moet wat meer informatie verstrekken over de gebruikte hardware want eigenlijk kunnen we hier zo niet zoveel mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Snowwie op 19-07-2017 02:42 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Sorry ik was zelf onduidelijk geweest door te stellen dat het DVI was, ik bedoelde Display Port. Ik moet zeggen dat het probleem nu een stuk minder is na een AMD driver update voor mijn videokaart. Ik heb het nog wel een keer gehad maar een stuk minder. Topic mag dan ook gesloten worden.

Dat DesktopOK programma is precies wat ik nodig had voor dit probleem ! Top !
Pagina: 1