Nieuwbouw - aansluting internet boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09-2021
Hallo,

Ik ben totaal niet bekend met dit soort installaties dus ik heb geen idee hoe dit werkt.

Maar ik heb dus een nieuw huis gekocht, ik heb in de meterkast dus een aansluting voor de modem. Als ik de modem aansluit gaan een paar buizen naar boven naar CAI aansluitingen (http://imgur.com/a/HClF8)

Vanaf zo'n CAI aansluiting hoe krijg ik internet boven?

Op mijn oude huis had ik dus beneden zo'n aansluiting tot de modem, dan heb ik een utp kabel naar boven naar mijn computer getrokken. Hier heb ik dus een CAI beneden en CAI boven, hoe zorg ik ervoor dat ik internet bekabeld boven heb?

Mvg en alvast bedankt voor het hulp

Beste antwoord (via exidil op 14-07-2017 10:18)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Keystone modules zijn gewoon een soort van standaard.

In jouw geval heb je het volgende nodig:
- Een X aantal meter utp kabel
- Een keystone muurplaat
- Een utp keystone
- Een f-connector naar coax male keystone
- Een f-connector (Ik weet niet of die connector goed op jouw huidige coax kabel gaat, er zijn meerdere opties)
- Nog iets voor aan de andere kant van die utp kabel. Ik denk dat jij geen patchpaneel in de meterkast hebt hangen, dus een simpele utp plug is daar voor jou wenselijk.

De combi-set is niets meer dan een bundel met keystone muurplaat, utp keystone, f-connector keystone, (optioneel) een f-connector en (optioneel) een voorloop van f-connector naar coax male/female. De voorloop heb je niet nodig als je ofwel de juiste kabel koopt (voor tussen de aansluiting aan de muur/keystone en de TV), ofwel de juiste keystone koopt zoals in mijn lijstje. Ook krijg je daarbij een opbouwdoosje, maar die heb jij niet nodig. Jij gaat immers voor inbouw!

Stappen zijn dan:
- utp kabel erbij trekken
- utp kabel op utp keystone zetten
- Andere kant van de utp ook voorzien van "iets" en daarna even testen of de utp kabel goed aangesloten is.
- F-connector op coax kabel monteren
- Keystones in muurplaat drukken
- Aangesloten f-connector aansluiten op de f-connector van de keystone
- Muurplaat op je wandcontactdoos schroeven.

Nadat dat alles gedaan is heb je gewoon een UTP-poortje en een TV-coax poortje waar je dan netjes een PC en/of TV op kunt aansluiten. (Of in mijn geval alleen een SmartTV, want die hebben tegenwoordig ook graag internet!)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:20
Cai eruit en utp er doortrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
Is er geen manier om via die cai aansluiting internet te doen? Want ik heb geen contactdoos vor zo'n utp cabel en ik wil niet dat het zo lelijk door de grond gaat ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou een MoKa oplossing kunnen gebruiken. Dan gooi je ethernetsignaal effectief over de coax kabel die er al ligt. Die heb je dan beneden nodig om ethernet->coax te doen en boven een kastje om coax->ethernet te doen.

https://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32 is een voorbeeld van zo'n oplossing en haalt tot 400Mbps.

Maar overweeg toch nog eens de optie om de coaxkabel te vervangen door een utp kabel. Is uiteindelijk sneller en goedkoper :)

edit: dit is een filmpje van een ouder type van hetzelfde apparaat, maar het idee is hetzelfde.

[ Voor 33% gewijzigd door spone op 13-07-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
En als ik de coaxkabel vervang door een utp kabel, kan ik makkelijk die wandcontadoos veranderen voor een utp aansluting? Waar kan ik zoiets kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
exidil schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:53:
En als ik de coaxkabel vervang door een utp kabel, kan ik makkelijk die wandcontadoos veranderen voor een utp aansluting? Waar kan ik zoiets kopen?
Die hebben ze bij elke doe-het-zelfzaak. Zomaar een: https://www.praxis.nl/ger...air-rj45-2-voudig/5119417

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 13-07-2017 22:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
http://www.coaxcombikabel...ing-radio-tv-netwerk.html

Is dit geschikt hiervoor? Dan kan die coax kabel er ook blijven en kan ik alles in een hebben, dit zal werken toch?

Dank jullie allemaal voor het hulp

[ Voor 7% gewijzigd door exidil op 13-07-2017 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat is i.d.d. een optie.
Mocht je geen radio via de coax nodig hebben boven, dan adviseren ze deze unit.http://www.coaxcombikabel...t-voor-cai-tv-en-sat.html

Deze is geschikt voor cat6 en zodoende misschien wat beter op de toekomst voorbereid.
Normaal gesproken sluit je hier "solid" cat6 kabel op aan, denk daar dus aan als je kabel besteld.

[ Voor 13% gewijzigd door sssensss op 13-07-2017 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Die optie van @sssensss is overigens iets meer in elkaar zet werk. Dat is namelijk een keystone opbouwset inclusief 2 keystones (één cat6 utp en één f-connector naar f-connector). Op de coax kabel in die aan je huidige inbouwdoos vind, zet je een f-connector. Die f-connector sluit je aan op de binnenkant van de keystone aan.

(Overigens is deze keystone beter, want dan heb je gewoon een standaard aansluiting ipv f-connector aan de buitenkant)

Voor beide setjes moet je een utp kabel door die buis erbij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
Oke nu raak ik een beetje door de war,

ik heb een utp cat 6 kabel nodig die ik door de buis moet trekken met mijn huidige coax kabel, dan moet ik een combi outlet (http://www.coaxcombikabel...t-voor-cai-tv-en-sat.html) kopen. En dan vanaf deze outlet een utp kabel (ook cat6?) aansluiten aan mijn pc? Als ik het goed begrijp, ik heb geen idee wat ik met de keystones moet doen of wat dat is.

Zou iemand misschien wat linkjes toevoegen aan een post wat ik nodig heb? Dan bestel ik het morgen en probeer het zsm aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door exidil op 14-07-2017 00:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Keystone modules zijn gewoon een soort van standaard.

In jouw geval heb je het volgende nodig:
- Een X aantal meter utp kabel
- Een keystone muurplaat
- Een utp keystone
- Een f-connector naar coax male keystone
- Een f-connector (Ik weet niet of die connector goed op jouw huidige coax kabel gaat, er zijn meerdere opties)
- Nog iets voor aan de andere kant van die utp kabel. Ik denk dat jij geen patchpaneel in de meterkast hebt hangen, dus een simpele utp plug is daar voor jou wenselijk.

De combi-set is niets meer dan een bundel met keystone muurplaat, utp keystone, f-connector keystone, (optioneel) een f-connector en (optioneel) een voorloop van f-connector naar coax male/female. De voorloop heb je niet nodig als je ofwel de juiste kabel koopt (voor tussen de aansluiting aan de muur/keystone en de TV), ofwel de juiste keystone koopt zoals in mijn lijstje. Ook krijg je daarbij een opbouwdoosje, maar die heb jij niet nodig. Jij gaat immers voor inbouw!

Stappen zijn dan:
- utp kabel erbij trekken
- utp kabel op utp keystone zetten
- Andere kant van de utp ook voorzien van "iets" en daarna even testen of de utp kabel goed aangesloten is.
- F-connector op coax kabel monteren
- Keystones in muurplaat drukken
- Aangesloten f-connector aansluiten op de f-connector van de keystone
- Muurplaat op je wandcontactdoos schroeven.

Nadat dat alles gedaan is heb je gewoon een UTP-poortje en een TV-coax poortje waar je dan netjes een PC en/of TV op kunt aansluiten. (Of in mijn geval alleen een SmartTV, want die hebben tegenwoordig ook graag internet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exidil
Ik denk dat ik nu wel alles begrijp, het enige is nu dat de pvc best klein is en kan er maar eigenlijk een kabel door, kan misschien hiervoor deze kabel worden gebruikt? http://www.coaxcombikabel...lliet-utp-cat-5e-10m.html

Hier staat wel dat het cat5e is maar dat het bij cat6 past.
Pagina: 1