bestanden constant kopiëren en vervangen (op andere locatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-01-2024
ik speel minecraft maar ik wil voor als mijn laptop kapot is een kopie maken naar een andere locatie

ik heb de werelden wel gevonden in verkenner en heb ze al eens naar mijn cloud gezet maar als ik verder werk aan mijn wereld moet ik dat elke keer opnieuw kopiëren en mijn vraag is of je dat op elk tijdstip automatisch kunt kopiëren en vervangen naar de cloud?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Je kunt de bestanden in je save folder aan een folder in de cloud linken.

cmd openen met admin rechten.
mklink /d "Q:\OneDrive\minecraft_backup" "%appdata%/.minecraft/saves"
Als het goed is, vertelt cmd je iets als 'symbolic link generated'.

Natuurlijk zal jouw cloud niet toevallig ook in Q:\OneDrive staan, gezien ik tot zover nog niemand ben tegengekomen die zijn schijf Q noemt. De map die je creeert spiegelt de data uit de save folder.

Natuurlijk doe je er wijs aan je saves eerst naar een derde locatie te kopieren, voor het geval je iets fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Ja maar is een backup niet een eenmalige kopie? Ik wil het constant laten kopiëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Kun je die mappen niet laten synchroniseren met iets als Dropbox? Dan heb je een constante sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
maar ik kan het toch niet verplaatsen zonder kopiëren en met snelkoppeling ben ik niets als mijn laptop crasht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:42
jonas-ventje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:44:
...mijn vraag is of je dat op elk tijdstip automatisch kunt kopiëren en vervangen naar de cloud?
http://lmgtfy.com/?q=automatic+backup+software+free

Wat heb je zelf verder al gevonden?

[ Voor 54% gewijzigd door jordje op 14-07-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
maar ik zoek geen back-up tenzij hij elke keer dat ik minecraft afsluit automatisch een nieuwe maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
jonas-ventje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:44:
mijn vraag is of je dat op elk tijdstip automatisch kunt kopiëren en vervangen naar de cloud?
Antwoord: Ja dat kan.

Maar nu even iets inhoudelijker, het woord "Cloud" zegt niet zoveel, maak je gebruik van dropbox, onedrive, stack, google drive, box, een eigen vps met owncloud?

Het makkelijkst is om gewoon de sync software van je cloud provider te gebruiken om de map te synchroniseren waar je saves\werelden in staan, dan hou je de cloud versie altijd gelijk aan je locale versie. En als je cloud provider ook nog eens een vorm van "vorige versies" aanbied heb je ook direct een vorm van een backup.

Moeilijkere oplossing is om een scheduled task aan te maken in windows die een robocopy script gebruikt om je map te kopieeren naar je cloud map op een bepaalde tijd.

En wil je het echt mooi doen, dan draai je een script op de achtergrond wat kijkt of er een minecraft process loopt en wanneer deze gesloten wordt de kopieslag start, en na afloop een notificatie stuurd dat de backup gelukt is.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:33:
Ja maar is een backup niet een eenmalige kopie? Ik wil het constant laten kopiëren
Dat is letterlijk wat het doet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ja ik gebruik oorspronkelijk dropbox maar ik gebruik die voor school en vrije tijd dus die zit redelijk vol.
'saves' ga ik opslaan in onedrive
En wil je het echt mooi doen, dan draai je een script op de achtergrond wat kijkt of er een minecraft process loopt en wanneer deze gesloten wordt de kopieslag start, en na afloop een notificatie stuurd dat de backup gelukt is.
als deze het beste is wil ik natuurlijk deze doen hé maar hoe moet ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:28:
ja ik gebruik oorspronkelijk dropbox maar ik gebruik die voor school en vrije tijd dus die zit redelijk vol.
'saves' ga ik opslaan in onedrive

als deze het beste is wil ik natuurlijk deze doen hé maar hoe moet ik dat doen?
Dat zou je kunnen doen in je favorite script taal, powershell bijvoorbeeld, maar laten we eerlijk zijn als je deze vraag stelt is het niet realistisch om dit te willen.

Hmm in de Onedrive software is het volgens mij niet mogelijk om een custom locatie te syncen.
Wat je zou kunnen doen is (zoals voorgesteld) een symbolic link te maken https://www.howtogeek.com...inks-on-windows-or-linux/ zodat je de save locatie kan koppelen aan een locatie die wel door onedrive gesynct wordt.

Open cmd als administrator en typ het volgende in (wel aanpassen aan jouw situatie)
code:
1
mklink /J "locatie die door onedrive gesynct wordt" "map waar je saves van minecraft staan"

voorbeeld:
mklink /J "c:\users\jonas-ventje\documents\minecraft-backup" "%appdata%\minecraft\worlds"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
moet ik dan in verkenner naar onedrive gaan en rechtermuisknop 'instellingen' bij automatisch opslaan 'documenten' veranderen naar onedrive en dan alles wat in documenten staat verplaatsen naar ergens anders
en dan die code in opdrachtenpomp intikken met de locaties die ik wil

mklink /J "c:\users\jonas-ventje\documents\minecraft-backup" "%appdata%\minecraft\worlds"
alleen snap ik niet waarom je in de laatste stap in het voorbeeld geen c:/users/........ moet tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:59:
moet ik dan in verkenner naar onedrive gaan en rechtermuisknop 'instellingen' bij automatisch opslaan 'documenten' veranderen naar onedrive en dan alles wat in documenten staat verplaatsen naar ergens anders
en dan die code in opdrachtenpomp intikken met de locaties die ik wil
Begin eens met het downloaden van de onedrive software zodat je makkelijker bij je instellingen kan komen.
https://onedrive.live.com/about/en-nz/download/
Hierna stel je in dat er gesynct moet worden, en als het kan kies je ook de map of mappen welke je wil synchroniseren. Als de optie bestaat om zelf een map aan te wijzen kan je direct je minecraft map aanwijzen, is deze optie er niet dan moet je aan de gang met de symbolic link, om de minecraft map te koppelen aan een map die wel gesynct kan worden.
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:59:
alleen snap ik niet waarom je in de laatste stap in het voorbeeld geen c:/users/........ moet tikken
%appdata% is een "Environment variable" en wijst dus automatisch al naar c:\users\username\appdata\roaming zonder dat je dit allemaal hoeft te typen, je mag dus ook gewoon het complete pad gebruiken zoals je zelf aangeeft. zie ook https://www.tenforums.com...riables-windows-10-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ik heb windows 10 dus dat staat er al standaard op maar ik geraak in die instellingen maar ik kan alleen 'afbeeldingen' en 'documenten laten synchroniseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:15:
ik heb windows 10 dus dat staat er al standaard op maar ik geraak in die instellingen maar ik kan alleen 'afbeeldingen' en 'documenten laten synchroniseren
prima toch? Dan sync je je documenten map en maak je dus een symbolic link tussen je documenten map en de minecraft world map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ja maar dan moet ik zorgen dat er niets anders in 'documenten' staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
jonas-ventje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:19:
ja maar dan moet ik zorgen dat er niets anders in 'documenten' staat
Of in onedrive mappen uitsluiten?

Onedrive is zowieso een beetje een klote applicatie als je het mij vraagt, je al je problemen in één keer oplossen door een andere dienst te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ja was ik ook achter gekomen ben nu google drive aan het opruimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
via google drive lukt het me een bepaalde map te synchroniseren maar als ik dan op het internet kijk bij 'mijn computers' kan ik die map zien maar staat er niets onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt dat niet continu doen. Immers kan dan ook halverwege de crash de corruptie worden doorgegeven ;) Sowieso: 1 backup is geen backup. Punt. Maak eerst een kopie en zet die ook in de cloud. Doe het bijv. bij opstarten van de PC, bij opstarten van de game. Zie Axewi in "bestanden constant kopiëren en vervangen (op andere locatie)" maar schedulen op momentX is niet zo handig, je wilt backup maken als het spel is afgesloten. Anders heb je juist kans op datacorruptie.

Scripten van de backup kan je in je favoriete scripttaal doen. Ik zou niet adviseren nog batch aan te gaan leren.

Backuppen is altijd goed, maar als je laptop dusdanig instabiel is dat je acuut een backup nodig hebt, dan heb je hele andere problemen dan of je een uurtje aan minecraften kwijt bent ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
dus als ik het goed begrijp moet ik een back-up maken en instellen dat die back-up bij het opstarten van de computer vervangen wordt door een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bijvoorbeeld ja. Dus backupscipt starten bij booten, en de kopie kan je vervolgens bijv plaatsen in de Onedrive-directory oid. (of ergens anders in de cloud). Veel veiliger is natuurlijk het opslaan van diverse versies, maar daar is al veel over te lezen in andere topics over best practices bij backups. Vergeet niet vooral ook andere zaken te backuppen, zoals schoolwerk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ok thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 18:03
FreeFileSync is ideaal in deze situatie, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ik snap niet veel van het programma, ik heb de twee mappen gesynchroniseerd als 'bijwerken' maar welke moet ik nemen als ik wil dat dit zichzelf de hele tijd blijft synchroniseren?
Pagina: 1